Hei Eero!
Kysymyksesi on erittäin tärkeä ja melkoisen laajakin. Jonkin verran aihetta on sivuttu jo Nettipapin palstalla sakramenteista esitetyn kysymyksen ohessa.
Tästä linkistä löydät viestin, jossa kirjoittelen jotain yleistä sakramenteista, siis myös ehtoollisesta. Ja
tästä linkistä löydät viestin, jonka liitteenä on kirjoitukseni kasteesta. Kasteen ymmärtäminen on tärkeää, jos haluaa ymmärtää myös sen, mistä ehtoollisessa on kyse.
Kaste ja ehtoollinen ovat toisiinsa sidoksissa oleva pari. Kummatkin ovat Jeesuksen käskemiä asioita. Ja hän vielä sanoi kummatkin asiat erittäin tärkeissä kohdissa. Jeesus antoi kastekäskyn aivan viimeisimmäksi ennen kuin hän astui taivaaseen. Ja ehtoollisen hän asetti silloin, kun oli viimeistä kertaa maanpäällisen elämänsä aikana koolla opetuslastensa kanssa. Sellaiset jutut, jotka Vapahtaja haluaa jättää kaikkein päällimmäisiksi seuraajiensa mieleen, eivät voi olla kovin vähäpätöisiä. Ja ne ovatkin kirkkomme pyhiä toimituksia eli sakramentteja.
Tiivistetysti voisi sanoa, että kaste ja ehtoollinen ovat sama asia. Ehtoollisessa tapahtuvat samat asiat yhä uudelleen, jotka kasteessa tapahtuivat ensimmäistä kertaa. Raamattu ei opeta uudelleen kastamisesta, mutta ehtoollisen vietto on tavallaan uudelleen kastamista. Käsittelen nyt kolme kasteelle ja ehtoolliselle yhteistä asiaa:
1. IHMINEN PYSYY KIINNI JEESUKSESSAKaste: Ihminen liimataan kiinni Jeesukseen.
Ehtoollinen: Tarkistetaan, että liima pitää.
Roomalaiskirjeen 6. luvun alussa on pitkä Paavalin opetus siitä, kuinka kasteessa ihminen liimataan kiinni Jeesukseen. Sen seurauksena ihminen menee perässä sinne, minne Jeesuskin menee. Kasteessa siis lahjoitetaan ikuinen elämä. Sen saa uskossa ottaa vastaan. (Aiheesta enemmän em. kastekirjoituksessa. Tässä nyt vain tiivistetysti.)
Ehtoollisessa ihmiselle muistutetaan, että tämä Jumalan suorittama liimaaminen on todella pysyvä ja ihminen saa luottaa siihen. Usko Jeesukseen vahvistuu, kun ihmiselle annetaan Jeesuksen ruumis ja veri, ja hänelle vakuutetaan, että ne ovat annettu juuri hänen puolestaan. Jeesuksen sanat ehtoollisesta ovat mielestäni Raamatun merkittävin ja valaisevin opetus ehtoollisen merkityksestä:
"Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa,
ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se,
joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta,
ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan,
on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää." Tästä sukeutui
kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies
voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?" Jeesus sanoi heille:
"Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan,
teillä ei ole elämää. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni,
on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. Minun lihani
on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö minun
lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.
Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä,
niin saa minulta elämän se, joka minua syö. Tämä on se leipä, joka on
tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne
söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."
(Joh. 6:48-58)Kerron nyt mielikuvan, joka on aika roisi, mutta tehokas. Kuvittele, että sinä olet loinen. Loinen ei elä koskaan yksinään. Se tarvitsee jonkun elollisen olennon, joka toimii hänen isäntänään. Esimerkiksi lapamato tarvitsee elääkseen ihmisen tai eläimen. Isännästään se saa ruokaa, jotta se pysyy hengissä. Kaste on sitä, että sinusta tehdään Jeesuksen loinen. Ehtoollinen on sitä, että sinä syöt isäntääsi, jotta pysyt hengissä.
Usko voi kestää hengissä vain, jos ihminen on kiinni Jeesuksessa. Kasteessa ihminen liitetään Jeesukseen. Ehtoollinen on ruokaa, joka ruokkii sinun uskoasi. Ehtoollinen on kaikkein näkyvin vakuutus Jumalan pelastuksesta. Sinulle annetaan Jeesuksen ruumis ja veri. Sinä saat kaikilla aisteillasi sen kokea. Sinä näet leivän, haistat sen, tunnet sen ja maistat sen. Samalla sinä kuulet: "Jeesuksen Kristuksen ruumis on annettu sinun puolestasi." Ja samoin tapahtuu viinin kohdalla. Ei ole olemassa enää mitään suurempaa vakuutusta ja vahvistusta uskolle kuin se, mitä ehtoollisessa tapahtuu. Ehtoollinen vakuuttaa, että sinä todella pysyt Jeesuksessa. Jeesuksen vertausten sanoja käyttääkseni: sinut on kiinnitetty oksaksi viinipuuhun, jonka runko on Jeesus.
Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen?
Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta,
sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä. (1. Kor. 10:16-17)2. SYNNIT ANNETAAN ANTEEKSIKaste: Synnit saadaan anteeksi ensimmäistä kertaa.
Ehtoollinen: Synnit saadaan anteeksi yhä uudelleen.
Kasteessa ihminen pestään puhtaaksi synnistä ja hänelle puetaan pyhä Jeesus ylleen. (Tästäkin tarkemmin siinä kastekirjoituksessa.)
Ehtoollisessa ihmiselle vakuutetaan, että juuri Jeesuksen ristinkuoleman vuoksi - siksi, että Jeesus antoi ruumiinsa ja verensä - meille annetaan aivan kaikki synnit anteeksi.
Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen
sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." Sitten hän otti maljan,
kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. Tämä on minun vereni,
liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
(Matt. 26:26-28)Totta kai syntejä saa rukoilla anteeksi milloin vain. Mutta uskolle on erittäin tärkeää, että saa nauttia ehtoollisen ja oikeasti ottaa vastaan Kristuksen. Silloin saa luottaa, että aivan varmasti tämä syntien anteeksiantaminen koskee myös minua. Jeesushan itse on luvannut syntien anteeksiantamisen oman verensä kautta ja luvannut, että se, joka häntä syö, pysyy hänessä ja saa ikuisen elämän.
3. PYHÄ HENKI TOIMIIKaste: Pyhä Henki lahjoitetaan.
Ehtoollinen: Pyhä Henki vaikuttaa sydämessä.
Raamattu opettaa, että kasteessa ihmiselle lahjoitetaan Pyhä Henki. (Tästäkin aiheesta enemmän siinä kastekirjoituksessa.)
Ehtoollisen ja Pyhän Hengen yhteyttä ei mainita suoraan Raamatussa, mutta jos me ehtoollisen kautta olemme yhtä Jeesuksen kanssa, niin olemme varmasti yhteydessä hänen Henkeensäkin - Pyhään Henkeen. Ja koska ehtoollinen on asetettu meille uskon vahvistukseksi ja hoitamiseksi, on Pyhän Hengen välttämätöntä toimia ehtoollisessa, koska usko ei voi syntyä tai pysyä hengissä muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta.
KUKA SAA KÄYDÄ EHTOOLLISELLA?Ehtoollinen kuuluu niille, jotka ovat uskossa ja kastettuja. Ihmisen, jota ei ole kastettu, on tärkeämpi mennä ensin kasteelle kuin ehtoolliselle. Kasteessa tehdään ensimmäistä kertaa se, mikä myöhemmin ehtoollisessa toistetaan. Ja ihmisen, joka ei usko Jeesukseen, ei pidä mennä muuten huvikseen ehtoolliselle. Raamattu antaa väärästä ehtoollisenvietosta ankaria ohjeita:
Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille:
Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa,
mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän
puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän otti aterian
jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin
usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." Niin usein kuin te
syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran
kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. Niinpä se, joka arvottomalla tavalla
syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja
verta vastaan. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää
ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on
Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion. (1. Kor. 11:23-29)Toivottavasti kukaan herkällä tunnolla oleva ihminen ei koskaan tämän raamatunkohdan vuoksi jätä menemättä ehtoolliselle ajatellen, että hän on kelvoton ehtoollisvieras. Hyvä nyrkkisääntö on, että ehtoollinen kuuluu sille, joka tietää tarvitsevansa Jeesusta pelastajakseen. Sellainen ihminen menee automaattisesti nauttimaan ehtoollista pelastuksekseen eikä tuomiokseen. Kelvollinen ehtoollisvieras on sellainen, joka tietää, että ilman Jeesusta hän olisi täysin kelvoton Jumalalle. Ehtoollinen on syntisten ja kurjien ateria.
Lopuksi: Minulle tärkeimpiä oivalluksia ehtoollisesta on ollut se, kun tajusin, miten iso ja tärkeä asia kaste on. Kasteen ja ehtoollisen vertailu on auttanut minua oivaltamaan, kuinka suuret lahjat ehtoollisessa on tarjolla. Jotakuta saattaa auttaa myös rippikoulukirjoissa käytetty viisijako. Minulle sitä ei rippikouluaikana osattu selittää sillä tavoin, että se olisi ollut jotenkin valaiseva kokemus, vaikka periaatteessa siinä onkin paljon samoja asioita, joita olen jo tässäkin kirjoitellut. Jokainen ymmärtää asioita vähän eri tavoilla selitettynä, joten tässä myös toinen malli tiivistetysti.
Ehtoollinen on:
1. Muistoateria - Jeesus käski viettää ehtoollista muistokseen.
2. Anteeksiantamuksen ateria - Ehtoollisella saadaan synnit anteeksi.
3. Yhteyden ateria - Ehtoollisessa ollaan yhteydessä Jeesukseen ja toisiin uskoviin.
4. Kiitosateria - Ehtoollisessa kiitetään Jumalan hyvyydestä ja anteeksiannosta.
5. Tunnustusateria - Ehtoollinen julistaa Kristuksen kuolemaa ja ylösnousemusta. Ehtoollisella kävijä myös tunnustautuu julkisesti ihmiseksi, joka tarvitsee Jeesusta.