Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 04.05.2008 - klo:20:54 »Tervehdys Green!
En oikein osannut hahmottaa, kysyitkö kysymyksen, esititkö vastaväitteen vai käytitkö kommenttipuheenvuoron. Mutta koska kirjoitus on Nettipapin palstalla, ajattelin siihen jotain kommentoida. Tuumin, että voisin hahmotella jonkinlaisen rautalankamallin siitä, miten minä ymmärrän muutamia eri termejä Raamatussa. Koskaan näitä luokitteluja ei voida tehdä niin, että ne olisivat täydellisiä. Aina joku määritelmä jättää huomiotta jonkun näkökulman ja aina jotain asioita ei voida erotella toisistaan. Tässä nyt kuitenkin jotain:
RAKKAUS
Rakkaus on Raamatussa hyvin monitahoinen termi ja sitähän se on siviilielämässäkin. Asiaa on käsitelty laajemmin Nettipapin palstalla omassa aiheessaan Mitä rakkaus on?. Mutta tiivistettynä sanoisin oman mielipiteeni: Ihmisten välinen rakkaus on tekoja toisen ihmisen hyväksi. Jumalan rakastaminen on Jumalan käskyjen noudattamista.
Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja
noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme
hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa. (1. Joh. 5:2-3)
Mutta hyvä on muistaa se, että rakkaus on lakia eikä evankeliumia. Rakkaus ei ole pelastuksen ehto:
Siinä on rakkaus - ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että
hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa
toisiamme. (1. Joh. 4:10-11)
Ensin on siis Jumalan rakkaus, joka pelastaa ihmisen. Ja tälle pelastetulle ihmiselle annetaan tehtävä rakastaa.
USKO
Niin kuin edellä kirjoitin, Raamattu ei tarkoita uskolla vain pään sisäistä tietoa. Uskon synonyymiksi sopii hyvin myös sana turvautuminen. Tästäkin aiheesta on oma viestiketjunsa: Mitä usko on? Ja lisää varsin hyvin aiheeseen sopivaa asiaa on myös ketjussa: Uskontunnustus. Lyhyesti voisi jälleen tiivistää, että usko on luottamista Jeesukseen, joka on meidän pelastajamme.
Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin
teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi
ylpeillä. (Ef. 2:5)
Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja
profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen
Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa
asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta
saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut
heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo
sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa.
Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta, mutta nyt meidän
aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee
vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen. Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja
pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan
uskon laki. Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain
vaatimia tekoja. (Room. 3:21-28)
KUULIAISUUS
Kuuliaisuutta tulee harvemmin määriteltyä. Usko ja rakkaus ovat tässä suhteessa paljon yleisemmät sanat. Itse kuitenkin ymmärtäisin niin, että kuuliaisuus ei ole puhtaasti kumpaakaan niistä. Kuuliaisuus ei ole virheettömyyttä, eikä se ole myöskään sama asia kuin usko. Minun mielessäni kuuliaisuus yhdistyy samaan asiaan, mikä Vanhassa testamentissa ilmaistaan sanoilla "käskyjen pitäminen". Käskyjen pitäminen ja käskyjen noudattaminen ei kaikilta osin tarkoita aivan samaa. Ihminen, joka pitää käskyt, pitää Jumalan tahtoa elämänsä ohjeena, vaikka ei aina osaisikaan noudattaa niitä täydellisesti. Tällainen ihminen tunnustaa, että Jumalan tahto on oikea ja hyvä. Ja hän myös tunnustaa, että hänen tehtävänsä on noudattaa niitä käskyjä. Ja jos ja kun hän ei aina siinä onnistukaan, niin missään vaiheessa hän ei kuitenkaan heitä käskyjä romukoppaan. Kuuliaisuus on hyvin samantapainen asia. Kuuliainen ihminen on se, joka kuulee Jumalan sanan, vaikka ei aina onnistuisikaan sen mukaan elämään. Kuuliainen ihminen pitää Jumalaa ylimpänä auktoriteettina.
Otit hyviä kuuliaisuudesta puhuvia kohtia esille. Tärkeää on mielestäni kuitenkin huomata, että kuuliaisuus ei ole sama asia kuin käskyjen noudattamisessa onnistuminen. Usko, rakkaus ja kuuliaisuus ovat siis eri asioita, vaikka niitä ei voidakaan aina kovin puhtaaksi viljeltynä erottaa toisistaan. Usko on se väline, jonka kautta ihminen pelastuu. Rakkaus on se väline, jota ihmisen tulee käyttää, jotta noudattaisi käskyjä. Kuuliaisuus on asenne, jolla ihminen tunnustaa, että Jumala on Herra.