Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 10.01.2024 - klo:10:06 »Hei Kysyjäminäkin!
Valitettavasti en oikein osaa tähän vastata. Itse en ole kovinkaan usein törmännyt puheeseen UT:n jännitteistä, tai sitten en saa kiinni siitä, millaisia esimerkkejä tarkoitat. Toki tämä voi olla myös minun henkilökohtainen ongelmani. Olen Raamatun suhteen hyvin harmoniahakuinen ihminen, ja minun on kovin vaikea nähdä suuria ongelmia ja jännitteitä Raamatun teksteissä. Päinvastoin pidän Raamattua syntytapaansa nähden hämmästyttävän yhdenmukaisena teoksena. Siksi sivuutan ehkä olan kohautuksella vaikkapa somessa vastaan tulevat kohujen etsimiset Raamatun ristiriidoista. Yllä olevassa vastauksessani kirjoittelinkin siitä, että usein nämä eivät tarkemman tutkimisen jälkeen edes ole mitään ristiriitoja.
Tottakai esimerkiksi teologisen tiedekunnan eksegetiikan luennoilla ruodittiin sanamuotoja ja tekstityylejä, joita eksegeettisesti pidetään jännitteinä. En kuitenkaan kokenut niitä silloinkaan opillisesti ongelmallisina kohtina. Eksegetiikka, dogmatiikasta irrotettuna, ei tarkastele Raamattua kokonaisuutena, vaan tutkijasta riippuen voi jopa yrittää hakea jännitteitä yksittäisiin tekstikohtiin keskittyen. Ja käsitin, että kyselet nimenomaan jotain tällaisia isoja jännitteitä ja ristiriitoja, jotka muodostavat raja-aitoja jopa kirkkokuntien välille.
Kristillisten kirkkojen välillä on toki opillisia korostuseroja, mutta ne eivät nouse Raamatun jännitteistä vaan siitä raamatuntulkinnan kokonaislinjasta, jota kirkkokunnat harrastavat. Esimerkiksi katolisen ja ortodoksisen kirkon ero 1054 johtui Nikean uskontunnustukseen lisätystä sanamuodosta, jonka mukaan Pyhä Henki lähteen Isästä "ja Pojasta". Tässä asiassa ei ole mitään Raamatun jännitettä vaan kyse on siitä, mitä johtopäätöksiä eri raamatunkohdista tehdään. Samoin vapaiden suuntien käsitys uskovien kasteesta vanhojen kirkkokuntien lapsikasteeseen verrattuna ei ole Raamatun sisäinen jännite vaan kirkkokuntien raamatuntulkinnan perinne.
Vastaukseni on tällainen ympäripyöreä ja mitään sanomaton. Jos sinulle nousee mieleen UT:n jännitteistä esimerkkejä, niin niihin olisi helpompi tarttua.
Valitettavasti en oikein osaa tähän vastata. Itse en ole kovinkaan usein törmännyt puheeseen UT:n jännitteistä, tai sitten en saa kiinni siitä, millaisia esimerkkejä tarkoitat. Toki tämä voi olla myös minun henkilökohtainen ongelmani. Olen Raamatun suhteen hyvin harmoniahakuinen ihminen, ja minun on kovin vaikea nähdä suuria ongelmia ja jännitteitä Raamatun teksteissä. Päinvastoin pidän Raamattua syntytapaansa nähden hämmästyttävän yhdenmukaisena teoksena. Siksi sivuutan ehkä olan kohautuksella vaikkapa somessa vastaan tulevat kohujen etsimiset Raamatun ristiriidoista. Yllä olevassa vastauksessani kirjoittelinkin siitä, että usein nämä eivät tarkemman tutkimisen jälkeen edes ole mitään ristiriitoja.
Tottakai esimerkiksi teologisen tiedekunnan eksegetiikan luennoilla ruodittiin sanamuotoja ja tekstityylejä, joita eksegeettisesti pidetään jännitteinä. En kuitenkaan kokenut niitä silloinkaan opillisesti ongelmallisina kohtina. Eksegetiikka, dogmatiikasta irrotettuna, ei tarkastele Raamattua kokonaisuutena, vaan tutkijasta riippuen voi jopa yrittää hakea jännitteitä yksittäisiin tekstikohtiin keskittyen. Ja käsitin, että kyselet nimenomaan jotain tällaisia isoja jännitteitä ja ristiriitoja, jotka muodostavat raja-aitoja jopa kirkkokuntien välille.
Kristillisten kirkkojen välillä on toki opillisia korostuseroja, mutta ne eivät nouse Raamatun jännitteistä vaan siitä raamatuntulkinnan kokonaislinjasta, jota kirkkokunnat harrastavat. Esimerkiksi katolisen ja ortodoksisen kirkon ero 1054 johtui Nikean uskontunnustukseen lisätystä sanamuodosta, jonka mukaan Pyhä Henki lähteen Isästä "ja Pojasta". Tässä asiassa ei ole mitään Raamatun jännitettä vaan kyse on siitä, mitä johtopäätöksiä eri raamatunkohdista tehdään. Samoin vapaiden suuntien käsitys uskovien kasteesta vanhojen kirkkokuntien lapsikasteeseen verrattuna ei ole Raamatun sisäinen jännite vaan kirkkokuntien raamatuntulkinnan perinne.
Vastaukseni on tällainen ympäripyöreä ja mitään sanomaton. Jos sinulle nousee mieleen UT:n jännitteistä esimerkkejä, niin niihin olisi helpompi tarttua.