Vastaa

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Mikä numero tulee seuraavaksi? 1, 2, 3 ... Kirjoita vastaus kirjaimilla.:
Mikä on nettipapin etunimi takaperin kirjoitettuna?:
Mikä on kristittyjen pyhä kirja?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 28.12.2008 - klo:11:34 »


Tervehdys P.M ja Annastiina!

Kysymyksenne liikkuvat tiedon rajamailla. Mitään varmaa Raamatun perusteella ei voi sanoa.

Olen miettinyt kun Jeesus ristiinnaulittiin niin kävikö Jeesus ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksensa välissä taivaassa?

Uskontunnustuksemme sanoo: "ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan..." Vanhempi käännös samasta sanoo: "astui alas helvettiin". Kristillisen uskon mukaan Jeesus siis meni kärsimään synnin rangaistuksen viimeisenkin osan. Vaikka on selvää, että Jeesus kuolemansa ja ylösnousemuksensa välissä kärsi "synnin palkka on kuolema" -rangaistusta, ei Raamattu kuvaile tarkasti, mitä sinä aikana tapahtui. Parista Pietarin opetuksen kohdasta saadaan jotain vinkkiä:

     Siksi minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, vieläpä ruumiini on lepäävä toivossa,
     sillä sinä et hylkää sieluani tuonelaan etkä salli pyhän palvelijasi ruumiin maatua. ...
     ja näki ennalta Kristuksen ylösnousemuksen. Sitä hän tarkoitti sanoessaan, ettei Herra
     hylkää häntä tuonelaan eikä hänen ruumiinsa maadu. (Ap. t. 2:26-27, 31)

     Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta,
     johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet
     tehtiin eläväksi. Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille.
     (1. Piet. 3:18-19)


Jeesus siis kävi tuonelassa, joka Raamatussa useimmiten kuvataan pahaksi paikaksi. (Otsikossa Tuonela olen pureutunut siihen aiheeseen tarkemmin.) Mutta nämä kohdat tai uskontunnustuskaan eivät ehdottomasti sulje pois sitä, etteikö Jeesus olisi voinut piipahtaa myös taivaassa. Itse en kuitenkaan usko siihen, koska loogista olisi, että hänellä ei olisi ollut tällaisia etuoikeuksia. Ennen ylösnousemusta syntien rangaistuksen kärsiminen oli vielä kesken, joten hänen kuului saada syntisen kohtalo.

Jeesushan sanoi sille ryövärille ristillä että ne näkee vielä ko. iltana taivaassa...

     Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." Jeesus vastasi:
     "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." (Luuk. 23:42-43)


Olen kommentoinut tätä asiaa pohdintapalstan ketjussa Mitä tapahtuu kuolleille?. Olen edelleen samaa mieltä, joten kopioin vastauksen tähän jatkoksi.

Minä ajattelen asian niin, että ryövärin paratiisi alkoi jo siinä ristillä. Raamattu antaa aika vahvasti ymmärtää, että uusi taivas ja uusi maa luodaan vasta tämän maailman lopussa. (Sitä teemaa olen käsitellyt aiheessa Kysymys paratiisista.) Niinpä ymmärrän Jeesuksen sanat niin, että ryöväri siirtyi kuolemasta elämään ristillä, kun uskoi Jeesukseen. Raamatussa puhutaan pelastumisesta usein valtakunta-termillä:

     Kiittäkää iloiten Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan pyhille
     kuuluvan perintöosan valon valtakunnasta. Hän on pelastanut meidät
     pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan,
     hänen, joka on meidän lunastuksemme, syntiemme anteeksianto.
     (Kol. 1:12-14)


Kuolema on Jumalan näkökulmasta aika pieni juttu. Se on vain jonkinlainen ihmisen olomuodon muutos. Ratkaisevaa on se, kuuluuko ihminen jo tässä elämässä kuoleman vai valon valtakuntaan. Ryöväri siirtyi juuri ennen kuolemaansa Jumalan valtakuntaan. Siksi Jeesus sanoi ryövärille, että he yhdessä ovat jo tänään paratiisissa. Kuolemassa heidän tiensä erosivat fyysisesti, mutta viimeistään viimeisellä tuomiolla käy ilmi, että he kuuluivat tuossa hetkessä samaan paratiisin perillisten joukkoon. (Äkkiseltään olisi vaikea keksiä mitään vahvempaa sanamuotoa, jolla tuskissaan ja Jumalan kirouksen alaisena ristillä roikkuva ihminen voisi kuulla, että hänet on armahdettu.)

Jeesuksen sanat ryövärille eivät siis mielestäni tarkoita sitä, että Jeesus olisi itse käynyt taivaassa ennen ylösnousemustaan.
Kirjoittanut: Annastiina
« : 08.12.2008 - klo:14:21 »

Jeesushan sanoi sille ryövärille ristillä että ne näkee vielä ko. iltana taivaassa... mutta muuten olen saanut käsityksen että Jeesus olisi mennyt helvettiin ekaksi ja sen jälkeen taivaaseen.. Uskontunnustuksessakin mainitaan että Jeesus nousi vasta kolmantena päivänä kuolleista (elikkä helvetistä..?).. niin entäs se ryövärin kanssa juhliminen taivaassa? Toivottavasti tajuatte mitä yritän nyt sanoa..
Kirjoittanut: P.M
« : 08.12.2008 - klo:00:30 »

Olen miettinyt kun Jeesus ristiinnaulittiin niin kävikö Jeesus ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksensa välissä taivaassa? 





Tämmönen painais taas tällä kertaa mieltä :)