Kirjoittaja Aihe: Kudostenluovutus  (Luettu 5620 kertaa)

Elfslayer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Tässäpä asia, jota olen miettinyt jo hyvin kauan. Se tulee kuitenkin ajankohtaiseksi, kun tulen täysi-ikäiseksi...

Voiko kristitty kirjoittaa kortin, jossa annetaan lupa kuoleman koittaessa hyödyntää elimiä ja kudoksia, joilla voidaan auttaa ja jopa pelastaa ihmisten henkiä?

Toisaalta se olisi suurta lähimmäisenrakkautta.

Toisaalta taas, onko siitä haittaa ylösnousemuksessa, jos ruumista on leikelty ja sieltä on poistettu elimiä?
Respect life, go vegan!

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili

Hei, Elfslayer!

En keksi mitään hengellistä tai Raamatusta nousevaa syytä, miksi et voisi tehdä kudosten- ja elintenluovutustestamenttia. Sanon siis oman mielipiteeni tästä raamatunkohdasta vauhtia ottaen:

     Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
     (Joh. 15:13)


Joku saattaa antaa verensä vuotaa, jotta pelastaisi lähimmäisensä. Ja sitä Raamattu kehuu suureksi rakkaudeksi. Miksi siis ei voisi testamentata kuolleesta ruumiistaan poistettavaksi elimiä, joilla voidaan auttaa ja ehkä pelastaa ihmishenkiä? Ylipäätäänhän kuolleet ihmiset ovat maatuneet ylösnousemusta odotellessaan niin totaalisesti, että Jumala joutuu joka tapauksessa melkoisiin korjaustöihin. Jokainen ihminen on kasattava uudelleen. Yksi munuaisen tai sydämen lisääminen luovutetun tilalle ei liene tässä mittakaavassa kovin suuri juttu.

Jeesuksen ylösnousemusruumiissa näkyivät naulan ja keihään jäljet. Mutta se voi hyvin olla Jumalan erityisesti tahtoma asia, jotta hänet tunnistettaisiin ylösnousseeksi Kristukseksi. Muilta osinhan hänen ruumiinsa ylitti monia inhimillisiä rajoja. Ja samalla tavalla myös meidän ylösnousemusruumiimme on jollain tavalla erilainen nykyiseen verrattuna:

     Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta.
     Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen
     tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset. Ja niin kuin
     me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen
     kaltaisiksi. Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa
     ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta. Nyt ilmoitan teille salaisuuden:
     Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä,
     viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet herätetään katoamattomina
     ja me muut muutumme. Tämän katoavan on näet pukeuduttava katoamattomuuteen
     ja kuolevaisen kuolemattomuuteen. Mutta kun katoava pukeutuu katoamattomuuteen
     ja kuolevainen kuolemattomuuteen, silloin toteutuu kirjoitusten sana: - Kuolema on nielty
     ja voitto saatu. (1. Kor. 15:47-54)


Ainakin Ilmestyskirjan kuvaukset taivaasta kertovat, että taivaassa ei ole itkua ja murhetta. Uskoisin sen tarkoittavan, että maan päällä olleet ruumiillisetkin vaivat on korjattu. Eikö sellaiseksi voisi laskea myös puuttuvan maksan.
Marko Sagulin

Ysiluokkalainen

  • Vieras
Moi,
Olen tekemässä etiikan esitelmää elin-ja kudossiirroista, joten olisi tosi kiva jos voisit kertoa aiheeseen liittyvän näkemyksen kristillisen etiikan/ Raamatun pohjalta.
Kiitos jo etukäteen jos ehdit vastata ajoissa.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
Morjens Ysiluokkalainen!

Löysin Nettipapin palstalta tällaisen vastauksen, jonka olen kirjoittanut nimimerkille Elfslayer. Siinä olen käsitellyt lähinnä elinluovutustestamenttia, mutta samoilla linjoilla olen myös esimerkiksi elävän ihmisen tekemän munuaisen luovutuksen suhteen. Tutustu siis yllä olevaan vastaukseen, ja esitä tarkentavia kysymyksiä, jos niitä mieleen tulee.
Marko Sagulin