Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 08.08.2022 - klo:14:43 »Hei Anniina,
Esittämäsi näkökulma yhteiskunnallisen aseman eroista voi ilman muuta olla myös taustalla. Tämä kohta on kirjoitettu sen verran yleispätevästi, että en osaa sanoa, mitä painotuksia Paavalin sanoihin pitäisi lukea mukaan. Yhteiskunnallinen asetelma ei tule minulle mieleen ensimmäisenä, vaikka se kyllä sopii luontevasti osaksi kokonaisuutta. Minun ajatuksissani tuon ohjeen painopiste on miehen ja vaimon keskinäisessä dynamiikassa yhteiskunnallisesta asetelmasta riippumatta.
Edellisessä vastauksessani pohdin sitä, kuinka herkkyys ja heikkous ovat tässä tilanteessa saman kysymyksen kaksi puolta. Samoin kysymystä yhteiskunnallisesta asemasta voidaan myös tarkastella kahdesta näkökulmasta: velvollisuuksien ja oikeuksien suunnasta.
Miehillä oli selvästi enemmän oikeuksia yhteiskunnallisesti - mutta niin oli velvollisuuksiakin. Juutalaisten miesten oli osallistuttavat sotapalvelukseen, hoidettavat säädetyt uhrit ja matkustettava kolmesti vuodessa temppelin uskonnollisiin juhliin jne. Naista tuskin kelpuutettiin mukaan sotapalvelukseen edes vapaaehtoisesti. Juhlien ja temppelipalveluksen suhteen hänellä oli vapaus toimia oman mielensä mukaan. Naisen asema oli rajatumpi, mutta toisaalta myös velvollisuuksien suhteen oli vähemmän taakkaa harteilla.
Muistan erityisen yksityiskohdan luennolta, jonka piti Lähi-Idän tuntija ja raamatunopettaja, Kenneth E. Bailey. Hän selitti vertausta "Leski ja väärämielinen tuomari" (Luuk. 18:1-8). Bailey mainitsi, että Jeesuksen täytyi ottaa vertauksen päähenkilöksi nainen, joka lakkaamatta piinasi väärämielistä tuomaria avunpyynnöillään. Baileyn mukaan mies ei olisi voinut tuossa yhteiskunnassa käyttäytyä sillä tavoin, vaan hänet olisi tapettu. Naiselle sellainen käyttäytyminen sallittiin.
Miehellä oli siis enemmän virallisia velvollisuuksia ja virallisia oikeuksia. Naisella oli enemmän vapauksia eli ikään kuin "epävirallisia oikeuksia". En yritä silti saada asetelmaa kuulostamaan etuoikeutetulta. Ainakaan meidän ajastamme käsin katsottuna nainen ei ollut samalla tavalla täysivaltainen yhteiskunnan jäsen kuin mies - olipa hänellä enemmän vapauksia tai ei.
Ja tästä syystä mieleeni nousee aika pitkälle viety sovellus tai johtopäätös. En tiedä, osuuko tämä tarkasti tuon ajan yhteiskunnalliseen tilanteeseen, mutta sanon silti: Edellisessä vastauksessani puhuin raudasta ja höyhenestä. Kummallakin on omat vahvuutensa, mutta keskinäisessä vertailussa rauta aina lytistää höyhenen. Miehen keskimääräiset "ronskit vahvuudet" ovat sellaisia, jotka jyräävät naisen "herkät vahvuudet". Siksi alentavalta kuulostava ohje, "eläkää kuin heikomman osapuolen kanssa", nostaa naisen vahvuudet esille.
Yhteiskunnassa, jossa miehellä on määriteltyjä velvollisuuksia ja oikeuksia, ja naisella on määrittelemättömiä vapauksia, mies voi vaikuttaa suuresti siihen, kuinka hänen vaimoonsa suhtaudutaan. Tämä on hyvin vapaa tulkinta, mutta Paavalin ohjetta voitaisiin ehkä Raamatun ajan yhteiskunnalliseen asemaan keskittyen lukea näin: "Miehet, teidän vaimonne asema yhteiskunnassa on riippuvainen siitä, millaiseen asemaan te puolisonne nostatte."
Esittämäsi näkökulma yhteiskunnallisen aseman eroista voi ilman muuta olla myös taustalla. Tämä kohta on kirjoitettu sen verran yleispätevästi, että en osaa sanoa, mitä painotuksia Paavalin sanoihin pitäisi lukea mukaan. Yhteiskunnallinen asetelma ei tule minulle mieleen ensimmäisenä, vaikka se kyllä sopii luontevasti osaksi kokonaisuutta. Minun ajatuksissani tuon ohjeen painopiste on miehen ja vaimon keskinäisessä dynamiikassa yhteiskunnallisesta asetelmasta riippumatta.
Edellisessä vastauksessani pohdin sitä, kuinka herkkyys ja heikkous ovat tässä tilanteessa saman kysymyksen kaksi puolta. Samoin kysymystä yhteiskunnallisesta asemasta voidaan myös tarkastella kahdesta näkökulmasta: velvollisuuksien ja oikeuksien suunnasta.
Miehillä oli selvästi enemmän oikeuksia yhteiskunnallisesti - mutta niin oli velvollisuuksiakin. Juutalaisten miesten oli osallistuttavat sotapalvelukseen, hoidettavat säädetyt uhrit ja matkustettava kolmesti vuodessa temppelin uskonnollisiin juhliin jne. Naista tuskin kelpuutettiin mukaan sotapalvelukseen edes vapaaehtoisesti. Juhlien ja temppelipalveluksen suhteen hänellä oli vapaus toimia oman mielensä mukaan. Naisen asema oli rajatumpi, mutta toisaalta myös velvollisuuksien suhteen oli vähemmän taakkaa harteilla.
Muistan erityisen yksityiskohdan luennolta, jonka piti Lähi-Idän tuntija ja raamatunopettaja, Kenneth E. Bailey. Hän selitti vertausta "Leski ja väärämielinen tuomari" (Luuk. 18:1-8). Bailey mainitsi, että Jeesuksen täytyi ottaa vertauksen päähenkilöksi nainen, joka lakkaamatta piinasi väärämielistä tuomaria avunpyynnöillään. Baileyn mukaan mies ei olisi voinut tuossa yhteiskunnassa käyttäytyä sillä tavoin, vaan hänet olisi tapettu. Naiselle sellainen käyttäytyminen sallittiin.
Miehellä oli siis enemmän virallisia velvollisuuksia ja virallisia oikeuksia. Naisella oli enemmän vapauksia eli ikään kuin "epävirallisia oikeuksia". En yritä silti saada asetelmaa kuulostamaan etuoikeutetulta. Ainakaan meidän ajastamme käsin katsottuna nainen ei ollut samalla tavalla täysivaltainen yhteiskunnan jäsen kuin mies - olipa hänellä enemmän vapauksia tai ei.
Ja tästä syystä mieleeni nousee aika pitkälle viety sovellus tai johtopäätös. En tiedä, osuuko tämä tarkasti tuon ajan yhteiskunnalliseen tilanteeseen, mutta sanon silti: Edellisessä vastauksessani puhuin raudasta ja höyhenestä. Kummallakin on omat vahvuutensa, mutta keskinäisessä vertailussa rauta aina lytistää höyhenen. Miehen keskimääräiset "ronskit vahvuudet" ovat sellaisia, jotka jyräävät naisen "herkät vahvuudet". Siksi alentavalta kuulostava ohje, "eläkää kuin heikomman osapuolen kanssa", nostaa naisen vahvuudet esille.
Yhteiskunnassa, jossa miehellä on määriteltyjä velvollisuuksia ja oikeuksia, ja naisella on määrittelemättömiä vapauksia, mies voi vaikuttaa suuresti siihen, kuinka hänen vaimoonsa suhtaudutaan. Tämä on hyvin vapaa tulkinta, mutta Paavalin ohjetta voitaisiin ehkä Raamatun ajan yhteiskunnalliseen asemaan keskittyen lukea näin: "Miehet, teidän vaimonne asema yhteiskunnassa on riippuvainen siitä, millaiseen asemaan te puolisonne nostatte."