Tervehdys!
Kiitos lämpimästä palautteesta! Kyllä minä otan myös melkoisena luottamuksenosoituksena, että esität niin perusteellisesti kysymyksiä ja haluat käydä vuoropuhelua.
Silti toivon, että voit vähän lyhentää viestejä. Uskonpuhdistuksen aikaan Luther ja Erasmus Rotterdamilainen kävivät vuoropuhelua kirjoittamalla aina kirjan vastineeksi toiselle.
Siinä toki syntyi Lutherin pääteos "sivutuotteena", jota luetaan vieläkin. Nettiaikaan lienee parempi pysyä lyhemmissä novelleissa.
Itsehän kirjoitan monta kertaa pidempiä viestejä, mutta palstan dynamiikkaa ajatellen on muille lukijoille helpompaa, jos edes kysymys on vähän kompaktimpi. Rohkenen siksi heittää toiveen: Pitkät lainaukset kannattaa jättää linkeiksi, ja poimia sieltä vain se, mihin viittaa. Lyhennän jälkimmäistä viestiäsi, ja jätän pitkän tekstin vain sinne linkin taakse, vaikka otankin siitä lainauksia. Käytännössä lainasit koko blogikirjoituksen. Lisäksi muokkaan kummankin viimeisimmän viestisi ulkoasua helpommin seurattavaksi. Toivottavasti ei haittaa.
Lähinnä siis olen huolissani siitä, että minulla ei ole mitään mahdollisuutta enää pilkkoa kysymystäsi tai pohdintaasi edellisen vastaukseni tavoin osiin. Vastaan siis kokonaisuuteen ja muutamiin yksittäisiin silmiini pistämiin asioihin. Jos haluat tarkemmin eriteltyjä vastauksia, niin käytä lyhyempiä ja tarkemmin kysyviä viestejä. Toivottavasti tämä sopii sinulle.
Olet todella paljon pohtiva ihminen. Enkä pidä sitä huonona, kun linjan täällä päässä taitaa olla samanlainen. Olen omassa elämässäni kuitenkin huomannut, että pohtimisen on mahdollista karata liiallisuuksiin, jolloin pohtimisesta tulee itse tarkoitus. En ajattele, että sinä pohtisit vain pohtimisen vuoksi. Mutta meidän tyylisten ihmisten on helppo käyttää kristittyjen kesken argumenttia: "Näitä asioita ei voi sivuuttaa huolimattomasti", vaikka joskus voi.
Itämaisten lajien äärellä joudutaan miettimään mielestäni kaikkein syvimmin juuri sitä kysymystä, onko tarkka rajanveto niiden suhteen kristitylle a) elintärkeää b) hyödyllistä c) tarpeetonta. Siksi jaan tämän vastaukseni muutamaan osaan, jotta edes vähän lukijat pysyvät selvillä, mitä yritän sepostaa.
Jeesuksen ylivalta alkuvoimista - Kristitty voittajan puolellaOlen elämässäni muutamia kertoja ollut tilanteissa, joissa eri ihmiset ovat kokeneet pahojen henkien läsnäoloa. Se on saanut minut äärimmäisen varpailleni, kuulostelemaan oman elämäni perustaa ja harjoittamaan hartautta. Mutta vähän ajan päästä olen joutunut pohtimaan, miksi pahojen henkien pelko yhtäkkiä olikin suurin käyttövoima elämässäni. Miten suhtautuisin, jos sydämestäni uskoisin, että Jeesus on kaiken pahan voittaja?
Otit esiin hyviä kohtia maailman alkeisvoimista, mutta jätit asiayhteydet pois. Kun lukee vain nuo lyhyet lainaukset, jää vaikutelma, että alkeisvoimia pitää pelätä, ja että Kristuksesta on apua, jos osaa pysyä ensin erossa alkeisvoimista. Niissä kohdissa Paavali päinvastoin opettaa, että Kristus on noiden voimien pää. Kun pysyy Kristuksessa, ei niillä voimilla ole merkitystä.
Samoin on meidän laitamme. Niin kauan kuin olimme alaikäisiä,
olimme maailman alkuvoimien orjia. Mutta kun aika oli täyttynyt,
Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain
alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, että me
pääsisimme lapsen asemaan. Ja koska tekin olette Jumalan lapsia,
hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen,
joka huutaa: "Abba! Isä!" Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi.
Ja jos kerran olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta.
Silloin, kun ette vielä tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalina
sellaisia, jotka eivät mitään jumalia ole. Mutta nyt te tunnette
Jumalan, ja ennen kaikkea Jumala tuntee teidät. Kuinka te nyt
jälleen turvaudutte noihin heikkoihin ja surkeisiin alkuvoimiin?
Aiotteko jälleen alistua niiden orjiksi? Te pidätte tarkoin silmällä
päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja määrävuosia. Pelkään pahoin,
että olen tehnyt teidän takianne turhaa työtä. (Gal. 4:3-11)Paavali opettaa, miten paha on luopua Kristuksesta ja kääntyä alkuvoimien puoleen. Mutta kun on kiinni Kristuksessa, ne alkuvoimat ovat jotain heikkoa ja surkeaa, eikä niitä tarvitse pelätä. On väärin alistua pelolla tarkkailemaan esim. juhla-aikoja ja päiviä, mutta myöhemmin Paavali toteaa, että Kristuksessa oleva voi olla niiden suhteen vapaa tekemään miten haluaa.
Kristus on todella voittaja. Sitä toistetaan kristillisissä piireissä paljon, mutta kestää koko ihmisiän ymmärtää se. Laitan nyt pitkän lainauksen käyttämiesi Kolossalaiskirjeen kohtien ympäriltä:
Pitäkää varanne, ettei kukaan houkuttele teitä harhaan tyhjillä ja
pettävillä viisauden opeilla, jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin
käsityksiin ja maailman alkuvoimiin eivätkä Kristukseen.
Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään, ja hänen
yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi.
Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää. Häneen teidät on yhdistänyt
ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus,
jossa syntinen luonto riisutaan pois.
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin
eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen
kuolleista. Te olitte kuolleita rikkomustenne ja ympärileikkaamatto-
muutenne vuoksi, mutta Jumala teki teidät eläviksi yhdessä
Kristuksen kanssa. Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi,
hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja
teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. Hän riisui aseista vallat
ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta
niiden voittajan.
Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten
noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Ne ovat vain
sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis. Teidän
voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää
itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä. Sellaisen
ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi, eikä hänellä
ole yhteyttä Kristukseen, päähän, joka huolehtii koko ruumiista ja pitää
sitä nivelten ja jänteiden avulla koossa, niin että se kasvaa Jumalan
tarkoittamalla tavalla.
Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman
alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman
mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin "älä tartu", "älä maista",
"älä kosketa"? Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen
häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. Nämä
omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista
vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat
arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä. (Kol. 2:8-23)Paavali pitää alkuvoimien alle alistumisena sitä, että jättää tekemättä jotain, koska ei luota Kristukseen. Jos minä tajuaisin tuon aivan pohjia myöten, saattaisin sanoa jotain sellaista, mitä Paavalikin sanoi:
Kenenkään ei siis pidä ylpeillä ihmisistä. Kaikkihan on teidän:
Paavali, Apollos ja Keefas, maailma, elämä ja kuolema,
kaikki nykyinen ja tuleva. Se kaikki on teidän, mutta te olette
Kristuksen, ja Kristus on Jumalan. (1. Kor. 3:21-23)Kristityllä ei ole lupa tehdä syntiä ajatellen, että Kristus on suurempi. Mutta jos luotan oikeasti siihen, että Kristus on kaiken yläpuolella, se vaikuttaa hyvin paljon suhtautumiseeni tässäkin viestiketjussa mainittuihin asioihin.
Luotu sielu - energiat ja voimatWatchman Neen mukaan ylipäätään kaikki uskonnot yrittävät omilla tekniikoillaan vapauttaa voiman, jonka Aadam luomisen perusteella jätti sieluumme.
(Lainaus Timo Koivisto / Watchman Nee)
En ehkä paneutunut riittävän hyvin, mutta tämä vaikuttaa kristillisen ihmiskuvan vastaiselta. Aivan erityisesti siinä on valtava ristiriita: Jumala luo jotain, minkä synti särkee ja piilottaa, ja nyt kristityn kuuluu pitää se edelleen piilossa, mutta muut uskonnot yrittävät saada sen esiin.
Ehkä kirjoittaja yritti sanoa, että sitä ei saa tuoda esiin, koska lihallinen ihminen toisi sen voiman väärin esiin. Mutta sekin on enemmän fantasiakirjallisuuden tematiikoissa kuin kristillisen uskon kehyksessä. Tiedän väittäväni aika rajusti, mutta en pysty allekirjoittamaan tuota lainausta mitenkään. Hälytyskellot soivat siksikin, että tässä seuraavassa lainauksessa kyseinen kirjoittaja pistää selvästi omia ajatuksiaan mukaan Jeesuksen sanoihin:
Vai mitä varten luulet Jeesuksen kehottavan seuraajiaan kadottamaan oman sielunelämänsä ja sen voiman?
(Lainaus Timo Koivisto / Watchman Nee)
Jeesus käski seuraajiaan kadottamaan koko elämänsä Hänelle, jotteivät menettäisi sieluaan. Tässä lainauksessa Jeesuksen sanat kääntyvät päälaelleen. Jeesus sanoi näin:
Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea
minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon
ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo
pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä
minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää
ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta
menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?
(Matt. 16:24-26)Paavalikaan ei puhu mistään sielunelämän uhraamisesta vaan kokonaisuudesta:
Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä,
veljet: Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi,
Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa
järjellisellä tavalla. (Room. 12:1)Ihminen on kokonaisuus, kuten viime viestissäni kirjoitin. Sielu, henki ja ruumis ovat kaikki yhtä kokonaisuutta. Ihmisen lankeemus ei ollut vain sielullinen tai ruumiillinen. Ihminen lankesi kokonaan. Kun Raamattu ottaa esiin joissain kohdissa sielun tai hengen tai ruumiin, ei niissä kohdissa yritetä erotella ihmistä palasiksi. Ne ovat näkökulmia Jumalan luomaan kokonaisuuteen.
Siksi itämaisten lajien äärellä on tärkeää ymmärtää, että kaukoidässä ihmisen kokonaisuuden tunteminen on monissa asioissa hurjasti edellä meidän läntistä maailmaamme. Vaikka se tietotaito tarjoillaan käärittynä filosofiaan, uskontoon tai henkisyyteen, ovat useat lainalaisuudet olemassa sen vuoksi, että Jumala on ne luonut. Akupunktiossa, joogassa, akupistekaratessa, hengitysharjoituksissa, meditaatiossa jne. on kaikissa elementtejä, joissa käytetään ihmiselimistön ja ihmisen henkisyyden tuntemusta hyväksi.
Kaikkea ei saa pelätä. Kovasti karrikoitu esimerkki olisi se, että kristitty lopettaa rukoilemisen hiljaa mielessään, koska siinä tekniikka on hyvin samankaltainen kuin itämaisessa mietiskelyssä. Tai kristitty urheilija lopettaa sellaiset venytysliikkeet, jotka ovat lähellä jooga-asentoja. Silloin ollaan todella alistuttu alkuvoimien alle, vaikka Kristitty kuuluu Jeesukselle, joka on voittanut kaiken.
Jumala sensijaan ei koskaan työskentele ihmisen sielun voimalla, sillä se on Hänelle käyttökelvoton.
(Lainaus Timo Koivisto / Watchman Nee)
Tästä lainauksesta minä en voisi enää enempää eri mieltä olla. Jumala käyttää koko ihmistä, niin kuin Paavali kehotti antamaan koko elämän uhriksi. Pelkästään seurakunnan paimenelle annetuissa vaatimuksissa on lueteltuna asioita, jotka eivät ole ainakaan ruumiillisia. Ne ovat ihmisen henkisiä ja sielullisia ominaisuuksia, jotka on nimenomaan tarkoitus antaa Jumalan palvelemiseen ja hänen käyttöönsä.
Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon
mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava
opettamaan, ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä
rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa. (1. Tim. 3:2-3)Kristityllä on lupa iloita Jumalan luomistyöstä, joka on suuri kokonaisuus. Sielullisuuden tai ruumiillisuuden nostaminen yli Jeesuksen on aina väärin. Samalla tavalla on väärin myös halveksia luomistyötä, johon sielu kuuluu siinä missä ruumiskin.
Elintärkeää, hyödyllistä, tarpeetontaSeuraava kysymys olisi erittäin aiheellinen esittää kristitylle Tai Chi Qigongia harjoittavalle: Tiedätkö varmasti mitä voimaa (jota kutsutaan qi-voimaksi) harjoitat kun suoritat Tai Chi -liikkeitä?
Edelliset lainaukset olivat kirjoituksesta, jota olit lukenut, mutta tämä on ilmeisesti sinun omaa pohdintaasi. Jään tätäkin kysellen miettimään. En ole ollenkaan varma, että näiden kysymysten esittäminen olisi aina aiheellista.
Kristittyinä meillä on hyvä olla selvänä se, mitä olemme tekemässä. Se selvyys voi olla kuitenkin erilaisilla ihmisillä eri kautta saatuna. Minulla ja sinulla paljon pohdiskelevina ihmisinä ainoa tie selvyyteen on, että käymme näitä ajatuskulkuja läpi. Mutta en voi kritisoida, jos törmään ihmiseen, joka on hyvin käytännöllinen kristitty, ja hänen todistuksensa elämästä ja sen valinnoista on: "Kristus on minun Herrani, ja häneen turvautuen pelastun. Tätä lajia puolestani harrastan siksi, että viihdyn sen parissa, rentoudun ja rauhoitun ja elimistöni nämä ja nämä asiat ovat sen avulla korjautuneet."
Mielestäni on mahdollista esittää kysymyksiä, jotka luovat kristitylle ongelman, jota ei ennen kysymyksen asettamista ollut. Edellisessä viestissäni lainaamia epäjumalille uhratun lihan syömistä koskevia ohjeita mukaillen: Oikeilla kysymyksillä on mahdollista tehdä vahvauskoisesta heikkouskoinen. Joku kristitty saattaa käydä akupunktiossa siksi, että se antaa avun hänen vaivoihinsa. Ehkä hän ikinä ole kuullut, että jollekin toiselle kristitylle se voi olla vaikeaa, koska tämä miettii, onko taustalla itämaisia filosofioita. Kun asia otetaan puheeksi, tämä asiaa miettimätön kristitty saattaa saada siitä itselleen ongelman. Hänen uskonsa Jeesuksen ylivaltaan ei ensin ollut millään tavalla uhattuna, mutta kysymyksen jälkeen on.
Minä olen toisaalta aika kateellinen niille vähemmän pohtiville kristityille, jotka eivät horju ajatusprosessien myötä. Siksi minun pitää esittää kysymyksiä itselleni, ja saada niihin vastauksia. Suurin vaikeus onkin vetää rajaa, milloin kysymyksiä kuuluu esittää toisille ihmisille, ja milloin ei.
Olen kuitenkin huolestunut lankoni Tai Chi -harrastuksesta ja siihen liittyvästä elämäntavasta sekä ihmiskuvasta, sillä vaikka hän onkin uskovainen henkilö, niin olen huomannut hänen käsityksensä ihmisestä ja maailmankaikkeudesta muuttuneen (ainakin jossakin määrin) taolaisen maailmankuvan ja ihmiskuvan mukaiseksi sinä aikana kun hän on harjoittanut Tai Chi:tä.
Tällaisissa tilanteissa tarvitaan viisautta. Ensimmäiseksi on syytä selvittää itselleen, onko muutos oikeasti kääntymistä poispäin Jeesuksesta. Jonkun ihmisen maailmankuvan muuttuminen voi tarkoittaa kääntymistä kasvissyönnistä kaikkiruokaisuuteen. Toinen vaihtaa puoluekirjaa oikealta vasemmalle. Ne voivat olla aika suuriakin muutoksia maailmankuvassa, mutta eivät tarkoita suhteessa Jeesukseen vielä mitään.
Jos mainitsemasi taolaisuuteen päin kallistumisesta tarkoittaa taolaisuuteen kuuluvaa kokonaisuuden ja erilaisten vastakohtaisuuksien kautta elämän hahmottamista, ei olla ollenkaan huonossa suunnassa. Jos puolestaan näyttää siltä, että kyse on Jeesuksen sovitustyön merkityksestä luopumisesta tai joidenkin Raamatun käskyjen hylkäämisestä, mennään metsään. Todennäköisesti liikutaan jossain tällä välillä, koska nuo kaksi ääripäätä ovat aika hyvin tunnistettavissa.
Minulla ei ole viisautta sanoa mitään varmaan tuosta tilanteesta ilman, että juttelisin lankosi kanssa. Esittäisin sinulle pohdittavaksi muutamia apukysymyksiä:
1. Edellisessä viestissäni lainasin Paavalia, kun hän sanoi, että oikeassa tiedossa ja uskossa oleva voi jopa syödä epäjumalille uhrattua lihaa epäjumalien temppelissä, eikä se ole vielä epäjumalanpalvelusta. Mikä on raja itämaisten lajien suhteen?
2. Ristinmerkin tekeminen, hengellisen laulun laulaminen, Isä meidän -rukouksen ääneen sanominen tai Raamatun lukeminen eivät tee pakanasta kristittyä. Kristityksi tullaan turvautumalla uskossa Jeesukseen. Onko olemassa ulkoisia asioita, jotka kuitenkin toimisivat toisin päin, eli tekisivät kristitystä pakanan ja siirtäisivät hänet pois Jeesuksen vallasta? Aika raju kohta on kertomus syyrialaisesta Naamanista profeetta Elisan parannettua hänet spitaalista:
Naaman sanoi silloin: "Vaikket lahjaan suostukaan, niin sallithan,
että otan mukaani Israelin multaa sen verran kuin muulipari kantaa.
Enää en uhraa alttarilla polttouhria enkä teurasuhria muille jumalille
kuin Herralle. Antakoon Herra minulle kuitenkin sen anteeksi, että
kumarran Rimmonia, kun seuraan kuningastani hänen mennessään
Rimmonin temppeliin. Kun hänen seurassaan joudun temppelissä
kumartamaan Rimmonia, antakoon Herra sen minulle anteeksi."
Elisa sanoi hänelle: "Mene rauhassa." (2. Kun. 5:17-19a)Profeetta Elisa ei torunut Naamania, vaikka hän ulkoisesti näytti jopa palvelevan epäjumalaa, kun hän todellisuudessa palvoi Israelin Jumalaa. Tätä kohtaa miettiessä on mahdollista innostua tekemään ihan mitä vain vääryyksiäkin. Siitä ei saa olla kyse, koska ulkoinen kuuliaisuus Jumalalle kulkee hyvin käsi kädessä sydämen kuuliaisuuden kanssa. Silti on hyvä miettiä vielä kolmatta näkökulmaa:
3. Liian tiukka Raamatun tulkitseminen on yhtä paljon totuudesta poikkeamista kuin liian lepsu Raamatun tulkitseminen. Onko lankosi tehnyt jotain Raamatun käskyn vastaisesti vai pelkäänkö ajatuksella: "kaiken varalta on hyvä välttää"?
4. Puhuit eri kohdassa new agen maailmankuvasta sekä okkultistisesta tai spiritistisestä maailmankuvasta. Lopulta kaikissa maailmankuvissa suurin osa on yhteistä. On lopulta hyvin rajallinen määrä asioita, jotka erottavat esim. muslimin ja kristityn maailmankuvia. Suurin osa elämästä on Jumalan luomaa yhteistä todellisuutta terveydestä, lähimmäisen rakkaudesta ja etiikasta lähtien. Näyttääkö siltä, että lankosi maailmankuvan huomiota kiinnittävät piirteet eivät kuulu tähän yhteiseen todellisuuteen eikä kristilliseen erityiskorostukseen, vaan ovat jotain muuta?
En siis kaipaa vastauksia näihin kysymyksiin, mutta niiden pohtimisesta voi olla sinulle apua. Ja luulen, että tällä erää päätän pitkän vastauksenikin tähän.