Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 21.10.2011 - klo:16:32 »Vielä jatkan, kun tähän asiaan en tullut vastanneeksi:
Anteeksianto on sekä jatkuva että kertaluontoinen tapahtuma. Kristuksen sovitustyö oli kertakaikkinen ja yhden kerran tapahtuva asia:
Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkisesti kuoli eroon
synnistä. Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle.
(Room. 6:10)
Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman
syntien tähden, syytön syyllisten puolesta,
johdattaakseen teidät Jumalan luo.
(1. Piet. 3:18a)
Kertakaikkinen sovitustyö ja uudestisyntymä on myös se hetki, kun ihminen kohtaa Kristuksen:
Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys
ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän
pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme
tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti
meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että
synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.
(Tit. 3:4-5)
Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta
ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan,
hänen, joka on meidän lunastuksemme,
syntiemme anteeksianto. (Kol. 1:13-14)
Jollekulle tämä tapahtuma on selkeä hetki, kuten Pietarin saarnaa kuunteleville, jotka kysyivät, mitä heidän pitää tehdä. He uskoivat ja heidät kastettiin. Samoin ristin ryöväri yhdessä hetkessä sai kuulla kaiken muuttuneen, ja hänestä oli tullut paratiisin perillinen. Joku toinen sen sijaan huomaa pikkuhiljaa, että hän on kasvanut kiinni Kristukseen. Joku kokee, että on seilannut edestakaisin.
Niin tai näin, lopputulos on se, että ihminen kasteen ja uskon kautta on siirtynyt Jumalan valtakuntaan. Siitä eteenpäin anteeksianto on edelleen tarpeellinen. Jeesus kuvaa viimeisen ehtoollisen alkuksi tapahtuneen jalkojen pesun yhteydessä tätä hienon runollisesti, kun hän antaa Pietarin ymmärtää, että tämä on kertaalleen saanut peseytyä, joten riittää, että vain jalat pestään. Luterilaisesta kastekäsityksestä katsottuna se tarkoittaa sitä, että kun kerran on saanut kasteen ja uskon lahjan, riittää, että matkan pölyt pestään anteeksiannon myötä pois.
Tämä anteeksianto on jatkuvaa. Rippi on tarpeellinen joko yksin Jumalan kanssa rukouksessa, yhteisesti seurakunnan kanssa tai yksityisesti jonkun kristityn kanssa. Ihminen tarvitsee kiintopisteitä ja selviä synnin tunnustamisen ja anteeksiannon hetkiä - oman uskonsa vuoksi. Mutta käytännössä anteeksiannon on oltava jatkuvaa niin, että kristitty elää jokaisen hetkensä Jeesuksen anteeksiantoon luottaen.
Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän
itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja
Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa
meidät kaikesta synnistä. Jos väitämme,
ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme
eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme
syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja
vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja
puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos
väitämme, ettemme ole syntiä tehneet,
teemme hänestä valehtelijan eikä hänen
sanansa ole meissä. (1. Joh. 1:7-10)
Muistan kuinka lapsena kirkossa mietin yhteisen synnintunnustuksen ja synninpäästön aikana, että kuinkahan kauan minä nyt olen synnitön ja mikä on ensimmäinen synti, jonka sen jälkeen teen. Hupaisaa. Eihän ihmisestä tule synnitöntä missään vaiheessa. Jos heitän kiven ikkunaan, ei ikkuna korjaudu siinä hetkessä, kun saan tekoni anteeksi. Ne ovat eri asioita. Synnintunnustuskin on sitä, että pyydetään anteeksi omaa syntisyyttä, josta ei ennen taivasta koskaan pääse eroon.
Mielenkiintoinen on myös kysymys siitä, mitä anteeksiannolla käytännössä tarkoitetaan? Onko se ainutkertainen tapahtuma, 2000 vuotta sitten Golgatalla tapahtunut asia, vai onko anteeksianto jatkuva tapahtuma Pyhän Hengen voimasta yhä uudelleen ja uudelleen - joka kuitenkin aina pohjautuu Golgatan työhön? Vai onko se, kuten herätysliikkeissä joskus opetataan, anteeksiantajan uskosta riipuvainen tapahtuma? Osaisitko vääntää rautalangasta tämän asian? Ja myös sen, miten usein anteeksiantoa tarvitaan; kuten Luther opetti - aina uudelleen ja uudelleen pesemään "jalkojamme" vai riittääkö yksi kerta uskoon tulossa? Onko ripittäytyminen tarpeen?
Anteeksianto on sekä jatkuva että kertaluontoinen tapahtuma. Kristuksen sovitustyö oli kertakaikkinen ja yhden kerran tapahtuva asia:
Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkisesti kuoli eroon
synnistä. Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle.
(Room. 6:10)
Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman
syntien tähden, syytön syyllisten puolesta,
johdattaakseen teidät Jumalan luo.
(1. Piet. 3:18a)
Kertakaikkinen sovitustyö ja uudestisyntymä on myös se hetki, kun ihminen kohtaa Kristuksen:
Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys
ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän
pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme
tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti
meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että
synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.
(Tit. 3:4-5)
Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta
ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan,
hänen, joka on meidän lunastuksemme,
syntiemme anteeksianto. (Kol. 1:13-14)
Jollekulle tämä tapahtuma on selkeä hetki, kuten Pietarin saarnaa kuunteleville, jotka kysyivät, mitä heidän pitää tehdä. He uskoivat ja heidät kastettiin. Samoin ristin ryöväri yhdessä hetkessä sai kuulla kaiken muuttuneen, ja hänestä oli tullut paratiisin perillinen. Joku toinen sen sijaan huomaa pikkuhiljaa, että hän on kasvanut kiinni Kristukseen. Joku kokee, että on seilannut edestakaisin.
Niin tai näin, lopputulos on se, että ihminen kasteen ja uskon kautta on siirtynyt Jumalan valtakuntaan. Siitä eteenpäin anteeksianto on edelleen tarpeellinen. Jeesus kuvaa viimeisen ehtoollisen alkuksi tapahtuneen jalkojen pesun yhteydessä tätä hienon runollisesti, kun hän antaa Pietarin ymmärtää, että tämä on kertaalleen saanut peseytyä, joten riittää, että vain jalat pestään. Luterilaisesta kastekäsityksestä katsottuna se tarkoittaa sitä, että kun kerran on saanut kasteen ja uskon lahjan, riittää, että matkan pölyt pestään anteeksiannon myötä pois.
Tämä anteeksianto on jatkuvaa. Rippi on tarpeellinen joko yksin Jumalan kanssa rukouksessa, yhteisesti seurakunnan kanssa tai yksityisesti jonkun kristityn kanssa. Ihminen tarvitsee kiintopisteitä ja selviä synnin tunnustamisen ja anteeksiannon hetkiä - oman uskonsa vuoksi. Mutta käytännössä anteeksiannon on oltava jatkuvaa niin, että kristitty elää jokaisen hetkensä Jeesuksen anteeksiantoon luottaen.
Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän
itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja
Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa
meidät kaikesta synnistä. Jos väitämme,
ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme
eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme
syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja
vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja
puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos
väitämme, ettemme ole syntiä tehneet,
teemme hänestä valehtelijan eikä hänen
sanansa ole meissä. (1. Joh. 1:7-10)
Muistan kuinka lapsena kirkossa mietin yhteisen synnintunnustuksen ja synninpäästön aikana, että kuinkahan kauan minä nyt olen synnitön ja mikä on ensimmäinen synti, jonka sen jälkeen teen. Hupaisaa. Eihän ihmisestä tule synnitöntä missään vaiheessa. Jos heitän kiven ikkunaan, ei ikkuna korjaudu siinä hetkessä, kun saan tekoni anteeksi. Ne ovat eri asioita. Synnintunnustuskin on sitä, että pyydetään anteeksi omaa syntisyyttä, josta ei ennen taivasta koskaan pääse eroon.