Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 18.07.2007 - klo:09:31 »Tervehdys Malla!
Kristinuskossa ei uskota kasvottomaan kohtaloon ja päämäärättömään sattumaan. Mielestäni nykyään kielenkäytössä kohtalo tarkoittaa juuri ajatusta siitä, että asiat menevät omalla painollaan ja on tuurista kiinni, mitä elämässä eteen tulee. Kohtalo on siis vaihtoehto Jumalalle.
Mielestäni Saarnaaja ei voi tarkoittaa tällaista näkökulmaa, kun hän puhuu kohtalosta. Yhä uudelleen hän toistaa sitä, miten Jumala maailmassa vaikuttaa. Tässä yksi sellainen kohta:
Vaivannäkönsä keskellä ihmisellä ei ole muuta onnea kuin syödä ja juoda
ja nauttia elämän iloista. Minä huomasin, että myös tämä tulee Jumalan
kädestä. Sillä kuka voi syödä ja kuka iloita ilman häntä? (Saarn. 2:24-25)
Kun Saarnaaja puhuu kohtalosta, taustalla on ajatus, että Jumala vaikuttaa kaikessa. Ihmisen näkökulmasta - koska tämä ei voi tietää Jumalan ajatuksia - ollaan kohtalon armoilla. Ja pohjimmiltaan tuossa kohdassa, jota kysyit, Saarnaaja puhuu kohtalolla ihmisen lopullisesta ajallisesta määränpäästä. Eli kohtalo on kaikilla sama:
Kaiken tämän olen ottanut sydämelleni, tätä punninnut mielessäni:
millä tavoin hurskaat ja viisaat ja heidän tekonsa ovat Jumalan kädessä.
Ei ihminen itse tiedä, käykö hän kohti vihaa vai rakkautta. Kaikki, mikä
hänen eteensä tulee, on turhuutta, koska kaikkien kohtalo on sama:
niin jumalisen kuin jumalattoman, niin hyvän kuin pahan, puhtaan ja
saastaisen, uhraajan ja sen joka ei uhraa. Hyvän käy samoin kuin
syntisen, valan vannojan samoin kuin vannomista karttavan.
Kaikessa, mikä auringon alla tapahtuu, on lohdutonta juuri se, että
jokaisen kohtalo on sama, niin kuin sekin, että ihmisen sydän on
pahuutta täynnä ja että hänen sisimmässään asuu mielettömyys koko
hänen elinaikansa, ja sen jälkeen - suoraa päätä vainajien joukkoon!
(Saarn. 9:1-3)
Ihminen ei itse tiedä elämänsä käänteitä ennakolta. Hänen näkökulmastaan on siis ajan ja kohtalon vallassa, mitä tuleman pitää. Mutta Saarnaaja sanoo selvästi myös sen, että aika ja kohtalo ovat Jumalan vallassa.
Yhtä vähän kuin tiedät, minne tuuli kääntyy tai miten luut rakentuvat
raskaana olevan kohdussa, yhtä vähän tiedät Jumalan teoista,
hänen, joka kaiken luo. (Saarn. 11:5)