Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 29.04.2020 - klo:14:25 »Hei Tiedonjanoinen,
Mielestäni olet asian ytimessä. Evankeliumit valaisevat Jeesuksen elämää kertomuksien muodossa. Samoin Jeesus pukee omat opetuksensa hyvin usein kertomuksiksi ja vertauksiksi. Kertomus on kirjallisena tyylilajina upea, koska siihen pakkautuu viestejä ja ihmiselämän kirjoa paljon laajemmin ja monitasoisemmin kuin tarkasti yksilöityihin opillisiin lausahduksiin. Kun kyse on Pyhän Hengen inspiroimista kertomuksista, syvyyttä ja rikkautta on valtava määrä.
Toisaalta kertomusten monimuotoisuus antaa kuulijalle paljon liikkumavaraa myös negatiivisessa mielessä. Mitä tahansa kertomusta voidaan käyttää mihin tahansa tarkoitukseen, jos niin halutaan. Yksinkertaisimmillaan kertomuksen tapahtumat voivat tulkitsijan näkökulmasta riippuen toimia esimerkkinä tai varoittavana esimerkkinä, jolloin kertomuksella on mahdollista opettaa toisilleen päinvastaisia asioita. Rikkaan nuorukaisen tapaus on myös vastaavanlainen kertomus, joka tarjoaa hyvin paljon liikkumavaraa tulkitsijoille. Laitan kertomuksen vielä tähän näkyville:
Jeesus ja rikas mies
Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?" Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi." "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.
Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." "Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät kuulijat. Jeesus vastasi: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle." (Luuk. 18:18-27)
Mainitsit kaksi tapaa lukea tätä kertomusta. Kuvailit niitä luterilaisen perinteen mukaiseksi ja joissain vapaiden suuntien tulkinnoissa esiintyväksi. Teologian termistöä käyttäen nuo lukutavat voitaisiin yleistää vaikkapa syntisen vanhurskauttamiseksi ja pyhitysteologiaksi. Alleviivasin kertomuksesta kolme kohtaa, joiden kautta voidaan tehdä kumpi tahansa johtopäätös.
1. Tulkintamalleja yhdistävä alku
2a. Syntisen vanhurskautta painottava johtopäätös
2b. Pyhitystä painottava johtopäätös
Tämä kyseinen kertomus on erinomainen osoitus Raamatun syvyydestä ja monikerroksisuudesta. Kristilliseen uskoon kuuluu ajatus siitä, että syntinen ei edes Pyhän Hengen avulla tule täydelliseksi. Kuolemaansa asti jokainen pyhäksi julistettu kristitty on myös syntinen ja tarvitsee armoa ilman mitään ehtoja. Siksi 2a-malli on oikein. Kristilliseen uskoon kuuluu myös se, että ensimmäisen käskyn mukaan ei ole mitään tärkeämpää kuin Jumalan palveleminen ja pitäminen ainoana Jumalana. Mikään määrä armoa ei poista sitä vaatimusta, että Jumalaa on rakastettava yli kaiken. Siksi 2b-malli on oikein.
Jumalan laki käskee uurastamaan ja evankeliumi lepäämään. Se on periaatteessa helppo ymmärtää, mutta vaikea toteuttaa, koska on mahdoton tehdä vastakkaisia asioita yhtä aikaa. Arkinen elämä on tässä suhteessa paljon helpompi juttu, kun se jakautuu erilaisiin jaksoihin: välillä ollaan töissä ja välillä levätään. Kumpaakin voi tehdä täysipainoisesti eri aikoina.
Kristinuskossa työn ja levon pitäisi olla läsnä samaan aikaan. Käytännössä uskonelämä näyttää jakautuvan vähän niin kuin käytännön työviikko. Uskossa on jaksoja, jolloin evankeliumi tuntuu rakkaammalta ja on suuri jano saada kuulla julistusta ansaitsemattomasta armosta. Yhtä lailla elämässä vastaan tulee jaksoja, jolloin kilvoittelu ja käskyjen noudattaminen tuntuvat kaikkein tärkeimmiltä. Ja näin on hyvä, kunhan kumpikaan puoli ei missään vaiheessa joudu kokonaan unholaan.
Nämä erilaiset mutta oikeat tulkintamallit tarvitsevat toinen toistaan. Kristitty ei kasva, jos hän joka kerta Jumalallisen vaatimuksen kuullessaan oppii ajattelemaan: "Ei hätää. Minun ei tarvitse muuttua. Riittää, että totean olevani syntinen ja tarvitsevani armoa." Kristitty sen sijaan ahdistuu vaatimusten paineessa tai sokeutuu omalle tilalleen, jos hän kuvittelee voivansa antautua täydellisesti Jumalan tahtoon.
Tästä tuli nyt aika pitkä kommenttipuheenvuoro ajatuksellesi, mutta halusin purkaa esittelemiäsi mietteitä vielä pienemmiksi palasiksi. Rikkaan nuorukaisen tapaus on tosiaan erinomainen esimerkki siitä, kuinka
a) Raamatun kertomukset puhuvat monella eri tasolla
b) lukutapa kertoo lukijan armokäsityksestä ja ylipäätään hengellisistä näkemyksistä.
Erilaiset lukutavat ja tulkinnat eivät aina ole oikein, mutta niitä ei myöskään voi automaattisesti lytätä. Rauhassa kannattaa pohdiskella, onko kyseessä sellainen kertomus tai tekstikappale, joka aidosti voi puhua useampia asioita yhtä aikaa.
Mielestäni olet asian ytimessä. Evankeliumit valaisevat Jeesuksen elämää kertomuksien muodossa. Samoin Jeesus pukee omat opetuksensa hyvin usein kertomuksiksi ja vertauksiksi. Kertomus on kirjallisena tyylilajina upea, koska siihen pakkautuu viestejä ja ihmiselämän kirjoa paljon laajemmin ja monitasoisemmin kuin tarkasti yksilöityihin opillisiin lausahduksiin. Kun kyse on Pyhän Hengen inspiroimista kertomuksista, syvyyttä ja rikkautta on valtava määrä.
Toisaalta kertomusten monimuotoisuus antaa kuulijalle paljon liikkumavaraa myös negatiivisessa mielessä. Mitä tahansa kertomusta voidaan käyttää mihin tahansa tarkoitukseen, jos niin halutaan. Yksinkertaisimmillaan kertomuksen tapahtumat voivat tulkitsijan näkökulmasta riippuen toimia esimerkkinä tai varoittavana esimerkkinä, jolloin kertomuksella on mahdollista opettaa toisilleen päinvastaisia asioita. Rikkaan nuorukaisen tapaus on myös vastaavanlainen kertomus, joka tarjoaa hyvin paljon liikkumavaraa tulkitsijoille. Laitan kertomuksen vielä tähän näkyville:
Jeesus ja rikas mies
Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?" Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi." "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.
Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." "Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät kuulijat. Jeesus vastasi: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle." (Luuk. 18:18-27)
Mainitsit kaksi tapaa lukea tätä kertomusta. Kuvailit niitä luterilaisen perinteen mukaiseksi ja joissain vapaiden suuntien tulkinnoissa esiintyväksi. Teologian termistöä käyttäen nuo lukutavat voitaisiin yleistää vaikkapa syntisen vanhurskauttamiseksi ja pyhitysteologiaksi. Alleviivasin kertomuksesta kolme kohtaa, joiden kautta voidaan tehdä kumpi tahansa johtopäätös.
1. Tulkintamalleja yhdistävä alku
- Mies kysyy Jeesukselta, mitä hänen täytyy tehdä, jotta pääsisi taivaaseen.
- Jeesus muistuttaa, että Jumala on selkeästi antanut käskyt, joita noudattaen ihminen toimii Jumalan tahdon mukaan.
- Mies joko haluaa esittää pyhää tai kokee vilpittömästi onnistuneensa kaikkien käskyjen noudattamisessa.
2a. Syntisen vanhurskautta painottava johtopäätös
- Jeesus kiristää ruuvia ja osoittaa, että Jumala vaatii paljon enemmän.
- Rikas mies ei pysty hyväksymään ajatusta, että hänen täytyisi luopua kaikesta omaisuudesta.
- Tulkinta: Kukaan ei pysty oikeasti noudattamaan käskyjä.
- Jeesuksen lohdulliset sanat: Mikä ihmiselle on mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle.
- Opetus armosta: Armon voi ymmärtää vasta sitten, kun omat mahdollisuudet ovat loppuneet. Jumalan laki vaatii niin paljon, että lopulta ei voi muuta kuin ymmärtää epäonnistuneensa. Siitä alkavat Jumalan mahdollisuudet, koska hän pelastaa syntisen ja syntinsä tunnustavan.
- Rikkaan miehen virhe: Hän ei myöntänyt Jeesukselle, että ei voi täyttää käskyjä. Jos hän olisi tehnyt niin, hän olisi saanut armon.
2b. Pyhitystä painottava johtopäätös
- Jeesus osoittaa, ettei mies ole täydestä sydämestä antautunut Jumalalle, vaan turvautuu omaisuuteensa.
- Rikas mies ei pysty hyväksymään ajatusta, että hänen täytyisi luopua kaikesta omaisuudesta.
- Tulkinta: Ihmisen on vaikea luopua epäjumalista ja palvella vain yhtä Jumalaa.
- Jeesuksen lohdulliset sanat: Mikä ihmiselle on mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle.
- Opetus pyhityksestä: Ihminen ei voi omassa voimassaan onnistua. Siksi on antauduttava Jumalan varaan. Pyhä Henki voi uudistaa ihmisen Jumalan mielen mukaiseen elämään.
- Rikkaan miehen virhe: Hän ei pitänyt Jumalaa elämänsä suurimpana auktoriteettina. Jos hän olisi tehnyt niin, Pyhä Henki olisi auttanut häntä oikeaan elämään.
Tämä kyseinen kertomus on erinomainen osoitus Raamatun syvyydestä ja monikerroksisuudesta. Kristilliseen uskoon kuuluu ajatus siitä, että syntinen ei edes Pyhän Hengen avulla tule täydelliseksi. Kuolemaansa asti jokainen pyhäksi julistettu kristitty on myös syntinen ja tarvitsee armoa ilman mitään ehtoja. Siksi 2a-malli on oikein. Kristilliseen uskoon kuuluu myös se, että ensimmäisen käskyn mukaan ei ole mitään tärkeämpää kuin Jumalan palveleminen ja pitäminen ainoana Jumalana. Mikään määrä armoa ei poista sitä vaatimusta, että Jumalaa on rakastettava yli kaiken. Siksi 2b-malli on oikein.
Jumalan laki käskee uurastamaan ja evankeliumi lepäämään. Se on periaatteessa helppo ymmärtää, mutta vaikea toteuttaa, koska on mahdoton tehdä vastakkaisia asioita yhtä aikaa. Arkinen elämä on tässä suhteessa paljon helpompi juttu, kun se jakautuu erilaisiin jaksoihin: välillä ollaan töissä ja välillä levätään. Kumpaakin voi tehdä täysipainoisesti eri aikoina.
Kristinuskossa työn ja levon pitäisi olla läsnä samaan aikaan. Käytännössä uskonelämä näyttää jakautuvan vähän niin kuin käytännön työviikko. Uskossa on jaksoja, jolloin evankeliumi tuntuu rakkaammalta ja on suuri jano saada kuulla julistusta ansaitsemattomasta armosta. Yhtä lailla elämässä vastaan tulee jaksoja, jolloin kilvoittelu ja käskyjen noudattaminen tuntuvat kaikkein tärkeimmiltä. Ja näin on hyvä, kunhan kumpikaan puoli ei missään vaiheessa joudu kokonaan unholaan.
Nämä erilaiset mutta oikeat tulkintamallit tarvitsevat toinen toistaan. Kristitty ei kasva, jos hän joka kerta Jumalallisen vaatimuksen kuullessaan oppii ajattelemaan: "Ei hätää. Minun ei tarvitse muuttua. Riittää, että totean olevani syntinen ja tarvitsevani armoa." Kristitty sen sijaan ahdistuu vaatimusten paineessa tai sokeutuu omalle tilalleen, jos hän kuvittelee voivansa antautua täydellisesti Jumalan tahtoon.
Tästä tuli nyt aika pitkä kommenttipuheenvuoro ajatuksellesi, mutta halusin purkaa esittelemiäsi mietteitä vielä pienemmiksi palasiksi. Rikkaan nuorukaisen tapaus on tosiaan erinomainen esimerkki siitä, kuinka
a) Raamatun kertomukset puhuvat monella eri tasolla
b) lukutapa kertoo lukijan armokäsityksestä ja ylipäätään hengellisistä näkemyksistä.
Erilaiset lukutavat ja tulkinnat eivät aina ole oikein, mutta niitä ei myöskään voi automaattisesti lytätä. Rauhassa kannattaa pohdiskella, onko kyseessä sellainen kertomus tai tekstikappale, joka aidosti voi puhua useampia asioita yhtä aikaa.