Kirjoittaja Aihe: Lähi-idän rauha ja antikristus?  (Luettu 3638 kertaa)

Stranger

• Vieras
Moi!

Oletko kuullut sellaisesta selityksestä, joka liittyy raamatunkohtaan 2 tess. 2:3-4, että vastustaja saa aikaan lähi-idässä rauhan ja saa eksytettyä sillä monia luulemaan itseään hyväksi jne.?

2 tess. 2:3-4
Älkää antako kenenkään millään tavoin johtaa itseänne harhaan. Ennen tuota päivää näet tapahtuu uskosta luopuminen ja ilmaantuu itse laittomuus ihmishahmossa, kadotuksen ihminen. [2:3,4: Mark. 13:14; 1. Joh. 2:18]
4 Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

En nyt muista ihan tarkalleen, miten se selitys meni, mutta netissä ainakin löytyy erilaisia versioita kyseisestä asiasta, mutta yhteistä niille on se, että eksyttäjä saa aikaan lähi-idässä rauhan.. Onko tuossa mitään perää? Vai onko koko selitys ihan kukkuluurua?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Stranger!

Olen kuullut jotain tämäntapaista. En muista tarkasti, mutta muistaakseni Mellerin olen kuullut opettavan jotain Lähi-Itään tulevasta rauhasta. Joku versio muistaakseni liittyy siihen, että tapahtuisi joku rauhaan pakottaminen, joka ei ole jollain tavalla oikea ja hyvä rauha. Jotain tuon tyylistä se saattoi olla. En todellakaan muista tarkasti.

Mutta sen muistan, että olen aina ihmetellyt, mistä se tulkinta nousee. Ainakaan esiin ottamastasi Toisen Tessalonikalaiskirjeen kohdasta en pysty sellaista löytämään. Kaikkein ensimmäiseksi sen kohdan merkityksestä tulee mieleen tämä Jeesuksen sana:

Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel
     on puhunut - huomatkoon lukija tämän! - silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava
     vuorille. (Matt. 24:15-16)

Jeesuksen sanat toteutuivat 40 vuotta tämän julistuksen jälkeen, kun vuonna 70 jKr Rooman keisari valloitti Jerusalemin ja pystytti oman patsaansa temppeliin. Rooman keisarithan ilmoittivat olevansa jumalia, ja sellaisina heitä piti kuolemanrangaistuksen uhalla palvoa. Tämä oli suurin mahdollinen iljetys juutalaisille, jotka eivät antaneet tehdä mitään kuvaa edes omasta Jumalastaan. Nyt tällainen epäjumalan kuva tuotiin heidän temppeliinsä. Ja pian sen jälkeen syttyi juutalaiskapina, jonka yhteydessä koko Jerusalem temppeleineen tuhottiin.

Tessalonikalaiskirjeet on kirjoitettu ennen tätä tapahtumaa, joten tuo mainitsemasi kohta voisi hyvin puhua siitä. Sitä en voi mitenkään tietää, tapahtuuko ennen Jeesuksen takaisin tulemista jotain vastaavaa. Ainakaan temppeliä ei enää ole olemassa. En kuitenkaan osaa keksiä, miten tuo mainitsemasi raamatunkohta tai siihen liittyvät asiat voisivat olla jotenkin kuvaus Lähi-Itään tulevasta rauhasta. Kyseinen tapahtumahan sai aikaan nimenomaan kapinan.
Marko Sagulin

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
En muista tarkasti, mutta muistaakseni Mellerin olen kuullut opettavan jotain Lähi-Itään tulevasta rauhasta

- -

Mutta sen muistan, että olen aina ihmetellyt, mistä se tulkinta nousee.

Nyt en tiedä, puhunko omiani, mutta muistelisin, että Lähi-Idän rauhaan uskotaan (Meller) sen takia, että profetia "sitä päivää ei osaa kukaan aavistaa yms yms" toteutuisi. Eli "juuri kun sanotaan: kaikki on hyvin, tulee tuho."

Näin muistelen joskus vuosia sitten kuulleeni. Kuulostaako järkevältä?
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Pyrski!

Kyllä se tavallaan kuulostaa järkevältä. Onhan se selvää, että sodan paineissa harva kokee, että nyt on kaikki hyvin, ei mitään hätää. Siksi on luontevampaa ajatella, että tämä kohta toteutuisi vasta rauhan aikana:

Aikamääristä teille ei tarvitse kirjoittaa, veljet, sillä te tiedätte itse aivan hyvin,
     että Herran päivä tulee kuin varas yöllä. Juuri kun ihmiset sanovat: "Kaikki on
     hyvin, ei mitään hätää", tuho kohtaa heidät äkkiarvaamatta niin kuin
     synnytyspoltot raskaana olevan naisen, eivätkä he pääse pakoon. (1. Tess. 5:1-3)

Ensinnäkin tämä kohta kirjoitettiin pakanoille Tessalonikaan, ei Lähi-Itään. Mutta kyllä Jeesus itsekin puhuu juutalaisille samantapaisia asioita, joten tämä argumentti ei kanna kovin pitkälle. Silti suurin perusongelma edelleen jää. Kuinka antikristus liittyy mitenkään tähän kuvioon? Missä kohdassa Raamattu sen sanoo? Rauha on aina hyvä asia. Jos se rauha on saatu aikaan jollain huonolla keinolla, niin ei se silti tee rauhaa pahaksi – vain ne keinot.

Jos Lähi-Itään tulee rauha, se on erinomainen asia. Jos se tapahtuu jollain antikristukseen liittyvällä jutulla, se kyseinen juttu on huono asia. Jos ihmiset nukkuvat rauhan aikana niin, että Jeesuksen takaisin tuleminen yllättää heidät, se on paha asia. Näitä ei mielestäni ole tarpeellista sekoittaa tämän enempää keskenään.
Marko Sagulin