Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 30.01.2023 - klo:14:47 »Hei Jyri,
Esitit yhdessä viestissä kaksi hyvin erilaista kysymystä, joten liitin sen tähän Raamatun syntyä ja kääntämistä käsittelevän ketjun jatkoksi. Kysymyksesi huumeita koskeva osuus muistuttaa kovasti kysymystä, johon olen jo aikaisemmin vastannut. Löydät sitä teemaa käsittelevän vastaukseni tästä linkistä, joten en tartu siihen nyt sen tarkemmin. Raamatun syntyä koskevia pohdintoja tässä viestiketjussa on jo runsaasti, mutta muutamilla ajatuksilla vielä laajennan niitä kysymyksesi viitoittamaan suuntaan.
Ajatuksemme Raamatusta ja Jumalan johdatuksesta ovat usein hyvin lapsenomaisia. Kun sanotaan, että Raamattu on Jumalan tai Pyhän Hengen synnyttämä kirja, niin vaistomaisesti ensimmäinen reaktio on se, että Jumala sanelee haluamansa viestin ihmiselle joko korvin kuultavasti tai sydämelle puhuen. Tällöin keskeisin kysymys on juuri se, minkä sinä esitit: Onko ihminen kuullut Jumalan viestin oikein? Entä jos viestikanavassa on ongelmia, niin silloinhan Jumalan suuret suunnitelmat viestitetään meille vääristyneinä?
Jumalan toiminta on jotain paljon suurempaa. Halki Raamatun on esimerkkejä siitä, kuinka ihmiset ovat toimineet täysin vastoin Jumalan käskyjä - mutta silti lopputulos on jotain, mitä Jumala on suunnitellut koko ajan. Egyptiin orjaksi myyty Joosef kiteytti tämän lainalaisuuden täydellisesti:
Minä olen Joosef, teidän veljenne, jonka te myitte Egyptiin. Mutta älkää olko murheissanne älkääkä syyttäkö itseänne siitä, että olette myyneet minut tänne, sillä Jumala lähetti minut teidän edellänne pelastamaan ihmishenkiä. ... Jumala lähetti minut teidän edellänne, jotta te jäisitte eloon ja teidän sukunne säilyisi maan päällä ja monet pelastuisivat. Te ette siis lähettäneet minua tänne, vaan Jumala, ja hän asetti minut faraon neuvonantajaksi, koko hänen valtakuntansa herraksi ja Egyptin maan valtiaaksi. (1. Moos. 45:4-5, 7-8)
Veljesten toiminnassa ei ollut mitään oikeaa. He todellakin möivät veljensä orjaksi - ja silti Joosef sanoo, että se kaikki oli Jumalan tekoa. Tästä näkökulmasta katsottuna Jumalalle ei siis ole mikään ongelma vedellä koko maailmaa liikuttelevia naruja siten, että epätäydellisten kirjoittajien kynästä lähteneenä meillä on Raamatussa juuri se, mitä siellä pitääkin olla.
Kyse ei siis ole siitä, onko kyseinen Raamatun kirjoittaja kuullut Pyhän Hengen äänen oikein. Kyse on siitä, että Jumala on:
Teoriassa on täysin mahdollista, että joku Vanhan testamentin profetta on ymmärtänyt Jumalan antaman sanoman tai näyn "ihan väärin", mutta kun hän on välittänyt sen eteenpäin, lopputulos on ollut se, mitä Jumala on tahtonut. En siis oikeasti tiedä, kuinka asiat ovat menneet, mutta Jumalalle ei ole mikään ongelma tietää etukäteen, millaisella metodilla hän saa lopputuloksen haluamansa kaltaiseksi. Ei tarvita kovin kummoista Jumalaa, jos hän tarvitsee työkaluikseen täydellisiä ihmisiä. Jumalan suuruus näkyy siinä, että hän saa tehtävänsä tehtyä käyttämällä epätäydellisiä ihmisiä. Niinpä voimme turvallisesti todeta Raamatusta niin kuin Jeesuskin totesi:
Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. (Matt. 5:18-19)
Inhimillisestä näkökulmasta tarkasteltuna on sitä parempi, mitä luotettavammaksi Raamatun syntyprosessi voidaan osoittaa. Silti täydellisen virheetön prosessikaan ei uskon näkökulmasta vaikuta siihen, onko lopputulos mielestämme Jumalan Sanaa. Voimme epäillä täydelliseltä näyttävää prosessin lopputulosta. Ja voimme uskoa Jumalan Sanaksi hyvinkin epäilyttävän prosessin lopputulosta.
Esitit yhdessä viestissä kaksi hyvin erilaista kysymystä, joten liitin sen tähän Raamatun syntyä ja kääntämistä käsittelevän ketjun jatkoksi. Kysymyksesi huumeita koskeva osuus muistuttaa kovasti kysymystä, johon olen jo aikaisemmin vastannut. Löydät sitä teemaa käsittelevän vastaukseni tästä linkistä, joten en tartu siihen nyt sen tarkemmin. Raamatun syntyä koskevia pohdintoja tässä viestiketjussa on jo runsaasti, mutta muutamilla ajatuksilla vielä laajennan niitä kysymyksesi viitoittamaan suuntaan.
Ajatuksemme Raamatusta ja Jumalan johdatuksesta ovat usein hyvin lapsenomaisia. Kun sanotaan, että Raamattu on Jumalan tai Pyhän Hengen synnyttämä kirja, niin vaistomaisesti ensimmäinen reaktio on se, että Jumala sanelee haluamansa viestin ihmiselle joko korvin kuultavasti tai sydämelle puhuen. Tällöin keskeisin kysymys on juuri se, minkä sinä esitit: Onko ihminen kuullut Jumalan viestin oikein? Entä jos viestikanavassa on ongelmia, niin silloinhan Jumalan suuret suunnitelmat viestitetään meille vääristyneinä?
Jumalan toiminta on jotain paljon suurempaa. Halki Raamatun on esimerkkejä siitä, kuinka ihmiset ovat toimineet täysin vastoin Jumalan käskyjä - mutta silti lopputulos on jotain, mitä Jumala on suunnitellut koko ajan. Egyptiin orjaksi myyty Joosef kiteytti tämän lainalaisuuden täydellisesti:
Minä olen Joosef, teidän veljenne, jonka te myitte Egyptiin. Mutta älkää olko murheissanne älkääkä syyttäkö itseänne siitä, että olette myyneet minut tänne, sillä Jumala lähetti minut teidän edellänne pelastamaan ihmishenkiä. ... Jumala lähetti minut teidän edellänne, jotta te jäisitte eloon ja teidän sukunne säilyisi maan päällä ja monet pelastuisivat. Te ette siis lähettäneet minua tänne, vaan Jumala, ja hän asetti minut faraon neuvonantajaksi, koko hänen valtakuntansa herraksi ja Egyptin maan valtiaaksi. (1. Moos. 45:4-5, 7-8)
Veljesten toiminnassa ei ollut mitään oikeaa. He todellakin möivät veljensä orjaksi - ja silti Joosef sanoo, että se kaikki oli Jumalan tekoa. Tästä näkökulmasta katsottuna Jumalalle ei siis ole mikään ongelma vedellä koko maailmaa liikuttelevia naruja siten, että epätäydellisten kirjoittajien kynästä lähteneenä meillä on Raamatussa juuri se, mitä siellä pitääkin olla.
Kyse ei siis ole siitä, onko kyseinen Raamatun kirjoittaja kuullut Pyhän Hengen äänen oikein. Kyse on siitä, että Jumala on:
- Jumala on ohjannut historian tapahtumia, joista ihmiset ovat kirjoittaneet Raamattuun.
- Jumala on vaikuttanut sen, että eri tyyppiset kirjoittajat ovat ryhtyneet toimeen. (Esim. Luukas on kuin tutkija ja Johannes kuin runoilija).
- Jumala on näyttänyt näkyjä henkilöille, joiden hän on tiennyt kiinnittävän huomion tiettyihin asioihin.
- Jumala on myös antanut Henkensä ohjata kuulemista, näkemistä ja muistamista.
- Jumala on antanut viisauden toiselle kirjoittajalle käyttää kirjuria ja toiselle olla käyttämättä, jolloin tekstit ovat hyvin eri tyyliset.
- Jumala on ohjannut myös kirkolliskokousten päätösprosesseja valitsemaan Raamattuun juuri tietyt kirjoitukset.
Teoriassa on täysin mahdollista, että joku Vanhan testamentin profetta on ymmärtänyt Jumalan antaman sanoman tai näyn "ihan väärin", mutta kun hän on välittänyt sen eteenpäin, lopputulos on ollut se, mitä Jumala on tahtonut. En siis oikeasti tiedä, kuinka asiat ovat menneet, mutta Jumalalle ei ole mikään ongelma tietää etukäteen, millaisella metodilla hän saa lopputuloksen haluamansa kaltaiseksi. Ei tarvita kovin kummoista Jumalaa, jos hän tarvitsee työkaluikseen täydellisiä ihmisiä. Jumalan suuruus näkyy siinä, että hän saa tehtävänsä tehtyä käyttämällä epätäydellisiä ihmisiä. Niinpä voimme turvallisesti todeta Raamatusta niin kuin Jeesuskin totesi:
Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. (Matt. 5:18-19)
Inhimillisestä näkökulmasta tarkasteltuna on sitä parempi, mitä luotettavammaksi Raamatun syntyprosessi voidaan osoittaa. Silti täydellisen virheetön prosessikaan ei uskon näkökulmasta vaikuta siihen, onko lopputulos mielestämme Jumalan Sanaa. Voimme epäillä täydelliseltä näyttävää prosessin lopputulosta. Ja voimme uskoa Jumalan Sanaksi hyvinkin epäilyttävän prosessin lopputulosta.