Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 08.03.2007 - klo:13:18 »Toinen kysymys, liittyy synnin tekemiseen.. Saako tahallaan tehdyt synnit anteeks?
Moi Erilainensamanlainen!
Kysyit varsin kipeää asiaa. Minä kävin elämäni ensimmäisen kerran juttelemassa papin kanssa siksi, että tajusin tehneeni tahallani syntiä. Väärää tekoa tehdessäni olin miettinyt, että kyllä sen saa anteeksi. Jeesushan nimenomaan antaa syntejä anteeksi. Mutta tämän jälkeen luin Raamatusta jakeen:
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon,
niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion
odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. (Hepr. 10:26-27 KR38)
Luin silloin vanhaa käännöstä, joten otin tähänkin yhteyteen jakeen siitä. Uudessa käännöksessä on aivan sama ajatus, mutta siinä ei ole tuota sanaa "tahallaan", jota sinäkin kysymyksessäsi käytit. Mutta voit vain arvata, että jae tuli aika kovasti minua kohti. Kun olin pari iltayötä pyörinyt sängylläni kauheassa tuomion odotuksessa, oli pakko mennä papin puheille.
Pappi sanoi minulle, että jos tuo kohta tarkoittaa sitä, että yksittäiset tahallaan tehdyt synnit vievät meidät kadotukseen, niin silloin kukaan ei pelastu. Jokainen ihminen tekee syntejä tahallaan. Esimerkiksi ihmiset ovat tahallaan itsekkäitä aivan jatkuvasti. Tuon kuuleminen helpotti minua valtavasti. Mutta yritän avata asiaa vielä vähän lisää. Ensinnäkin tuo sama raamatunkohta vähän laajempana:
Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme
oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme
sovitukseksi. Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli,
joka nielee Jumalaa uhmaavat. Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet
tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan
sana. Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan
mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä
liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!
(Hepr. 10:26-29)
Raamattu liittää tahallaan tehdyn synnin Pyhän Hengen pilkkaamiseen. Siitä on oma laajempi vastauksensa tässä linkissä. En siis ala ruotia sitä enempää.
Raamattu puhuu synnistä parilla eri tavalla. Toisaalta syntiä on yksittäinen paha teko. Esim:
Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta,
tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. (1. Kor. 11:27)
Mutta toisaalta synti on jotain paljon suurempaa. Se on elämistä pelastuksen ulkopuolella. Synti ei olekaan vain yksi teko vaan elämistä ilman Jeesusta:
Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä,
jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? Ei tietenkään. Kun kerran olemme
kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä? ...
Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja
elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa. (Room. 6:1-2, 11)
Raamattu puhuu siis kahdella tavalla: Kristitty on kuollut pois synnistä. Mutta silti hän tekee syntiä. Kristitty ei ole syntinen siinä mielessä, että hän on pelastettu ja hän on saanut syntinsä anteeksi. Mutta kristitty on syntinen siinä mielessä, että hän tekee yhä syntejä.
Jos kristitty tekee tahallaan sitä syntiä, että hän luopuu Kristuksesta, ei ole mitään mahdollisuutta saada syntiä anteeksi. Mutta jos tehdään tahallaan joku yksittäinen teko, tilanne on toinen. Esimerkiksi Daavid, hurskaaksi ylistetty kuningas, teki aviorikoksen ja yritti peittää sen murhalla. Käsittämättömän pahasti tehty, mutta hän sai sen anteeksi. Ja ihan varmasti kumpikaan teko ei ollut vahinko. Ensimmäisen synnin peittämiseksi tehty murha oli tarkasti suunniteltu teko. Anteeksiantoon on aina mahdollisuus, jos sitä haluaa. (Daavidin tapauksesta tarkemmin: 2. Sam. 11-12 ja Ps. 51)
Erittäin tärkeää on kuitenkin ymmärtää yksi asia! Anteeksianto ei saa olla tekosyy synnin tekemiselle. Jos ihminen alkaa tehdä jatkuvasti syntiä tahallaan, ollaan pian ylitetty raja, jonka jälkeen ihminen ei enää oikeasti haluakaan saada syntejä anteeksi. Tällöin ihminen vain käyttää anteeksiantamusta lupana synnin tekemiselle ja huijaa itseään. On mahdollista mennä lakki kourassa naapurin isännän puheille, kun pallopelien vuoksi hänen ikkunansa on vahingossa rikkoutunut. Tai sitten voi naureskellen todeta, että kyllä se isäntä ymmärtää ja antaa anteeksi - ja heittää sen jälkeen ikkuna tahallaan rikki. Jälkimmäisessä tapauksessa ei edes haluta saada anteeksi.
Tahallaan tehdyissä synneissä ei ole kyse siitä, pystyykö Jumala antamaan anteeksi. Kyllä pystyy. Kyse on siitä, kaipaako ihminen oikeasti anteeksiantoa. Jeesuksesta ei ole hyötyä sellaiselle, joka ei Jeesusta tarvitse.