Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 19.05.2006 - klo:11:40 »Mose, Ville K!
Tuli pelonsekaisia väristyksiä, kun huomasin, että nettipapille on esitetty kysymys Hesekielin kirjasta. Oma ylpeys on kuitenkin sen verran kovaa luokkaa, ettei viitsisi omaa tietämättömyyttään ihan näin julkisesti toitottaa. Suuri helpotus tuli siitä, ettet kysynyt sitten loppujen lopuksi kovin vaikeaa kohtaa. Niitä Hesekielissä on paljon, enkä lupaa, että vastedes osaan vastata niihin edes tämän vertaa. Itse asiassa juutalaiset rabbit pitivät Hesekielin kirjaa niin vaikeana, että heidän mielestään alle 30-vuotias ei saanut lukea sitä yksin. Tai sitten syy on Hesekielin sisältämässä koko Raamatun härskeimmässä luvussa. Käsitykseni mukaan näet myös Laulujen laulu oli Elokuvatarkastamon (silloisen Pyhien kirjojen valvontakomitean) ikärajoitettujen tuotosten listalla… Jees. Mutta jaaritteluista asiaan. Asiaosuuden tukena käytän osittain Jukka Norvannon kommentaaria, jossa tästä kyseisestä kohdasta sanottiin varsin oikealta kuulostavia asioita.
Ensinnäkin kysyit, että onko tämä kyseinen pätkä joku profetia. Kyllä on. Outoa on äkkiseltään se, että asioista puhutaan menneessä aikamuodossa, vaikka luulisi, että profetian pitäisi puhua tulevassa aikamuodossa. Kyseessä onkin Vanhassa testamentissa hyvin yleinen ns. ”profeetallinen prefekti”. Eli Jumalan ilmoittamat tulevat asiat ovat niin varmoja, että niistä voidaan puhua jo menneessä aikamuodossa. Profeetta julistaa, miltä näyttää siinä tilanteessa, kun Jumalan sanat ovat käyneet toteen.
Toinen kysymyksesi koski profetian sisältöä, eli mistä tässä puhutaan. Onko kyseessä vertaus? On ja ei. Hesekielin kirjan 24 ensimmäistä lukua julistavat tuomiota ja ohjeita Jumalasta luopuneelle Israelille. Tämän jälkeen Jumala antaa Hesekielille tehtävän julistaa ohjeita ja tuomiota Israelia ympäröiville kansoille. Jumalan oma kansa saa kuulla kunniansa väärien jumalien palvelemisesta; naapurikansoja syytetään puolestaan Israelin ja vähäosaisten sortamisesta. Tämä esille nostamasi kohta liittyy jälkimmäiseen, eli naapurikansoille osoitettuun julistukseen. Tuomiotaan kuulee nyt vuorollaan rikas ja omahyväinen Tyros ja sen hallitsija. 150 km päässä Jerusalemista sijainnut kaupunkivaltio oli iloinnut kilpailijansa Jerusalemin tuhosta. Se ajatteli nyt pääsevänsä rikastumaan – ja niin se tekikin. Tyyros kävi laajasti kauppaa, joten siitä tuli todella mahtava kaupunki. Luku 27 antaa siitä melko hyvän kuvan.
Rikkaus aiheuttaa kuitenkin usein ongelmia ihmisille. Ainakin näin kävi Tyrokselle ja varsinkin sen hallitsijalle (Ithobal II). Luvun 28 alku kuvaa rikkaudesta seurannutta ylpeyttä surullisella tavalla. Kuningas oli niin mahtava, että hän alkoi pitää itseään jo jumalana. Jumala julisti tällaiselle ylpeydelle ankaran tuomion. Ja tämä tuomio on kerrottu niillä sanoilla, joihin sinun kysymyksesi liittyy.
Hes. 28:11-19 ei ole kuva ihmisten syntiinlankeemuksesta, mutta siinä käytetään kyllä erästä toista lankeemusta. Hesekielin profetia liittää toisiinsa Tyroksen kuninkaan ylpeyden ja Saatanan ylpeyden. Tyroksen kuninkaan rangaistusta ja tuomiota verrataan siihen, mitä perimätieto kertoo Saatanan lankeemuksesta ja tuomiosta. Hän oli mahtava – ehkä jopa suurin – kerubi tai enkeli. Suuruudessaan hän kuitenkin ylpistyi ja halusi Jumalan vertaiseksi. Niinpä hänet heitettiin pois taivaasta ja hänen kohtalonaan on ikuinen kadotus.
Tämä kohta ei siis ole vertaus, vaan tuomion julistus olevamassa olleelle kaupungille, kansalle ja hallitsijalle. Mutta se on vertaus siksi, että Tyroksen kuninkaan tuomio julistetaan vertaamalla sitä Saatanan saamaan tuomioon.
Tuli pelonsekaisia väristyksiä, kun huomasin, että nettipapille on esitetty kysymys Hesekielin kirjasta. Oma ylpeys on kuitenkin sen verran kovaa luokkaa, ettei viitsisi omaa tietämättömyyttään ihan näin julkisesti toitottaa. Suuri helpotus tuli siitä, ettet kysynyt sitten loppujen lopuksi kovin vaikeaa kohtaa. Niitä Hesekielissä on paljon, enkä lupaa, että vastedes osaan vastata niihin edes tämän vertaa. Itse asiassa juutalaiset rabbit pitivät Hesekielin kirjaa niin vaikeana, että heidän mielestään alle 30-vuotias ei saanut lukea sitä yksin. Tai sitten syy on Hesekielin sisältämässä koko Raamatun härskeimmässä luvussa. Käsitykseni mukaan näet myös Laulujen laulu oli Elokuvatarkastamon (silloisen Pyhien kirjojen valvontakomitean) ikärajoitettujen tuotosten listalla… Jees. Mutta jaaritteluista asiaan. Asiaosuuden tukena käytän osittain Jukka Norvannon kommentaaria, jossa tästä kyseisestä kohdasta sanottiin varsin oikealta kuulostavia asioita.
Ensinnäkin kysyit, että onko tämä kyseinen pätkä joku profetia. Kyllä on. Outoa on äkkiseltään se, että asioista puhutaan menneessä aikamuodossa, vaikka luulisi, että profetian pitäisi puhua tulevassa aikamuodossa. Kyseessä onkin Vanhassa testamentissa hyvin yleinen ns. ”profeetallinen prefekti”. Eli Jumalan ilmoittamat tulevat asiat ovat niin varmoja, että niistä voidaan puhua jo menneessä aikamuodossa. Profeetta julistaa, miltä näyttää siinä tilanteessa, kun Jumalan sanat ovat käyneet toteen.
Toinen kysymyksesi koski profetian sisältöä, eli mistä tässä puhutaan. Onko kyseessä vertaus? On ja ei. Hesekielin kirjan 24 ensimmäistä lukua julistavat tuomiota ja ohjeita Jumalasta luopuneelle Israelille. Tämän jälkeen Jumala antaa Hesekielille tehtävän julistaa ohjeita ja tuomiota Israelia ympäröiville kansoille. Jumalan oma kansa saa kuulla kunniansa väärien jumalien palvelemisesta; naapurikansoja syytetään puolestaan Israelin ja vähäosaisten sortamisesta. Tämä esille nostamasi kohta liittyy jälkimmäiseen, eli naapurikansoille osoitettuun julistukseen. Tuomiotaan kuulee nyt vuorollaan rikas ja omahyväinen Tyros ja sen hallitsija. 150 km päässä Jerusalemista sijainnut kaupunkivaltio oli iloinnut kilpailijansa Jerusalemin tuhosta. Se ajatteli nyt pääsevänsä rikastumaan – ja niin se tekikin. Tyyros kävi laajasti kauppaa, joten siitä tuli todella mahtava kaupunki. Luku 27 antaa siitä melko hyvän kuvan.
Rikkaus aiheuttaa kuitenkin usein ongelmia ihmisille. Ainakin näin kävi Tyrokselle ja varsinkin sen hallitsijalle (Ithobal II). Luvun 28 alku kuvaa rikkaudesta seurannutta ylpeyttä surullisella tavalla. Kuningas oli niin mahtava, että hän alkoi pitää itseään jo jumalana. Jumala julisti tällaiselle ylpeydelle ankaran tuomion. Ja tämä tuomio on kerrottu niillä sanoilla, joihin sinun kysymyksesi liittyy.
Hes. 28:11-19 ei ole kuva ihmisten syntiinlankeemuksesta, mutta siinä käytetään kyllä erästä toista lankeemusta. Hesekielin profetia liittää toisiinsa Tyroksen kuninkaan ylpeyden ja Saatanan ylpeyden. Tyroksen kuninkaan rangaistusta ja tuomiota verrataan siihen, mitä perimätieto kertoo Saatanan lankeemuksesta ja tuomiosta. Hän oli mahtava – ehkä jopa suurin – kerubi tai enkeli. Suuruudessaan hän kuitenkin ylpistyi ja halusi Jumalan vertaiseksi. Niinpä hänet heitettiin pois taivaasta ja hänen kohtalonaan on ikuinen kadotus.
Tämä kohta ei siis ole vertaus, vaan tuomion julistus olevamassa olleelle kaupungille, kansalle ja hallitsijalle. Mutta se on vertaus siksi, että Tyroksen kuninkaan tuomio julistetaan vertaamalla sitä Saatanan saamaan tuomioon.