Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 20.09.2022 - klo:13:53 »Hei Indeksi!
Raamatun sivuilta löytyy ohjeita, joissa lainan korko mainitaan joko hyvässä tai pahassa. Useaan otteeseen Vanhan testamentin sivuilla paheksutaan niitä rikkaita, jotka käyttävät köyhän lähimmäisen ahdinkoa hyväksi kiskomalla lainasta korkoa:
Jos lainaat rahaa jollekulle köyhälle, joka kuuluu minun kansaani, älä ole kiskuri. Älä siis määrää korkoa hänen maksettavakseen. Jos otat pantiksi lähimmäisesi viitan, palauta se hänelle auringonlaskuun mennessä; onhan se hänen ainoa peitteensä, hänen ruumiinsa ainoa suoja. Mihin hän muuten voi kääriytyä nukkumaan mennessään? Kun hän huutaa minulta apua, minä kuulen häntä, sillä minä olen laupias. (2. Moos. 22:24-26)
Koronkiskomisen kielto on yhdistetty listaan muita lähimmäisen huomioimisen ja solidaarisuuden käskyjä. Tässä yhteydessä kärki ei ole siinä, että korko itsessään olisi väärää ja jumalatonta. Sitä ei vain saa käyttää väärässä yhteydessä. Rikkautta on koronkiskonnan avulla helppo hyödyntää siten, ettei rikkaan itsensä tarvitse nähdä mitään vaivaa lisätienestistä, mutta vaikeuksissa olevat joutuvat entistä suurempaan ahdinkoon. Näyttäisi siltä, että Jumala halusi varjella oman kansansa yhtenäisyyttä ja keskinäistä lähimmäisenrakkautta. Koron ottamisen rajat määriteltiin valitun kansan rajojen mukaan:
Älä peri toiselta israelilaiselta korkoa rahasta, ruoasta äläkä mistään muustakaan, mitä yleensä korkoa vastaan lainataan. Vierasmaalaiselta voit periä korkoa mutta maanmieheltäsi et. (5. Moos. 23:20-21)
Tuossa ohjeessa pidetään itsestäänselvänä, että korko liittyy markkinatalouteen. Samoin näyttää tekevän Jeesus oman opetuksensa sivulauseessa. Vertaus palvelijoille uskotuista rahoista päättyy moitteisiin, jotka talenttinsa maahan kätkenyt palvelija saa:
Isäntä vastasi hänelle: "Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut. Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen." (Matt. 25:26-27)
Jeesus ei tietenkään puhu tässä rahasta eikä anna ohjeita liike-elämän harjoittamiseen. Koron ottaminen tai saaminen ei joka tapauksessa ole tällä erää moitteiden kärkenä. Päinvastoin vertauksen maailmassa moitteet tulevat siitä, että korkotilille sijoittaminen olisi ollut tällä erää vähimmäisvaatimus oikeaan toimintaan.
Jos omassa elämässäni jokin osa-alue on erityisen utuisen verhon takana, niin se on markkinatalous. Siksi en osaa linkittää vastaustani liike-elämän lainalaisuuksiin. En myöskään osaa kertoa mitään esimerkkejä sijoittamisen ja koron ottamisen oikeista ja vääristä malleista. Hyvä perusperiaate kaikessa on kuitenkin se raamatunkohta, jonka sinä kysymyksessäsi nostit esiin: Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella. (1. Tess. 4:6) Terveen harkinnan ja kristillisen rakkauden avulla on harkittava, milloin kyse on viisaasta ja hyvästä sijoittamisesta ja milloin lähimmäisen kustannuksella hyötymisestä.
Raamatun sivuilta löytyy ohjeita, joissa lainan korko mainitaan joko hyvässä tai pahassa. Useaan otteeseen Vanhan testamentin sivuilla paheksutaan niitä rikkaita, jotka käyttävät köyhän lähimmäisen ahdinkoa hyväksi kiskomalla lainasta korkoa:
Jos lainaat rahaa jollekulle köyhälle, joka kuuluu minun kansaani, älä ole kiskuri. Älä siis määrää korkoa hänen maksettavakseen. Jos otat pantiksi lähimmäisesi viitan, palauta se hänelle auringonlaskuun mennessä; onhan se hänen ainoa peitteensä, hänen ruumiinsa ainoa suoja. Mihin hän muuten voi kääriytyä nukkumaan mennessään? Kun hän huutaa minulta apua, minä kuulen häntä, sillä minä olen laupias. (2. Moos. 22:24-26)
Koronkiskomisen kielto on yhdistetty listaan muita lähimmäisen huomioimisen ja solidaarisuuden käskyjä. Tässä yhteydessä kärki ei ole siinä, että korko itsessään olisi väärää ja jumalatonta. Sitä ei vain saa käyttää väärässä yhteydessä. Rikkautta on koronkiskonnan avulla helppo hyödyntää siten, ettei rikkaan itsensä tarvitse nähdä mitään vaivaa lisätienestistä, mutta vaikeuksissa olevat joutuvat entistä suurempaan ahdinkoon. Näyttäisi siltä, että Jumala halusi varjella oman kansansa yhtenäisyyttä ja keskinäistä lähimmäisenrakkautta. Koron ottamisen rajat määriteltiin valitun kansan rajojen mukaan:
Älä peri toiselta israelilaiselta korkoa rahasta, ruoasta äläkä mistään muustakaan, mitä yleensä korkoa vastaan lainataan. Vierasmaalaiselta voit periä korkoa mutta maanmieheltäsi et. (5. Moos. 23:20-21)
Tuossa ohjeessa pidetään itsestäänselvänä, että korko liittyy markkinatalouteen. Samoin näyttää tekevän Jeesus oman opetuksensa sivulauseessa. Vertaus palvelijoille uskotuista rahoista päättyy moitteisiin, jotka talenttinsa maahan kätkenyt palvelija saa:
Isäntä vastasi hänelle: "Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut. Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen." (Matt. 25:26-27)
Jeesus ei tietenkään puhu tässä rahasta eikä anna ohjeita liike-elämän harjoittamiseen. Koron ottaminen tai saaminen ei joka tapauksessa ole tällä erää moitteiden kärkenä. Päinvastoin vertauksen maailmassa moitteet tulevat siitä, että korkotilille sijoittaminen olisi ollut tällä erää vähimmäisvaatimus oikeaan toimintaan.
Jos omassa elämässäni jokin osa-alue on erityisen utuisen verhon takana, niin se on markkinatalous. Siksi en osaa linkittää vastaustani liike-elämän lainalaisuuksiin. En myöskään osaa kertoa mitään esimerkkejä sijoittamisen ja koron ottamisen oikeista ja vääristä malleista. Hyvä perusperiaate kaikessa on kuitenkin se raamatunkohta, jonka sinä kysymyksessäsi nostit esiin: Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella. (1. Tess. 4:6) Terveen harkinnan ja kristillisen rakkauden avulla on harkittava, milloin kyse on viisaasta ja hyvästä sijoittamisesta ja milloin lähimmäisen kustannuksella hyötymisestä.