Kirjoittaja Aihe: Kolmas taivas  (Luettu 7143 kertaa)

Joxuschka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Profiili
Moi,

niin tuli tällainen kohta Raamatussa vastaan:

Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala. (2. Kor. 12:2)

Niin mikä tää kolmas taivas on?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hei Pocahontas!

Juutalaisuudessa - ainakin myöhäisessä juutalaisuudessa - ajateltiin, että taivaita olisi useita ja ne olisivat hieman eritasoisia, erilaisten enkelien ja taivaallisten olentojen asuinpaikkoja. Useimmiten taivaiden lukumääräksi sanotaan 3 tai 7, joskus jopa 10. Heprean kielessä taivas on monikollinen sana, joten se voi olla yksi tekijä, joka kannustaa ajattelemaan, että taivaita olisi useampia. Mutta yhtä hyvin monikollisuus saattaa tarkoittaa taivaan äärettömyyttä eikä sitä, että niitä olisi monia eri tasoisia.

Salomon lausumassa temppelin vihkimisrukouksessa on kohta, jolla on yritetty perustella useiden taivaiden olemassaoloa:

     Mutta asuisiko Jumala maan päällä? Taivasten taivaatkaan eivät ole sinulle kyllin avarat
     - miten sitten tämä temppeli, jonka olen rakentanut! (1. Kun 8:27)


Tässä kohdassa taivaiden taivaasta puhumisella uskoakseni pyritään ensisijaisesti kuvaamaan sitä, kuinka suuri Jumala on. En uskaltaisi tällä perusteella väittää, että taivaita on ilman muuta monia. Toisaalta myös eräässä VT:n ulkopuolisessa apokryfikirjassa sanotaan puhutaan useista taivaista. 2. Eenokin kirjassa kuvataan kuinka kirjoittaja vietiin erittäin ihanaan paikkaan, kolmanteen taivaaseen.

Paavali tunsi hyvin juutalaiset kirjoitukset ja ajattelumallit, olihan hän fariseus. Siksi hänelle oli varmasti hyvin luontevaa puhua useista taivaista. Enkä voi varmasti tietää, mutta epäilisin, että hänkään ei välttämättä halunnut ottaa kantaa siihen, onko niitä taivaita useita vai ei. Viittaamalla kolmanteen taivaaseen hänen viestinsä saattoi olla se, että hänet temmattiin johonkin näkyyn ja taivaalliseen olotilaan, joka oli erittäin hyvä. Hänelle ja hänen lukijoilleen kolmannen taivaan kielikuva oli tuttu, joten hän vertasi kokemustaan siihen. Näin lukijat ymmärsivät paremmin, kuinka suuren näyn hän oli saanut.
Marko Sagulin

Kätsy

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Viittaako sanonta "seitsemäs taivas" kenties tähän??

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Näin uskon. Jos ajatellaan taivas 7-portaiseksi paikaksi, niin parasta mitä voi tietää, on taivaan ylin taso. Ja jos halutaan kuvata, että olo on onnellinen, niin mikäpä olisi parempi kuin sanonta: "Olen kuin seitsemännessä taivaassa."

Mitään oikeaa tietoa tämän tueksi minulla ei ole. Kunhan teen vain päätelmiä.
Marko Sagulin

pyrski

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 848
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Oonkohan mä kuullu jonkun opettavan vai vaan ite leikitelly tälläsella ajatuksella:

ensimmäinen taivas on se mikä nähään: pilvet, taivaan sini yms.
toinen taivas on avaruus, jossa on aurinko ja kuu ja tähdet
kolmas taivas on Jumalan taivas, johon mekin kerran mennään

Joo, suomen kielessä tää vielä vois mennäkin, mut onko alkukielessä näille kolmelle taivaalle jokaiselle ihan omat sanat?
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hei Pyrski!

Alkukieli ei anna tuolle ajattelulle tukea. Hepreassa on sana samajim ja sitä vastaa kreikassa ouranos. Niitä kumpiakin käytetään samalla tavalla kuin suomen sanaa taivas. Eli sekä näkyvästä taivaasta että Jumalan taivaasta. Mutta vaikka tukea ei tule, ei se periaatteessa vastustakaan. Yhtä lailla kolmesta tuolla tavalla erilaisesta taivaasta voidaan puhua, vaikka niille ei olisikaan mitään eri sanoja.

Tosin kaikki tällainen keskustelu käydään ilman Raamatun argumentteja. Tällä tavoin jaoteltua taivasnäkemystä en ainakaan minä ole vielä löytänyt Raamatun teksteistä. Eikä varsinkaan, jos otetaan mukaan ajatus seitsemästä taivaasta.
Marko Sagulin