Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 15.02.2022 - klo:16:47 »Tervehdys Ainainen epäilijä!
Piispa Eero Huovinen piti minun opiskellessani yhden luennon tieteen filosofian kurssilla. Muistan sieltä kaksi asiaa todella kirkkaasti.
Ensinnäkin piispan sisääntulo oli yksinkertaisen tehokas. Tervehtimättä ja sanaakaan sanomatta tuo suuri mies astui sisään auditorioon, kiipesi luennoitsijan pöydälle ja nosti toisen jalkansa ilmaan. Piispa seisoi pitkään yhdellä jalalla ja tuijotti aivan hiljaa meitä opiskelijoita.
Pikkuhiljaa alkoi opiskelijoiden joukosta kuulua tirskuntaa ja supinaa. Piispa laski jalkansa alas, seisoi pöydällä edelleen, mutta tukevammin, ja alkoi puhua. En muista sanamuotoja alkuunkaan, mutta asia oli seuraava: Yhdellä jalalla ei voi seistä kauaa. Tekään ette voi seistä vain uskonnollisen uskon tai tieteellisen tiedon varassa. Tarvitaan molemmat. Seisokaa kahdella jalalla. Toinen jalka yliopiston ja toinen jalka kirkon puolella. Tämän jälkeen seurasi luento tieteen filosofiasta ja kristillisestä uskosta.
Lopussa tuli toinen yksinkertainen muistutus, jonka idea oli suunnilleen tämä: Tieteellinen tieto on pystyttävä koettelemaan. Siksi älkää nielkö kaikkea sellaisenaan. Mitä teille täällä yliopistossa tarjotaankaan, pureskelkaa se. Teologinen kätyrini Jari Jolkkonen jakaa teille nyt purukumit. Hilpeältä luennolta poistuimme Jenkki-paketit kourassa.
Olet varmasti lukenut tuon edellä kirjoittamani vastauksen Jakelle. Siinä olen kirjoittanut jo paljon yleisiä periaatteita. Ja sen pohjalta arvannet, etten osaa kovin tarkasti vastata kysymykseesi. Koen, että jokainen teologi joutuu käymään oman paininsa tieteellisen raamatuntulkinnan ja uskonnollisen uskon parissa. Hyvin harva päätyy lopputulokseen, että vain jompikumpi on oikeassa. Useimmiten rauha löytyy prosessiin suostumisesta. Toisinaan tieteellinen tutkimus haastaa itselle tuttua raamatuntulkintaa ja vastaavasti toisinaan hengelliset näkökulmat kyseenalaistavat tieteelliset löydöt. Lepo löytyy kamppailujen jälkeen sitten, kun on syntynyt se mieltä rauhoittava varmuus, ettei kumpikaan pysty kaatamaan toistaan, vaan saa seistä tukevasti siinä kaikessa oppimisprosessissaan.
Kysymyksessäsi mainitsemiisi eksegeettisiin faktoihin en osaa tarkasti ottaa kantaa. Sen sijaan yritän vielä jatkaa edellistä viestiäni vähän erilaisilla yleispätevillä pohdinnoilla. Otan pari näkökulmaa siitä, että jopa mainitsemasi kovat numerotieteet ovat alttiita virhetulkinnoille. Vaikka kovissa tieteissä faktat ovat faktoja, liittyy niihinkin tiettyjä sudenkuoppia. Yritän muotoilla sanottavani kahdeksi työkaluksi, joiden toivon auttavan sinua asioiden pureskelussa.
Pohdi sitä, onko riittävästi muuttujia huomioitu
On täysin vastaansanomatonta, että 1+3=4. Tätä vastaan ei voi taistella muuta kuin näsäviisaalla knoppailulla. Mutta hyvin usein on tarpeen esittää kysymys, onko tilanne sellainen, jossa 1+3 on oikea laskutoimitus? Entäpä jos kyseistä asiaa käsiteltäessä oikea laskukaava olisikin 1+3+1?
Se, mitä asioita tutkimuksessa huomioidaan, vaikuttaa väistämättä siihen, mihin lopputulokseen päädytään. Raamatun tieteellisessä tutkimuksessa kovasti perinteisestä tulkintalinjasta poikkeavat väitteet johtuvat helposti siitä, että asioita katsotaan liian kapeasti. Tieteellisen raamatuntulkinnan lähtökohta ei ole kaikkia raamatuntekstejä yhdistävässä ikuisessa Jumalassa. Siksi tieteen periaatteita noudattaen lähtökohdaksi valitaan jokin tietty kulttuurillinen aikakausi, raamatunkirjan kirjoittaja tai jokin muu tarkasti rajattu näkökulma. Uskonnollinen usko on paljon taipuvaisempi näkemään Raamatun jumalallisena jatkumona, jossa yhdistävä tekijä on sellainen suuri linja, jota ei voi tutkia eksegetiikan työkaluilla vaan tarvitaan dogmatiikan työkaluja.
Esimerkiksi Raamatun kirjoittajien teologiasta saadaan hyvin erilaisia tulkintoja sen mukaan, mitkä kirjat lasketaan kyseisen ihmisen kirjoittamiksi. Paavalin ja Johanneksen kirjoittamista teoksista on tutkijoilla vaihtelevia näkemyksiä. Muun muassa Johanneksen Ilmestys on kielellisesti hyvin erilainen kuin Johanneksen evankeliumi ja Johanneksen kirjeet. Tällä perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että Ilmestyskirjan kirjoittaja on joku muu Johannes kuin apostoli Johannes. Mutta silloin eksegetiikan työkaluilla on automaattisesti tehty se oletus, että kielelliset seikat ovat tärkein tekijä, joka paljastaa, onko kirjoittaja sama.
Toisaalta voidaan hyvin ajatella laajemminkin. Johanneksen Ilmestys on vankilasaarella muistiin kirjoitettu näky. Sekä sisältö että kirjoitustilanne poikkeavat hyvin paljon evankeliumien tai kirjeiden kirjoitustilanteesta. Näyn muistiin merkitseminen tarvitsee mahdollisesti hyvin erilaista sanavarastoa kuin Jeesuksesta kertovan evankeliumin tai seurakunnalle tarkoitetun opetuskirjoituksen kirjoittaminen. Lisäksi kieleen on mahdollisesti vaikuttanut kirjurin puute. Tavallisesti arameaa äidinkielenään puhuneet apostolit tarvitsivat kirjuria kreikankielisen ulkoasun huolittelemiseksi.
Onko siis Johanneksen teologiaa pohdittaessa otettava laskukaavaksi 1+3 vai 1+3+1? En tiedä, mutta valittu näkökulma vaikuttaa suuresti lopputulokseen. Iskevä ohjeeni kuuluukin, että mieti, onko riittävästi muuttujia otettu huomioon. Ja samalla tiedostan hyvin sen, että on täysin mahdotonta tietää, mikä kaikki on huomioitava. Kun on luullut ottaneensa jo kaiken mukaan laskuihin, voi löytää jonkun uuden muuttujan, joka ravistelee kaikkea aikaisempaa. Raamattu on valtava kirja Jumalasta ja ihmiselämästä. Uusia näkökulmia tulee vastaan loputtomasti, kun oppii lisää.
Pohdi, mitä tutkimustulos oikeasti merkitsee
Mitä "kovemmista tieteistä" on kyse, sitä yksiselitteisempi on lähtökohdan ja lopputuloksen suhde. Yhteenlaskussa tulee väistämättä vain yksi oikea vastaus. Kahden aineen kemiallinen reaktio tuottaa samoissa olosuhteissa aina saman tuloksen. Mutta sen jälkeen ollaankin jo ihan uudella alueella, kun pyritään selittämään, mitä se tulos käytännössä merkitsee.
Esimerkiksi evankeliumeista on säilynyt hyvin vanhoja käsikirjoituksia, joissa on eroja. Meillä ei ole käytössä yhtään "alkuperäistä" evankeliumia siinä mielessä, että voitaisiin sanoa jonkun pergamentin olevan kirjoittajan kynästä lähtenyt ensimmäinen kappale. Vanhimmissa käsikirjoituksissa on erilaisia sanamuotoja, ja joitain kohtia puuttuu yhdestä ja joitain toisesta. Näiden pohjalta on pyritty yhdistämään mahdollisimman alkuperäiset tekstit, jonka lopputuloksena meillä on nykyisen muotoiset evankeliumit.
Tämä on tieteellistä tutkimusta ja tieteellinen lopputulos. Mutta mitä se merkitsee? Tarkoittaako se, että Raamattu ei ole Jumalan sanaa? Jos jostain Jeesuksen opetuksesta on olemassa kaksi sanamuotoa, niin tarkoittaako se, että kirjoittajat ovat tehneet virheen, vai että Jeesus on yli kolmen vuoden julkisen toimintansa aikana opettanut asioita eri tilanteissa eri sanamuodoilla?
Kristityt ovat aina voineet ylpeänä sanoa, että meidän Pyhä Kirjamme on todistusta historiassa toimineesta Jumalasta. Sitä ei ole kirjoittanut salassa joku yksi ihminen, joka vaatii siihen uskomista ilman todisteita. Raamattu on 1000 vuoden aikana syntynyt todistus siitä, mitä oikeasti on tapahtunut. Siksi ei pitäisi olla uskonnollinen ongelma, jos Raamattu näyttää oikeasti inhimillisten ihmisten muistiin kirjoittamilta asioilta. Luottamus Raamatun arvovaltaan ei saa karista silloinkaan, kun luemme ensimmäisten vuosisatojen kirkolliskokouksista, joissa on keskusteltu siitä, mitkä kirjat ovat oikeita. Tai kun luemme tieteellisiä artikkeleita Raamatun tekstien kokoamisesta pienemmistä paloista.
Jos Jumala todella on historian Jumala, niin eikö hän silloin nimenomaan toimi sen historian kautta? Minulle oli aikanaan hyvin tärkeää, että Raamattu olisi jotenkin ihmeellisesti syntynyt kirja. Nyt minun mielestäni on paljon suurempi todistus Jumalan suuruudesta se, että hän on saanut aikaiseksi Sanansa käyttämällä historian käänteitä, inhimillisiä kirjoittajia ja riiteleviä kirkolliskokouksia, jotka lopulta ovat hyväksyneet kirjakokoelmaan kuuluvat teokset.
Tutkimalla voidaan saada selville monia asioita Raamatun synnystä. Mutta mikään tutkimustulos ei voi antaa meille valmista johtopäätöstä siitä, miten meidän on suhtauduttavat nyt käytettävissämme olevaan Raamattuun.
Käsittelin kysymystäsi todella yleisellä tasolla. Enkä ole ihan varma, olenko ollenkaan osunut niihin kysymyksenasetteluihin, joita olet mielessäsi pyörittänyt. Mielestäni olet tehnyt varsin oikeaan osuvia havaintoja siitä, että tiede on lopulta yllättävän inhimillistä. Tutkija valitsee a) mitä hän haluaa tutkia b) mistä näkökulmasta hän haluaa tutkia c) mitä asioita hän ottaa mukaan tutkimukseen d) millä tutkimusmenetelmillä hän tutkii jne. Lisäksi tutkijalla on aivan inhimillinen paine siitä, että tieteen täytyisi tuottaa uutta tutkimustietoa ja että tutkimuksen tuloksia täytyy pystyä puolustamaan vastaväittäjien edessä. Koko tämä paketti on lopulta hyvin inhimillistä. Tiede tuottaa paljon hyvää myös uskon rakennukseksi. Mutta tiede ei tuota lopullisia vastauksia. Tiede auttaa usein jäsentämään uskoa paremmin, mutta tieteellinen tieto ei kata kaikkea, mitä usko on.
Piispa Eero Huovinen piti minun opiskellessani yhden luennon tieteen filosofian kurssilla. Muistan sieltä kaksi asiaa todella kirkkaasti.
Ensinnäkin piispan sisääntulo oli yksinkertaisen tehokas. Tervehtimättä ja sanaakaan sanomatta tuo suuri mies astui sisään auditorioon, kiipesi luennoitsijan pöydälle ja nosti toisen jalkansa ilmaan. Piispa seisoi pitkään yhdellä jalalla ja tuijotti aivan hiljaa meitä opiskelijoita.
Pikkuhiljaa alkoi opiskelijoiden joukosta kuulua tirskuntaa ja supinaa. Piispa laski jalkansa alas, seisoi pöydällä edelleen, mutta tukevammin, ja alkoi puhua. En muista sanamuotoja alkuunkaan, mutta asia oli seuraava: Yhdellä jalalla ei voi seistä kauaa. Tekään ette voi seistä vain uskonnollisen uskon tai tieteellisen tiedon varassa. Tarvitaan molemmat. Seisokaa kahdella jalalla. Toinen jalka yliopiston ja toinen jalka kirkon puolella. Tämän jälkeen seurasi luento tieteen filosofiasta ja kristillisestä uskosta.
Lopussa tuli toinen yksinkertainen muistutus, jonka idea oli suunnilleen tämä: Tieteellinen tieto on pystyttävä koettelemaan. Siksi älkää nielkö kaikkea sellaisenaan. Mitä teille täällä yliopistossa tarjotaankaan, pureskelkaa se. Teologinen kätyrini Jari Jolkkonen jakaa teille nyt purukumit. Hilpeältä luennolta poistuimme Jenkki-paketit kourassa.
Olet varmasti lukenut tuon edellä kirjoittamani vastauksen Jakelle. Siinä olen kirjoittanut jo paljon yleisiä periaatteita. Ja sen pohjalta arvannet, etten osaa kovin tarkasti vastata kysymykseesi. Koen, että jokainen teologi joutuu käymään oman paininsa tieteellisen raamatuntulkinnan ja uskonnollisen uskon parissa. Hyvin harva päätyy lopputulokseen, että vain jompikumpi on oikeassa. Useimmiten rauha löytyy prosessiin suostumisesta. Toisinaan tieteellinen tutkimus haastaa itselle tuttua raamatuntulkintaa ja vastaavasti toisinaan hengelliset näkökulmat kyseenalaistavat tieteelliset löydöt. Lepo löytyy kamppailujen jälkeen sitten, kun on syntynyt se mieltä rauhoittava varmuus, ettei kumpikaan pysty kaatamaan toistaan, vaan saa seistä tukevasti siinä kaikessa oppimisprosessissaan.
Kysymyksessäsi mainitsemiisi eksegeettisiin faktoihin en osaa tarkasti ottaa kantaa. Sen sijaan yritän vielä jatkaa edellistä viestiäni vähän erilaisilla yleispätevillä pohdinnoilla. Otan pari näkökulmaa siitä, että jopa mainitsemasi kovat numerotieteet ovat alttiita virhetulkinnoille. Vaikka kovissa tieteissä faktat ovat faktoja, liittyy niihinkin tiettyjä sudenkuoppia. Yritän muotoilla sanottavani kahdeksi työkaluksi, joiden toivon auttavan sinua asioiden pureskelussa.
Pohdi sitä, onko riittävästi muuttujia huomioitu
On täysin vastaansanomatonta, että 1+3=4. Tätä vastaan ei voi taistella muuta kuin näsäviisaalla knoppailulla. Mutta hyvin usein on tarpeen esittää kysymys, onko tilanne sellainen, jossa 1+3 on oikea laskutoimitus? Entäpä jos kyseistä asiaa käsiteltäessä oikea laskukaava olisikin 1+3+1?
Se, mitä asioita tutkimuksessa huomioidaan, vaikuttaa väistämättä siihen, mihin lopputulokseen päädytään. Raamatun tieteellisessä tutkimuksessa kovasti perinteisestä tulkintalinjasta poikkeavat väitteet johtuvat helposti siitä, että asioita katsotaan liian kapeasti. Tieteellisen raamatuntulkinnan lähtökohta ei ole kaikkia raamatuntekstejä yhdistävässä ikuisessa Jumalassa. Siksi tieteen periaatteita noudattaen lähtökohdaksi valitaan jokin tietty kulttuurillinen aikakausi, raamatunkirjan kirjoittaja tai jokin muu tarkasti rajattu näkökulma. Uskonnollinen usko on paljon taipuvaisempi näkemään Raamatun jumalallisena jatkumona, jossa yhdistävä tekijä on sellainen suuri linja, jota ei voi tutkia eksegetiikan työkaluilla vaan tarvitaan dogmatiikan työkaluja.
Esimerkiksi Raamatun kirjoittajien teologiasta saadaan hyvin erilaisia tulkintoja sen mukaan, mitkä kirjat lasketaan kyseisen ihmisen kirjoittamiksi. Paavalin ja Johanneksen kirjoittamista teoksista on tutkijoilla vaihtelevia näkemyksiä. Muun muassa Johanneksen Ilmestys on kielellisesti hyvin erilainen kuin Johanneksen evankeliumi ja Johanneksen kirjeet. Tällä perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että Ilmestyskirjan kirjoittaja on joku muu Johannes kuin apostoli Johannes. Mutta silloin eksegetiikan työkaluilla on automaattisesti tehty se oletus, että kielelliset seikat ovat tärkein tekijä, joka paljastaa, onko kirjoittaja sama.
Toisaalta voidaan hyvin ajatella laajemminkin. Johanneksen Ilmestys on vankilasaarella muistiin kirjoitettu näky. Sekä sisältö että kirjoitustilanne poikkeavat hyvin paljon evankeliumien tai kirjeiden kirjoitustilanteesta. Näyn muistiin merkitseminen tarvitsee mahdollisesti hyvin erilaista sanavarastoa kuin Jeesuksesta kertovan evankeliumin tai seurakunnalle tarkoitetun opetuskirjoituksen kirjoittaminen. Lisäksi kieleen on mahdollisesti vaikuttanut kirjurin puute. Tavallisesti arameaa äidinkielenään puhuneet apostolit tarvitsivat kirjuria kreikankielisen ulkoasun huolittelemiseksi.
Onko siis Johanneksen teologiaa pohdittaessa otettava laskukaavaksi 1+3 vai 1+3+1? En tiedä, mutta valittu näkökulma vaikuttaa suuresti lopputulokseen. Iskevä ohjeeni kuuluukin, että mieti, onko riittävästi muuttujia otettu huomioon. Ja samalla tiedostan hyvin sen, että on täysin mahdotonta tietää, mikä kaikki on huomioitava. Kun on luullut ottaneensa jo kaiken mukaan laskuihin, voi löytää jonkun uuden muuttujan, joka ravistelee kaikkea aikaisempaa. Raamattu on valtava kirja Jumalasta ja ihmiselämästä. Uusia näkökulmia tulee vastaan loputtomasti, kun oppii lisää.
Pohdi, mitä tutkimustulos oikeasti merkitsee
Mitä "kovemmista tieteistä" on kyse, sitä yksiselitteisempi on lähtökohdan ja lopputuloksen suhde. Yhteenlaskussa tulee väistämättä vain yksi oikea vastaus. Kahden aineen kemiallinen reaktio tuottaa samoissa olosuhteissa aina saman tuloksen. Mutta sen jälkeen ollaankin jo ihan uudella alueella, kun pyritään selittämään, mitä se tulos käytännössä merkitsee.
Esimerkiksi evankeliumeista on säilynyt hyvin vanhoja käsikirjoituksia, joissa on eroja. Meillä ei ole käytössä yhtään "alkuperäistä" evankeliumia siinä mielessä, että voitaisiin sanoa jonkun pergamentin olevan kirjoittajan kynästä lähtenyt ensimmäinen kappale. Vanhimmissa käsikirjoituksissa on erilaisia sanamuotoja, ja joitain kohtia puuttuu yhdestä ja joitain toisesta. Näiden pohjalta on pyritty yhdistämään mahdollisimman alkuperäiset tekstit, jonka lopputuloksena meillä on nykyisen muotoiset evankeliumit.
Tämä on tieteellistä tutkimusta ja tieteellinen lopputulos. Mutta mitä se merkitsee? Tarkoittaako se, että Raamattu ei ole Jumalan sanaa? Jos jostain Jeesuksen opetuksesta on olemassa kaksi sanamuotoa, niin tarkoittaako se, että kirjoittajat ovat tehneet virheen, vai että Jeesus on yli kolmen vuoden julkisen toimintansa aikana opettanut asioita eri tilanteissa eri sanamuodoilla?
Kristityt ovat aina voineet ylpeänä sanoa, että meidän Pyhä Kirjamme on todistusta historiassa toimineesta Jumalasta. Sitä ei ole kirjoittanut salassa joku yksi ihminen, joka vaatii siihen uskomista ilman todisteita. Raamattu on 1000 vuoden aikana syntynyt todistus siitä, mitä oikeasti on tapahtunut. Siksi ei pitäisi olla uskonnollinen ongelma, jos Raamattu näyttää oikeasti inhimillisten ihmisten muistiin kirjoittamilta asioilta. Luottamus Raamatun arvovaltaan ei saa karista silloinkaan, kun luemme ensimmäisten vuosisatojen kirkolliskokouksista, joissa on keskusteltu siitä, mitkä kirjat ovat oikeita. Tai kun luemme tieteellisiä artikkeleita Raamatun tekstien kokoamisesta pienemmistä paloista.
Jos Jumala todella on historian Jumala, niin eikö hän silloin nimenomaan toimi sen historian kautta? Minulle oli aikanaan hyvin tärkeää, että Raamattu olisi jotenkin ihmeellisesti syntynyt kirja. Nyt minun mielestäni on paljon suurempi todistus Jumalan suuruudesta se, että hän on saanut aikaiseksi Sanansa käyttämällä historian käänteitä, inhimillisiä kirjoittajia ja riiteleviä kirkolliskokouksia, jotka lopulta ovat hyväksyneet kirjakokoelmaan kuuluvat teokset.
Tutkimalla voidaan saada selville monia asioita Raamatun synnystä. Mutta mikään tutkimustulos ei voi antaa meille valmista johtopäätöstä siitä, miten meidän on suhtauduttavat nyt käytettävissämme olevaan Raamattuun.
Käsittelin kysymystäsi todella yleisellä tasolla. Enkä ole ihan varma, olenko ollenkaan osunut niihin kysymyksenasetteluihin, joita olet mielessäsi pyörittänyt. Mielestäni olet tehnyt varsin oikeaan osuvia havaintoja siitä, että tiede on lopulta yllättävän inhimillistä. Tutkija valitsee a) mitä hän haluaa tutkia b) mistä näkökulmasta hän haluaa tutkia c) mitä asioita hän ottaa mukaan tutkimukseen d) millä tutkimusmenetelmillä hän tutkii jne. Lisäksi tutkijalla on aivan inhimillinen paine siitä, että tieteen täytyisi tuottaa uutta tutkimustietoa ja että tutkimuksen tuloksia täytyy pystyä puolustamaan vastaväittäjien edessä. Koko tämä paketti on lopulta hyvin inhimillistä. Tiede tuottaa paljon hyvää myös uskon rakennukseksi. Mutta tiede ei tuota lopullisia vastauksia. Tiede auttaa usein jäsentämään uskoa paremmin, mutta tieteellinen tieto ei kata kaikkea, mitä usko on.