Hei nnora!
Tunnustuskirjat on yksiin kansiin koottu kirjakokoelma, jossa määritellään, mitä ja mihin luterilaisessa kirkossa uskotaan. Eli Tunnustuskirjat kertovat, mitä uskoa me tunnustamme.
Tunnustuskirjojen synnyssä ovat vahvasti vaikuttaneet uskonpuhdistajat Martti Luther ja Philiph Melanchthon, mutta he eivät ole yksistään kirjoittaneet kaikkea. Tunnustuskirjoissa keskeisimpänä pointtina on se, että Raamattu on kaiken uskon ja opin ylin auktoriteetti. Raamatun opetuksia on luokiteltu Tunnustuskirjoissa siten, että yhden otsikon alle on koottu yhteenveto siitä, mitä Raamattu kyseisestä asiasta opettaa. Tunnustuskirjat ovat siis kristinoppia määrittelevä teos.
Voit perehtyä Tunnustuskirjoihin vaikkapa tässä linkissä:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/Myös oikein hyvä tiivistelmä löytyy Wikipediasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/TunnustuskirjatTässä hyvin suppea tiivistelmä Tunnustuskirjojen sisällöstä:
YKSIMIELISYYSVuonna 1580 kirjoitettu johdanto, jossa määritellään, mitkä kirjat kuuluvat Tunnustuskirjoihin ja miksi ne on kirjoitettu. Useat vaaliruhtinaat, piispat, kreivit ja pormestarit allekirjoituksellaan liittyvät tähän tunnustukseen.
KOLME VANHAN KIRKON TUNNUSTUSTASisältää kolme uskontunnustusta, jotka ovat syntyneet paljon ennen uskonpuhdistuksen aikaa, ja jotka katolinen, ortodoksinen ja luterilainen kirkko kaikki yhdessä hyväksyvät:
- Apostolinen uskontunnustus
- Nikaian uskontunnustus
- Athanasioksen uskontunnustus
AUGSBURGIN TUNNUSTUSLutherin julistuksen vuoksi syntyi seurakuntia, joita syytettiin harhaoppisiksi. Melanchthon kirjoitti tiivistelmän siitä, mihin luterilaiset seurakunnat uskovat ja pyrki osoittamaan, että kyse on täysin Raamatun mukaisesta uskosta.
AUGSBURGIN TUNNUSTUKSEN PUOLUSTUSKatolinen kirkko julkaisi asiakirjan, jossa pyrittiin kumoamaan Augsburgin tunnustuksessa mainitut asiat. Melanchthonin johdolla kirjoitettiin laajempi ja perusteellisempi selitys luterilaisesta opista.
SCHMALKALDENIN OPINKOHDATLutherin kirjoittama teos, jossa Augsburgin tunnustuksena ja Tunnustuksen puolustuksen tavoin nostetaan esiin joitakin luterilaisen tunnustuksen opinkohtia. Kirja on tyylillisesti selvästi enemmän katolista kirkkoa vastaan hyökkäävä kuin Augsburgin tunnustus ja puolustus, joissa rauhallisempaan sävyyn esitellään oman uskon sisältö.
PAAVIN VALTA JA JOHTOASEMAYksi uskonpuhdistuksen isoja teemoja oli Paavin valtaan liittyvät kysymykset. Niitä käsitellään tässä osassa perusteellisemmin. Schmalkaldeniin kokoontuneiden teologien kirjoittama tutkielma.
VÄHÄ KATEKISMUSLutherin kirjoittama pieni opas papeille, saarnaajille ja perheen isille, jotta he osaisivat opettaa kristinuskon perusasioita.
ISO KATEKISMUSLutherin kirjoittama laajempi opas papeille ja saarnaajille kristinuskon perusasioiden opettamiseksi.
YKSIMIELISYYDEN OHJEAugsburgin tunnustuksessa oli kohtia, jotka jättivät joitakin kristinuskon kysymyksiä avoimiksi. Tässä kirjassa tarkennetaan epäselviä kohtia.
UPSALAN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTämä ei ole kaikkien luterilaisten kirkkojen Tunnustuskirjoihin kuuluva osa, mutta on otettu mukaan Ruotsissa ja Suomessa. Ruotsin kirkossa (eli siis silloin myös Suomessa) tehtiin päätös seurata uskonpuhdistuksen periaatteita. Tämän kokouksen päätös on liitetty Ruotsin ja Suomen Tunnustuskirjojen painoksiin.
Tässä vielä Yksimielisyyden ensimmäinen kappale, jolla Tunnustuskirjat alkavat:
OPIN JA USKON KRISTILLINEN, TOISTETTU, YKSIMIELINEN TUNNUSTUS, jonka allekirjoittaneet Augsburgin tunnustuksessa pysyvät vaaliruhtinaat, ruhtinaat ja säädyt sekä myös kirjan loppuun allekirjoituksensa liittäneet jumaluusoppineet ovat antaneet. Mukaan on liitetty eräiden tohtori Martti Lutherin autuaallisen kuoleman jälkeen väittelyä ja kiistaa aiheuttaneiden opinkohtien selitys, joka on lujasti perustettu ainoaan ohjeeseen, Jumalan sanaan. Mainittujen vaaliruhtinaiden, ruhtinaiden ja säätyjen yksimieliseen sopimuksen ja määräyksen mukaisesti tämä kaikki on painettu asianomaisten maiden, kirkkojen, koulujen ja myös jälkipolvien opiksi ja varoitukseksi.