Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 22.03.2012 - klo:10:39 »Hei Aani!
Muistan itse aikoinaan miettineeni samaa. Vastaus on lopulta hyvin yksinkertainen. Raamattu on historiallinen teos. "Vielä tänäkin päivänä" on ilmaus, josta voidaan päätellä, että vielä kyseisen kirjan kirjoittamisajankohtana tämä mainittu asia on vielä voimassa. Jälkimmäinen Aikakirjan kohta kertoo siis, että arkku on vielä pakkosiirtolaisuuden jälkeenkin temppelin kaikkein pyhimmässä. Aikakirjat kun kirjoitettiin vasta juutalaisten palattua Babyloniasta 537 eKr. tietämillä.
Esimerkiksi Uuden testamentin puolella on kohtia, joissa käy ilmi, että kirjoittaja puhuu temppelipalveluksesta olemassa olevana asiana. Tästä voidaan päätellä, että kyseinen kirja on kirjoitettu ennen vuotta 70 jKr, jolloin temppeli tuhottiin.
Muistan itse aikoinaan miettineeni samaa. Vastaus on lopulta hyvin yksinkertainen. Raamattu on historiallinen teos. "Vielä tänäkin päivänä" on ilmaus, josta voidaan päätellä, että vielä kyseisen kirjan kirjoittamisajankohtana tämä mainittu asia on vielä voimassa. Jälkimmäinen Aikakirjan kohta kertoo siis, että arkku on vielä pakkosiirtolaisuuden jälkeenkin temppelin kaikkein pyhimmässä. Aikakirjat kun kirjoitettiin vasta juutalaisten palattua Babyloniasta 537 eKr. tietämillä.
Esimerkiksi Uuden testamentin puolella on kohtia, joissa käy ilmi, että kirjoittaja puhuu temppelipalveluksesta olemassa olevana asiana. Tästä voidaan päätellä, että kyseinen kirja on kirjoitettu ennen vuotta 70 jKr, jolloin temppeli tuhottiin.