Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 17.03.2013 - klo:21:11 »Olen kuluneen vuoden aikana miettinyt armolahjoja vähän laajemminkin. Siksi kirjoittelen edellisten vastausten jatkoksi jotain pientä aiheesta, vaikkei kysymystäkään ole esitetty.
Suuri oivallukseni on ollut eräs asia, jonka ystäväni minulle väläytti: Armolahjat ilmenevät seurakunnassa ikään kuin "kolmiyhteisesti" - samalla tavalla kuin Jumalammekin on kolmiyhteinen. Liian usein armolahjakeskustelussa tehdään luokitteluja kahteen laariin: 1. luonnolliset lahjat 2. armolahjat. Armolahjoiksi tällaisessa mallissa lasketaan vain ihmeelliset Pyhän Hengen aikaansaamat lahjat. Jos joku on luonnostaan lahjakas jossain asiassa, sitä ei lasketa armolahjaksi, jos siinä ei nähdä jotain yliluonnollista elementtiä.
Edellä mainittu ajattelu on mielestäni hyvin vaillinaista. Joskus sillä tehdään suoranaista vääryyttä. Jumala on ilmoittanut itsensä kolmen erilaisen persoonan kautta, ja hän toimii luomassaan maailmassa myös samalla tavalla. Yritän seuraavassa selittää aika tiiviisti ajatteluani armolahjoista kolmiyhteisen Jumalan kautta.
Jumala on ilmoittanut itsensä Raamatussa kolmena persoonana, mutta samalla vain yhtenä Jumalana. Jumalan eri persoonia ei ihminen pysty käsittämään. Helpoin tapa hahmottaa tätä asiaa on miettiä sitä, mitä Raamattu kertoo kunkin persoonan tekevän. Tottakai Jumala tekee kokonaisuudessaan kaikkea, mutta silti hän on kertonut itsestään jotain sellaista, mikä korostaa eri persoonien eri tehtäviä.
Raamatussa on lueteltuna erilaisia armolahjojakin. Yllä olevissa viesteissä on lista, jossa on 21 erilaista lahjaa mainittuna. Kyseiset lahjat ovat käsitykseni mukaan esimerkin omaisia, vaikka ne pitävätkin laajasti käsitettynä sisällään koko elämän ja kristinuskon kirjon. Nämä lahjat on helppo sijoittaa kolminaisuuden eri persoonien mukaisesti kolmeen eri luokkaan. (Tosin sijoittamatta jätän kaksi lahjaa: iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa ja naimattomuus. Ne eivät ole samalla tavalla luokiteltavissa.)
1. ISÄ - LUOJA - ELÄMÄ
Isä on kaiken luoja ja elämän antaja. Jumala on luonut kaiken näkyvän maailman ja asettanut elämälle erilaiset lainalaisuudet. Jumalan tahdon mukainen elämä ei ole vain jotain hengellistä elämää, vaan se on aivan täysipainoista ihmisen elämää kaikkine elämän askareineen. Raamattu opettaa jopa ruumiin ylösnousemuksesta, eli iankaikkinen elämäkin on kokonaista elämää ruumiissa, sielussa ja hengessä. Jumala on maailman hallitsija. Armolahjoista kolmasosa on luodun elämän lainalaisuuksien ytimessä. Ne lahjat ovat hyvin luonnollisia lahjoja ja niillä pidetään huoli seurakunnan yhteisestä elämästä, järjestyksestä ja ihmisten oikeanlaisesta kohtaamisesta ihmisinä.
- Johtaminen
- Palveleminen
- Rohkaiseminen
- Antaminen
- Auttaminen
- Köyhien auttaminen
Näiden ominaisuuksien ja lahjojen haltijat ovat käytännöllisiä kristittyjä, jotka omilla lahjoillaan palvelevat seurakuntaa hyvin monenlaisissa eri tehtävissä. Käytännöllisen elämän armolahjoilla varustetut ihmiset myös usein kokevat olevansa lähellä Jumalaa palvellessaan toisia ihmisiä lahjoillaan.
2. POIKA - PELASTAJA - JUMALAN SANA
Jeesus on maailman syntien sovittaja ja ihmisten pelastaja. Raamattu sanoo Jeesusta myös Jumalan Sanaksi. Tämän Sanan on tarkoitus tavoittaa kaikki ihmiset niin, että jokainen voisi pelastua uskomalla Jeesukseen omana Vapahtajanaan. Kolmasosa armolahjoista liittyy tämän sanoman eteenpäin viemiseen.
- Opettaminen
- Viisauden jakaminen
- Tiedon jakaminen
- Apostolin armolahja
- Evankeliumin julistajan armolahja
- Paimenen armolahja
Kristityt, joilla on näitä armolahjoja, ovat usein opettajia, julistajia ja evankelistoja. He tekevät joko työkseen Sanan opetustyötä tai sitten omalla paikallaan haluavat kohdata ihmisiä opettaen asioita uskosta ja Raamatusta. Hengellisen elämän hoitamisessa näillä lahjoilla varustetut ihmiset kokevat Raamatun lukemisen tärkeimmäksi asiakseen.
3. PYHÄ HENKI - PYHITTÄJÄ - USKO JA RUKOUS
Pyhä Henki on Jumalan voima ja kristityn kasvattaja. Pyhä Henki johdattaa ja kuljettaa ihmistä oikeaa tietä. Pyhän Hengen kautta Jumala myös tekee ihmeitä. Kolmasosa armolahjoista näyttäytyy Pyhän Hengen kautta.
- Profetoiminen
- Uskon voima
- Parantaminen
- Ihmeiden tekeminen
- Henkien erottaminen
- Kielillä puhuminen
- Kielten selittäminen
Nämä ihmiset ovat usein rukouksen ihmisiä. Sekä seurakunnan keskellä että omassa henkilökohtaisessa hartauden harjoituksessa näillä armolahjoilla varustetut ihmiset pitävät rukousta kaikkein tärkeimpänä hengellisen elämän muotona.
Seurakunnan kolminaisuus
Seurakuntaruumis voitaisiin piirtää kolmioksi samalla tavalla kuin esitetään usein kuva kolmiyhteisestä Jumalasta. Siinä kolmiossa täytyy olla ihmisiä jokaisella paikalla. Seurakunta on tasapainossa ja siellä Jumalan tahto toteutuu parhaiten, kun kaikki kolmion kulmat ovat tasapuolisesti käytössä ja jokainen palvelee muita omalta paikaltaan.
Eri ihmisillä on erilaisia lahjoja, eikä kenenkään kuulu olla samanlainen kuin jonkun toisen. Osalla seurakuntalaisia on hyvin näkyviä lahjoja. He ovat sijoittuneet ikään kuin kolmion kärkiin. Toiset seurakuntalaisista ovat keskemmällä kolmiota. Heidän on vaikeampi tunnistaa lahjojaan, mutta he myös ovat paljon monipuolisempia ja useasti paljon yhteistyökykyisempiä ja helposti lähestyttäviä kristittyjä kuin kärkiin sijoittuvat kaverit.
Henkilökohtaisella tasolla kristitty rakentuu parhaiten, kun hän ei tavoittele jotain muuta paikkaa, jossa hän jo on. Omat lahjat on tarkoitettu yhteiseksi hyväksi - mutta usein myös ihminen oppii tuntemaan Jumalaa kaikkein henkilökohtaisimmin juuri omien lahjojensa kautta.
Suuri oivallukseni on ollut eräs asia, jonka ystäväni minulle väläytti: Armolahjat ilmenevät seurakunnassa ikään kuin "kolmiyhteisesti" - samalla tavalla kuin Jumalammekin on kolmiyhteinen. Liian usein armolahjakeskustelussa tehdään luokitteluja kahteen laariin: 1. luonnolliset lahjat 2. armolahjat. Armolahjoiksi tällaisessa mallissa lasketaan vain ihmeelliset Pyhän Hengen aikaansaamat lahjat. Jos joku on luonnostaan lahjakas jossain asiassa, sitä ei lasketa armolahjaksi, jos siinä ei nähdä jotain yliluonnollista elementtiä.
Edellä mainittu ajattelu on mielestäni hyvin vaillinaista. Joskus sillä tehdään suoranaista vääryyttä. Jumala on ilmoittanut itsensä kolmen erilaisen persoonan kautta, ja hän toimii luomassaan maailmassa myös samalla tavalla. Yritän seuraavassa selittää aika tiiviisti ajatteluani armolahjoista kolmiyhteisen Jumalan kautta.
Jumala on ilmoittanut itsensä Raamatussa kolmena persoonana, mutta samalla vain yhtenä Jumalana. Jumalan eri persoonia ei ihminen pysty käsittämään. Helpoin tapa hahmottaa tätä asiaa on miettiä sitä, mitä Raamattu kertoo kunkin persoonan tekevän. Tottakai Jumala tekee kokonaisuudessaan kaikkea, mutta silti hän on kertonut itsestään jotain sellaista, mikä korostaa eri persoonien eri tehtäviä.
Raamatussa on lueteltuna erilaisia armolahjojakin. Yllä olevissa viesteissä on lista, jossa on 21 erilaista lahjaa mainittuna. Kyseiset lahjat ovat käsitykseni mukaan esimerkin omaisia, vaikka ne pitävätkin laajasti käsitettynä sisällään koko elämän ja kristinuskon kirjon. Nämä lahjat on helppo sijoittaa kolminaisuuden eri persoonien mukaisesti kolmeen eri luokkaan. (Tosin sijoittamatta jätän kaksi lahjaa: iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa ja naimattomuus. Ne eivät ole samalla tavalla luokiteltavissa.)
1. ISÄ - LUOJA - ELÄMÄ
Isä on kaiken luoja ja elämän antaja. Jumala on luonut kaiken näkyvän maailman ja asettanut elämälle erilaiset lainalaisuudet. Jumalan tahdon mukainen elämä ei ole vain jotain hengellistä elämää, vaan se on aivan täysipainoista ihmisen elämää kaikkine elämän askareineen. Raamattu opettaa jopa ruumiin ylösnousemuksesta, eli iankaikkinen elämäkin on kokonaista elämää ruumiissa, sielussa ja hengessä. Jumala on maailman hallitsija. Armolahjoista kolmasosa on luodun elämän lainalaisuuksien ytimessä. Ne lahjat ovat hyvin luonnollisia lahjoja ja niillä pidetään huoli seurakunnan yhteisestä elämästä, järjestyksestä ja ihmisten oikeanlaisesta kohtaamisesta ihmisinä.
- Johtaminen
- Palveleminen
- Rohkaiseminen
- Antaminen
- Auttaminen
- Köyhien auttaminen
Näiden ominaisuuksien ja lahjojen haltijat ovat käytännöllisiä kristittyjä, jotka omilla lahjoillaan palvelevat seurakuntaa hyvin monenlaisissa eri tehtävissä. Käytännöllisen elämän armolahjoilla varustetut ihmiset myös usein kokevat olevansa lähellä Jumalaa palvellessaan toisia ihmisiä lahjoillaan.
2. POIKA - PELASTAJA - JUMALAN SANA
Jeesus on maailman syntien sovittaja ja ihmisten pelastaja. Raamattu sanoo Jeesusta myös Jumalan Sanaksi. Tämän Sanan on tarkoitus tavoittaa kaikki ihmiset niin, että jokainen voisi pelastua uskomalla Jeesukseen omana Vapahtajanaan. Kolmasosa armolahjoista liittyy tämän sanoman eteenpäin viemiseen.
- Opettaminen
- Viisauden jakaminen
- Tiedon jakaminen
- Apostolin armolahja
- Evankeliumin julistajan armolahja
- Paimenen armolahja
Kristityt, joilla on näitä armolahjoja, ovat usein opettajia, julistajia ja evankelistoja. He tekevät joko työkseen Sanan opetustyötä tai sitten omalla paikallaan haluavat kohdata ihmisiä opettaen asioita uskosta ja Raamatusta. Hengellisen elämän hoitamisessa näillä lahjoilla varustetut ihmiset kokevat Raamatun lukemisen tärkeimmäksi asiakseen.
3. PYHÄ HENKI - PYHITTÄJÄ - USKO JA RUKOUS
Pyhä Henki on Jumalan voima ja kristityn kasvattaja. Pyhä Henki johdattaa ja kuljettaa ihmistä oikeaa tietä. Pyhän Hengen kautta Jumala myös tekee ihmeitä. Kolmasosa armolahjoista näyttäytyy Pyhän Hengen kautta.
- Profetoiminen
- Uskon voima
- Parantaminen
- Ihmeiden tekeminen
- Henkien erottaminen
- Kielillä puhuminen
- Kielten selittäminen
Nämä ihmiset ovat usein rukouksen ihmisiä. Sekä seurakunnan keskellä että omassa henkilökohtaisessa hartauden harjoituksessa näillä armolahjoilla varustetut ihmiset pitävät rukousta kaikkein tärkeimpänä hengellisen elämän muotona.
Seurakunnan kolminaisuus
Seurakuntaruumis voitaisiin piirtää kolmioksi samalla tavalla kuin esitetään usein kuva kolmiyhteisestä Jumalasta. Siinä kolmiossa täytyy olla ihmisiä jokaisella paikalla. Seurakunta on tasapainossa ja siellä Jumalan tahto toteutuu parhaiten, kun kaikki kolmion kulmat ovat tasapuolisesti käytössä ja jokainen palvelee muita omalta paikaltaan.
Eri ihmisillä on erilaisia lahjoja, eikä kenenkään kuulu olla samanlainen kuin jonkun toisen. Osalla seurakuntalaisia on hyvin näkyviä lahjoja. He ovat sijoittuneet ikään kuin kolmion kärkiin. Toiset seurakuntalaisista ovat keskemmällä kolmiota. Heidän on vaikeampi tunnistaa lahjojaan, mutta he myös ovat paljon monipuolisempia ja useasti paljon yhteistyökykyisempiä ja helposti lähestyttäviä kristittyjä kuin kärkiin sijoittuvat kaverit.
Henkilökohtaisella tasolla kristitty rakentuu parhaiten, kun hän ei tavoittele jotain muuta paikkaa, jossa hän jo on. Omat lahjat on tarkoitettu yhteiseksi hyväksi - mutta usein myös ihminen oppii tuntemaan Jumalaa kaikkein henkilökohtaisimmin juuri omien lahjojensa kautta.