Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 25.06.2023 - klo:13:50 »Hei Sähköä!
Olen aikaisemmissa vastauksissani käsitellyt kohtalaisen laajasti esivallan kunnioittamista, joten vastaan hyvin lyhyesti.
Ensinnäkin kristityn velvollisuus on suostua esivallan alaisuuteen, koska esivalta on Jumalan asettama. Siitä huolimatta, että esivalta on instituutiona Jumalana tahdon mukainen asia, on esivalta ihmisten vuoksi altis väärinkäytöksille. Myös Raamatussa on kohtia, joissa esivalta on noussut Jumalan tahtoa vastaan.
Suuri neuvosto oli juutalaisten esivallan ylin vallankäyttäjä, ja se yritti estää apostoleja julistamasta evankeliumi Jeesuksesta.
Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen: "Herra, näin minä teen: puolet omaisuudestani annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin." (Luuk. 19:8 )
Sakkeuksen esimerkistä huolimatta en osaa sanoa mitään ehdotonta. Uskon, että tässä asiassa on etsittävä tilannekohtaista viisautta. Herkkä omatunto voi muistella vaikkapa vanhoja pahan puhumisia, joita on lähimmäisestään sanonut tämän selän takana. Asian tunnustaminen henkilölle itselleen voikin olla ensimmäinen kerta, kun tämä ihminen ne asiat kuulee, jolloin tunnustaminen onkin satuttamista. Paatunut omatunto puolestaan voi todeta, että tulehtunut ihmissuhde on nyt toisen osapuolen ongelma, koska minä olen kaiken Jumalalta anteeksi saanut, joten antaapa asian olla. Kumpikin toimintamalli olisi mielestäni väärin.
En siis valitettavasti osaa antaa mitään yleispätevää ohjetta.
Olen aikaisemmissa vastauksissani käsitellyt kohtalaisen laajasti esivallan kunnioittamista, joten vastaan hyvin lyhyesti.
Ensinnäkin kristityn velvollisuus on suostua esivallan alaisuuteen, koska esivalta on Jumalan asettama. Siitä huolimatta, että esivalta on instituutiona Jumalana tahdon mukainen asia, on esivalta ihmisten vuoksi altis väärinkäytöksille. Myös Raamatussa on kohtia, joissa esivalta on noussut Jumalan tahtoa vastaan.
Suuri neuvosto oli juutalaisten esivallan ylin vallankäyttäjä, ja se yritti estää apostoleja julistamasta evankeliumi Jeesuksesta.
- [Neuvoston jäsenet] kutsuivat apostolit sisään ja kielsivät heitä enää puhumasta tai opettamasta yhtään mitään Jeesuksen nimessä. Mutta Pietari ja Johannes vastasivat heille: "Onko Jumalan edessä oikein totella ennemmin teitä kuin Jumalaa? Ratkaiskaa itse. (Ap. t. 4:18-19)
- Apostolit tuotiin neuvoston eteen, ja ylipappi alkoi kuulustella heitä. Hän sanoi: "Me kielsimme jyrkästi teitä opettamasta sen miehen nimessä. Mutta nyt koko Jerusalem on täynnä teidän oppianne ja te yritätte panna sen miehen kuoleman meidän syyksemme." Tähän Pietari ja muut apostolit vastasivat: "Ennemmin tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. (Ap. t. 5:27-29)
Onko oikein olla noudattamatta lakeja ja sääntöjä jos henkilö itse kokee toimintansa oikeaksi? Omaantuntoonhan voi vedota esim. abortti ja pride-asioissa.Omatunto on hyvä mittari monessa asiassa, mutta omatunto ei ole erehtymätön. Jos ihmisen omatunto nousee esivaltaa vastaan ilman, että Jumalan Sana on käskenyt toimia niin, täytyy silloin ihmisen kalibroida omatuntoaan. Omatunto ei ole Jumala. Eikä omatunto ole aina edes Jumalan ääni. Omatunto voi olla yliherkkä, paatunut tai vääristynyt.
Lainaus
Entäs vanhojen rikkomusten tunnustaminen? Kannattaako kaivella esim. 10v vanhoja asioita ja tunnustaa vaikka veropetoksia?Sakkeus kohtasi Jeesuksen, ja hänelle nousi synnintunto. Niinpä hän halusi tunnustaa ja hyvittää rikoksensa:
Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen: "Herra, näin minä teen: puolet omaisuudestani annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin." (Luuk. 19:8 )
Sakkeuksen esimerkistä huolimatta en osaa sanoa mitään ehdotonta. Uskon, että tässä asiassa on etsittävä tilannekohtaista viisautta. Herkkä omatunto voi muistella vaikkapa vanhoja pahan puhumisia, joita on lähimmäisestään sanonut tämän selän takana. Asian tunnustaminen henkilölle itselleen voikin olla ensimmäinen kerta, kun tämä ihminen ne asiat kuulee, jolloin tunnustaminen onkin satuttamista. Paatunut omatunto puolestaan voi todeta, että tulehtunut ihmissuhde on nyt toisen osapuolen ongelma, koska minä olen kaiken Jumalalta anteeksi saanut, joten antaapa asian olla. Kumpikin toimintamalli olisi mielestäni väärin.
En siis valitettavasti osaa antaa mitään yleispätevää ohjetta.
Lainaus
-ja sitten someaiheeseen vielä: jos sattuukin niin, että henkilö on rikkonut niitä sopimusehtoja, niin onko kristillistä lähteä tunnustamaan rikkomuksia johonkin asiakaspalveluun tai poistaa katumustekona/rangaistuksena itselle koko somealusta? Oletuksena siis, ettei kukaan ole huomannut rikkomusta. Jos nämä palveluntuottajat eivät ole esivallan veroisia, eikö niihin voi suhtautua kevytmielisemmin? Toki niin, että huomattuaan tekevänsä väärin, parantaa toimintatapojaan.Jos jotain sopimusehtoja on rikottu, silloin täytyy pikimmiten korjata tilanne sellaiseksi, että toiminta on ehtojen mukaista.