Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 04.01.2008 - klo:00:33 »Moi taas Stranger!
Kyselit erittäin hyviä juttuja. Ne tavallaan sisältyivät jo edelliseen kysymykseesi, mutta en huomannut vastata niihin.
Uudestisyntyminen ja uskoon tuleminen ovat erittäin kokonaisvaltaisia asioita, eikä Jumalan työtä meissä ihmissä voi aina pilkkoa kovin pieniin palasiin. Joskus ihmisen oman ymmärryksen kannalta on kuitenkin syytä tehdä joitain erotteluja teoreettisesti. Tässä on nyt yksi sellainen: asioita on helpompi jäsennellä, jos "uudestisyntyminen" pidetään erillään "Hengen hedelmistä". Ne kummatkin liittyvät ilman muuta yhteen, mutta ovat teoriassa eri asia.
Uskoon tullut ihminen kokee muutoksia elämässään. Toisille ne muutokset ovat aivan pieniä, kun taas esimerkiksi syvällä elämän suossa rypenyt ihminen saattaa kokea hyvinkin dramaattisia muutoksia. Jotkut uskoon tulleet ihmiset kertovat esimerkiksi, että heidän alkoholin himonsa parani kerta jysäyksellä. Toisaalta toiset ihmiset puolestaan ovat kasvaneet pikkuhiljaa uskoon, eivätkä osaa sanoa aikaa tai paikkaa, jolloin heidän uskon taipaleensa on alkanut. He eivät ole myöskään kokeneet mitään järisyttävää hetkellistä muutosta elämässään. Kummatkin "tavat" ovat oikeita. Merkitystä onkin vain sillä, onko tässä hetkessä uudestisyntynyt ihminen, eli turvautuuko Jeesukseen omana Vapahtajanaan.
Uudestisyntyminen on sitä, että ihminen siirtyy kadotuksen valtakunnasta taivaan valtakunnan kansalaiseksi. Mutta samalla tavalla kuin ihmiseksi syntynyt lapsi syntyy ja kasvaa, myös uudestisyntynyt ihminen kasvaa uskossaan:
Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä
hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti
ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa, (Tit. 2:11-12)
Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette.
(1. Piet. 1:15)
Minä en voinut puhua teille, veljet, niin kuin hengellisille ihmisille puhutaan, vaan niin kuin
puhutaan vanhan luontonsa vallassa oleville, niille jotka ovat Kristuksen tuntemisessa
vielä pikkulapsia. (1. Kor. 3:1)
Jo aikoja sitten teistä olisi pitänyt tulla toisten opettajia, mutta sen sijaan te olette itse jälleen
opin tarpeessa: jonkun olisi opetettava teille Jumalan sanan alkeet. Te tarvitsette taas maitoa,
ette te kestä vahvaa ruokaa. Jokainen, jota vielä ruokitaan maidolla, on pikkulapsi, eikä sellainen
kykene ottamaan vastaan syvällistä opetusta. Vahva ruoka on tarkoitettu aikuisille. He ovat
totuttaneet aistinsa siihen ja harjaannuttaneet ne erottamaan hyvän ja pahan. Älkäämme siis
enää viipykö Kristuksen opin alkeissa, vaan edetkäämme täyteen tietoon. Emme voi uudestaan
laskea perustusta ja opettaa sellaisia asioita kuin parannus kuolemaan johtavista teoista, usko
Jumalaan, oppi kasteista ja puhdistusmenoista sekä kätten päällepanemisesta, kuolleiden
ylösnousemus ja iankaikkinen tuomio. Menkäämme eteenpäin, jos Jumala suo. (Hepr. 5:12-6:3)
Tämän tapaisia kohtia Raamatussa on enemmänkin. Niissä puhutaan siitä, kuinka kristittyä kutsutaan kasvamaan Kristuksen tuntemisessa ja myös "etenemään pyhyydessä". Kirkollisessa kielessä tästä asiasta käytetään nimeä pyhitys. Pyhitys on sitä, että Jumala saa meissä aikaan hyvää hedelmää niin, että opimme elämässämme aina vain enemmän elämään Raamatun sanan mukaan.
Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään
luontonne haluja. Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan
vastaan, ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte. Mutta jos Henki johtaa teitä, ette ole lain alaisia.
Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus,
epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus,
lahkolaisuus, kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo
ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.
Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat
ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. Jos me elämme Hengen varassa,
meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. (Gal. 5:16-25)
Jumala vaikuttaa ihmisessä asioita hyvän tahtonsa mukaisesti ja monia asioita tapahtuu yhtä aikaa niin, että on paha mennä erottelemaan niitä. Mutta teoreettisesti malli on siis tämä:
Uudestisyntyminen = Uskoon tulemista, uskon löytämistä, portista sisään astumista.
Pyhitys = Uskossa kasvamista, Jumalan tahdon parempaa oppimista, Jumalan Hengen kasvatustyötä ihmisessä.
Voiko persoonallisuuden muuttumisesta esim. noissa yllä olevissa esimerkeissä puhua uudesti syntymisenä?
Ei se mielestäni mitenkään väärin ole sanottu, mutta ihan tarkasti jos aletaan teoretisoida, niin mieluummin sanoisin, että persoonallisuuden muuttuminen on uudestisyntymisen seurausta. Käytännössähän nämä asiat ovat voineet tapahtua samaan aikaan, mutta aina ei näin tapahdu.
Lainaus
Entä, jos ei ole kokenut mitään muuttumista, mutta kuitenkin uskoo Jumalaan, niin voiko silloin sanoa olevansa uskossa?
Jumala kasvattaa eri ihmisiä eri tavalla. Ihmiset uudestisyntyvät hyvin erilaisissa elämäntilanteissa. Murhaajan, narkomaanin, pakanan ja tapakristityn elämäntilanteet ovat hyvin erilaisia. Pyhä Henki ohjaa jokaista henkilökohtaisesti. Jumalan sana ja elämänohjeet ovat tietenkin kaikille samat, mutta esimerkiksi persoonallisuuden suhteen kasvatusmetodit eivät missään tapauksessa voi olla samanlaisia kaikille. Siksipä uskon mittari ei olekaan persoonallisuudessa vaan uskon kohteessa:
Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on
herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun
tunnustus pelastuksen. Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu
häpeään." Juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei ole eroa. (Room. 10:9-12a)
Lainaus
Pitääkö uskoontulo kokea jollain erityisellä tavalla? Itse olen aina uskonut Jumalaan. Jossain vaiheessa joitakin vuosia sitten aloin kiinnostua aktiivisemmin uskonasioista. Niin eli haen tässä nyt sitä takaa, että kun tulee uskoon niin pitääkö siihen liittyä jotakin yliluonnollista tai jotakin mullistavia kokemuksia esim. kielillä puhumista tai muuta vastaavaa?
Tässä kohdassa voisitkin lukea uudellen tuon äskeisen jakeen. Eli mitään erityisiä kokemuksia ei tarvita. Joillekin ihmisille Jumala on nähnyt hyväksi ja tarpeelliseksi sellaisia antaa. Uudestisyntymisen suhteen merkitystä kuitenkin on sillä, mihin sinä uskot nyt - ei sillä, mitä reittejä sinä olet siihen päätynyt.