Vastaa

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Mikä numero tulee seuraavaksi? 1, 2, 3 ... Kirjoita vastaus kirjaimilla.:
Mikä on nettipapin etunimi takaperin kirjoitettuna?:
Mikä on kristittyjen pyhä kirja?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 26.04.2009 - klo:14:04 »


Morjens, Herukka!

Raamatussa on kohtia, joissa Jeesuksen nimen voima tulee selvästi esille. Tässä yksi:

     Jeesuksen nimi ja usko siihen antoi voimaa tälle miehelle, jonka te näette ja tunnette.
     Usko, jonka Jeesus antaa, on tehnyt tästä miehestä terveen, niin kuin te kaikki näette.
     (Ap. t. 3:16)


Jeesuksen nimissä sairas oli parantunut. Mutta niin kuin edellä olen kirjoittanut, nimi Raamatussa merkitsee enemmän - varsinkin Jumalan nimet. Kyseessä on se olemus, mikä Jeesuksella oli. Hän oli Jumalan Poika ja hän oli pelastaja. Mikään merkkiyhdistelmä J E E S U S ei saa mitään ihmeitä aikaan, vaan se Jumala, joka sen takana on. Ja siksi Jeesuksen nimen turvin ovat kristityt tehneet suuria asioita. Mutta on Raamatussa kyllä kuvattu toisenlainenkin tilanne:

     Myös jotkut kiertelevät juutalaiset henkienmanaajat alkoivat loitsiessaan lausua Herran
     Jeesuksen nimeä. Karkottaessaan sairaista pahoja henkiä he sanoivat: "Minä vannotan
     teitä sen Jeesuksen nimessä, jota Paavali julistaa." Näin tekivät myös juutalaisen ylipapin
     Skeuaksen seitsemän poikaa, mutta paha henki vastasi heille: "Jeesuksen minä tunnen ja
     Paavalinkin tiedän, mutta keitä te olette?" Ja mies, jossa paha henki oli, ryntäsi heidän
     kimppuunsa, nujersi heidät kaikki ja runteli heitä niin, että heidän oli alasti ja verissä päin
     paettava talosta. Tämä tuli Efesoksessa sekä juutalaisten että kreikkalaisten tietoon, ja
     pelko valtasi kaikki ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti. (Ap. t. 19:13-17)


"Jeesus" ei ole taikasana, vaan todellinen lastensa auttaja sen nimen takana. Skeuaan pojat eivät tunteneet Jeesusta, vaan he olivat kuulleet, että Paavalin julistama Jeesuksen nimi oli tehnyt suuria juttuja. Niinpä he tekivät siitä itselleen loitsun. Paha henki sanoi merkittävät sanat: Minä tunnen Jeesuksen ja tiedän Paavalin, mutta te olette tästä kuviosta ihan ulkona.

Tähän voisi liittää ehkä tämän Johanneksen evankeliumin kohdan. Niin kuin Pietari edellä sanoi: Jeesuksen nimi - ja usko siihen. Uskoa Jeesuksen nimeen eli olemukseen tarvitaan Jumalan lapsena olemiseen. Ja silloin kuulutaan joukkoon, jolle se Jeesuksen nimi on annettu voimaksi.

     Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
     kaikille, jotka uskovat häneen. (Joh. 1:12)


Eräs mielenkiintoinen tapahtuma vielä Raamatusta muistuu mieleeni. Siitä on vaikea sanoa, mikä kyseisen ihmisen usko oli:

     Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään miehen ajavan pahoja henkiä
     ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska hän ei kuulu meihin." Mutta
     Jeesus vastasi: "Älkää estäkö häntä. Eihän yksikään, joka tekee voimateon minun
     nimessäni, voi heti perään puhua minusta pahaa. Joka ei ole meitä vastaan, on
     meidän puolellamme. (Mark. 9:38-40)


Kertomuksen pointti ei ole tarkistella sitä, oliko kyseinen mies oikeassa uskossa. Jeesus kuitenkin huomautti, että hänen nimissään tehty voimateko tuo kunniaa Jumalan pojalle, niin kuin kuuluukin olla. Ja toisaalta Skeuaan poikien tapaus muistuttaa, että ihan väärälle saralle vietynä Jeesuksen nimi ei välttämättä ole siunaukseksi.
Kirjoittanut: Herukka
« : 27.02.2009 - klo:22:40 »

Vielä jotain..

Olen kuullut sanottavan, että Jeesuksen nimessä on suuri voima ja Jeesuksen nimi saa aikaan asioita.
Mitä se tarkoittaa ja mihin sellainen perustuu?
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 26.02.2009 - klo:14:58 »


Hei!

Vielä eräs yksityiskohta kysymyksestäsi:

Lisää mielenkiintoisia nimikohtia Ilmestyskirjasta:
Ilm.13:17 "Kenenkään ei ole lupa ostaa eikä myydä mitään, ellei hänellä ole tätä merkkiä, joka on pedon nimi tai sen nimen luku."
Ilm.13:1 "Lohikäärme seisahtui meren rannalle. Minä näin, kuinka merestä nousi peto. Sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja kaikissa kymmenessä sarvessa oli kruunu ja jokaiseen päähän oli kirjoitettu herjaava nimi."

Itse ymmärrän tämän Ilmestyskirjan kohdan siten, että pedon nimessä ja pedon nimen luvussa on kyse ennenkaikkea pedon olemuksesta. Ilmestyskirja on vertauskuva ja näky, eli on toisaalta vaikea aina tarkasti ymmärtää, mistä on kyse. Ja vaikka ymmärtäisikin, se saattaa liittyä kovin isoon kokonaisuuteen, ja sen selittäminen lyhyesti on hankalaa. Siksi yritän tarjota sinulle ensin tällaista aika yksinkertaistettua vastausta. (Tosin en ole varma, osaisinko tämän laajemmin asiaa selittääkään.)

Peto kuvataan Jumalan ja Jumalan kansan vastustajana. Kun luet kokonaan tuon Ilm. 13 luvun, huomaat, että pedon nimi ja pedon olemus ovat juuri tuota, mitä 1. jakeessa sanottiin. Se herjaa Jumalaa ja taistelee häntä vastaan. Pedon seuraajat ottavat otsaansa (ajatuksiinsa?) ja käteensä (tekoihinsa?) saman nimen eli olemuksen. He lähtevät seuraamaan pedon tahtoa ja vastustavat Jumalaa ja Jumalan lapsia ajatuksin ja teoin.

Luvun lopuksi kerrotaan hyvin arvoituksellinen asia: pedon luku, joka on pedon nimen luku. Numero 6 kuvaa Raamatussa ihmistä, joka jää aina vajaaksi luvusta 7, joka kuvaa Jumalaa. 666 kuvaa täydellistä ihmisyyttä. Ja itse ymmärrän niin, että pedon olemus on jotain sellaista, että se vähintäänkin vetoaa täydellisesti ihmisyyteen. Se on jotain, minkä perään syntinen ihminen hyvin mielellään lähtee.

Käsittelin pedon lukua nyt nimenomaan siitä nimen näkökulmasta. Asiasta on enemmän tässä linkissä: pedon luku
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 26.02.2009 - klo:11:53 »


Moi toistamiseen, Herukka!

Jatkan toisesta näkökulmasta:
Mitä tarkoittaa tehdä jotain Jeesuksen nimessä?

Olet ehkä lukenut Aku Ankkoja ja nähnyt kuvan, jossa poliisimestari Simo Sisu juoksee roiston perässä ja huutaa: "Lain nimessä seis!" Se on erittäin hyvä kuva Jeesuksen nimessä toimimisesta. Poliisimestari Sisu on aivan tavallinen ... ööö ... sarjakuvahenkilö - tai siis ihminen. Hänellä ei ole mitään oikeutta yksityishenkilönä pidättää ketään, ajaa ylinopeutta ajaessaan takaa roistoja, lukita ketään vankilaan jne. Mutta koska hän on lain ja oikeuden palvelija ja hänelle on annettu virka sitä varten, hän saa niin toimia. Laki antaa hänelle oikeuden. Hän saa lain nimessä tehdä niin.

Jeesuksen nimessä toimiminen tarkoittaa Jeesuksen antamalla oikeudella toimimista.

Esimerkiksi rukoileminen ja Jumalan lähestyminen ovat tällaisia asioita. Syntisellä ihmisellä ei olisi mitään oikeutta lähestyä pyhää Jumalaa ja rukoilla häntä, ellei Jeesus olisi antanut siihen oikeutta.

     Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
     kaikille, jotka uskovat häneen. (Joh. 1:12)

     Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja
     tuli lain alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, että me pääsisimme
     lapsen asemaan. Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän
     kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!" (Gal. 4:4-6)

     Te ette ole saaneet orjuuden henkeä, joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan.
     Olette saaneet Hengen, joka antaa meille lapsen oikeuden, ja niin me huudamme:
     "Abba! Isä!" (Room. 8:15)


Jeesus käski rukoilla Jumalaa hänen nimessään:

     Totisesti, totisesti: mitä ikinä te pyydätte Isältä minun nimessäni, sen hän antaa teille.
     Tähän asti te ette ole pyytäneet mitään minun nimessäni. Pyytäkää, niin te saatte, ja
     teidän ilonne on täydellinen. (Joh. 16:23-24)

Joskus törmään tilanteeseen, että minulla on joku tuttu jossain firmassa. Olen kiinnostunut jostain sen firman tuotteesta, jota tämä kyseinen henkilö ei kuitenkaan voi myydä. Mutta häntä arvostetaan siinä firmassa, joten hän sanoo minulle: "Sano minulta tervesiä, niin saatat saada vähän alennusta." Kun Jumalan puoleen käännytään ja "kerrotaan Jeesukselta terveisiä" ei saada pelkästään alennusta, vaan täydet lapsen oikeudet.

Itse asiassa homma on varsin yksinkertaista: Jos olen Jeesuksen seuraaja, niin Jeesuksen nimissä minulla on kaikki lapsen oikeudet. Jos en ole, minulla ei ole mitään oikeuksia. Jeesuksen nimessä = Jeesuksen tähden. Tässä valossa moni Raamatun kohta saa aina vain lisää syvyyttä:

     Joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen
     minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ei ota minua, vaan sen joka on minut lähettänyt.
     (Mark. 9:37)

     Eihän yksikään, joka tekee voimateon minun nimessäni, voi heti perään puhua
     minusta pahaa. (Mark. 9:39)

     Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.
     (Matt. 18:20)

     Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa minulla ei ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle
     annan. Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä: nouse ja kävele." (Ap. t. 3:6)

     Kiittäkää aina ja kaikesta Jumalaa, Isää, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
     (Ef. 5:2)

     Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, pysymään erossa
     jokaisesta veljestä, joka elää kurittomasti eikä seuraa antamiamme opetuksia. (2. Tess. 3:6)

     Paavali ... sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinua: lähde
     hänestä!" Siinä samassa henki lähti. (Ap. t. 16:18b)

     Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
     kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme. (Kol. 3:17)
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 26.02.2009 - klo:11:25 »


Tervehdys, Herukka!

Esitit perusteellisen kysymyksen. Poimin siitä kaksi näkökulmaa: A. Mikä on nimen merkitys Raamatussa, Jumalalle, ihmisille? B. Mitä on Jeesuksen nimessä kokoontuminen tai Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen toimiminen? Teen näistä erilliset vastaukset ja pilkon vielä tuon ensimmäisenkin osan pienemmiksi paloiksi, niin asiaa on jotenkin systemaattisempi käsitellä:


1. Ihmisen antama nimi

Oikeastaan vastasit jo itse erittäin hyvin kysymykseesi. Nimen merkitys on juuri se, että ihminen tunnistetaan. Kun ihmisellä on nimi, se on osa persoonaa ja se on juuri se, miten ihminen tunnistetaan ja erotetaan toisista ihmisistä. Toki Jumalalla itsellään voisi olla vaikka mitä keinoja erottaa ihmiset toisistaan, mutta hän käyttää ainakin Raamatussa sellaisia keinoja, jotka ovat ihmisille tuttuja. Otitkin erittäin hienoja kohtia esille:

     Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. (Jes. 43:1b)

Tätä israelille annettua lupausta on sovellettu myös henkilökohtaisesti. Kasteessa Jumala kutsuu ihmisen omakseen. Siksi me emme kirkossa kasta nimetöntä ihmistä. Hänellä täytyy olla sitä ennen nimi, jotta kasteessa Jumala voi omalla nimellä kutsua ihmisen lapsekseen. Ja nimeltä Jumala tuntee meidät aivan loppuun asti:

     Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän
     kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä. (Ilm. 3:5)


Suurin osa ihmisten nimistä on näitä nimiä, jotka he ovat itse antaneet lapsilleen. Uskon, että Jumala käyttää meidän nimiämme niin kuin itsekin sitä käytämme: jotta olisimme omia yksilöitämme ja jotta Jumala voi osoittaa meille, että hän tuntee meidät.

Raamatun aikoina nimien merkitystä oli suuremmassa roolissa kuin nykyään. Joskus ihmiset saattoivat antaa nimiä sen mukaan, millaisia asioita liittyi ihmisen syntymään. Tämä kohta Jaakobin poikien synnystä herättää vähän ristiriitaisiakin tunteita: 1. Moos. 29:31-30:24. (Kannattaa lukea sellaisesta (netti)Raamatusta, jossa alaviitteet näkyvät. Viitteissä kerrotaan kunkin nimen merkitys.)


2. Jumalan antama nimi

Raamatussa on joitain kohtia, joissa Jumala antaa ihmiselle nimen tai muuttaa hänen nimeään. Esimerkiksi Abram sai nimen Abraham sen jälkeen, kun Jumala oli ilmestynyt hänelle ja antanut lupauksen, että hänestä polveutuu suuri kansa. (Abram = "korkea isä", Abraham = "kansojen paljouksien isä"). Tämä muutos oli melkoinen. Lupaus toteutui vasta Abrahamin ollessa 100-vuotias. Eli hän on kulkenut vuosia, ehkä vuosikymmeniä vanhana lapsettomana miehenä ja esittäytynyt kansojen paljouksien isänä. Siinä on voinut olla ihmisillä naurussa pitelemistä. Ja Abrahamilla melkoisesti uskoa.

Abrahamin pojanpoika Jaakob sai nimen Israel, kun hän oli elänyt vaiheikkaan nuoruuden: pettänyt ihmisiä ja tullut itse petetyksi. Lopulta hän kamppaili Jabbok-virran rannalla enkelin kanssa ja koki jonkinlaisen käännekohdan elämässään. Jumala antoi uuden nimen. (Jaakob = "hän pettää", Israel = "Jumala kamppailee / Jumala hallitsee")

Raamatussa on myös ihmisen antamia nimiä, jotka kertovat jotain ihmisen olemuksesta. Esimerkiksi Ruutin kirjassa kerrotaan Noomista, joka muutti nimensä Maraksi suurten onnettomuuksiensa jälkeen. Noomi = "onnellinen", Mara = "onneton". Muita ihmisen olemuksesta kertovia nimiä ovat mm:

Esau = "karvainen"
Pinehas = "musta, mustaihoinen"
Daavid = "rakastettu, lemmikki" (hän oli nuorin kahdeksasta pojasta)

Erityisesti on kuitenkin kiinnitettävä huomiota niihin nimiin, jotka Jumala on antanut. Nimeen ei liity silloinkaan mitään maagista, mutta se kertoo jotain sen henkilön (uudesta) olemuksesta. Simon sai nimen Pietari, mikä merkitsee kalliota. Ja sellainen hän kyllä olikin sekä luonteeltaan että asemaltaan. Saul sai nimen Paavali, mikä merkitsee pientä ja vähäistä. Se oli aika iso muutos kunnianhimoiselle fariseukselle, joka oli saanut nimensä esi-isänsä ja Israelin ensimmäisen kuninkaan mukaan.


3. Jumalan nimi

Nimen merkitys on erittäin suuri silloin, kun Jumala ilmoittaa itsensä jollain nimellä. Toki nimi silloinkin toimii tunnisteena, eli tiedämme, kenestä puhutaan. Mutta erityisen suuri merkitys on sillä, millaisen kuvan se nimi antaa Jumalasta. Jumala on eri tilanteissa ilmoittanut itsensä eri nimillä:

Kaikkivaltias Abraham, Iisak ja Jaakob saivat tämän ilmoituksen. Heille oli annettu suuri lupaus - oikeastaan mahdottoman kuuloinen - joten oli tärkeä tietää, että lupauksen antaja todella on kaikkivaltias. Jumalan nimi kertoi siitä, että hänen olemuksensa todella on sellainen, että hän pystyy kaikkeen.

Jahve "Minä olen se, joka olen." tai ”Se joka on.” Jumala ilmoitti Moosekselle tämän nimen. Jumala on loppujen lopuksi ainoa, joka todella on olemassa. Kaikki muu, mitä on, riippuu juuri siitä, että Jumala on sen luonut ja pitää sitä yllä. Jos Jumalaa ei olisi, ei olisi mitään muutakaan. Mutta Jumala on. Ja se, että sinä tai minä olemme olemassa, on täysin sen seurausta, että Jumala on se, joka ainoana on olemassa.

Jeesus "Jumala pelastaa." Jeesuksen nimi todella kertoo hänen olemuksestaan.

Immanuel "Jumala on meidän kanssamme." Tämä nimi ilmoitettiin profetiassa Messiaan nimeksi. Miksi se sitten lopulta oli Jeesus? Siitä lisää tässä linkissä: Immanuel-profetia

Sebaot "Sotajoukkojen Jumala." Raamatussa käytetään tosi usein ilmaisua Herra Sebaot. Ja esimerkiksi tässä Psalmissa sen merkitys on kyllä aika puhutteleva:

     Koko maailmasta hän hävittää sodat, hän särkee jousen ja taittaa keihään,
     hän tuhoaa kilvet tulessa. "Lakatkaa te huolehtimasta! Tietäkää, että minä
     olen Jumala, kaikkia kansoja mahtavampi, korkein koko maailmassa."
     Herra Sebaot on kanssamme, Jaakobin Jumala on turvamme. (Ps. 35:10-12)
Kirjoittanut: Herukka
« : 31.01.2009 - klo:23:58 »

Mieltäni vähän askarruttaa..

Raamatussa puhutaan paljon nimistä, ihmisten nimistä, mutta myös Jumalan nimestä, Jeesuksen nimestä sekä vielä ainakin pedon nimestä.

Ihmisten nimistä nyt tulee mieleen Jesajan kohta Jes.43:1
"Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun."
Sitten on kohtia, joissa puhutaan ihmisen nimeämisestä jonkun ominaisuuden tai kenties syntymän aikoihin vallitsevan tilanteen tai jonkun mukaan.
Ilm.3:3 "Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä."

Mikä merkitys nimelläni on Jumalalle? Kai jotenkin olemme persoonia emmekä vain ykkösiä ja nollia, mutta onhan tuhansia samannimisiä ihmisiä. Mikä on ihmisen nimen merkitys?

Lisää mielenkiintoisia nimikohtia Ilmestyskirjasta:
Ilm.13:17 "Kenenkään ei ole lupa ostaa eikä myydä mitään, ellei hänellä ole tätä merkkiä, joka on pedon nimi tai sen nimen luku."
Ilm.13:1 "Lohikäärme seisahtui meren rannalle. Minä näin, kuinka merestä nousi peto. Sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja kaikissa kymmenessä sarvessa oli kruunu ja jokaiseen päähän oli kirjoitettu herjaava nimi."
Ilm.2:17 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sille, joka voittaa, minä annan kätkettyä mannaa ja valkoisen kiven, ja siihen kiveen on kirjoitettu uusi nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin sen nimen saaja."

No joo. Näiden(kin) kohtien kohdalla olen kysymysmerkkinä. Mutta siis pointtina ehkä se, että nimi tuntuu olevan jotain tärkeää tai jotain, jolla on merkitystä.

Kaikki tämä nimipohdiskelu lähti kuitenkin liikkeelle Jeesuksen nimestä. Uudessa testamentissa tehdään paljon asioita Jeesuksen nimessä: rukoillaan (Joh.14:13), tehdään voimatekoja (Mark.9:39), ollaan koolla (Matt.18:20), käsketään ja kehotetaan (2.Tess.3:12) ja paljon muutakin.. ja vielä sanotaan (Kol.3:17) "Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme."

Mitä tarkoittaa tehdä jotain Jeesuksen nimessä?

(Ps.124:8 ) "Meidän apumme on Herran nimi, hänen, joka on tehnyt taivaan ja maan."
Miksi Herran nimi, miksei Herra?
(Ps.8:1) "Herra, meidän Herramme, kuinka korkea onkaan sinun nimesi kaikessa maassa, sinun, joka olet asettanut valtasuuruutesi taivaitten ylitse!"
(Matt.21:9) "Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimessä"
"Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"  ???

"Nimi" , onko siinä jotain maagista? En odota, että kaikkia mun poimimia kohtia eritellään, mutta jotain selkoa tähän kummalliseen nimi asiaan??  :)