Kirjoittaja Aihe: Vapaa ja orja  (Luettu 3303 kertaa)

Vieras

• Vieras
Miten voi olla samaan aikaan vapaa ja Jumalan orja? 1.Piet. 2:16
Mitä tämä jae tarkottaa käytännössä??

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moi, Vieras!

Tässä on tuo kysymäsi jae vähän laajemmassa ympäristössä:

Taipukaa Herran vuoksi kaiken maallisen järjestyksen alaisuuteen:
     keisarin, koska hän on kaikkien yläpuolella, ja yhtä lailla käskynhaltijoiden,
     koska keisari on valtuuttanut heidät rankaisemaan pahantekijöitä ja
     palkitsemaan niitä, jotka tekevät hyvää. Jumalan tahto näet on, että
     te hyvää tekemällä panette sulun ymmärtämättömien ihmisten typerille
     puheille. Ja näin tehkää vapaiden tavoin - älkää niin kuin ne,
     joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niin kuin Jumalan orjat.

Osoittakaa kaikille arvonantoa, rakastakaa uskonveljiä, pelätkää Jumalaa,
     kunnioittakaa keisaria. (1. Piet. 2:13-17)

Minä ymmärrän tämän tekstin seuraavasti. Orja on se, jolla ei ole vaihtoehtoja. Vaikka juutalaisuudessa ja hellenistisessä kulttuurissa orjuus oli aivan eri asia kuin Amerikan historiasta tuttu orjuus, oli siinä silti sama lainalaisuus: Kun isäntä käskee, silloin on pakko totella. Vapaa on se, jolla on mahdollisuus itse valita, mitä elämässään tekee.

Kun synti on ohjaksissa, ihminen kulkee väistämättä kohti helvettiä ja ikuista tuhoa. Synti on herra ja ihminen orja. Siinä asetelmassa ei ole vaihtoehtoja. Loppuna on tuho.

Jeesus tuli vapauttamaan ihmisen. Hän särki synnin kahleet ja vapautti synnin orjan. Orjasta tuli vapaa. Hän voi valita. Enää ei ole pakko kulkea sitä tietä, mitä synti laittoi hänet kulkemaan. Mutta samalla hän voi käyttää vapauttaan väärin, eikä kukaan voi estää häntä kulkemasta samaa tietä edelleen:

Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä
     alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen. (Gal. 5:1)

Siksi Jeesus tarjoaa vaihtoehdon:

Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä
     annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua:
     minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.
     Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt. (Matt. 11:28-30)

Jeesus sanoi: "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella
     opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita."
     He vastasivat hänelle: "Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole
     koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?"
     Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
     Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy. Jos Poika vapauttaa teidät,
     te olette todella vapaita.” (Joh. 8:31-36)

Jeesus on vapauttanut ihmisen synnin orjuudesta. Ihminen on vapaa synnin rangaistuksesta. Hän on vapaa myös siten, että Jeesus ei pakota ketään seuraansa. Mutta ilman Jeesusta kaikki vapautus jää turhaksi, ja ihminen palaa taas synnin orjaksi. Uskova ihminen on siksi yhtä aikaa vapaa ja orja - vapaa synnistä, mutta omasta tahdostaan Jeesuksen orja.

Lainaus
Mitä tämä jae tarkottaa käytännössä??

Suurimman osan tulin jo selittäneeksi. Vielä puutun tuohon hienoon kohtaan: ”älkää niin kuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona”.

Joskus kristitty erehtyy ajattelemaan, että vapaus tarkoittaa lupaa tehdä syntiä. Siitä ei kuitenkaan ole kyse. Jeesus antaa uskovalle ihmiselle vapauden valita, haluaako palata synnin orjaksi vai pysyä Jeesuksen seuraajana. Tuolla lauseella osoitetaan, että sellainen vapaus, joka muka antaa luvan tehdä syntiä, ei ole oikeasti vapautta. Se on pahuutta.
Marko Sagulin