Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Nettipappi Marko

Sivuja: [1] 2 3
1
Sana Sanasta -raamattuluennot poimivat yhden sanan Raamatusta. Luento rakentuu tuon sanan merkityksen avaamiseen tutkimalla, millä tavoin se eri puolilla Raamattua esiintyy. Raamattupiirimateriaalit ovat lyhyempiä, raamattupiireille tarkoitettuja virikemateriaaleja samasta aihepiiristä.

1. OPETUSLAPSI
- Raamattuluento
- Raamattupiiri

2. KUTSUMUS
- Raamattuluento
- Raamattupiiri

3. RAKKAUS
- Raamattuluento
- Raamattupiiri

4. LUNASTUS ja SOVITUS
- Raamattuluento

5. VANHURSKAUS
- Raamattuluento

2
Hyvät foorumin käyttäjät!

Liekö syynä tekoäly vai mikä, mutta foorumille on alkanut tulla hyvin paljon roskapostirobottien laatimia uusia jäseniä. Sen myötä myös roskaposteja tulee yhä useammin. Tämän vuoksi lisäsin sisäänkirjautumisen vaikeustasoa. Ensin on tunnistettava vaikea kirjainhäkkyrä, jonka jälkeen vastataan kolmeen helppoon kysymykseen.

Mikäli jäseneksi kirjautuminen ei tunnu onnistuvan, niin laittakaa minulle sähköpostia, jolloin voin laatia halukkaalle tunnukset. Ottakaa rohkeasti yhteyttä: marko.sagulin@evl.fi / marko.sagulin@sana.fi

Jos tämäkään varotoimi ei vähennä roskapostirobotteja, muutan kirjautumisen hyväksymisperusteiseksi, jolloin minä manuaalisesti hyväksyn jäsenet foorumille.

3
Nettipapille esitettiin kysymys eri reittiä, joten postaan sen itse tähän:

Lainaus
Mitä eroa on oikealla palvomisella ja oikealla rukouksella?

Kysymyksen taustalla ovat Joh. 4:23-24 eri käännökset:

Lainaus
UT2020
Mutta on tulossa – ja oikeastaan on jo tullutkin – se aika, jolloin oikeat palvojat palvovat Isää Hengessä ja totuudessa. Juuri sellaisia palvojiahan Isä etsii. Jumala on Henki, joten häntä on palvottava Hengessä ja totuudessa

KR1992
Tulee aika – ja se on jo nyt – jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo. Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.

KR1938
Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.

BIBEL2000
Men den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty så vill Fadern att man skall tillbe honom. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.

4
Kysy Nettipapilta / Joulun profetiat
« : 21.11.2022 - klo:10:44 »
Sain sähköpostilla kysymyksen, joka mielestäni sopii erinomaisesti tälle palstalle liitettäväksi:

Lainaus
Voisitko minulle kertoa profetiat, raamatunkohdat, jotka viittaavat Jeesuksen syntymään, jouluun.

Messiaaseen liittyviä profetioita on Vanhassa testamentissa runsaasti. Varsin moni profetia voidaan myös tavalla tai toisella liittää Jeesuksen syntymän tapahtumiin. Kuitenkaan yhtään sellaista profetiaa ei löydy, joka olisi niin yksiselitteinen ja tarkka, että sen perusteella voisi etukäteen sanoa, milloin ja missä tapahtuu mitäkin. Tosin se ei ole profetioiden tarkoitus muutenkaan. Profetioiden tarkoitus on enemmänkin se, että jälkikäteen voidaan profetioista ymmärtää, että mikään ei ole ollut sattumaa ja Jumalalla on ollut tarkka suunnitelma, vaikka hän onkin profeettojen kautta lähinnä vain herätellyt tai antanut toivoa.


Kansa, joka pimeydessä vaeltaa

Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus. Sinä teet runsaaksi riemun, annat suuren ilon. He iloitsevat sinun edessäsi niin kuin elonkorjuun aikana iloitaan, niin kuin saaliinjaossa riemuitaan. Ikeen, joka painaa heidän hartioitaan, valjaat, jotka painavat olkapäitä, ja heidän käskijänsä sauvan sinä murskaat, niin kuin murskasit Midianin vallan. Ja kaikki taistelukenttiä tallanneet saappaat, kaikki veren tahrimat vaatteet poltetaan, ne joutuvat tulen ruoaksi. Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas. Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus. (Jes. 9:1-6)

Joulupäivän aamuna jumalanpalveluksissamme luetaan tämä psalmi. Se ilmoittaa Vapahtajan syntymisen maailmaan. Profetiassa luetellaan lista tämän Messiaan nimiä, joilla tarkoitetaan hänen olemustaan. Profetia siis kertoo tulevan Daavidin jälkeläisen olevan itse Jumala.


Daavidin jälkeläinen tuo oikeuden ja rauhan

Iisain kannosta nousee verso, vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää. Hänen ylleen laskeutuu Herran henki, viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki: hänen ilonsa on totella Herraa. Hän ei tuomitse silmämitalla eikä jaa oikeutta korvakuulolta vaan antaa heikoille oikean tuomion ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa. Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän. Vanhurskaus on hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan. (Jes. 11:1-5)

Pari lukua myöhemmin Jesajan kirjassa on profetia, joka luetaan usein kirkoissamme jouluaattona. Tämä jatkaa edellisen linjaa kuvaamalla tulevaa Messiasta rauhan ja oikeuden tuovaksi hallitsijaksi. Iisai oli Daavidin isä, joten Daavidin saama lupaus valtaistuimelle astuvasta jälkeläisestä on myös profetiassa mukana.


Betlehemistä nousee Messias
 
Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana. Herra jättää Israelin vain siksi ajaksi, kun synnyttäjä synnyttää. Sitten israelilaisten luokse palaavat heidän jäljelle jääneet veljensä. Hallitsija on nouseva ja kaitseva heitä Herran voimalla. Herra, hänen Jumalansa, antaa hänelle vallan ja kunnian. He saavat elää rauhassa, sillä hänen valtansa ulottuu maan ääriin saakka. Hän tuo rauhan. (Miika 5:1-4)

Jouluaattoon on toinenkin vaihtoehto Vanhan testamentin lukukappaleeksi. Miika toistaa saman ajatuksen Rauhanruhtinaasta kuin edellisetkin profetiat. Hän kuitenkin lisää ainoana sen yksityiskohdan, että Messiaan on määrä syntyä Juudan Betlehemissä. Jeesuksen vastustajat eivät olleet selvillä kaikista yksityiskohdista, koska Jeesusta ei kutsuttu betlehemiläiseksi vaan nasaretilaiseksi. Mutta toiset sanoivat hänelle: "Taidat olla itsekin Galileasta. Tutki kirjoituksia, niin opit, ettei Galileasta tule profeettaa." (Joh. 7:52) Syntymäpaikallaanhan Jeesus ehti elää vain maksimissaan pari vuotta ennen pakoa Egyptiin ja sen jälkeistä asettumista Israelin pohjoisosaan, Galilean Nasaretiin.


Daavidin suvusta nousee vanhurskas kuningas

Tulee aika, sanoo Herra, jolloin Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso. Hän on kuningas, joka hallitsee viisaasti ja saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden. Hänen aikanaan Juuda saa avun, ja Israel elää turvassa. Häntä kutsutaan tällä nimellä: "Herra on meidän vanhurskautemme". (Jer. 23:5-6)

"Aika tulee", sanoo Herra, "jolloin minä täytän Israelin ja Juudan heimoille antamani lupauksen. Kun se aika koittaa, Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso. Hän saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden. Niinä päivinä Juuda saa avun, ja Jerusalem elää turvassa. Häntä kutsutaan tällä nimellä: 'Herra on meidän vanhurskautemme'." (Jer. 33:14-16)


Jouluaaton jumalanpalveluksen toimittajalla on vielä kolmaskin vaihtoehto valittavananaan Vanhan testamentin lukukappaleeksi. Jeremian kirjassa kahdessakin kohdassa toistetaan sama ajatus tulevasta Messiaasta rauhan ja oikeuden tuojana. Lisäksi profetia mainitsee yhden oleellisen näkökulman. Jeesuksen nimi on: "Herra on meidän vanhurskautemme". Idea on sama kuin nimessä Jeesus, joka suomennettuna tarkoittaa "Jumala pelastaa". Vaikka Messias on rauhan ja oikeuden hallisija, hän ei ainoastaan odota ihmisiltä rauhan ja oikeudenmukaisuuden tekoja. Hän on itse vanhurskauden lähde ja pelastaja.


Hänen nimensä on Immanuel

Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. (Jes. 7:14)

"Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä." Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut: - Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel - se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme. (Matt. 1:21-23)


Jesajan kirjassa kerrotaan tulevan Messiaan nimi. Tämä ennustus ja Matteuksen riemu ennustuksen toteutumisesta alleviivaavat sitä, kuinka Raamatun sivuilla Jumalan antama nimi tarkoittaa nimen kantajan olemusta tai tehtävää. Immanuel-profetia toteutui, vaikka lapselle annettiin nimi Jeesus.

Jesajan ennustuksen jälkeen Immanuel nimen antaminen poikalapsille tuskin räjähti kasvuun siinä toivossa, että oma poika olisi Jumalan lupaama Messias. Uskoakseni ennustuksen kuulleet ihmiset ymmärsivät, että profetia kuvaa vertauskuvin Vapahtajan olemusta, ei tarkkaa nimeä.

Jeesuksessa toteutuivat sekä ennustettu nimi - Immanuel - koska Jumala todella syntyi ihmiseksi ja eli meidän kanssamme. Mutta hänessä toteutui mitä selkeimmin myös nimi Jeesus, koska hän tuli maailmaan pelastamaan heidät synneistä.

Profetiassa on myös mainittu se, mitä Marialle tapahtui. Neitsyt tuli raskaaksi. Alkukielen sana tarkoittaa nuorta naista, mutta Vanhassa testamentissa sitä sanaa ei käytetä naimisissa olevista naisista, joten Raamatun avioliittoetiikan mukaisesti se tarkoitti myös neitsyttä. Joka tapauksessa Maria itse Luukkaan evankeliumissa todistaa koskemattomuudestaan.


Protoevankeliumi

Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän." (1. Moos. 3:15 KR33)

Syntiinlankeemuskertomuksen yhteydessä lausuttua "ensimmäistä evankeliumia" ei yleensä pidetä varsinaisena jouluprofetiana. Se kuitenkin liittyy oleellisesti joulun tapahtumiin juuri tuosta "neitsyt tulee raskaaksi" -näkökulmasta. Raamatussa puhutaan usein jälkeläisistä sanoilla "miehen siemen", mutta tämä on ainoa kohta, jossa puhutaan jälkeläisestä sanoilla "vaimon siemen". Nykyinen kirkkoraamattumme hävittää tämän yksityiskohdan ymmärrettävämmällä suomenkielellä, mutta alkukielen ilmaus antaa ymmärtää, että miehen siemenellä ei ole Messiaan syntymisessä roolia. Neitseestäsyntymisen ennustus ja Jeesuksen pelastava työ on siis jumalallisella viisaudella ilmoitettu jo Raamatun alkulehdillä.


Betlehemin tähti

Minä näen tämän, mutta se ei tapahdu vielä, minä katselen tätä, mutta se ei vielä ole lähellä. Tähti nousee Jaakobin keskeltä, valtiaan sauva Israelista. Se murskaa Moabin ohimot, kaikkien Setin jälkeläisten kallot. Edom joutuu voittajan omaksi, Seir vihollisten käsiin. Israel tekee voimallisia tekoja, Jaakobista polveutuu hallitsija, joka tuhoaa vihollisensa, vaikka he suojautuvat kaupunkeihin. (4. Moos. 24:17-19)

Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä. He kysyivät: "Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme." (Matt. 2:1-2)


Vanhan testamentin sivuilla esiintyy hyvin ristiriitainen hahmo Bileam. Hän toisaalta joissain asioissa kuunteli hyvin tarkasti Jumalan tahtoa ja oli vahva profeetta. Toisaalta hän tasapainoili omaisuuden houkutusten kanssa, ja yhtä aikaa Israelin siunaamisen ohessa neuvoi Israelin viholliselle, kuinka israelilaiset saadaa tekemään asioita, joka vihastuttaa heidän Jumalansa. Ennen tätä petollista käännettä Bileam ehti sanoa siunauksen, jossa hän puhuu tulevasta Israelin hallitsijasta tähtenä. Israelista katsottuna Bileam oli kotoisin kaukaa idästä. Niinpä on pohdittu sitä mahdollisuutta, olivatko itäisen maan ennustajat ja tähtitieteilijät kantaneet perimätietona tuota Bileamin ennustusta, jonka nämä Betlehemiin saapuneet tietäjät ymmärsivät toteutuneen.


Betlehemin lastenmurha

Näin sanoo Herra: - Kuulkaa! Ramasta kuuluu huuto, katkera itku ja valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole. (Jer. 31:15)

Kun Herodes huomasi, että tietäjät olivat pitäneet häntä pilkkanaan, hän raivostui. Hän antoi käskyn, että Betlehemissä ja sen lähistöllä oli surmattava kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat pojat, sen ajan perusteella, jonka hän oli tietäjiltä saanut selville. Näin kävi toteen tämä profeetta Jeremian lausuma ennustus: - Ramasta kuuluu huuto, itku ja kova valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole. (Matt. 2:16-18)


Betlehemin lastenmurha ei sijoitu enää joulun tapahtumiin. Oletettavasti tietäjien vierailu ja Betlehemin lastenmurha tapahtuivat noin pari vuotta Jeesuksen syntymän jälkeen. Koska kertomus tietäjistä liittyy meillä oleellisesti joulun aikaan, liitän tämänkin profetian mukaan listaan.

Babylonian kuningas Nebukadnessar tuhosi Jerusalemin ja temppelin, ja vei kansan pakkosiirtolaisuuteen. Muutama kilometri Jerusalemista pohjoiseen sijaitsi paikka nimeltään Rama. Sitä käytettiin pakkosiirtolaisuuteen vietävien ihmisten kokoamispaikkana. Siellä on varmasti vallinnut melkoinen epätoivo, kun perheenjäsenet etsivät toisiaan ja toivovat löytävänsä taisteluun osallistuneita elossa. Tämän karmean ja raskaan historian vaiheen Matteus näkee ennakkokuvana Betlehemin lastenmurhalle. Rama ja Betlehem eivät kuitenkaan ole sama paikka, sillä Betlehem sijaitsee Jerusalemista etelään.

5
"Profetioiden ymmärtäminen" -luentosarjassa perehdytään Raamatun opetuksiin profetioista ja profeetallisuudesta. Aihepiiri koetaan helposti mystiseksi, pelottavaksi tai epäilyttäväksi, mutta lähestyn aihepiiriä Raamatun äärellä juurevasti ja maltillisesti.

Opetussarjassa on suunniteltuna seuraavat osat. Sitä mukaa, kun sarja tulee videoiksi, osien nimiin tulee linkit.


Osa 1 - Profetia ja profeetallisuus
Teemoja:
  • Miksi profetioista on syytä opettaa?
  • Profetia on hengellisen kasvuprosessin käynnistäjä.
  • Profeetallisuus on Jumalan puhetta sydämelle

Osa 2 - Profetian ilmenemismuodot
Teemoja:
  • Millä tavoin Jumala puhuu ihmiselle?
  • Miten näkyjä, unia ja ilmestyksiä saadaan?
  • Miten tunteet ja tuntemukset liittyvät profetioihin?

Osa 3 - Profetian tehtävät
Teemoja:
  • Jumala haluaa kasvattaa ihmistä Kristuksen kaltaisuuteen.
  • Profetia käynnistää kasvuprosessin.
  • Profetian eri tehtäviä.

Osa 4 - Profetian tulkitseminen ja sanoma
Teemoja:
  • Profetian ilmenemismuodot vertauskuvallisesta kirjaimelliseen.
  • Profetian sanoma herättelevästä käskevään.
  • Pietarin ja Korneliuksen kertomus monipuolisena havainnollistuksena.

Osa 5 - Profetioiden koetteleminen
Teemoja:
  • Raamattu on profetian mittari, muttei yksityiskohtainen.
  • Seurakunta on profetian arvostelija.
  • Tulevaisuus koettelee ennustajan.
  • Profetian kuorrutteiden karsiminen.

Osa 6 - Profeetan vastuu
Teemoja:
  • Profeetta on vastuussa kaikista puheistaan.
  • Jumalan nimissä puhuminen ei vähennä vastuuta vaan lisää sitä.
  • Profeetan omien tunteiden kohtaaminen.
  • Profetian kuulijan tunteiden huomioiminen.

Osa 7 - Kysymyksiä profetioiden arvioimiseen
Teemoja:
  • Profetian kehyskertomus: Kuka, kenelle ja missä tilanteessa.
  • Profetian sisältö: Rakenne, teksti ja sanoma.
  • Profetian käynnistämä prosessi.

6
Luuk. 1:1-4 – Raamatun tutkiminen
Johdanto Luukkaan evankeliumiin
Teemoja:
  • Luukkaan tarkka tutkimustyö evankeliumin taustalla.
  • Opettajien tehtävä on tutkia ja jakaa eteenpäin.
  • Jokainen kristitty on tahtomattaankin jonkinlainen opettaja lähipiirissään.

Luuk. 1:5-25 – Rukous ja usko
Enkeli ilmoittaa Johannes Kastajan syntymän
Teemoja:
  • Sakariaan kunniatehtävä ja epäilys Gabrielin viestin äärellä.
  • Mikä erotti Sakariaan ja Marian kyselemisen toisistaan?
  • Epäilevä rukous.

Luuk. 1:26-38 – Kutsumus ja tehtävä
Enkeli ilmoittaa Jeesuksen syntymän
Teemoja:
  • Mitä Maria ymmärsi, kun hänet kutsuttiin Messiaan äidiksi?
  • Mitä apostolit tiesivät kutsun saadessaan?
  • Mitä Jumala kertoo, kun hän kutsuu ihmisen seuraansa?

Luuk. 1:39-56 – Ylistäminen
Marian ja Elisabetin kohtaaminen, Marian kiitosvirsi
Teemoja:
  • Marian ahdistus ja vertaistuen tarve.
  • Ylistäminen ei vaadi tiettyä tunnetta tai kokemusta.
  • Ylistäminen on Jumalan tekojen ja olemuksen kehumista.

Luuk. 1:57-80 – Parannuksen saarnaaminen
Johannes Kastajan syntymä, Sakariaan kiitosvirsi
Teemoja:
  • Jumala valitsi Johannekselle juuri tietyn nimen.
  • Parannussaarna synnyttää kaipuun.
  • Jeesus saapuu kaipaavan luo.

Luuk. 2:1-20 – Joulun kiiltokuvat vs. Jeesuksen syntymän todellisuus
Jeesuksen syntymä
Teemoja:
  • "Lapsivesi tuli jo aasin selässä"
  • "Yksin ja hyljättynä seimessä"
  • "Soitellen sotaan -joukko"
  • "Kaksiseinäinen talli, reikä katossa"

Luuk. 2:21-40 – Elämäntehtävä ja elämän merkitys
Jeesus tuodaan temppeliin
Teemoja:
  • Simeon suoritti tehtävän, johon hän oli koko elämänsä ajan valmistautunut.
  • Simeon paljasti uuden asian: Jeesuksen oli määrä olla koko maailman Vapahtaja.
  • Kristityn elämä on lenkki Jumalan suunnitelmien ketjussa.

Luuk. 2:41-52 – Kristityn kasvu Jeesusta pienemmäksi
Jeesus kaksitoistavuotiaana temppelissä
Teemoja:
  • Jeesus löytyy, kun etsii oikeasta paikasta.
  • Jeesus alkoi kasvaa vanhempiaan suuremmaksi.
  • Jeesuksen kuuluu kasvaa jokaisen Kristityn elämässä suuremmaksi.

7
Kysy Nettipapilta / Kysymyksiä raamatunkohdista
« : 28.01.2021 - klo:15:03 »
Jumalan Sanan äärellä kukaan ei tiedä kaikkea, mutta yhdessä pohtiminen avaa aina uusia näkökulmia. Nettipapin palsta on paikka, jossa voi kysyä apua vaikeisiin raamatunkohtiin. Kun sinulle tulee vastaan vaikea jae, esitä kysymyksesi vaikkapa tähän viestiketjuun vastaamalla. Alla on lista tähän asti kysytyistä kohdista:


8
Tervetuloa raamattupiiriin, joka kokoontuu siellä, missä sinä olet!


1. Raamattupiiriin osallistuminen on helppoa
Tarvitset vain nettiyhteydellä varustetun tietokoneen, tabletin tai puhelimen sekä oikean nettisivun osoitteen.

2. Jokainen kokoontumiskerta on itsenäinen
Mukaan voit tulla satunnaisesti tai säännöllisesti. Mitään sitoumusta piiriin osallistumisesta ei ole.

3. Kokoontumisajankohdat löytyvät seuraavista linkeistä:


TOIMINTAOHJEET

Vaihtoehto A - tietokoneen nettiselaimella

Vaihtoehto B - puhelimen nettiselaimella
  • Mene osoitteeseen https://meet.jit.si/nettiraamattupiiri.
  • Sivusto ehdottaa sovelluksen lataamista tai selaimella osallistumista. Valitse "Join in browser".
  • Puhelin pyytää lupaa käyttää mikrofonia ja kameraa. Salli nämä luvat.
  • Kirjoita nimeä kysyttässä etunimi ja kotipaikkakunta, esim. Marko (Kangasala).

Vaihtoehto C - puhelimen sovelluksella
  • Lataa Google Play kaupasta ilmainen Jitsi Meet -sovellus.
  • Sovellus pyytää lupaa käyttää mikrofonia ja kameraa. Salli nämä luvat.
  • Nettiraamattupiiriin liitytään kirjoittamalla oikea "huoneen nimi". Kirjoita Nettiraamattupiiri.
  • Kirjoita nimeä kysyttässä etunimi ja kotipaikkakunta, esim. Marko (Kangasala).

Nettipappi auttaa
  • Nettipappi on paikalla varttia aikaisemmin juttelemassa ja tarvittaessa opastamassa tekniikan kanssa.
  • Jos arkailet tekniikan suhteen, ota yhteyttä minuun, niin järjestetään yksityinen harjoittelutuokio. Muutamassa minuutissa opit riittävät taidot raamattupiiriin osallistumiseksi. Soita 040 309 8106 tai lähetä sähköpostia marko.sagulin@sana.fi.
  • Voit halutessasi tutustua Jitsi-ohjelman käyttöön katsomalla esittelyvideon tästä linkistä.

9
Luuk. 1:1-4
Johdanto Luukkaan evankeliumiin
Teemoja:
  • Katsaus Raamatun kaanoniin ja kirjoihin.
  • Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen erityispiirteet
  • Luukkaan evankeliumin syntytilanne ja kirjoittaja
  • Miksi Raamatun lukeminen kannattaa aloittaa Luukkaasta?

Luuk. 1:5-25
Enkeli ilmoittaa Johannes Kastajan syntymän
Teemoja:
  • Temppelin rakenne ja suitsutusuhrin toimittaminen
  • Simson, Samuel ja Elia Johannes Kastajan esikuvina
  • Sakariaan epäusko

Luuk. 1:26-38
Enkeli ilmoittaa Jeesuksen syntymän
Teemoja:
  • Maria - Jumalan äiti ja nöyryyden esikuva.
  • Neitseestä syntymisen merkitys kristillisessä uskossa.
  • Jumalan kutsu ei kerro kaikkea, mitä matka sisältää.

Luuk. 1:39-56
Marian ja Elisabetin kohtaaminen - Marian kiitosvirsi
Teemoja:
  • Marian suuri ahdistus ja Elisabetin kautta saatu vapautus.
  • Johanneksen hengellinen elämä alkoi jo kohdussa.
  • Marian ylistyslaulu on esimerkki oikeasta ylistämisestä.

Luuk. 1:57-80
Johannes Kastajan syntymä, Sakariaan kiitosvirsi
Teemoja:
  • Johanneksen nimi kertoo Jumalan työstä.
  • Sovitus ja lunastus Sakariaan kiitosvirressä.
  • Autiomaa on paikka Jumalan omille.

Luuk. 2:1-20
Jeesuksen syntymä
Teemoja:
  • Jeesus syntyi historiaan - aikaan ja paikkaan.
  • Joulun kiiltokuvatunnelma vääristää Raamatun kuvaamat Betlehemin tapahtumat.
  • Evankeliumi julistettiin paimenille, jotka sitä tarvitsivat eniten.

Luuk. 2:21-40
Jeesus tuodaan temppeliin, Simeon ja Hanna saavat nähdä Jeesuksen
Teemoja:
  • Jeesus liitettiin vanhaan liittoon, jotta voisi pelastaa kansansa.
  • Simeonin profetia koko maailman Vapahtajasta.
  • Jeesus jakaa mielipiteet. Voi olla vain puolesta tai vastaan.

Luuk. 2:41-52
Jeesus kaksitoistavuotiaana temppelissä
Teemoja:
  • Mitä tiedämme Jeesuksen perheestä?
  • Legendoja Jeesuksen lapsuudesta.
  • Pääsiäisjuhlan käytäntöjä ja skenaarioita.
  • Jeesusta on etsittävä oikeasta paikasta.

Luuk. 3:1-20
Johannes Kastaja
Teemoja:
  • Johannes vaati ihmisiltä henkilökohtaista parannuksen tekemistä.
  • Parannus teoissa ja parannuksen kaste.
  • Johanneksen julistus oli lopulta evankeliumia.

10
Kysy Nettipapilta / Mitä messussa tapahtuu?
« : 15.08.2020 - klo:18:25 »
Sunnuntaiaamujen messut jakavat mielipiteitä. Seurakuntalaisesta riippuen messu tuntuu antoisalta, rikkaalta, mystiseltä, vaikeaselkoiselta, puisevalta tai joltain ihan muulta. Varmaa on, että messu on ladattu täyteen syviä merkityksiä ja pitkää historiaa, jotka vaativat opiskelua.

Sunnuntaina 16.8.2020 toimitin Kangasalan kirkossa "Selitetyn messun". Linkki messun Youtube-tallenteeseen löytyy tästä.

Kyseisessä messussa on ammennettu liturgian aarteita kohtalaisen perusteellisesti mutta yksinkertaisesti. Vaikka messu selitysten johdosta on melkoisen pitkä, ei siihen silti pystynyt sisällyttämään läheskään kaikkea sitä, mikä messussa voi herättää kysymyksiä. Kannattaa katsoa messu läpi ja esittää tässä viestiketjussa kysymyksiä sellaisista teemoista, jotka vielä jäivät epäselviksi.

11
Nettipapin blogi / Löytöjä Raamatusta
« : 03.05.2020 - klo:12:15 »
Minun on ihan liian helppo lukea Raamattua kuin päivänkakkaran terälehtiä nyppien: "rakastaa ... ei rakasta ... rakastaa ... ei rakasta". Raamatun äärellä tämä vaihtelu kuuluu: "tuttua, menen ohi ... vähän vaikea, menen ohi ... tuttua, menen ohi ..." Kun luen Sanaa itsekseni, en pysähdy helppojen enkä vaikeiden kohtien äärelle. Ehkä kuvittelen, että pysäyttävät löydöt hyppäävät tekstistä esiin ihan ilman vaivannäköä. Kunhan vaan teksti soljuu silmissä. Ei tunnu toimivan.

Olenkin huomannut, että parhaat löytöni ja sykähdyttävimmät oivallukseni olen saanut opetuksia valmistellessa. Silloin on pakko miettiä syvemmin ihan vain kuulijoiden takia. Työpöydän äärellä huomaan rauhoittuvani ja pysähtyväni. Siinä hetkessä tuttuja asioita katselee uusin silmin. Vaikeista täytyy ottaa selvää.

Viimeisen vuoden aikana elämääni on tullut toinen, vielä hedelmällisempi raamatunlukutapa. Vaimoni Marjan kanssa olemme ottaneet tavoitteeksi, että joskus olemme yhdessä kahlanneet Vihkiraamatun läpi. Kuluneen vuoden aikana olemme pyrkineet aloittamaan yhteiset vapaapäivät lukaisemalla seuraavana vuorossa oleva luku. Sillä vauhdilla takakansi ei tule vastaan vielä muutamaan vuoteen. Mutta keskustellen eteneminen on sen sijaan saanut tajuamaan ihan uusia juttuja.

Tähän ketjuun ajattelin jakaa jotain löytöjä, joita Marjan kanssa vietetyissä hetkissä tai opetuksia valmistellessa on tullut vastaan.

12
Nettipapin blogi / Kristitty korona-kamikaze
« : 24.03.2020 - klo:13:35 »
Surullisenkuuluisat supertartuttajat

Näinä päivinä jokainen suomalainen tuntuu olevan oman elämänsä itseoppinut infektiolääkäri. Minäkin olen somesta lukenut korona-aiheisia juttuja niin paljon, että pakosti sillä jo jonkun tutkintopaperin saa. Tosin sen verran olen myös tajunnut, että besserwisseröinnin haistaa kilometrien päähän, enkä aio tarjoilla jälleen kerran uudistetussa pakkauksessa sitä samaa, minkä voi lukea asiantuntijoiden sanomana.

Haluan kirjoittaa mietteitäni aihepiiristä, joka on sydämellä sykkinyt ja mieltä painanut. Välillä on suorastaan kiukku kuohahtanut, kun kuulen juttuja suurista uskonsankareista, jotka hurskas hymy kasvoilla toteavat: ”Jumala on minun turvani” - ja ottavat sen jälkeen karmeita tartuntatauteihin liittyviä riskejä.

Kauhulla ajattelen skenaariota, että Suomen Siionista löytyy sellainen ”potilas nro 31” kuin Etelä-Koreasta, jossa kaikki tartunnat olivat tarkasti kontrollissa 30. potilaaseen asti. Sitten tuli yksi uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva suhari, joka viranomaisten kielloista huolimatta eli normaalia elämää. Hän kävi uskonnollisen yhdyskuntansa kokouksessa ja buffet-ravintolassa. Niin pitkälle kuin tartuntaketjuja pystyttiin havaitsemaan, hän oli vastuussa 80 % kaikista Etelä-Korean koronatapauksista. Pelkästään oman uskonnollisen yhdyskuntansa jäsenistä hän välillisesti sairastutti ainakin yli 1200. (Lähde: Tekniikan maailman artikkeli)

Samanlaisia surullisia lehtijuttuja löytyy listaksi asti. Ansioituneimmat tartuttajat ovat saaneet kansainvälisesti todella ikävän leiman:
  • Venäjän supertartuttaja: Infektiolääkäri, joka ei noudattanut omia ohjeitaan. On tehohoidossa ja siitä selvittyään joutunee oikeuteen.
  • Italian supertartuttaja: Mies, jonka epäillään olevan ensimmäinen tartuttaja koko Italian karmeassa tilanteessa.
  • Uruguayn supertartuttaja: Muotisuunnittelija, joka tietämättään tartutti kymmeniä yhden juhlan aikana ja aloitti tartuntojen ketjun.

Huolellisimmat toimenpiteetkään eivät takaa 100 % virheettömyyttä, mutta todellakin toivon, etten koskaan lukisi otsikkoa suomalaisesta kristitystä, joka hullussa hurskaudessa Jumalan varjelukseen luottaen on kylvänyt tuhoa ympärilleen. Kirjoitan siksi muutaman ajatuksen Raamatun pohjalta.


Jumala varjelee ensimmäiseksi säännöillä

Jumala suojelee elämää. Siksi hän sanoi: "älä tapa". Jumala suojelee omaisuutta, joten hän antoi käskyn: "älä varasta". Jumala suojelee ihmisen mainetta: "älä lausu väärää todistusta." Jumala suojelee sydänsuruilta: "älä tee aviorikosta." Jumala ei sanonut, että jos joku murhataan, hänet herätetään henkiin. Eikä hän luvannut, että pettämisen jälkeen sydänsuru vain haihtuu, mustattu maine palaa ennalleen ja varastetun omaisuuden saa vahingoittumattomana takaisin.

Jumala antoi Vanhassa testamentissa jo juutalaisille lupauksen, että hän pitää omistaan huolen. Herra lupasi jopa suojella kaikenlaisilta sairauksilta. Herra sanoi: "Jos kuuntelet tarkasti, mitä minä puhun, ja teet sen, mikä on oikein minun silmissäni, jos muistat minun käskyni ja noudatat kaikkia minun lakejani, niin minä en pane sinun vaivaksesi mitään niistä sairauksista, joilla kuritin egyptiläisiä. Minä, Herra, olen sinun parantajasi." (2. Moos. 15:26)

Se lupaus oli oikea ja tosi. Se on totta vieläkin. Silti Herra antoi yhtä aikaa käskyn, kuinka täytyy toimia, jos kuitenkin sairauksia tulee. Silloisista sairauksista pahin ja herkimmin tarttuva oli spitaali. Sairastumisen epäilemiseen, sairastuneiden eristämiseen ja saastuneiden esineiden käsittelyyn annettiin määräyksiä, jotka hämärästi muistuttavat tällä hetkellä voimassa olevia terveysviranomaisten ohjeita: karanteeni sairausaltistumisen ajalle, sairaan eristäminen, kontaminoituneiden pintojen käsittely ja jopa hengityssuojain on ohjeista poimittavissa.

Jos ihossa on vaalea laikku, joka ei kuitenkaan ulotu ihon pintaa syvemmälle, ja jos ihokarvat eivät ole siinä muuttuneet valkoisiksi, pappi eristäköön sairastuneen seitsemäksi päiväksi. Seitsemäntenä päivänä pappi tarkastakoon hänet uudelleen, ja jos hän toteaa, että sairas kohta on pysynyt ennallaan eikä ole laajentunut, hän eristäköön sairastuneen vielä seitsemäksi päiväksi. ... Spitaalitautia sairastavan tulee käyttää repaleisia vaatteita, pitää hiuksensa hajallaan ja kasvojensa alaosa peitettynä sekä huutaa: "Saastainen, saastainen!" Niin kauan kuin hän potee tautiaan, hän pysyy saastaisena. Hänen on asuttava erillään leirin ulkopuolella. ... Pappi polttakoon tällaisen vaatekappaleen, villaisen tai pellavaisen kankaan tai nahkaesineen, jossa vika on. Koska läiskä on pahanlaatuista spitaalia, esine on poltettava. (3. Moos. 13:4-5, 45-46, 52)

Kristityn, joka haluaa luottaa Jumalan varjelukseen, on aloitettava siitä, mistä Jumala itsekin varjeluksensa aloittaa: annettujen ohjeiden noudattamisesta. Jumala toimii tämän elämän keskellä kaikkein useimmin tämän elämän lainalaisuuksien mukaan. Vanhassa vitsissä kerrotaan miehestä, joka pakeni tulvaa talonsa katolle. Veden noustessa vuoroin erilaiset veneet ja lopulta helikopteri pyrkivät pelastamaan häntä, mutta mies kieltäytyi ja vastasi joka kerta: "Olen rukoillut. Jumala kyllä pelastaa minut." Hukkumisensa jälkeen hän kyseli taivaassa, miksei varjelus toiminut. Jumala vastasi: "Minä lähetin veneitä ja lopulta helikopterin. Mitä sinä vielä olisit halunnut?"

Koronan keskellä kristitty saa luottaa Jumalan varjelukseen, mutta on huomattava, että merkittävä osa varjeluksesta on alkanut kauan ennen kuin koronaa on ollut olemassakaan. Suomalaisia on siunattu järjestäytyneellä yhteiskunnalla ja viisailla terveysviranomaisilla, jotka tämän tilanteen äärellä ovat rientäneet avuksi jo viikkoja sitten kertoen, kuinka nyt on toimittava, että ihmiset suojelevat toisiaan eivätkä aiheuta hoitojärjestelmän ylikuormittumista ja valtavaa epidemiaa.

Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. (Room. 13:1-2)


Jos luotat aidosti ihmeisiin, kieltäydy sairaalahoidosta ja paranna ne, jotka tartutit

Joskus Jumalan toiminnaksi ajatellaan vasta sellaiset asiat, jotka poikkeavat normaalista arjesta. Tällöin uskon voimaksi nähdään se, että uskaltaa luottaa epätodennäköisyyksiinkin: "Mikä ihmiselle on mahdotonta, on mahdollista Jumalalle". Ei ole väärin luottaa Jumalan yliluonnollisiin mahdollisuuksiin, mutta ...

Vaikka kuulen kristityistä, jotka koronan äärelläkin luottavat varjelukseen, en ole kuullut yhdestäkään, joka olisi tässä luottamuksessaan johdonmukainen loppuun asti. On helppo sanoa: "Minä luotan Jumalan varjelukseen", kun tietää, että yhteiskunta on velvollinen hoitamaan, jos tauti kuitenkin tulee. Väitänkin aika raflaavasti, että suurin osa niin sanotusta luottamuksesta on oikeasti itsekkyyttä ja halua tehdä oman mielen mukaan.

Todellista ihmeisiin luottamista on turvautuminen Jumalan huolenpitoon niin, että jos ei noudata yhteiskunnan sääntöjä niin ei ota myöskään vastaan yhteiskunnan tarjoamaa hoitoa. Muussa tapauksessa kyseessä on itsekäs kristitty, joka yrittää poimia kaikki herkut: Ensin hän haluaa Jumalan nimissä vapauden rikkoa annettuja ohjeita ja sitten yhteiskunnan nimissä teho-osastohoidon, jos paha paikka tulee. Oikea Jumalaan luottaminen ei ole itsekästä vapauksien haalimista vaan lähimmäisiä suojaavien ohjeiden järkähtämätöntä noudattamista:

Jumalan tahto näet on, että te hyvää tekemällä panette sulun ymmärtämättömien ihmisten typerille puheille. Ja näin tehkää vapaiden tavoin - älkää niin kuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niin kuin Jumalan orjat. (1. Piet. 2:15-16)

Yksittäinen uskonsankari voisi tietysti uhrata itsensä uskoonsa vedoten. Suurimman ongelman aiheuttaa se, että sairastunut uskonsankari sairastuttaa myös muita ihmisiä, joista hän ei voi ottaa vastuuta itse. Oman tehohoitopaikkansa hän varmaan teoriassa voisi luovuttaa sellaiselle, joka ei ole sitä omalla piittaamattomuudellaan ansainnut. Mutta kuinka kristitty voi auttaa niitä, jotka hän itse on sairastuttanut, ja joille ei enää riitä tehohoitopaikkoja?

Vastuuttomasti toimiville kristityille ei jaeta kunnian kruunuja tai marttyyrin viittoja, joita ei-uskovatkin ihastelevat. Edessä on täysin päinvastainen tie, jota voidaan kuvata Paavalin sanoin: On kirjoitettu: "Teidän vuoksenne pakanakansat pilkkaavat Jumalan nimeä." (Room. 2:24)


Parantamisen lahjallakin on poikkeuksia

Raamattu on pullollaan kertomuksia siitä, kuinka Jeesus maan päällä liikkuessaan paransi ihmisiä. Jopa niitä eristykseen määrättyjä spitaalisia. Jeesukselle kaikki on mahdollista. Raamattua pitää silti lukea kokonaisuutena ja nähdä, että Jeesus ei tullut muuttamaan inhimillisen elämän lainalaisuuksia. Edes hän itse ei parantanut aina kaikkia. Betesdan lammikolla ja kotikaupungissaan hän päätti auttaa vain osaa sairaista. Myöskään parantamisen armolahjalla varustetut Jeesuksen seuraajat eivät parantaneet kaikkia. Paavali ei käskenyt Timoteusta rukoilemaan enemmän, vaan antoi neuvon sairauden hoitamiseen. Trofimoksen Paavali puolestaan jätti sairastamaan, kun jatkoi itse matkaansa.

  • Hän ei voinut tehdä siellä yhtään voimatekoa; vain muutamia sairaita hän paransi panemalla kätensä heidän päälleen. (Mark. 6:5)
  • Älä enää juo pelkkää vettä, vaan käytä vatsasi ja toistuvien vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin. (1. Tim. 5:23)
  • Trofimoksen, joka oli sairaana, jätin Miletokseen. (2. Tim. 4:20)

Jos siis Raamatussa kerrotaan, että Jeesus ei muuttanut sairastamisen perusteita, ei yksittäinen kristittykään voi siinä asiassa sooloilla.


Lähimmäisenrakkauden muodot riippuvat tilanteesta

On turvallista elää totutuilla tavoilla. Lähimmäisen rakkaus ei kuitenkaan voi noudattaa vakiokaavoja. Ei ainakaan niitä kaavoja, jotka rakkauden osoittajalle ovat tuttuja. Täytyy voida reagoida lähimmäisen tarpeisiin. On itkettävä itkevien kanssa ja iloittava iloitsevien kanssa. Koronaviruksen kohdalla tärkein rakkauden nyrkkisääntö on, että kukaan lähimmäinen ei tarvitse koronavirusta. Jokin aika sitten näin aika pelottavan uutisen, jossa kerrottiin, kuinka Paavi Franciscus kehotti pappeja käymään rohkeasti koronaan sairastuneiden luona. Toivon, että ohjeistus on nyt radikaalisti muuttunut.

Minun on työssäni kohdattava ihmisiä pakollisten tilanteiden muodossa. Hautajaisia on pystyttävä järjestämään pahimmissakin yhteiskunnallisissa tilanteissa. Joskus surevien kohtaaminen tuntuu haastavalta, kun ei oikein voi mennä edes samaan tilaan, vaan on yritettävä kohdata puhelimitse ja itse tilaisuudessa riittävän välimatkan päästä. Vaikka kyseessä olisi täysin terveiden ja nuorten ihmisten joukko, olisi tilanne aivan sama. Tai jopa pahempi. Nuoret ihmiset ovat siinä mielessä kaikkein vaarallisimpia kohdattavia, kun he voivat sairastua koronaan lähes oireettomasti, jolloin tauti leviää huomaamatta. Pahimmillaan voi toteutua skenaario, jossa surevien auttamisesta poikii lisää surua. Niin vaikeaa kuin se välillä onkin, Saarnaajan viisaus on nyt laitettava käytäntöön järkähtämättömästi:

Aika on syleillä ja aika olla erossa. (Saarn. 3:5)

Nyt on oltava erossa.

13
Nettipapin blogi / Kuin tieteiselokuvassa eläisi
« : 23.03.2020 - klo:19:18 »
Kuin tieteiselokuvassa eläisi

Viimeiset viikot ovat olleet outoa aikaa. Todella outoa. Ihan kuin eläisin keskellä elokuvaa, joka kertoo koko maailman tuhoavasta superviruksesta. Vaikken keskimäärin ole mikään uutisten suurkuluttaja, niin viime päivinä on netissä tullut etsiydyttyä uutissivuille ja televisio on uutiskatsausten aikana auki vähän väliä.

Tätä vuotta aloittaessani ja Nettipapin palstaa uudistaessani pohdin, että tämä blogi olisi varmaan ihan kiva juttu - vaikka en minä varmaan mitään mielenkiintoisia aiheita sinne koskaan keksi. Vertailukohtana kun oli kaksi edellistä blogia, joista toisen olen pitänyt Tšadin savannilta ja toisen sotalaivalta Intian valtamereltä. Seurakuntapastorin ja nettipapin elämästä kirjoittaminen vaikutti ennakkokaavailuissa todella tylsältä.

Nyt toivon, että se tylsyyden visio olisi toteutunut. Kyllähän maailman historia tuntee pahempiakin tilanteita. Korona ei tule saavuttamaan mustan surman ja espanjantaudin mittakaavoja. Suomessa elää ihmisiä, jotka ovat nähneet sota-ajat ja sairastaneet itsekin parit varsin tuhoisat kulkutaudit. Heihin verrattuna minun maailmani ravistelu on vielä pientä. Mutta kun puhutaan kokemuksista, lopulta merkitystä on vain niillä omilla kokemuksilla. Toisten ihmisten elämänvaiheet eivät muutu omiksi, joten minun kaltaisen pumpulilla vuoratussa tynnyrissä eläneen miehen maailmaa voi järkyttää pienemmällä vaivalla.

Omalla kohdallani ei tosin ole tapahtunut vielä mitään poikkeuksellisen suurta. Työkalenteri on puhdistunut kaikenlaisista kasvotusten tapaamisista - pakollisia toimintoja lukuunottamatta. Nyt haaveilemaani nettipohjaiseen työhön on enemmän aikaa kuin vuoden alussa olisin ikinä voinut toivoa. Tässä suhteessa muutos on ollut ilahduttava.

Toisaalta ne seurakuntalaisten kanssa tapahtuvat kohtaamiset saavat ihan uuden sävyn. Kohtaamisissa on rajoitteita niin paljon kuin vain keksiä saattaa. Ylipäätään vältän tapaamisia mahdollisuuksien mukaan. Mieluummin soitan kuin käyn tapaamassa. Mieluummin seison kolmen metrin päässä kuin metrin päässä. Pesen käsiä joka välissä. Stressiin asti yritän kuulostella, miltä oma olo tuntuu. (Itselleen on niin helppo psyykata karheaa kurkkua ja tukkoista nenää - varsinkin siitepölyallergiaan taipuvaisena ihmisenä.)

Viime viikonloppuna toimitin kaksi hautaansiunaamista ja yhden kasteen. Toimituskeskutelujen jälkeen valtakunnalliset ohjeistukset iskivät päälle. Toimituksia muutettiin mahdollisimman hygieenisiksi. Osallistujien määrää rajoitettiin. Toimitiloja järjesteltiin mahdollisimman turvallisiksi. Toinen hautauksistakin toimitettiin ulkona. Siitä huolimatta koko ajan takaraivossa hakkasi ajatus siitä, että entäpä jos olen joltakulta saanut viruksen ja tietämättäni sitä levitän. Tässä työssä olisi niin helppo tulla surullisen kuuluisaksi antisankariksi. Media on jo kirjoitellut erityisesti ulkomaalaisista suhareista, jotka ovat kotimaissaan vähät välittäneet ohjeista ja tartuttaneet kymmeniä ja välillisesti satoja tai jopa tuhansia ihmisiä.

Näitä miettiessä tunsin itseni kaftaani päällä käveleväksi ruttopotilaaksi tai lipereillä varustetuksi itsemurhapommittajaksi, joka pitäisi kiiruusti raivata seurakuntalaisten keskeltä pois. Ei heitä ollut kuin muutamia, mutta silti. Olen aina pitänyt itseäni vähän liian vilkkaalla mielikuvituksella varustettuna ihmisenä. Tai sitten katson liikaa vääränlaisia elokuvia. Uimahallin syvässä päädyssä mielessäni soi Tappajahain tunnusmusiikki, jolloin kestävyysurheilu muuttuu pikamatkaksi.

Niin kauan kun en stressaa itseäni työkyvyttömäksi, ovat tuollaiset virusuhka-ajatukset itselleni lopulta vain hyvästä. Muistanpa pestä käsiäni. Ennen tätä korona-aikaa elin siinä suhteessa liiankin rennolla otteella. Muutenkin minulla on moneen muuhun verrattuna äärimmäisen etuoikeutettu tilanne. En pelkää oman terveyteni puolesta. Vaikka keski-ikäisenäkin voin teoriassa sairastua todella vakavasti, en oikeasti osaa edes pelätä sitä. Pelkään vain levittäväni tautia tietämättäni. Olen huolissani niistä ystävistäni ja tuttavistani, joille korona voisi olla oikeasti vaarallinen. En osaa olla huolissani myöskään työtilanteestani. Nettipohjainen työ on tänä aikana kullanarvoista, ja sitä saan tehdä sydämeni kyllyydestä. Olen kuitenkin murheissani niiden ihmisten puolesta, joille tämä rajoitusten aika on taloudellisesti tai mielenterveydellisesti katastrofaalista.

Ei siis mikään ihme, jos elämää suuremmat kysymykset nousevat monella nyt pintaan. Toivon, että seurakunnat, kristilliset järjestöt ja yksittäiset kristityt löytävät keinot kohdata ja olla lähellä silloinkin, kun fyysisesti on pidettävä etäisyyttä. Toivon, että myös nettipappina osaisin tuoda lohtua edes hitusen niille, jotka sitä tarvitsevat.

Olen kuullut lukemattomia kertomuksia Jumalan varjeluksesta kaikkein vaikeimpien aikojen keskellä. Osa niistä tarinoista päättyy toivotulla tavalla ja onnellisesti. Loput päättyvät ei-toivotulla tavalla mutta onnellisesti. Onnellista kun on se, että kaikissa vaiheissa kristityt ovat saaneet kokea olevansa Jumalan suojissa, miten tahansa elämäntilanteet konkreettisesti kulkevatkaan.

Varpusia saa kolikolla kaksi, mutta yksikään niistä ei putoa maahan, ellei teidän Isänne sitä salli. Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu. Älkää siis pelätkö. Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset. (Matt. 10:29-31)

14
LUOMINEN JA PARATIISI

1. Moos. 1:1
Jeesus, Raamatun punainen lanka
Alussa

1. Moos. 1:1-2
Maailman luominen
Luominen

1. Moos. 1:3-5, 14-19
Evankeliumin valo
Luomisen 1. ja 4. päivä

1. Moos. 1:6-8, 20-23
Kaste
Luomisen 2. ja 5. päivä

1. Moos. 1:9-13, 24-26
Ehtoollinen
Luomisen 3. ja 6. päivä

1. Moos. 1:26-31
Jumalan kuva ja luomakunta
Ihminen Jumalan kuvana

1. Moos. 2:1-4
Lepopäivän pyhittäminen
Jumala lepää

1. Moos. 2:4-17
Jumalan käskyt
Ihminen paratiisissa

1. Moos. 2:18-25
Avioliitto
Naisen luominen

15
LUOMINEN JA PARATIISI

1. Moos. 1:1
Alussa

1. Moos. 1:1-2
Luominen

1. Moos. 1:3-5, 14-19
Luomisen 1. ja 4. päivä

1. Moos. 1:6-8, 20-23
Luomisen 2. ja 5. päivä

1. Moos 1:9-13, 24-26
Luomisen 3. ja 6. päivä

1. Moos. 1:26-31
Ihminen Jumalan kuvana

1. Moos. 2:1-4
Jumala lepää

1. Moos. 2:4-17
Ihminen paratiisissa

1. Moos. 2:18-25
Naisen luominen

Sivuja: [1] 2 3