Kirjoittaja Aihe: Miten ihminen pääsee taivaaseen?  (Luettu 3263 kertaa)

Milka Junttila

• Vieras
Hei! Olen tutkinut kirkon sivuilta kirkon oppeja, mutta en ole löytänyt tarkkaa vastausta siihen, miten ihminen pääsee taivaaseen. Mielestäni se kuitenkin on kristinuskon tärkein kysymys joten haluaisinkin tietää kirkon kannan aiheeseen. Kiitos.

Edit: Otsikkoa tarkennettu. Marko
« Viimeksi muokattu: 14.06.2022 - klo:13:34 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei, Milka!

Olen todella häpeissäni ja surullinen tekemästäsi löydöstä. Tai siis siitä, että et tehnyt löytöä... Niin kuin sanoit, kirkkomme ja kristinuskon tärkein asia on kertoa siitä, miten ihminen pelastuu, eli pääsee taivaaseen. Tehtävämme on kertoa se asia jokaiselle maailman ihmiselle, jopa sellaisille, jotka asiaa eivät välttämättä haluaisi kuulla. Kenenkään ei pidä jäädä siitä tiedosta paitsi. Eikä varsinkaan sellaisen, joka etsii vastausta. Olemme kyllä hoitaneet kirkon nettisivut tältä osin huonosti. Tieto kyllä löytyy kirkon virallisiltakin sivuilta mm. tästä linkistä. Mutta myönnettäköön, että asia on sanottu sellaisilla korulauseilla, että menee kyllä ydin helposti ohi.

Yritän tehdä tässä asiassa parannusta ja selittää asian mahdollisimman yksinkertaisesti. Otan ensin nipun hyviä raamatunkohtia:

Hän vei heidät ulos ja kysyi: "Herrat! Mitä minun on tehtävä, että pelastuisin?"
     He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."
     (Ap. t. 16:30-31)

Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja
     muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" Pietari vastasi: "Kääntykää ja
     ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin
     anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. (Ap. t. 2:37-38)

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään,
     joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. (Joh. 3:16)

Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on
     herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun
     tunnustus pelastuksen. ... Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran
     nimeä, pelastuu." (Room. 10:9-10, 13)

Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. ... Minä olen tie,
     totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. (Joh. 14:1, 6)

Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
     Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
     (Mark. 16:15-16)

Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi,
     ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla. (Ap. t. 4:12)

Lyhyesti sanottuna: Ihminen pääsee taivaaseen uskomalla ja turvautumalla Jeesukseen.

Hieman pidemmin selitettynä: Jokainen ihminen on syntynyt syntiseen maailmaan syntiseksi ihmiseksi, ja on siksi kadotuksen perillinen. Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen maailmaan. Hän eli synnittömän elämän, mutta suostui kärsimään sen rangaistuksen, joka kuuluu syntisille. Koska hän uhrautui syyttömänä, on hänen kärsimyksensä riittävä uhri sellaisen ihmisen puolesta, joka ei itse halua kärsiä omaa rangaistustaan.

Esimerkki: Minä ajan ylinopeutta ja saan sakot. Voin maksaa itse oman rikkomukseni. Toisaalta poliisia ei kiinnosta, kenen kukkarosta raha tulee. Jos joku haluaa maksaa sakon minun puolestani, pääsen minä pälkähästä.

Jokainen ihminen on tehnyt syntiä. Jumala on ilmoittanut, että kukaan syntinen ei pääse hänen luokseen taivaaseen vaan joutuu kadotukseen - ellei saa syntejään anteeksi. Ainoastaan Jeesus ei itse tehnyt syntiä, joten hänen ei tarvitse kärsiä omaa rangaistustaan. Sen sijaan hän voi kärsiä rangaistuksen jonkun toisen puolesta. Se "joku toinen" on kuka tahansa ihminen, joka haluaa antaa syntinsä Jeesuksen kannettavaksi.

Käytännössä tämä tapahtuu siten, että ihminen rukoilee Jumalaa ja kertoo, että haluaa tehdä parannuksen eli täyskäännöksen elämässään. Jumalalle voi omin sanoin kertoa, että haluaa saada kaikki syntinsä anteeksi Jeesuksen ristinkuoleman tähden. Jos ihmistä ei ole kastettu aikaisemmin, kääntymykseen kuuluu myös se, että kasteessa tunnustautuu Jeesuksen omaksi, Jumala tekee liiton ja saadaan synnit anteeksi. Jos kaste on toimitettu esimerkiksi lapsena, kääntymisessä ei kasteta enää uudelleen. Silloin pyydetään syntejä anteeksi ja luotenaan siihen, että Jumala on ottanut kasteessa ihmisen omakseen. Ikään kuin palataan kasteen armoon.

Tämän jälkeen eletään uskoen ja turvautuen siihen, että Jeesuksen tekemä uhri riittää.
Marko Sagulin