Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 05.05.2010 - klo:11:41 »Morjens, KokoDino!
Kysymyksesi käsitteli ilman muuta Ilmestyskirjaa, mutta heitin kysymyksesi tänne erikseen tuhatvuotista valtakuntaa käsittelevän otsikon alle. Ja ehkä olen ainakin hieman sivunnut kysymystäsi jo täällä.
Heräsi eräs kysymys kun luin näitä kirjoituksia. Jos tempauksen jälkeen maailmaan ei jää ketään, niin miksi saatana päästetään sitten vapaaksi? Eikai saatana niitä pääse kiusaamaan, jotka ovat Herramme luona, eli pelastettuja? Vai tuleeko saatana riehumaan vain yksin maailmaan, tai johkin?
Yläpuolelta löydät Luminalle kirjoittamani vastauksen. Siinä olen pohtinut kolmea eri tuhatvuotisen valtakunnan tulkintamallia, joita raamatuntutkijat käyttävät:
1. Tuhatvuotinen valtakunta on kirjaimellinen ajanjakso ennen maailmanloppua.
2. Tuhatvuotinen valtakunta on vertauskuva kristillisen seurakunnan ajasta.
3. Tuhatvuotinen valtakunta on vertauskuva taivaasta.
Jokaisessa on ratkaisemattomia kysymyksiä. Sanat Saatanan sitomisesta ja vapauttamisesta aiheuttavat erityistä päänvaivaa juurikin 2. ja 3. tulkintamallissa. Jos saatana konkreettisesti sidotaan ja päästetään vapaaksi, niin se ei voi olla mahdollista ainakaan siinä tapauksessa, että tuhatvuotinen valtakunta tarkoittaisi taivasta. Silloinhan ihmiset olisivat jo aloittaneet ikuisuuden taivaassa ja helvetissä. Miksi Saatana vielä päästettäisiin vapaaksi? Ja minne hänet siinä tapauksessa päästettäisiin? Minä en siis keksi, kuinka sanat Saatanan sitomisesta olisivat yhdistettävissä fiksusti tuohon kolmanteen selitysmalliin.
Toisen selitysmallin tapauksessa yhdistäminen on helpompaa. Sen voi ymmärtää mm. kahden vertauskuvan kohtaamiseksi. Tuhatvuotinen valtakunta olisi vertauskuva seurakunnan ajasta. Saatanan sitominen olisi vertauskuva siitä, kuinka hänellä ei olisi Jeesuksen omiin mitään valtaa. Saatanan vapauttaminen juuri ennen maailmanloppua voisi kuitenkin olla kuva siitä, miten viime metreillä tehdään jonkinlainen seulonta. Ilmestyskirja kun näyttää antavan sellaisen kuvan, että juuri ennen maailmanloppua kaikenlaiset koettelemukset lisääntyvät. Keskimäärinhän ihmisellä on melko pitkä elämänkaari aikaa selvitellä suhdettaan Jumalaan. Jeesuksen tullessa takaisin täysin yllättäen, iso osa maailman ihmisistä on vasta päässyt vauhtiin elämässään. On tavallaan reilua Jumalan kannalta pistää ihmiset sellaiseen elämäntilanteeseen, että kukaan ei voi Jeesuksen takaisin tullessa sanoa, etteikö olisi ravisteltu hereille ja pistetty miettimään suhdetta Jumalaan. Jos siis tuhatvuotinen valtakunta tarkoittaisi seurakunnan aikaa, olisi Saatanan vapauttaminen mahdollisesti kuva tästä viimeisten hetkien aikana tapahtuvasta Jumalan puhuttelusta.
Ensimmäinen selitysmalli on tässä kohdassa helpoin. Tuhatvuotinen valtakunta tarkoittaisi tuhannen vuoden aikaa, jolloin Saatana ei millään tavalla vaikuta maailmaan. Sen jälkeen olisi pieni jakso ennen maailman loppua, jolloin hän voisi taas vanhaan tyyliinsä tehdä työtä. Mutta kuten olen Ilmestyskirjaa käsittelevien vastausteni puolella todennut, kirjaimellinen tulkinta aiheuttaa muita ongelmia Ilmestyskirjan logiikan suhteen. Lisäksi - tämä on vain minun rajoittuneen mieleni ongelma - on minun käsityskyvyn ulkopuolella se, miksi tarvitaan tällainen aika, jolloin uskovat hallitsevat tempauksesta jäljelle jääneitä maailmassa, jossa ei ole pahuutta?
En siis osaa vastata kysymykseesi. Osaan vain hieman pohtia eri vaihtoehtoja. Minä itse olen viime vuosina halunnut lukea Ilmestyskirjaa mahdollisimman yhtenäisellä logiikalla. Varon sitä, että ottaisin osan kirjaimellisesti ja toisen osan vertauskuvallisesti - ja tekisin valinnan sen mukaan, miltä minusta tuntuu. Mielestäni Ilmestyskirja on kauttaaltaan näky. Ja näky on aina edes jonkin verran vertauskuvallinen. Siksi tuo kakkostulkintamalli tuntuisi minun mielestäni loogisimmalta. Mutta kuten sanoin, se on tämänhetkinen ymmärrykseni Ilmestyskirjasta.