Vastaa

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Mikä numero tulee seuraavaksi? 1, 2, 3 ... Kirjoita vastaus kirjaimilla.:
Mikä on nettipapin etunimi takaperin kirjoitettuna?:
Mikä on kristittyjen pyhä kirja?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 30.08.2022 - klo:13:00 »

Järjestelin nettipapin palstan viestiketjuja uudellen, ja sen yhteydessä jaoin tämän viestiketjun kahtia. Erotin omaksi ketjukseen teeman Yhteyden ottaminen kuolleisiin. Muutosten vuoksi tämä vanha ketju on nyt tuoreena etusivulla, vaikka ketjuun ei ole uutta kysymystä tullutkaan.

Katselin kuitenkin yllä olevia viestejä, ja yhden näkökulman haluan vastaukseeni lisätä. Jumalan todellisuus on näet ikuisuuden todellisuutta. Hän ei siis ole sidottuna aikaan. Edesmenneiden ihmisten puolesta rukoilemisesta voi mielestäni jossain määrin ajatella niin kuin eräs työkaverini, joka rukoushetken alkaessa pyysi: "Haluan, että rukoilemme lapseni ylioppilaskirjoitusten puolesta. Ne olivat tänä aamuna."

Itse uskon niin, että ihmisen iäisyyskohtaloa ei muuteta enää sen jälkeen, kun hän on siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Mutta Jumala pystyy vastaamaan jo tänään sellaiseen rukoukseen, joka lausutaan vasta huomenna. Hän ei ole sidottuna meidän aikakäsitykseemme. Jos Jumala haluaa, hänelle on mahdollista antaa rukousvastaus ihmisen eläessä, vaikka itse rukous olisi lausuttu tämän ihmisen kuoleman jälkeen.

Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. (Matt. 6:8 )

Jo ennen kuin he kutsuvat, minä vastaan, kun he vielä esittävät pyyntöään, minä jo toteutan sen. (Jes. 65:24)


Tästä syystä edesmenneiden ihmisten puolesta rukoileminen ei ole väärin, vaikka niiden rukousten vastauksista osaamme sanoa vielä vähemmän mitään varmaa kuin tähän aikaan kuuluvien rukousten vastauksista.
Kirjoittanut: Tomi
« : 28.11.2006 - klo:00:03 »

Tervehdys!

Marko tuossa jo selostikin keskeisiä piirteitä luterilais-herätyskristillisestä näkemyksestä kuolleiden puolesta rukoilemisesta. Ajattelin tuoda joitakin lisäpiirteitäkin luterilaisesta näkökulmasta teologianhistoriassa ja tänä päivänä.

Ensinnäkin luterilaiset Tunnustuskirjat 1500-luvulta lausuu kuolleiden puolesta rukoilemisesta (Augsburgin tunnustuksen puolustus, kohta 24): "...tiedämme kyllä isien puhuvan vainajien puolesta rukoilemisesta; sitähän mekään emme kiellä...). Suomen uskonpuhdistaja Mikael Agricola oli tässä suhteessa konservatiivinen ja hyväksyi niin yksityisen kuin seurakunnankin esirukouksen kuolleen puolesta. Tämän jälkeen kuitenkin käsitys välillä muuttui. Alettiin korostaa, että ihmisen iankaikkisuuskohtalo ratkeaa lopullisesti hänen kuollessaan. Tästä pääteltiin, että rukoileminen kuolleen puolesta oli turhaa. Tämä ajatus tuli esiin jo vuoden 1614 käsikirjassa. Samalla lakattiin suomalaisissa luterilaisissa hautajaisissa rukoilemasta kuolleiden puolesta runsaan 350 vuoden ajaksi.

Nyttemmin, vuoden 1984 kirkkokäsikirjassa virallisesti, on palattu lähemmäksi uskonpuhdistuksen alkuaikojen menettelyä ja samalla vanhojen suurten kirkkokuntien valtauomaa, kun vainajan puolesta rukoileminen on tuotu laajahkosti esiin hautaan siunaamisen teksteissä ja rukouksissa. Niinpä esimerkiksi nykyisessä Suomen ev.lut. kirkon hautaan siunaamisen kaavassa on mm. seuraava rukous:

"Jumala, Isämme.  Lahjoita NN:lle iäinen rauhasi rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen tähden. Anna ikuisen valosi loistaa hänelle. Ole hänelle armollinen ja anna iankaikkinen elämä. Uskollinen Herra ja Vapahtaja, sinä olet lunastanut hänet pyhällä ja kalliilla verelläsi. Vie hänet sisälle Jumalan kirkkauteen ja pyhiesi joukkoon nimesi tähden. Armahda myös meitä ja johdata elämän tiellä, jotta matkamme päättyisi hyvin ja pääsisimme vanhurskaiden ylösnousemukseen. Tätä pyydämme rakkautesi tähden."

Muuan emerituspiispamme on Esko Miettisen mukaan lausunut kuolleiden puolesta rukoilemisesta näin: "Kun saa panna rakkaan vainajansa ja häneen liittyvät kysymyksensä Jumalan käteen, niin asia on silloin omalta sydämeltä pois. Kun muistamme poisnukkuneita rakkaitamme Herran edessä, meillä on Jumalan kautta, Jumalassa, yhteys heihin. Täältä on silta rajan taakse Jumalan kautta, rukouksen silta."
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 27.11.2006 - klo:14:07 »


Hei Fantti!

Kysyt asiaa, joka voi olla todella kipeä aihe jollekulle läheisensä menettäneelle. Itsekin sanoit, että sinulla on kova halu rukoilla omien läheistesi puolesta. Toivon, etten kuulosta kovin jyrkältä, kun yritän vastata kysymykseesi niin kuin koen Raamatun tästä asiasta opettavan.

Ensinnäkin rukoileminen on aina hyvä asia. Rukoileminen itsessään ei ole tässäkään asiassa väärin. Kaiken saa kertoa Jumalalle. Tässä yhteydessä rukoukseen voi liittyä vääriä sävyjä ainoastaan silloin, jos rukouksen yhteydessä opetetaan, että rukoilemisen tai muiden tekojen ansiosta kuolleiden ihmisen tilanne muuttuu. Sellaista meillä ei ole lupa sanoa. Raamatun mukaan kukaan ei voi pelastua toisen ihmisen uskoon vedoten. Jos en ole kuollut Kristukseen turvautuvana, niin toisten ihmisten usko ja rukoukset eivät muutu minun uskokseni. Ihmisen on itsensä turvauduttava Kristukseen. Siksi Jeesus maan päältä poistuessaan antoikin viimeisimmäksi käskyn julistaa sanaa kaikille maailman ihmisille:

     Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille
     luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko,
     se tuomitaan kadotukseen. (Mark. 16:15-16)


Ihmisellä on Raamatun mukaan aikaa ottaa evankeliumi vastaan vain kuoleman hetkeen saakka. (Tai siihen hetkeen, kun Jeesus tulee takaisin, mikä on siinä mielessä sama asia, että yksittäisen ihmisen kannalta ei ole eroa, tuleeko maailman loppu kaikille vai vain hänelle itselleen.) Sen jälkeen ei anneta uutta tilaisuutta. Ehkä Raamatun dramaattisin kuvaus aiheesta on Jeesuksen vertaus viisaista ja tyhmistä morsiusneidoista:

     Silloin taivasten valtakunta on oleva tällainen. Oli kymmenen morsiusneitoa,
     jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. Viisi heistä oli tyhmää ja
     viisi viisasta. Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä.
     Viisaat sitä vastoin ottivat lampun lisäksi mukaansa öljyastian. Kun sulhanen viipyi,
     heitä kaikkia alkoi väsyttää ja he nukahtivat. Mutta keskellä yötä kuului huuto:
     "Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!" Silloin kaikki morsiusneidot heräsivät ja
     panivat lamppunsa kuntoon. Tyhmät sanoivat viisaille: "Antakaa meille vähän öljyä,
     meidän lamppumme sammuvat." Mutta viisaat vastasivat: "Emme me voi, ei se riitä
     meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta." Mutta kun he olivat ostamassa öljyä,
     sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi
     suljettiin. Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: "Herra, Herra,
     avaa meille!" Mutta hän vastasi: "Totisesti, minä en tunne teitä." Valvokaa siis,
     sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä. (Matt. 25:1-13)


Viisailla oli öljyä, mutta siitä ei ollut apua tyhmille. Kun "noutaja tuli", osat oli jaettu.

Raamatussa on kuitenkin pari kohtaa, jotka näyttävät liikkuvat aiheen liepeillä toisissakin merkeissä:

     Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita
     lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta? (1. Kor. 15:29)


Tämä jae on osa Roomalaiskirjeen "ylösnousemuslukua". En kuitenkaan pidä tätä asiaa opetuksena siitä, että kuolleiden puolesta kasteelle meneminen olisi oikein. Sitä Paavali ei anna ymmärtää. Kun katsotaan kokonaisuutta, nähdään, että tässä kohdassa Paavali perustelee sitä, että ylösnousemus on olemassa ja se on totta. Näillä sanoilla hän haluaa osoittaa ihmisille, että heidän oma käyttäytymisensäkin todistaa sen puolesta, että he uskovat ylösnousemukseen - tai muuten he toimivat todella tyhmästi ja epäloogisesti. (Mormonit pitävät tuota lausahdusta ilmeisesti ohjeena, koska heidän temppelikulttiinsa kuuluu oppi, jonka mukaan uskova voi pelastaa ei-uskovan menemällä kasteelle tämän puolesta.)

Toinen mielenkiintoinen kohta löytyy Ensimmäisestä Pietarin kirjeestä. Tätä on hieman sivuttu aiheessa Miten Juutalaiset pelastuivat ennen Jeesusta, mutta tässä pari uutta näkökulmaa.

     Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. Ja niin hän myös
     meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa,
     kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin.
     (1. Piet. 3:18b-20a)


Jeesus on siis saarnannut joillekin kuolleille sieluille. Eikä hän ole varmastikaan saarnassaan vain kertonut, että enää ei ole mitään toivoa. Minä ymmärrän tämän kohdan niin, että Jeesus on julistanut niille (Nooan aikalaisille), jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Jeesuksesta - tai jotka siis kapinoivat Jumalaa vastaan. Mutta Raamattu ei missään lupaa, että niin kävisi myös tulevaisuudessa. Maan päällä eläessään Jeesus pikemminkin hyvin selvästi opetti, että nyt on otettava evankeliumi vastaan, koska eräänä hetkenä se on myöhäistä. Roomalaiskirjeessä on tästä myös hyvä kohta:

     Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
     Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he
     voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei
     kukaan julista? Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan
     kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!"  (Room. 10:13-15)


Saarnaaja toteaa saman omaan kyyniseen tyyliinsä:

     Niin kauan kuin ihminen elää, hänellä on toivoa.
     "Elävä koira on parempi kuin kuollut leijona." (Saarn. 9:4)


Minäkin toivon, että omat läheiseni saisivat uuden mahdollisuuden, jos he eivät ole pelastuneet. Mutta tunnistan myös sen karmean totuuden, että en silloin ajattele eniten juuri niitä läheisiäni. Ajattelen itseäni ja haluan, että minä voisin olla huoleton. Jos kuolleet saisivat uuden mahdollisuuden, minun ei tarvitsisi kantaa vastuutani elävistäkään läheisistä. Mutta koska ihmiselämä on ainutkertainen mahdollisuus, minun kuuluu rukoilla ennen kaikkea elävien läheisteni puolesta.

Saan minä toki rukoilla kuolleidenkin puolesta. Kuolleiden puolesta rukoilemisessa tärkeintä on, että rukous muuttaa eniten rukoilijaa itseään. Kun rukoilen kuolleiden puolesta, en pysty auttamaan heitä, mutta autan itseäni. Saan helpottaa surua ja huolta, jota kannan läheisistäni. Samalla opin ehkä kantamaan vastuuta elävien läheisteni puolesta ja pitämään mielessäni oman elämäni katoavaisuuden.
Kirjoittanut: Fantti
« : 27.11.2006 - klo:12:33 »

Tässä eilenkin pysähdyin Jumalanpalveluksessa rukouksen sanoihin, jossa rukoiltiin edesmenneiden puolesta. Eli kovasti haluan rukoilla heidän puolestaan, mutta kuinka paljon sitten rukous pystyy vaikuttamaan enää. Onko raamatussa joku kohta missä erityisesti kehoitetaan rukoilemaan näin?