Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 21.10.2012 - klo:13:36 »Hei Santtu!
Raamatun valossa tämä esittämäsi malli ei ole mahdollinen. Raamatussa puhutaan paljon "muista jumalista". Jo ensimmäinen käsky kieltää ihmisiä pitämästä muita jumalia. Sen käskyn ideana ei ole kertoa, että olisi olemassa muita jumalia, vaan ettei ihminen asettaisi mitään luotua asiaa Jumalan rinnalle tai yläpuolelle.
Sinä päivänä, jona Herra puhui teille Horebilla tulen
keskeltä, te ette nähneet minkäänlaista hahmoa.
Pitäkää sen tähden tarkoin huoli siitä, ettette lankea
tekemään minkäänlaista patsasta tai muuta jumalankuvaa,
jolla olisi miehen tai naisen hahmo tai maan päällä elävän
eläimen tai taivaalla lentävän linnun hahmo tai maassa
ryömivän matelijan tai alhaalla vesissä elävän kalan
hahmo. Kun kohotatte katseenne taivasta kohden ja
näette auringon, kuun ja tähdet, taivaan kaikki joukot,
älkää langetko niiden lumoihin, älkää kumartako älkääkä
palvoko niitä. Ne on Herra, teidän Jumalanne, jättänyt
muille kansoille. (5. Moos. 4:15-19)
Tuo viimeinen lause on aika vaikea, enkä sitä käy tässä tarkemmin ruotimaan. Mutta sekin kertoo, kuinka ainoa Jumala on kaikkien niidenkin asioiden yläpuolella, joita ihmiset ovat alkaneet pitää jumalina.
Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa käy ilmi, mitä "muilla jumalilla" todellisuudessa tarkoitetaan:
Heidän maansa on täynnä epäjumalia,
kättensä töitä he kumartavat,
sormiensa luomuksia palvovat. (Jes. 2:8 )
Puolet puusta hän polttaa, paistaa sen päällä lihaa,
syö, tulee kylläiseksi, lämmittelee ja sanoo:
"Hohhoijaa! Siinäpä kunnon tuli. Jo alkaa tarjeta!"
Mutta lopusta puusta hän veistää itselleen jumalan,
patsaan, jota hän kumartaa ja palvoo.
Hän rukoilee sitä ja sanoo:
- Pelasta minut! Olethan sinä minun jumalani!
(Jes. 44:16-17)
Mutta nuo, jotka palvovat iljettäviä patsaitaan ja
kauhistuttavia kuviaan, saavat minulta omien tekojensa
mukaan. Näin sanoo Herra Jumala." (Hes. 11:21)
Te olette alkaneet ajatella: "Me tahdomme olla niin
kuin toiset kansat, niin kuin vieraiden maiden asukkaat,
ja palvoa puita ja kiviä." Niin ei tule tapahtumaan!
(Hes. 20:32)
Vielä Uudessa testamentissakin sama teema jatkuu:
Loput ihmiset, ne jotka eivät kuolleet näihin vitsauksiin,
eivät kuitenkaan lakanneet palvomasta kättensä töitä.
He kumarsivat yhä pahoja henkiä ja kullasta, hopeasta,
pronssista, kivestä ja puusta tekemiään jumalankuvia,
jotka eivät voi nähdä, eivät kuulla eivätkä kävellä.
(Ilm. 9:20)
Epäjumalille uhratun lihan syömisestä sanon näin:
Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain
yksi ainoa Jumala. Onhan tosin sekä taivaassa että maan
päällä niin sanottuja jumalia, moniakin jumalia ja herroja,
mutta meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki
lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on
vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on
kaikki luotu, niin myös meidät. (1. Kor. 8:4-6)
Jumalien pojista puhuttaessa täytyy siis huomioida jotkut muut selitykset kuin ajatus siitä, että Taivaan Jumalan rinnalla olisi Raamatun mukaan jotain muita todellisia jumalia.
Tätä teoriaa pitäisin aika mahdottomana. Hellenistinen kulttuuri alkoi vaikuttaa karkeasti ottaen 1000 vuotta myöhemmin kuin Mooseksen aika oli. Ja tuo 1. Moos. 6. kuvaa Nooan ajan tapahtumia, jotka sijoittuvat Raamatun aikajanalle satoja tai jopa tuhansia vuosia ennen Moosesta. Mooses kirjoitti itse muistiin osan Mooseksen kirjojen materiaalista. Lopulliseen asuunsa ne toimitettiin hänen jälkeensä. Vaikka se toimitustyö olisi tapahtunut satojakin vuosia Mooseksen aikaa myöhemmin, ovat ne olleet lopullisessa muodossaankin jo useita satoja vuosia ennen hellenististä aikaa ja Kreikan jumaltarustoa. Hellenismillä ei siis ole voinut olla vaikutusta tuohon raamatunkohtaan.
Onko mahdollista, että olisi vielä neljäs malli Jumalien pojista? Esim. sellainen, että tosiaan olisi enemmän kuin yksi Jumala ja näillä poikia. Lisäksi tekstissä "Jumala on Jumalien tuomari", vaikuttaisi olevan enemmän kuin yksi Jumala. Ehkä Jumalilla on oma yhteisönsä. Varoittihan Jumala muista jumalista, esim Malokista.
Raamatun valossa tämä esittämäsi malli ei ole mahdollinen. Raamatussa puhutaan paljon "muista jumalista". Jo ensimmäinen käsky kieltää ihmisiä pitämästä muita jumalia. Sen käskyn ideana ei ole kertoa, että olisi olemassa muita jumalia, vaan ettei ihminen asettaisi mitään luotua asiaa Jumalan rinnalle tai yläpuolelle.
Sinä päivänä, jona Herra puhui teille Horebilla tulen
keskeltä, te ette nähneet minkäänlaista hahmoa.
Pitäkää sen tähden tarkoin huoli siitä, ettette lankea
tekemään minkäänlaista patsasta tai muuta jumalankuvaa,
jolla olisi miehen tai naisen hahmo tai maan päällä elävän
eläimen tai taivaalla lentävän linnun hahmo tai maassa
ryömivän matelijan tai alhaalla vesissä elävän kalan
hahmo. Kun kohotatte katseenne taivasta kohden ja
näette auringon, kuun ja tähdet, taivaan kaikki joukot,
älkää langetko niiden lumoihin, älkää kumartako älkääkä
palvoko niitä. Ne on Herra, teidän Jumalanne, jättänyt
muille kansoille. (5. Moos. 4:15-19)
Tuo viimeinen lause on aika vaikea, enkä sitä käy tässä tarkemmin ruotimaan. Mutta sekin kertoo, kuinka ainoa Jumala on kaikkien niidenkin asioiden yläpuolella, joita ihmiset ovat alkaneet pitää jumalina.
Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa käy ilmi, mitä "muilla jumalilla" todellisuudessa tarkoitetaan:
Heidän maansa on täynnä epäjumalia,
kättensä töitä he kumartavat,
sormiensa luomuksia palvovat. (Jes. 2:8 )
Puolet puusta hän polttaa, paistaa sen päällä lihaa,
syö, tulee kylläiseksi, lämmittelee ja sanoo:
"Hohhoijaa! Siinäpä kunnon tuli. Jo alkaa tarjeta!"
Mutta lopusta puusta hän veistää itselleen jumalan,
patsaan, jota hän kumartaa ja palvoo.
Hän rukoilee sitä ja sanoo:
- Pelasta minut! Olethan sinä minun jumalani!
(Jes. 44:16-17)
Mutta nuo, jotka palvovat iljettäviä patsaitaan ja
kauhistuttavia kuviaan, saavat minulta omien tekojensa
mukaan. Näin sanoo Herra Jumala." (Hes. 11:21)
Te olette alkaneet ajatella: "Me tahdomme olla niin
kuin toiset kansat, niin kuin vieraiden maiden asukkaat,
ja palvoa puita ja kiviä." Niin ei tule tapahtumaan!
(Hes. 20:32)
Vielä Uudessa testamentissakin sama teema jatkuu:
Loput ihmiset, ne jotka eivät kuolleet näihin vitsauksiin,
eivät kuitenkaan lakanneet palvomasta kättensä töitä.
He kumarsivat yhä pahoja henkiä ja kullasta, hopeasta,
pronssista, kivestä ja puusta tekemiään jumalankuvia,
jotka eivät voi nähdä, eivät kuulla eivätkä kävellä.
(Ilm. 9:20)
Epäjumalille uhratun lihan syömisestä sanon näin:
Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain
yksi ainoa Jumala. Onhan tosin sekä taivaassa että maan
päällä niin sanottuja jumalia, moniakin jumalia ja herroja,
mutta meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki
lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on
vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on
kaikki luotu, niin myös meidät. (1. Kor. 8:4-6)
Jumalien pojista puhuttaessa täytyy siis huomioida jotkut muut selitykset kuin ajatus siitä, että Taivaan Jumalan rinnalla olisi Raamatun mukaan jotain muita todellisia jumalia.
Lainaus
Voihan sekin tietysti olla mahdollista, että 1.Moos. 6:4 on saanut vaikutteita hieman kreikan jumaltarustoista, eikö vain?
Tätä teoriaa pitäisin aika mahdottomana. Hellenistinen kulttuuri alkoi vaikuttaa karkeasti ottaen 1000 vuotta myöhemmin kuin Mooseksen aika oli. Ja tuo 1. Moos. 6. kuvaa Nooan ajan tapahtumia, jotka sijoittuvat Raamatun aikajanalle satoja tai jopa tuhansia vuosia ennen Moosesta. Mooses kirjoitti itse muistiin osan Mooseksen kirjojen materiaalista. Lopulliseen asuunsa ne toimitettiin hänen jälkeensä. Vaikka se toimitustyö olisi tapahtunut satojakin vuosia Mooseksen aikaa myöhemmin, ovat ne olleet lopullisessa muodossaankin jo useita satoja vuosia ennen hellenististä aikaa ja Kreikan jumaltarustoa. Hellenismillä ei siis ole voinut olla vaikutusta tuohon raamatunkohtaan.