Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 10.05.2012 - klo:16:55 »Hei Jere!
Kirjoitit hyvin selkeästi tarkentavia kysymyksiä. Olen suuret linjat vastaillut edellisessä kirjoituksessani, joten nyt vastaan tarkemmin vain lisäkysymyksiisi enkä kertaa sen kummemmin edellisiä asioita.
Tunteiden ja omantunnon suhde ei ole yksiselitteinen. Jollekin ihmiselle tunne sanoo, että joku Raamatun kieltämä asia on väärin. Jollekin toiselle se saattaa sanoa, että joku asia on oikein, vaikka Raamattu sen tuomitsee. Ensimmäisellä tunne siis tukee omatuntoa ja toisella ei. Samoin on järjen kanssa. Jonkun järjen päätelmät ajavat häntä kauemmas Jumalan tahdosta. Toinen puolestaan osaa järkeään käyttäen etsiytyä sen ääreen.
Ei voida siis tehdä automaattista johtopäätöstä, että tunteet ovat eri asia tai sama asia kuin omatunto. Siksi laitoin edelliseen viestiin kohdan 1. Joh. 3:19-20, jossa apostoli kirjoittaa, että Jumala on suurempi kuin ihmisen sydän. Tunteet tahi järki tarvitsevat opastusta, jotta ne kasvavat Jumalan tahdon suuntaan. Sinun tunteesi tai yliminäsi on liian varovainen, ja niiltä osin ajaudut ahdistukseen ja vääränlaiseen murheeseen.
Tilanne vain ei korjaudu hetkessä. On vahingollista, jos ihminen väkisin runnoo tunteitaan eri asentoon. Silloin ahdistus vasta alkaakin. Kasvu tapahtuu pikkuhiljaa. Siksi on erittäin tärkeä pitää Jumalan sanan ohjeet kirkkaana mielessä. Sinun tunteesi eivät salli sinun iloita ja nauttia elämästä, vaikka Raamattu siihen kehottaa. Suru ja ahdistus eivät muutu käskemällä riemuksi, mutta ainakin järjelläsi tiedät, että siihen sinulle annetaan lupa.
Juuri näin. Ehdonvallanasiat ovat asioita, joissa ei ole oikeita ja vääriä vastauksia. On vain mielipiteitä. Jos kadun ylittäminen on lain mukaan sallittua missä vain kyseisellä tiepätkällä, ei ole mitään syytä kokea syyllisyyttä valinnastaan. On toki lupa miettiä, mikä olisi omasta mielestään järkevintä, mutta syyllisyys sellaisessa tilanteessa on väärää syyllisyyttä. Ehdonvallanasioista olen kirjoittanut tässä linkissä.
Sinulla todella on lupa hylätä varoittavat äänet aivan kokonaan. Jos mikään Jumalan sana ei kyseistä asiaa kiellä, teet väärin väittäessäsi sitä synniksi. Vaikka ensimmäisessä viestissäsi pyysit, etten keskittyisi Lutheriin, niin yhtä hänen lausahdustaan olen paljon suosinut ja suosin edelleen: "Meidän on ennen muuta oltava selvillä siitä, että ei ole olemassa mitään muuta hyvää tekoa kuin se, jonka Jumala on käskenyt, eikä mitään muuta syntiä kuin se, jonka Jumala on kieltänyt." Se on mielestäni hyvä ohje. On Jumalan yläpuolelle asettumista, jos väittää synniksi sellaista, mitä itse Jumalakaan ei väitä. Alempana tulee aiheeseen sopiva Kolossalaiskirjeen kohta.
Silti uusien aluevaltausten tekeminen on vaikeaa. Eivät juutalaisetkaan noin vain pystyneet sulattamaan Jeesuksen opetuksia totutuista tavoista luopumiseksi. Olet stressannut omien kieltojesi kanssa niin paljon, että sinun täytyy antaa itselleen armollisesti aikaa kasvuun.
Ensimmäisessä vastauksessani lainasin kohtia Jobin kirjasta ja Heprealaiskirjeestä. Niissä sanottiin, että Jumala puhuu monin tavoin. Mitään tapaa ei voida automaattisesti sulkea pois. Mutta sitä kyllä halusin hahmotella, että mitään kasvotusten keskustelemista tai päivittäisten selkeiden ohjeiden saamista johdatus ei ole. Jumalan puhe merkinnee eri ihmisille eri asioita. Minulle se on Jumalan puhetta Raamatussa ja toivoakseni Pyhän Hengen mieleen nostamia kohtia:
Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää,
opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken,
mitä olen teille puhunut. (Joh. 14:26)
Yhtä lailla Pyhän Hengen toiminta ja rukousvastaukset voivat olla jonkinlaista sanatonta varmuutta ja luottamusta.
Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja.
Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että
rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu
meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
(Room. 8:26)
On ihmisiä, jotka kertovat, että he ovat joskus kuulleet ikään kuin äänenä päässään viestin, jonka he ovat ymmärtäneet Jumalan puheeksi. Mutta minun kohtaamani ihmisetkään eivät ole kertoneet, että tämä olisi ollut säännönmukaista. Pikemminkin se on tapahtunut vain kerran tai hyvin harvoin. Henkilökohtaisesti epäilisin jatkuvasti ääniä kuulevaa jonkinlaisesta harhaisuudesta. Sinun kertomuksestasi minulle tulee vaikutelma, että olet niin ahdistunut ja osin neuroottinen pelkojesi kanssa, että itse ajattelet kaikenlaisia kieltoja koko ajan.
Vastaan runollisen tiiviisti: Siinä vaiheessa, kun et ota elämän iloja Jumalan kädestä, vaan haluat sysätä Jumalan taka-alalle.
Sinulla ei toistaiseksi ole todellakaan vaaraa tällaisesta. Sinun kompastuskivesi on pikemminkin jättää Jumala huoliesi ja pelkojesi varjoon. Taka-alalla Jumala on silloinkin. Edellisessä viestissä oli pari upeaa kohtaa - toinen Saarnaajasta ja toinen Timoteukselle kirjoitetusta kirjeestä - joissa selvästi sanotaan, että Jumalan hyvä tahto on ollut luoda tämä elämä ihmiselle iloksi. Jos tämä kielletään, toimitaan vastoin Jumalan tahtoa.
Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet
pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä
käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte
sellaisiin sääntöihin kuin "älä tartu", "älä maista",
"älä kosketa"? Tämä kaikkihan koskee sellaista,
mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten
käskyistä ja opeista. Nämä omatekoista hurskautta,
nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat
käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa
ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä.
(Kol. 2:20-23)
Raamattu sanoo aika tylysti, että ylimääräisten rajoitusten tekeminen on omatekoista hurskautta ja ylpeyttä. Jeesus moitti fariseuksia siitä, miten he isien perinnäissäännöillä luulivat yhä vain parantavansa Jumalan käskyjä. Lopputulos oli Jumalan tahdon vastainen toiminta:
Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä
perinnäissäännöillänne? Jumala on sanonut: 'Kunnioita
isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä
rangaistakoon kuolemalla'. Mutta te opetatte, että jos joku
sanoo isälleen tai äidilleen: 'Sen, mitä sinun piti minulta
saada, olen luvannut uhrilahjaksi', hänen ei enää tarvitse
kunnioittaa isäänsä tai äitiänsä. Näin te olette perinnäis-
säännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. Te tekopyhät!
Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi: - Tämä kansa
kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana
minusta. Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat
oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä." (Matt. 15:3-9)
Jumalan käsky oli tarkoitettu tekemään tästä tavallisesta elämästä parempaa. Fariseukset ajattelivat, että parempaa on tehdä hyvää Jumalalle kuin lähimmäisille. Mutta sillä he juuri tekivätkin pahaa Jumalaa kohtaan.
Älä ota tästä paineita. Ajattelua ei muuteta hetkessä. Rohkaisuksi vain haluan sanoa, että Jumala todellakin tarkoittaa sitä, kun hän haluaa sinun iloitsevan elämästä. Et voi miellyttää häntä enemmän sillä, että päätätkin ahdistua ja rajoittaa sitä enemmän kuin hänen käskynsä määräävät. Päinvastoin se juuri on Jumalan suunnitelmaan vastaan sotimista, jos rajoitat elämääsi kohdissa, joissa Jumala on halunnut sinut vapauteen.
Tässä ongelmaksi muodostuu jälleen se, mitä ajattelemme epäröinnillä ja epäilyllä. Onko se tunnetta, järkeä vai varmuutta oikeasta asiasta?
Kuvitellaan, että olet erittäin korkeasti ensiapukoulutettu, mutta sinulla ei ole kokemusta todellisesta tilanteesta. Olet sitten kahdestaan kaverisi kanssa vaelluksella, ja hän saa kuivan lihapalan syvälle kurkkuunsa, eikä henki kulje ollenkaan. Yrität lapaluiden väliin hakkaamista ja Heimlichin otetta. Kumpikaan ei auta. Tiedät, miten tehdään oikeaan kohtaan henkitorveen reikä tukoksen alapuolelle, muttet ole sitä koskaan tehnyt. Se on ainoa asia, joka voi pelastaa ystäväsi.
Epäröitkö ja epäiletkö kykyjäsi? Varmasti epäröit. Epäiletkö tilanteen oikeutusta? Varmasti et.
Mainitsemasi raamatunkohta ei puhu mistään pakkotilanteesta, mutta periaate on sama. Tunteesi saattavat sanoa sinulle, että ei pidä tehdä näin. Mutta vasta Jumalan sanasta sinä voit tarkistaa, onko sinulla oikeutus siihen Jumalan edessä.
Jos toimit vastoin vakaumustasi, vahingoitat itseäsi ja opetat itsesi toimimaan vastoin uskoasi. Mutta sekä tunteet että omantunnon - olivatpa ne sama tai eri asia - saa ohittaa Jumalan sanalla. Ehkä ei ole viisautta tehdä mitään täydellistä mylläystä tunnetasollakaan heti. Mutta pikkuhiljaa kannattaa opettaa tunteitaan ja omatuntoaan ohjaamaan itseään Jumalan tahdon suuntaisesti. Tottumus on toinen luonto, ja sekin voi viedä hyvään tai huonoon suuntaan. Siksi kannattaa totutella oikeisiin asioihin:
Hylkää jumalattomat ja joutavat tarut.
Harjoita itseäsi oikeaan uskoon. (1. Tim. 4:7)
Mutta kaikilla ei tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin
jotkut lihaa syödessään edelleenkin ajattelevat, että se on
epäjumalille uhrattua, ja tämä tahraa heidän epävarman
omantuntonsa. (1. Kor. 8:7)
vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit
tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.
(Hepr. 5:14 KR38)
Toivottavasti nämä ajatukset rohkaisevat sinua ja auttavat pikkuhiljaa vapautumaan ahdistuksista ja peloista.
Kirjoitit hyvin selkeästi tarkentavia kysymyksiä. Olen suuret linjat vastaillut edellisessä kirjoituksessani, joten nyt vastaan tarkemmin vain lisäkysymyksiisi enkä kertaa sen kummemmin edellisiä asioita.
Nämä tunteet siis olen – ilmeisesti väärässä uskossa? – samaistanut omaantuntoon.
Tunteiden ja omantunnon suhde ei ole yksiselitteinen. Jollekin ihmiselle tunne sanoo, että joku Raamatun kieltämä asia on väärin. Jollekin toiselle se saattaa sanoa, että joku asia on oikein, vaikka Raamattu sen tuomitsee. Ensimmäisellä tunne siis tukee omatuntoa ja toisella ei. Samoin on järjen kanssa. Jonkun järjen päätelmät ajavat häntä kauemmas Jumalan tahdosta. Toinen puolestaan osaa järkeään käyttäen etsiytyä sen ääreen.
Ei voida siis tehdä automaattista johtopäätöstä, että tunteet ovat eri asia tai sama asia kuin omatunto. Siksi laitoin edelliseen viestiin kohdan 1. Joh. 3:19-20, jossa apostoli kirjoittaa, että Jumala on suurempi kuin ihmisen sydän. Tunteet tahi järki tarvitsevat opastusta, jotta ne kasvavat Jumalan tahdon suuntaan. Sinun tunteesi tai yliminäsi on liian varovainen, ja niiltä osin ajaudut ahdistukseen ja vääränlaiseen murheeseen.
Tilanne vain ei korjaudu hetkessä. On vahingollista, jos ihminen väkisin runnoo tunteitaan eri asentoon. Silloin ahdistus vasta alkaakin. Kasvu tapahtuu pikkuhiljaa. Siksi on erittäin tärkeä pitää Jumalan sanan ohjeet kirkkaana mielessä. Sinun tunteesi eivät salli sinun iloita ja nauttia elämästä, vaikka Raamattu siihen kehottaa. Suru ja ahdistus eivät muutu käskemällä riemuksi, mutta ainakin järjelläsi tiedät, että siihen sinulle annetaan lupa.
Lainaus
1. Onko minulla lupa olla kuuntelematta tuota ääntä tai tunnetta, joka varoittaa jostain, mitä Raamattu ei kiellä? Voinko todellakin sivuuttaa sen vain yliherkän yliminän luomana eksytyksenä ja todeta, että syntyvä syyllisyys on vain väärää syyllisyyttä? ... Onko siis täysin sallittua hylätä nuo varoittavat tunteet ja äänet kokonaan?
Juuri näin. Ehdonvallanasiat ovat asioita, joissa ei ole oikeita ja vääriä vastauksia. On vain mielipiteitä. Jos kadun ylittäminen on lain mukaan sallittua missä vain kyseisellä tiepätkällä, ei ole mitään syytä kokea syyllisyyttä valinnastaan. On toki lupa miettiä, mikä olisi omasta mielestään järkevintä, mutta syyllisyys sellaisessa tilanteessa on väärää syyllisyyttä. Ehdonvallanasioista olen kirjoittanut tässä linkissä.
Sinulla todella on lupa hylätä varoittavat äänet aivan kokonaan. Jos mikään Jumalan sana ei kyseistä asiaa kiellä, teet väärin väittäessäsi sitä synniksi. Vaikka ensimmäisessä viestissäsi pyysit, etten keskittyisi Lutheriin, niin yhtä hänen lausahdustaan olen paljon suosinut ja suosin edelleen: "Meidän on ennen muuta oltava selvillä siitä, että ei ole olemassa mitään muuta hyvää tekoa kuin se, jonka Jumala on käskenyt, eikä mitään muuta syntiä kuin se, jonka Jumala on kieltänyt." Se on mielestäni hyvä ohje. On Jumalan yläpuolelle asettumista, jos väittää synniksi sellaista, mitä itse Jumalakaan ei väitä. Alempana tulee aiheeseen sopiva Kolossalaiskirjeen kohta.
Silti uusien aluevaltausten tekeminen on vaikeaa. Eivät juutalaisetkaan noin vain pystyneet sulattamaan Jeesuksen opetuksia totutuista tavoista luopumiseksi. Olet stressannut omien kieltojesi kanssa niin paljon, että sinun täytyy antaa itselleen armollisesti aikaa kasvuun.
Lainaus
Eikö rukouksessa myös tulisi kuunnella, mitä Jumalalla on sanottavana? ... eikö omaatuntoa sanota Jumalan ääneksi ihmisessä, vai onko tämä virheellinen nimitys, koska Raamattu ei puhu päässä kuultavista äänistä?
Ensimmäisessä vastauksessani lainasin kohtia Jobin kirjasta ja Heprealaiskirjeestä. Niissä sanottiin, että Jumala puhuu monin tavoin. Mitään tapaa ei voida automaattisesti sulkea pois. Mutta sitä kyllä halusin hahmotella, että mitään kasvotusten keskustelemista tai päivittäisten selkeiden ohjeiden saamista johdatus ei ole. Jumalan puhe merkinnee eri ihmisille eri asioita. Minulle se on Jumalan puhetta Raamatussa ja toivoakseni Pyhän Hengen mieleen nostamia kohtia:
Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää,
opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken,
mitä olen teille puhunut. (Joh. 14:26)
Yhtä lailla Pyhän Hengen toiminta ja rukousvastaukset voivat olla jonkinlaista sanatonta varmuutta ja luottamusta.
Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja.
Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että
rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu
meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
(Room. 8:26)
On ihmisiä, jotka kertovat, että he ovat joskus kuulleet ikään kuin äänenä päässään viestin, jonka he ovat ymmärtäneet Jumalan puheeksi. Mutta minun kohtaamani ihmisetkään eivät ole kertoneet, että tämä olisi ollut säännönmukaista. Pikemminkin se on tapahtunut vain kerran tai hyvin harvoin. Henkilökohtaisesti epäilisin jatkuvasti ääniä kuulevaa jonkinlaisesta harhaisuudesta. Sinun kertomuksestasi minulle tulee vaikutelma, että olet niin ahdistunut ja osin neuroottinen pelkojesi kanssa, että itse ajattelet kaikenlaisia kieltoja koko ajan.
Lainaus
3. Missä vaiheessa siis elämän iloista nauttiminen menee epäjumalanpalvelukseksi?
Vastaan runollisen tiiviisti: Siinä vaiheessa, kun et ota elämän iloja Jumalan kädestä, vaan haluat sysätä Jumalan taka-alalle.
Sinulla ei toistaiseksi ole todellakaan vaaraa tällaisesta. Sinun kompastuskivesi on pikemminkin jättää Jumala huoliesi ja pelkojesi varjoon. Taka-alalla Jumala on silloinkin. Edellisessä viestissä oli pari upeaa kohtaa - toinen Saarnaajasta ja toinen Timoteukselle kirjoitetusta kirjeestä - joissa selvästi sanotaan, että Jumalan hyvä tahto on ollut luoda tämä elämä ihmiselle iloksi. Jos tämä kielletään, toimitaan vastoin Jumalan tahtoa.
Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet
pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä
käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte
sellaisiin sääntöihin kuin "älä tartu", "älä maista",
"älä kosketa"? Tämä kaikkihan koskee sellaista,
mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten
käskyistä ja opeista. Nämä omatekoista hurskautta,
nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat
käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa
ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä.
(Kol. 2:20-23)
Raamattu sanoo aika tylysti, että ylimääräisten rajoitusten tekeminen on omatekoista hurskautta ja ylpeyttä. Jeesus moitti fariseuksia siitä, miten he isien perinnäissäännöillä luulivat yhä vain parantavansa Jumalan käskyjä. Lopputulos oli Jumalan tahdon vastainen toiminta:
Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä
perinnäissäännöillänne? Jumala on sanonut: 'Kunnioita
isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä
rangaistakoon kuolemalla'. Mutta te opetatte, että jos joku
sanoo isälleen tai äidilleen: 'Sen, mitä sinun piti minulta
saada, olen luvannut uhrilahjaksi', hänen ei enää tarvitse
kunnioittaa isäänsä tai äitiänsä. Näin te olette perinnäis-
säännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. Te tekopyhät!
Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi: - Tämä kansa
kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana
minusta. Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat
oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä." (Matt. 15:3-9)
Jumalan käsky oli tarkoitettu tekemään tästä tavallisesta elämästä parempaa. Fariseukset ajattelivat, että parempaa on tehdä hyvää Jumalalle kuin lähimmäisille. Mutta sillä he juuri tekivätkin pahaa Jumalaa kohtaan.
Älä ota tästä paineita. Ajattelua ei muuteta hetkessä. Rohkaisuksi vain haluan sanoa, että Jumala todellakin tarkoittaa sitä, kun hän haluaa sinun iloitsevan elämästä. Et voi miellyttää häntä enemmän sillä, että päätätkin ahdistua ja rajoittaa sitä enemmän kuin hänen käskynsä määräävät. Päinvastoin se juuri on Jumalan suunnitelmaan vastaan sotimista, jos rajoitat elämääsi kohdissa, joissa Jumala on halunnut sinut vapauteen.
Lainaus
4. Minua vaivaa eräs Raamatun kohta (Room. 14:23), jonka mukaan ihminen joka epäröi ja silti syö, on tuomittu, koska ei toimi uskosta. Syödä siis ei saa, jos sen oikeutusta epäilee.
Tässä ongelmaksi muodostuu jälleen se, mitä ajattelemme epäröinnillä ja epäilyllä. Onko se tunnetta, järkeä vai varmuutta oikeasta asiasta?
Kuvitellaan, että olet erittäin korkeasti ensiapukoulutettu, mutta sinulla ei ole kokemusta todellisesta tilanteesta. Olet sitten kahdestaan kaverisi kanssa vaelluksella, ja hän saa kuivan lihapalan syvälle kurkkuunsa, eikä henki kulje ollenkaan. Yrität lapaluiden väliin hakkaamista ja Heimlichin otetta. Kumpikaan ei auta. Tiedät, miten tehdään oikeaan kohtaan henkitorveen reikä tukoksen alapuolelle, muttet ole sitä koskaan tehnyt. Se on ainoa asia, joka voi pelastaa ystäväsi.
Epäröitkö ja epäiletkö kykyjäsi? Varmasti epäröit. Epäiletkö tilanteen oikeutusta? Varmasti et.
Mainitsemasi raamatunkohta ei puhu mistään pakkotilanteesta, mutta periaate on sama. Tunteesi saattavat sanoa sinulle, että ei pidä tehdä näin. Mutta vasta Jumalan sanasta sinä voit tarkistaa, onko sinulla oikeutus siihen Jumalan edessä.
Jos toimit vastoin vakaumustasi, vahingoitat itseäsi ja opetat itsesi toimimaan vastoin uskoasi. Mutta sekä tunteet että omantunnon - olivatpa ne sama tai eri asia - saa ohittaa Jumalan sanalla. Ehkä ei ole viisautta tehdä mitään täydellistä mylläystä tunnetasollakaan heti. Mutta pikkuhiljaa kannattaa opettaa tunteitaan ja omatuntoaan ohjaamaan itseään Jumalan tahdon suuntaisesti. Tottumus on toinen luonto, ja sekin voi viedä hyvään tai huonoon suuntaan. Siksi kannattaa totutella oikeisiin asioihin:
Hylkää jumalattomat ja joutavat tarut.
Harjoita itseäsi oikeaan uskoon. (1. Tim. 4:7)
Mutta kaikilla ei tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin
jotkut lihaa syödessään edelleenkin ajattelevat, että se on
epäjumalille uhrattua, ja tämä tahraa heidän epävarman
omantuntonsa. (1. Kor. 8:7)
vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit
tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.
(Hepr. 5:14 KR38)
Toivottavasti nämä ajatukset rohkaisevat sinua ja auttavat pikkuhiljaa vapautumaan ahdistuksista ja peloista.