Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 19.10.2007 - klo:00:48 »Moi Stranger!
Kun jotenkin hämärästi saisi tuosta sellaisen kuvan, että juutalaiset on paadutettu, että muut kansat saisi mahdollisuuden pelastua ja sitten 30 jakeessa mainitaan, että heidätkin armahdetaan.
Kysymäsi jakeet näyttävät viittaavan ajanjaksoon ja tapahtumiin, jotka toteutuvat juuri ennen Jeesuksen toista tulemista:
Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä
salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää
siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen. Sen
tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: - Siionista
on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
... Te olitte ennen tottelemattomia Jumalaa kohtaan, mutta noiden toisten
tottelemattomuuden vuoksi Jumala on nyt armahtanut teidät. Samalla tavoin
he ovat nyt olleet tottelemattomia, jotta myös heidät armahdettaisiin, kun te
olette saaneet armahduksen. (Room. 11:25-26, 30-31)
Tämä on ennustus siitä, kuinka israelin kansaa kohdannut paatumus päättyy siinä vaiheessa, kun pakanoiden määrä on tullut täyteen. Tämä viitannee erääseen Jeesuksen mainitsemaan asiaan, jonka hän sanoi lopunajallisissa puheissaan:
Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille
kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu. (Matt. 24:14)
Kun Jeesukselta kyseltiin sitä, milloin maailma loppuu, tämä oli yksi asia, jonka hän vastasi. Evankeliumi Jeesuksesta täytyy julistaa kaikkialla maailmassa - niin kuin lähestyskäskyssäkin tehtäväksi annetaan - sen jälkeen Jeesus tulee takaisin.
Roomalaiskirjeessä Paavali puolestaan kirjoittaa asiaan ikään kuin tarkennuksen. Juutalaisia oli kohdannut paatumus, joten evankeliumi leviää tehokkaammin pakanoiden parissa. Mutta ennen loppua tapahtuu sellainen iloinen asia, että juutalaisetkin kansana tunnustavat Jeesuksen Messiaaksi.
Evankeliumin julistaminen kaikille kansoille tai koko Israelin kääntyminen tuskin tarkoittavat, että jokainen yksittäinen ihminen näistä ihmisryhmistä pelastuu. Silloinhan pelastumiseen täytyisi sisältyä jonkinlainen pakko. Kyse on todennäköisemmin siitä, että juutalaisuudessa tapahtuu jotain, minkä vuoksi juutalaisuus ikään kuin ottaa virallisesti kantaa Jeesuksen puolesta. Yksittäisillä ihmisillä on aina mahdollisuus toimia toisin kuin "virallinen linja". Nykyään on Jeesukseen uskovia juutalaisia, vaikka juutalaisuus ei Jeesusta kokonaisuudessaan tunnusta. Ja tuossa vaiheessa varmastikaan kaikki yksittäiset juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta omaksi Vapahtajakseen, vaikka juutalaisuus uskontona kääntyisikin Jeesuksen puoleen. Näin minä nämä jakeet ymmärrän.
Kirjoitit, että näistä jakeista saa sellaisen kuvan, että juutalaisten paatumuksen vuoksi pakanat saavat armon, mutta myöhemmin juutalaisetkin löytävät sen. Sellaisen kuvan minäkin saan. Jakeet itsessään eivät ole hankalia. Vaikeus onkin siinä, että näiden jakeiden äärellä helposti miettii, onko Jumala oikeudenmukainen. Sanotaanko tässä, että Jumala antaa joskus paremmat mahdollisuudet juutalaisille ja joskus pakanoille? Näin näyttäisi olevan, mutta kaksi asiaa on otettava huomioon. Ensinnäkin paatumuksesta ihminen voi syyttää vain itseään, jos ei halua ottaa evankeliumia vastaan. Toisaalta tässä puhutaan kokonaisista kansoista - ei yksittäisistä ihmisistä. Vaikka juutalainen kansa ei kokonaisuudessaan olisikaan kääntynyt Jeesuksen puoleen, yksittäisillä ihmisillä on aina siihen mahdollisuus. Ja sama koskee pakanoita.