Vastaa

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Mikä numero tulee seuraavaksi? 1, 2, 3 ... Kirjoita vastaus kirjaimilla.:
Mikä on nettipapin etunimi takaperin kirjoitettuna?:
Mikä on kristittyjen pyhä kirja?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: laakerip0mm1
« : 30.11.2024 - klo:15:11 »

Minulle heräsi yksi kysymys liittyen alla oleviin Raamatun jakeisiin:

 1. Kor. 10:31 puhuu, että tehdään mitä tahansa, tehdään se aina Jumalan kunniaksi.

1. Kor. 6:19-20 "Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Te ette itse omista itseänne, sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa”

Room. 14:23 puhuu, että kaikki mikä ei perustu uskoon, on syntiä.

Eikö näiden jakeiden valossa voida sanoa että itsetyydytys on syntiä?
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 02.09.2024 - klo:14:07 »

Tervehdys Karde ja Sanan lähteellä!

Olen käsitellyt näitä teemoja viestiketjussa jo aiemmin, joten vastaan lyhyesti.

Olette nostaneet oikeat ja hyvät raamatunkohdat esille. Mutta oikeaa raamatuntulkintaa opetellaksemme on hyvin tärkeää huomata, että kumpikaan raamatunkohta ei määrittele, millaisesta synnistä puhutaan. Jos näitä kohtia sovelletaan itsetyydytykseen, on myönnettävä, että taustalla on silloin jokin muu auktoriteetti tai raamatunkohta, jonka jälkeen näillä kohdilla vain vahvistetaan sitä muualta saatua käsitystä. Raamatunkohdat itsessään eivät puhu itsetyydytyksestä.

Kun Jeesus varoittaa, että käsi ei saa vietellä ihmistä, niin siinä yhteydessä hän ei tietenkään sano, että kaikki asiat, mitä ihminen tekee käsillään, ovat syntiä. Käsillä voi tehdä sekä hyvää että pahaa, eikä tässä kohdassa määritellä sitä, kumpaan kategoriaan itsetyydytys kuuluu. Oltiinpa itsetyydytyksestä mitä mieltä tahansa, tämä raamatunkohta ei määrittele itsetyydytystä synniksi tai hyväksi asiaksi. Jeesus opettaa - vertauskuvallisesti tietenkin - että on hakattava pois elämästään sellaiset asiat, jotka viettelevät syntiin. Tämä kohta painottaa siis sitä, että kun jokin asia on mainittu synniksi, sen kanssa ei saa leikitellä, vaan syntiin on suhtauduttava vakavasti.

Samalla tavoin Roomalaiskirjeen kohta kuvaa sitä, kuinka laki määrittelee sen, mitä synti on: Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse." Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. Minä elin ensin ilman lakia, mutta kun lain käsky tuli, synti heräsi eloon. (Room. 7:7-9)

Paavali ottaa tässä tiivistetyn muodon kymmenen käskyn lopusta, jossa sanotaan: Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa. (2. Moos. 20:17)

Himo ilmenee hyvin usein väärinä mielitekoina. Mutta kun nälkäinen himoitsee ruokaa tai aviopuolisot toisiaan, ei voida puhua synnistä. Kymmenen käskyäkään ei sano kaikkea himoa synniksi. Paavali viittaa siis tiivistetyllä ilmauksella Jumalan lakiin, joka paljastaa synnin. Jos lain sanaa ei olisi, ei olisi syntiäkään, koska sitä asiaa ei olisi kielletty. Eli tämäkin raamatunkohta menee edellisen kanssa samaan sarjaan siinä, että se ei määrittele asian sisältöä tarkasti.

Edellä olen vastauksissani kirjoittanut siitä, että itsetyydytystä ei pidä ihannoida, koska voidaan hyvin perustein sanoa, että se opettaa ihmistä suuntautumaan seksuaalisuudessaan muualle kuin nykyiseen tai tulevaan puolisoonsa. Mutta ei ole myöskään oikeaa raamatuntulkintaa irrottaa jakeita asiayhteydestään, jotta niiden avulla voitaisiin jyrkentää suhtautumista itsetyydytykseen.
Kirjoittanut: Sanan lähteellä
« : 15.08.2024 - klo:11:44 »

Hei

Ponnahti aihe silmään sivuilta. Raamattu sanoo asiasta seuraavaa ja miellän sen kyseiseen asiaan.:
Evankeliumi Matteuksen mukaan 5:30 Raamattu Kansalle (FINRK)
Jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.

Edit: viestin lopusta poistettu lainaus, joka on sama kuin viestiketjun ensimmäinen nettipapin vastaus. Marko
Kirjoittanut: Karde
« : 17.07.2024 - klo:02:27 »

Laki ja synti
7Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: »Älä himoitse.» 8Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. 9Minä elin ensin ilman lakia, mutta kun lain käsky tuli, synti heräsi eloon 10ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman.........mm. kyllä himoitseminen tavallaan  kielletään 😮
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 13.12.2022 - klo:15:57 »

Hei Kysyjä,

Esittämäsi kysymys - jos sen siis oikein ymmärsin - ei tavallaan liity enää itsetyydytykseen. Alleviivasit kuvaamasi haaveilun yhteydessä sitä, että siihen ei liity mitään konkreettista toimintaa tai tekoja. Mutta toisaalta se osuu yhteen seksuaalisuuden avainasiaan, joka myös osoittaa itsetyydytykseen liittyvää problematiikkaa.

Haaveet ovat kaunis asia. Yksi maailman kirjallisuuden klasikoista on haaveileva rakkausruno - Raamatun Laulujen Laulu. Siellä kuvataan toisiinsa ihastuneiden ihmisten haaveita ja puheita toisilleen. Siinä ei ole mitään väärää. Jos haaveita ei olisi, ihmiskunta olisi kuollut jo sukupuuttoon.

Toisaalta haaveisiin voi hukkua - olivatpa ne romanttisia tai seksuaalisia. Erästä kaveriani kerran nuhdeltiin sanoin: "Kukaan nainen ei tule koskaan pärjäämään sinun haaveittesi naiselle." Kuvitteellinen puoliso on aina täydellinen puoliso. Kukaan todellinen ihminen ei ole hänen veroisensa.

Haaveilu itsessään ei missään tapauksessa ole syntiä. Itselleen voi kuitenkin tehdä hallaa sillä, jos eksyy rakentamaansa haavemaailmaan. Valitettavasti internet on erinomaisen laadukas apuväline haavemaailmoiden luomisessa. Pahimmillaan unelmien maailmaan rakastunut ihminen ei löydä enää tietä ulos, koska todellisuus ei täytä kaikkia haaveita.
Kirjoittanut: Kysyjä
« : 11.12.2022 - klo:10:07 »

Hei!
Viittaat ketjun aiemmissa vastauksissasi muun muassa jakeeseen Matteus 5:28 ja kirjoitat esimerkiksi siveellisistä ajatuksista. Pohdin, mitä ajattelet seuraavien ajatusten synnillisyydestä.

Henkilö ajattelee seksiä ja haaveilee siitä mahdollisen tulevan puolisonsa kanssa. Henkilö ei seurustele tällä hetkellä, mutta toivoo jossakin vaiheessa seurustelevansa ja menevänsä naimisiin. Ajatusten kohde ei ole kukaan henkilön oikeasti tuntema ihminen, vaan kuvitteellinen hahmo. Ajattelun yhteyteen ei liity mitään konkreettista toimintaa tai tekoja. Onko tällaiset ajatukset sinusta väärin/siveettömiä/synnillisiä?

Edit: Raamatunkohta korjattu. Marko
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 24.09.2015 - klo:02:44 »

Hei Tietämätön neitsyt!

Seksuaalisuus on alueena hyvin herkkä. Monella tapaa omat ajatukset seilaavat edestakaisin syyllisyyden ja vapauden välillä. Toivon, että mainitsemasi tapaus exäsi kanssa ei sinua enää vaivaisi. Mielestäni sinä nimenomaan toimit hyvin, kun kuuntelit omatuntoasi. Kertomasi perusteella on vaikea sanoa, onko sinulla tilanteen suhteen edes ollut koskaan mitään anteeksipyydettävää. Joka tapauksessa saat luottaa siihen, että syntinsä tunnustavalle ja hylkäävälle on Jeesuksen anteeksianto luvattu.

Kysymyksesi seksileluista on vaikea, koska rajanveto ei ole helppoa. Kristittynä on tarkoitus elää mahdollisimman lähellä Jeesusta, jolloin kysymyksiä itselle ei pidä asettaa tyyliin: "Mitä kaikkea saan tehdä ja kuinka kauas mennä, jotta minut lasketaan vielä kristityksi". Tärkeintä on kysellä itseltään sitä, mihin suuntaan omilla valinnoillaan elämäänsä vie. Itsetyydytyksen suhteen olen usein jo tässä ketjussa kipuillut sitä, että Raamattu ei vedä tarkkoja rajoja.

Seksuaalisuus on rikas elämän osa-alue, ja jo Raamatussa sen tarkoitus on monitahoinen. Seksuaalinen vietti ja himo on Jumalan luoma asia. Paavali ottaa sen huomioon omassa avioliitto-opetuksessaan:

     Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä
     sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen;
     palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaa-
     maan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne. ...
     Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä
     pysyä yksin niin kuin minäkin. Mutta elleivät he jaksa hillitä
     itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin
     kuin palaa himon tulessa. (1. Kor. 7:5, 8-9)


Raamatun kokonaisuus avioliitto- ja seksiopetuksesta sisältää kuitenkin paljon muutakin. Heti luomiskertomuksesta käy ilmi, että seksuaalisuus on mitä syvimmässä määrin yhteyttä.

     Ja mies sanoi: - Tämä se on! Tämä on luu minun
     luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä
     sanottakoon: miehestä hänet on otettu.
     Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa,
     niin että he tulevat yhdeksi lihaksi. Ja he olivat
     molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa,
     eivätkä he tunteneet häpeää. (1. Moos. 2:23-25)


Jos muistan joskus kuulemani opetuksen oikein, Vanhan testamentin heprean käyttämä sukupuoliyhteyteen viittaava sana voidaan kääntää sanalla "tuntea". "Mies tunsi vaimonsa Eevan, ja Eeva tuli raskaaksi ja synnytti Kainin." Joka tapauksessa Raamattu opettaa avioliiton ja seksisuhteen ainutlaatuisuutta ja syvää tuntemista. Irtosuhteet ja useat kumppanit murentavat sitä perustaa, jota ainutlaatuisuuden on tarkoitus tuoda avioliittoon.

Tätä taustaa vasten ajattelen, että ei ole välttämättä hyväksi pyrkiä kehittämään itsetyydytyksestä seksuaalisuuden huipentumaa. Seksin on tarkoitus olla syvää, tyydyttävää ja monitahoista vuorovaikutusta ja luottamusta aviopuolison kanssa. Sitä luottamusta voi rakentaa myös tekemällä yhdessä löytöjä ja uusia oivalluksia. On varmaan liioittelevaa sanoa näin, mutta uskon, että itsetyydytykseenkin voi jäädä sillä tavoin koukkuun, että seksi tulevan kumppanin kanssa ei kaikilta osin vedä sille vertoja.

En osaa nyt sanoa mitään tarkempaa. Halusin tällaisen näkökulman tuoda sinulle pohdittavaksi.
Kirjoittanut: Tietämätön neitsyt
« : 17.09.2015 - klo:22:14 »

Moikka! Olen 18 vuotias neitseellinen, ja 24 exäni yritti kerran viedä neitsyyteni, mutta onneksi vahva omatunnontuska sai minut lähtemään tilanteesta. Juttu jäi kaduttamaan ja uskoon tulleena pyysin Herralta anteeksi antoa, ja taisin ehkä saadakin sen. Exäni herätti kuitenkin minussa piilossa olleet halut tempullaan, vaikka melko nopeasti tapahtuneen jälkeen lopetimme seurustelun tämän äkkipikaisuusen takia. Olen harjoittanut itsetyydytystä, sillä minusta se on pienempi synti kuin alkaa pellehtiä tuntemattomien kanssa. Olen pitänyt asian piilossa, enkä ole puhunut siitä kenellekään, mutta nyt kuitenkin olen miettinyt, onko Raamatullisesti oikein hankkia seksilelu. Jollakin tapaa se tuntuu synniltä, mutta toisaalta kyseessä on vain objekti. Olen lähiaikoina rukoillut saamatta vielä vastausta, onko Jumalan sanan mukaista tyydyttää itseään objektilla. Jollakin tapaa se tuntuu viattomalta, jollakin tapaa syntiseltä. Mitä sinä olet mieltä?
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 25.03.2015 - klo:15:52 »

Tervehdys Lueskelija!

Pakko olla kanssasi samaa mieltä siinä, että sinulla on taipumus järkeilyyn ja myös syvälliseen pohdintaan. Vaikka pidän itseäni melko taitavana ajattelijana, hartaasti oli luettava mietteitäsi, enkä silti ole ihan varma, olenko ymmärtänyt kysymyksesi taustat oikein. Jos pääsin kärryille ja ymmärsin oikein, niin minulla ei ole kovin pitkästi vastattavaa.

Ajatukset seksuaalisuuden portista ja syvästä yhteydestä puolisoon ovat hyviä filosofisia ja eettisiä pohdintoja. Järkeilyllä ja pohdinnoilla on silti kääntöpuolensa, jonka lähellä alat jo olla. Pohdinta kääntyy itseisarvoksi ja itseään ylläpitäväksi. Kärjistäen tarkoitan seuraavaa:

a) On mahdollista syventyä loppuun asti kultaisen säännön pohtimiseen kysymättä lähimmäiseltä kertaakaan, mitä tämä toivoo itselleen tehtävän.
b) On mahdollista syventyä Jumalan ajatusten pohtimiseen lukematta Sanasta, mitä Jumala tahtoo.

Nämä ovat kärjistyksiä, tiedän. Esimerkiksi Jumalan tahdon suhteen Raamattu ei toimi vain ulkoisena lakikirjana, vaan monissa elämänkysymyksissä joudutaan herkällä omallatunnolla miettimään Sanan merkitystä eri tilanteissa. Koen silti, että pohdintasi menee jo sille alueelle, jossa ei saada enää vastauksia aidosti lähimmäisen tai Jumalan näkökulmasta. Vastauksilla on merkitystä lähinnä sinun itsesi kannalta:

     Herraan Jeesukseen luottaen tiedän varmasti, ettei mikään
     ole sinänsä epäpuhdasta. Mutta jos joku pitää jotakin
     epäpuhtaana, hänelle se on epäpuhdasta. (Room. 14:14)


Tässä viestiketjussa on edellä olevissa viesteissä pyritty miettimään kovasti sitä, mitä Raamattu kertoo Jumalan tahdosta itsetyydytyksen suhteen. Vastauksissani olen löytänyt Jumalan käskyjä siveellisestä ajattelusta ja pyhyyteen pyrkimisestä. Itsetyydytystä ei kuitenkaan yksilöidä sen tarkemmin. En pysty edelleenkään sanomaan, että Jumalan sana kieltäisi tekona itsetyydytyksen. Pohdintaketjusi ei lopulta millään tavalla liity Jumalan tahtoon vaan kuten sanoin, siihen, miten itse asian näet.

Henkilökohtaisesti pitäisin sinun tilanteessasi kaikkein tärkeimpänä pohtia tyttöystäväsi kanssa sitä, mitä hän ajattelee. On asioita, joissa oikeaa ja väärää et voi määritellä sinä eikä tavallaan edes Jumala. Seksuaalisuudesta puhuminen on muutenkin tärkeää seurustelusuhteen edetessä. Tarkoitushan on jakaa se myöhemmin ihan käytännössäkin.
Kirjoittanut: lueskelija
« : 15.10.2014 - klo:19:06 »

Hei!

Löysin keskustelun "etsiessäni vastausta" ongelmaani, joka koskee itsetyydytystä mutta ajatellen tyttöystäväänsä (lue: kihlattua, kun olemme noin kolmikymppisiä ja seurustelleet yli 2 vuotta). Täällä keskustelijat ovat olleet ajattelevaisia. Myös pastori on antanut paljon ajattelemisen aihetta.

Myönnän, että minulla on taipumus "ulkoiseen asioiden järkeilyyn": järkeistän miten on oikein toimia, sitten kuitenkin itse toimin vastoin hienoa periaatettani, kuitenkaan tunnistamatta sitä synniksi - tai välittämättä. Mitä minuun kristittynä tulee, niin siis..."hedelmästään puu tunnetaan" (Matt. 7:21). Hedelmäni on hengellinen haaleus.

Samalta sivulta löytyy Kultainen käsky (Matt 7:12): "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää myös te samoin heille. Tämä on laki ja profeetat." kattaa ymmärtääkseni myös käänteisen versionsa ("mitä ette tahtoisi ihmisten tekevän teile..."). En tietenkään haluaisi tyttöystäväni ajattelevan muita ja siten rikkovan parisuhteen kulmakiviä. Koen, että edes sen verran vielä jaksan totella, olen kohdistamatta seksuaalisuuttani muualle kuin morsiameeni. Mutta että siirtämään kokonaan (avioliittoon)...

Kultainen käsky pätee kaikkialla maailmassa; muissakin uskonnoissa, jopa eläinlaumoissa, eikä ainoastaan kristinuskossa. Kristinuskossa Jeesus - tälläkin palstalla siteeratussa raamatunpaikassa Matt. 5:43-48 - täsmentää käskyä mm. jakeessa 47 sen kumoten, ettäkö yleisversio riittäisi: "jos te tervehditte ainoastaan veljiänne, mitä erinomaista te sillä saavutatte - eivätkö pakanatkin tee samoin?" Minun täällä Suomessa tuntuu olevan todella helppo noudattaa tuota kristillistä käskyä, mutta entä miten helppo esimerkiksi muiden veljien ja siskojen minua kohtaan?

Seksuaalisuus parisuhteessa on puolisoiden välisen henkisen ykseyden portti. Portti sulkeutuu, ellei seksuaalisuuden olemusta (="kielletyn hedelmän erityisasema") varjella. Mikähän on tuo seksuaalisuuden kaikesta muusta poikkeava erityspiirre?

Päättelisin, raamatunpaikkaan (Matt. 5:27-32) tukeutuen että erityispiirre on, että koska viettiään ei saa kohdistaa kehenkään muuhun kuin omaan puolisoon, niin se erityispiirre on tuo ainut sallittu himo: siis voimakas halu omaa puolisoaan kohtaan. Edellä oleva lause on ehkä vähän epäselvä lukea, koska jätin siitä sanat 'seksuaalisuus' pois, koska himo puolisoaan kohtaan, vaikka konkretisoituu seksuaalisesti, ei kuitenkaan rajoitu siihen.

Lapsi, lapsen usko järkyttyy vanhempiensa seksuaalisesta käyttäytymisestä, koska hän ajattelee vanhempiensa olevan täysin ihmisyytensä ja olemuksensa hallitsevia. Himoa, kuten sanoit, kuuluu hallita ja osata siirtää se molemmille ja ympäristölle sopivaan hetkeen. Seksuaalisuuden hallitseminen ja siirtäminen (puolisolleen avioliittoon) on varmaankin toinen erityispiirre, joka pitää portin avoinna.

Seksuaalisuus siis on portti, jota kautta pääsee omanlaiseensa ykseyteen puolison kanssa. Portin auki pitäminen on siksi tärkeää - se voi myös sulkeutua, jolloin seksuaalisuus jää ulkoiseksi panoksi. Portti sulkeutuu, jos seksuaalisuuden olemus vääristyy erilaiseksi, kuin mitä Jumala on suunnitellut sen olevan.

Seksuaalisuuden portti on erityinen laatuaan, joten sen portin olemuskin on oltava jollain lailla aivan erityinen. Päättelin yläällä, että portin erityiset ominaisuudet voisivat olla esimerkiksi: 1 se on ainut Jumalan sallima himo, eli omaa puolisoaan kohtaan (liittyy: dopamiinin ja oksitosiinin aiheuttamaan mielentilaan rakastellessa); 2 seksuaalisuuden kontrolloiminen ja kanavoiminen vain omalle puolisolleen ja oikeina hetkinä ("kielletty hedelmä", oma erityisyys puolisoaan kohtaan).

Palataksemme Kultaiseen käskyyn (Matt. 7:12), niin ajatellaan puolisoa: millaiset ominaisuudet hänessä pitäisivät tuota porttia ykseyteen avoinna? Seksikäs ulkonäkö ei sitten ole mikään vastaus tähän kysymykseen, nimittäin seksuaalisuuden portti on vähän eri juttu kuin "oman seksuaalisuutensa heräämiseksi tarvittava stimulaatio"! Se, että olisi halu päästä ykseyteen puolisonsa kanssa, ei tarkoita automaattisesti sitä, ettäkö seksuaalisen kanssakäymisen kautta siihen kykenisi. Esimerkkinä pornotähtien elämä.

Onko siis edes itsetyydytys omaa puolisoaan ajatellen sekään Jumalan mielen mukaista toimintaa?
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 14.09.2013 - klo:00:24 »

Hei Kukkaistyttö!

En kiellä ketään pitämästä itsetyydytystä itselleen vääränä asiana. Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, Raamattu käskee ihmisiä tavoittelemaan kaikin tavoin sydämen puhtautta. Itsetyydytys ei saa tulla tämän tavoitteen tielle. Mutta edelleenkään sitä ei saa tehtynä tekona väittää Raamatun valossa itsessään vääräksi asiaksi.

Otit esille kohdan, joka on ollut minulla mielessä näitä vastauksia kirjoittaessani, mutta en ole pitänyt sitä esillä siksi, että se ei puhu seksuaalietiikasta. Jos jae luetaan asiayhteydessään, huomataan sen puhuvan epäjumalanpalveluksesta. Jakeen käyttäminen seksuaalietiikan opetukseen olisi kyseenalaista. Pitäisin sitä jopa vääristelevänä tulkintana. Kyseinen jae on keskellä epäjumalanpalvelusta koskevaa nuhdesaarnaa, jossa Israelia verrataan uskottomaan puolisoon. Seksuaalisten tekojen kuvaukset ovat vertauskuvaa epäjumalanpalveluksesta, jossa Jumalan puoliso - eli israelin kansa ja seurakunta - rikkoo liiton ja kääntyy muiden jumalien, muiden puolisoiden palvelemiseen.

Lainaan tähän koko Hesekielin 16. luvun, niin tilannesidonnaisuuden ymmärtää paremmin. Materiaali on aika häpeilemätöntä. Hesekielin kirjaa ei itse asiassa juutalaisessa perinteessä saanut lukea yksinään alle 30-vuotiaana, koska siinä useassa kohdassa puhutaan epäjumalanpalveluksesta hyvin eroottisia kuvauksia käyttäen.


LUKU 16
Jerusalem, uskoton vaimo


Minulle tuli tämä Herran sana:

2. "Ihminen, tee Jerusalemille tiettäväksi, millaisiin iljettävyyksiin se on syyllistynyt. 3. Sano: Näin sanoo Herra Jumala Jerusalemille: Sinä polveudut Kanaanin kaupustelijoista, sinun isäsi oli amorilainen ja äitisi heettiläinen. 4. Kelpo sukua! Kun synnyit, ei napanuoraasi katkaistu, vedellä ei sinua pesty, suolalla ei sinua hierottu eikä sinua kääritty kapaloihin. 5. Mitään näistä ei sinulle tehty, sen vertaa ei kukaan sinua säälinyt eikä armahtanut. Sinut vietiin ulos ja jätettiin heitteille, niin vähäarvoisena henkeäsi pidettiin, kun synnyit.

6. "Minä kuljin sinun ohitsesi ja näin sinut veressäsi potkimassa, ja kun makasit siinä veressäsi, minä sanoin sinulle: 'Jää eloon 7. ja kasva suureksi!' Ja minä tein sinusta kuin niityn kukan. Sinä kasvoit ja vartuit, kehityit täydeksi naiseksi, sinun rintasi kaartuivat kiinteinä ja hiuksesi kasvoivat ja tuuheutuivat. Mutta sinä olit alaston ja paljas.

8. "Minä kuljin sinun ohitsesi ja näin, että oli tullut aikasi, rakkauden aika. Minä levitin sinun yllesi viittani liepeen ja verhosin alastomuutesi. Minä vannoin sinulle valan ja solmin liiton kanssasi, ja sinä tulit minun omakseni - näin sanoo Herra Jumala. 9. Minä pesin sinut vedellä, huuhdoin yltäsi veren ja voitelin sinut öljyllä.

10. "Minä puin sinut kirjailtuihin juhlavaatteisiin, panin jalkaasi pehmeät nahkakengät, kiedoin päähäsi pellavaisen liinan ja asetin upean viitan harteillesi. 11. Minä kaunistin sinut koruilla ja sinun ranteesi kultarenkailla ja kiedoin kaulaasi kultaiset ketjut. 12. Minä kiinnitin nenääsi kultarenkaan, ripustin korut sinun korviisi ja laskin hiuksillesi kimaltavan otsarivan. 13. Sinä koristauduit kullalla ja hopealla, sinun vaatteesi olivat hienointa pellavaa ja kallista, kirjailtua kangasta. Ruoaksesi sait parhainta vehnäleipää, hunajaa ja oliiviöljyä. Niin sinusta kehkeytyi ihanan kaunis nainen, kuninkaille olisit kelvannut. 14. Sinun maineesi kiiri kansojen keskuuteen, niin kaunis olit, olit täydellinen ihanuudessasi, jonka minä sinulle lahjoitin. Näin sanoo Herra Jumala.

15. "Mutta sinä aloit luottaa omaan kauneuteesi, aloit harjoittaa haureutta maineesi turvin. Sinä tarjosit itseäsi jokaiselle, joka ohitsesi kulki, sinä antauduit jokaisen omaksi. 16. Sinä otit vaatteita ja teit itsellesi monenkirjavat pyhäkköpaikat, missä harjoitit haureutta vaatteittesi päällä. Niin ei ollut kukaan tehnyt, eikä niin ole kukaan tekevä. 17. Sinä otit kauniit lahjasi, minun antamani kulta- ja hopeakorut, teit niistä miehuuden tunnuksia ja harjoitit haureutta niiden kanssa. 18. Sinä otit kirjaillut vaatteesi ja verhosit niillä nuo patsaat, ja niiden edessä sinä uhrasit öljyn ja suitsukkeet, jotka olit minulta saanut. 19. Ja herkut, jotka minä sinulle annoin, minun antamani hienot vehnäleivät, öljyn ja hunajan, sinä panit niiden eteen tuoksuvaksi uhriksesi. Tämän kaiken sinä teit. Näin sanoo Herra Jumala.

20. "Sinä otit poikasi ja tyttäresi, jotka olit minulle synnyttänyt, ja uhrasit heidät jumaliesi ruoaksi. Eikä sekään riittänyt sinulle. 21. Tuliuhrinakin sinä uhrasit minun poikiani. 22. Olit pelkkää irstautta ja iljetystä, mieleesi ei lainkaan tullut, miten lapsena makasit veressäsi, potkit alastomana ja paljaana.

23. "Eikä tuokaan pahuutesi riittänyt sinulle. Voi sinua, sanoo Herra Jumala, voi sinua! 24. Jokaiselle aukiolle sinä pystytit palvontapaikkasi, 25. jokaiseen risteykseen sinä teit itsellesi pyhän paikan. Sinä tahrasit saamasi kauneuden, levitit reitesi jokaiselle ohikulkijalle ja harjoitit haureutta vielä enemmän kuin ennen. 26. Sinä makasit egyptiläisten kanssa, noiden isoelimisten naapuriesi, sinä menit yhä pitemmälle haureudessasi ja herätit minun vihani.

27. "Minä kohotin käteni sinua vastaan, otin sinulta osuutesi pois ja jätin sinut vihollistesi filistealaisten armoille. Jopa heidän silmissään sinun irstas elämäsi oli häpeällistä. 28. Sinä olit yhäti kyltymätön, ja niin harjoitit haureutta myös assyrialaisten kanssa. Kyllääsi sinä et silti saanut, vaikka makasit heidänkin kanssaan. 29. Niinpä tyydytit himoasi yhä ahnaammin, olit Kaldean kauppamiesten oma, mutta vieläkään sinä et kyllääsi saanut.

30. "Miten polttikaan himo sinun sydäntäsi, kun tuota kaikkea teit, kun alennuit portoista pahimmaksi - näin sanoo Herra Jumala. 31. Jokaiseen risteykseen sinä pystytit palvontapaikkasi, jokaiselle aukiolle teit pyhän paikan, mutta toisin kuin muut portot sinä et pyytänyt maksua. 32. Tapa on, että nainen ottaa maksun, kun hän rikkoo liittonsa ja pettää miestään; 33. yksikään portto ei jää palkatta. Mutta sinä, sinä olet maksanut rakastajillesi! Sinä jakelit lahjoja itse, maksoit heille, jotta joka puolelta saisit heidät tulemaan luoksesi. 34. Sinä teit kaiken vielä pahemmin kuin toiset portot: sinun perässäsi ei juossut yksikään mies, ja rakastelusta maksoit sinä itse, sinulle siitä ei maksua annettu. Niin alas sinä vajosit.

35. "Sen tähden, portto, kuule tämä Herran sana. 36. Näin sanoo Herra Jumala: Sinä olet riisunut itsesi alasti, riettaasti olet paljastanut häpysi rakastajillesi ja kaikille iljettäville jumalillesi, ja poikasi sinä olet surmannut ja uhrannut niille. 37. Sen tähden minä kokoan kaikki rakastajasi, nuo kaikki, joihin veresi veti - sekä ne, joita rakastit, että ne, joihin petyit. Minä kokoan heidät eri tahoilta ja tuon heidät sinua vastaan, ja minä asetan sinut alastomana heidän eteensä, niin että he näkevät sinut kaikessa alastomuudessasi. 38. Minä tuomitsen sinut siten kuin avionrikkojat ja murhaajat tuomitaan, vihani vimmassa minä panen sinun veresi vuotamaan. 39. Minä annan sinut heidän käsiinsä, ja he hajottavat sinun palvontapaikkasi ja tuhoavat pyhät kukkulasi, he riistävät vaatteet yltäsi, ottavat korusi pois ja jättävät sinut makaamaan alastomana ja paljaana. 40. He nostavat kansan sinua vastaan, kivittävät sinut hengiltä ja lyövät miekoillaan sinut kappaleiksi. 41. He polttavat kaikki talosi tuhkaksi ja panevat tuomiosi täytäntöön, ja tämä tapahtuu kaikkien muiden naisten nähden.

"Näin minä teen lopun sinun portonelämästäsi, enää et lahjojasi jakele. 42. Minä tyhjennän kaiken vihani sinuun, vasta sitten vimmani kääntyy sinusta pois, minä tyynnyn enkä enää ole vihoissani. 43. Sinä et muistanut nuoruutesi aikaa vaan vihastutit minut teoillasi, ja siksi minä annan sinulle tekojesi mukaan - näin sanoo Herra Jumala. Sinä olet elänyt häpeällisesti, olet syyllistynyt moniin iljettävyyksiin.

44. "Jokainen, joka taitaa sananlaskuja, sanoo sinusta: 'Millainen äiti, sellainen tytär.' 45. Sinä olet äitisi tytär - äitisi, joka vähät välitti miehistään ja lapsistaan. Sinä olet sisartesi sisar - sisartesi, jotka vähät välittivät miehistään ja lapsistaan. Teidän äitinne oli heettiläinen ja isänne amorilainen. 46. Isompi sisaresi oli Samaria, joka tyttärineen sijaitsee sinusta pohjoiseen, ja pikkusisaresi, sinusta etelään, oli Sodoma tyttärineen. 47. Sinä seurasit heidän teitään ja heidän iljettäviä tekojaan, eikä siinä kyllin: hetki vain, ja olit omilla teilläsi tehnyt paljon enemmän pahaa. 48. Niin totta kuin elän, sanoo Herra Jumala, sisaresi Sodoma tyttärineen ei vetänyt vertoja sinulle ja sinun tyttärillesi. 49. Sinun sisaresi Sodoman synti oli julkea itsekkyys. Hän vietti tyttärineen yltäkylläistä ja huoletonta elämää, mutta kurjalle ja köyhälle hän ei avannut kättään. 50. He kävivät yhä julkeammiksi ja ryhtyivät minua uhmaten yhä uusiin iljettävyyksiin, ja silloin minä pyyhkäisin heidät pois, kuten olet nähnyt. 51. Eikä Samaria tehnyt puoliakaan sinun synneistäsi.

"Sinä olet tehnyt iljettäviä tekoja enemmän kuin sisaresi yhteensä. Niiden iljetysten rinnalla, joita sinä olet tehnyt, näyttävät sisaresi puhtailta ja viattomilta. 52. Siispä kanna sinäkin häpeäsi, jolla olet parantanut sisartesi maineen. Syntisi, jotka ovat iljettävämpiä kuin heidän tekonsa, ovat osoittaneet heidät sinua puhtaammiksi. Häpeä siis, kanna häpeäsi, sinä, joka olet saanut sisaresi näyttämään viattomilta!

53. "Minä käännän heidän kohtalonsa, Sodoman ja hänen tyttäriensä ja Samarian ja hänen tyttäriensä kohtalon, ja samalla tavoin käännän sinunkin kohtalosi, 54. jotta ymmärtäisit kantaa häpeäsi ja katuisit kaikkea, mihin alennuit ja millä kohotit sisartesi maineen.

55. "Sisaresi Sodoma ja hänen tyttärensä elpyvät entiselleen, samoin Samaria tyttärineen, ja myös sinä ja tyttäresi elvytte ennallenne. 56. Muistatko, miten mielelläsi parjasit sisartasi Sodomaa, kun itse olit kunniasi kukkuloilla, 57. ennen kuin oma pahuutesi paljastui? Nyt olet sinä vuorostasi pilkan kohteena. Sinua pilkkaavat edomilaiset ja kaikki heidän naapurinsa, ja joka puolelta lankeaa yllesi myös filistealaisten pilkka. 58. Sinun on nyt kannettava häpeällisten ja iljettävien tekojesi seuraukset. Näin sanoo Herra Jumala.

59. "Näin sanoo Herra Jumala: Minä teen sinulle ansiosi mukaan, kun halveksit valaa ja rikoit liiton. 60. Kuitenkin minä muistan liittoni, sen, jonka kanssasi tein, kun vielä olit nuori, ja minä vahvistan välillemme liiton, joka kestää ikuisesti. 61. Ja sinä muistat, miten olet elänyt, ja häpeät, kun otan vanhemmat ja nuoremmat sisaresi ja annan heidät sinulle tyttäriksi - siitä huolimatta, että sinä et ole liittoasi pitänyt. 62. Minä vahvistan liiton sinun kanssasi, ja silloin sinä tiedät, että minä olen Herra. 63. Sinä muistat tekosi, sinä häpeät, et tohdi suutasi avata häpeäsi tähden, kun minä annan anteeksi kaiken minkä olet tehnyt. Näin sanoo Herra Jumala." (Hes. 16:1-63)
Kirjoittanut: Kukkaistyttö
« : 13.09.2013 - klo:20:52 »

Itsetyydytys siis on syntiä.
Kirjoittanut: Kukkaistyttö
« : 13.09.2013 - klo:20:45 »

Nettipappi puhuu itsetyydytyksen oikeutuksesta varsin sujuvasanaisesti. Hän ei ole kuitenkaan oikeassa siinä ettei raamatussa puhuttaisi itsetyydytyksestä.

 "Sinä otit kauniit lahjasi, minun antamani kulta-ja hopeakorut, teit niistä MIEHUUDEN TUNNUKSIA ja harjoitit  haureutta niiden kanssa. " Hes.16:17

Vanhassa testamentissa puhutaan myös haureudesta jota on harjoitettu kivien kanssa, eläinten kanssa jne.
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 07.07.2013 - klo:14:03 »

Tervehdys Peruna!

Aiemmin tässä ketjussa, edellisen sivun puolella, olen käsitellyt tuota kysymystäsi himoitsemisesta ja sen kohteesta. Lukaise myös ne vastaukseni läpi.

Himoitsemisessahan ei fyysisesti petä ketään. Mutta eivätpä puolisot keskimäärin nauti siitäkään, että edes avioliitossa ajateltaisiin toisia himoiten. Siksi kai Jeesus opettikin, että ajatuksissa tehty aviorikos on myös aviorikos. Jos vedettäisiin esimerkki äärimmäisyyksiin, voitaisiin luoda kuviteltu tilanne, jossa puoliso suostuu seksiin oman puolisonsa kanssa, mutta päivät pitkät puhuu ja haaveilee jostakusta toisesta. Vaikka sen toisen kanssa ei mitään konkreettista tapahtuisikaan, olisi se silti todella paha asia parisuhdetta ajatellen.

Myöskään fyysiset suhteet ennen avioliittoa eivät paranna tulevaa avioliittoa. Pikemminkin ne ovat hidasteena tai pahimmillaan suurina kompastuskivinä sen lopullisen suhteen rakentamiselle. Harva ihminen haaveilee siitä, että tuleva puoliso olisi mahdollisimman kokenut ja mahdollisimman pitkän seksihistorian omistava ihminen. Kyllä ainutlaatuisuus on useimman mielestä upea asia. Siksi myös ajatusten ja himojen suhteen on aina vain parempaa ja puhtaampaa, jos suuntautuu ainutlaatuista avioliittoa kohti.

Tässä ketjussa on puhuttu nimenomaan siitä, onko itsetyydytys oikein vain väärin. Olen kirjoittanut toistuvasti, miten Raamattu ei puhu itsetyydytyksen käytännön toteuttamisesta mitään. Eikä sitä siksi saa sanoa synniksi. Mutta en ole osannut vielä mielestäni oikealla tavalla lähestyä itsetyydytyksen liepeillä olevaa oikeaa ongelmaa. Otan aluksi pari raamatunkohtaa:

     Kasvakaa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa
     ja tuntemisessa. (2. Piet. 3:18a)

     Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa,
     uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on
     Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja
     täydellistä. (Room. 12:2)


Jumala haluaa, että ihmiset kasvaisivat hänen tuntemisessaan. Työkaverini kerran totesi, että häneltä usein kysytään, mitä kaikkea kristitty saa tehdä. Hän koki, että kysymyksen sävy on pääsääntöisesti ollut: "Kuinka kaukana Kristuksesta voin elää, jotta minua pidetään vielä kristittynä?" Oikea tapahan olisi kysyä: "Kuinka lähellä Jeesusta pystyn elämään?"

En ainakaan vielä osaa sanoa mitään tarkempaa, mitä tähän mennessä olen kirjoittanut itsetyydytyksestä. Mutta siitä olen varma, että Jeesus haluaa, että jokainen hänen seuraajansa tutkii omaa sydäntään. Kristityn ei ole tarkoitus todeta: "Nyt olen uskova. Enää ei tarvitse kasvaa tai tehdä parannusta mistään." Kristittynä eläminen on jatkuvaa kasvua kohti Kristusta. Jeesus on esikuva, jota kohti Jumala kaikkia kasvattaa. Ja sehän tarkoittaa siis, että kukaan ei tule olemaan valmis ennen taivasta. Siksi oman sydämen tutkiminen on valtavan tärkeää:

     Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat,
     aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset
     ja herjaukset. Nämä ne ihmisen saastuttavat, ei se, että
     syö pesemättömin käsin. (Matt. 15:19-20)


Tätä kohtaa edeltää tilanne, jossa fariseukset ihmettelivät, miksi Jeesus ei ulkoisesti toiminut puhtaussäädösten mukaan. Jeesus opetti, että sydämen asenne on tärkein. Tämä sopii mielestäni erinomaiseksi ohjeeksi myös itsetyydytystä koskien. Ja se asettaa melkoisen haasteen tätä elämää ajatellen.

Yhä vain nuoremmille lapsille on helposti tarjolla internet lukuisine houkutuksineen. Seksiä ja paljasta pintaa tarjoillaan kaikkialla. Kaveripiirien puheissa - jopa uskovien nuorten kesken - leikitellään kaksimielisyyksillä ja rivouksilla. Tai pahimmillaan rohkaistaan muita omiin kokemuksiin vedoten. Lehtien ja keskustelupalstojen viestit ovat täynnä seksiin kannustamista ja erilaistiin kokemuksiin yllyttämistä. Ei tämän kaiken jälkeen ole järkeä enää ihmetellä, onko itsetyydytys ilman himoa mahdollista. Kaikkein tärkeintä on ymmärtää, että kristittyä kutsutaan pois kaikesta tästä. Jeesus rukoili seuraajiensa puolesta ennen kuolemaansa:

     Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet
     osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan,
     niin kuin en minäkään kuulu. En kuitenkaan pyydä, että
     ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät
     pahalta. He eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään
     kuulu. Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus.
     (Joh. 17:14-17)


Jos antaa sydämelleen vallan ajatella mitä vain, jos antaa silmilleen luvan katsella mitä vain ja jos antaa suulleen luvan puhua mitä vain, ei ole mikään ihme, jos itsetyydytys ilman siveettömiä ajatuksia tuntuu vaikealta. Koko elämähän on silloin suuntautunut siihen suuntaan, että itsetyydytys on kaiken sen jälkeen vain jäävuoren huippu. Se osa, joka tulee näkyväksi. Ja silloin on todella vaikea asetelma se, jos pitää itsetyydytystä syntinä, mutta siveettömiä ajatuksia luonnollisina tai jopa tavoiteltavina. Raamattu ohjaa toimimaan juuri päinvastoin. Job sai hurskaudestaan kiitokset jopa Jumalalta, ja hän totesi:

     Olen tehnyt silmieni kanssa sopimuksen:
     koskaan en katsele naisten puoleen. (Job 31:1)


Tuo on kyllä tavoittelemisen arvoinen suoritus. Siihenhän Jeesuskin kehoitti:

     Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin,
     että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt
     aviorikoksen hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee
     sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi,
     että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko
     ruumiisi joutuu helvettiin. (Matt. 5:28-29)


Murrosiän hormoonimyrsky ei ole helppo. Ja se on varmaa, että vastakkaisen sukupuolen ajattelemista himoiten on täysi mahdottomuus välttää. Mutta on hirvittävän suuri ero siinä, antaako siihen itselleen luvan ja edistääkö sitä. Vai pitääkö sitä Raamatun vastaisena ja haluaako siitä tehdä parannusta.

Karkeasti jos asian sanoisi, kristityn ei ole Raamatun valossa mitään syytä syyllistää itseään itsetyydytyksestä - tai edes kynsin ja hampain taistella sitä vastaan. Kristityn täytyy opetella suuntaamaan sydämensä siihen suuntaan, että hän voisi pitää Jeesusta esikuvanaan ja opetella elämään hänen tavallaan ja tahtonsa mukaan. Sen jälkeen itsetyydytys asettuu varmasti oikeisiin uomiinsa.

Rukous ja paastoaminen, sekä syntien tunnustaminen jollekin toiselle kristitylle ovat ensiarvoisen tärkeitä työkaluja. Niitä ei ole tarkoitettu vain hätävaraksi tai äärimmäiseen kriisiin. Niiden kuuluisi olla säännöllisessä käytössä jokaisella kristityllä. Sitä kautta sydän monella tapaa paranee ja kasvaa oikeaan suuntaan.
Kirjoittanut: Peruna
« : 05.05.2013 - klo:18:37 »

Mun mielestä itsetyydytykseen liittyy aina himoamista. Mutta onko se himo syntiä, jos ei edes ole suhteessa kenenkään kanssa? Ketä siinä silloin muka pettää? Ymmärrän toki, että avioliitossa oleva ei saa haluta kuin omaa puolisoaan, mutta entä sinkku?