Nettipappi.net
Keskustelut => Kysy Nettipapilta => Aiheen aloitti: pyrski - 17.06.2007 - klo:16:43
-
Moi! Monet Raamatun selvät moraali- ja muutkin opetukset ovat lähes kaikille selvät. Kuitenkin joskus
väitell keskustellessa liberaalisti ajattelevien henkilöiden kanssa joihinkin itsestäänselviin asioihin ei vain löydä nopeasti sopivaa kohtaa Raamatusta. Tässä on neljä kohtaa, muut keskustelijat saavat ilman muuta keksiä lisää!
a) Helvetti on olemassa ja kaikki eivät pääse taivaaseen.
Joskus näinkin itsestäänselvä asia hämärtyy... eli jotain raamatunkohtia, jotka valaisevat asiaa
b) Esiaviollinen seksi on syntiä.
c) Raamattu ei hyväksy homoutta.
d) Taivaaseen ei päästä omilla teoillamme vaan Jeesuksen sovitustyöllä.
Kiitos jos heität näihin "kiista"kysymyksiin hyviä raamatunkohtia.
-
Moi Pyrski!
Onpa kiva, kun ei tarvitse pelätä kirjoittavansa mitään hölmöä. Voi vaan lainailla Raamattua. Mutta tokihan aina Raamattuakin voidaan lainailla niin valikoiden, että asia saadaan sillä vääristymään. Yritän kuitenkin etsiä aika selkeitä kohtia. Ja jos vähän vaikeampia tulee eteen, niin selitän niitä. Otetaan yksi aihe kerrallaan.
a) Helvetti on olemassa ja kaikki eivät pääse taivaaseen.
Joskus näinkin itsestäänselvä asia hämärtyy... eli jotain raamatunkohtia, jotka valaisevat asiaa
Helvetti mainitaan 11 kertaa Raamatussa. Tässäpä ne kaikki:
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen,
on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen:
"Senkin hölmö", on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo:
"Sinä hullu", on ansainnut helvetin tulen. (Matt. 5:22)
Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi,
että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle
parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
(Matt. 5:29-30)
Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua.
Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
(Matt. 10:28)
Jos kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan parempi,
että käsipuolena tai jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat
kädet ja jalat tallella heitetään ikuiseen tuleen. Ja jos silmäsi viettelee sinua,
repäise se irti ja heitä menemään. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle
elämään, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvetin tuleen.
(Matt. 18:8-9)
Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret
hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä
helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette. (Matt. 23:15)
Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että käsipuolena
pääset sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin,
sammumattomaan tuleen [missä "mato ei kuole eikä tuli sammu"]. Jos
jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että jalkapuolena pääset
sisälle elämään, kuin että sinut molemmat jalat tallella heitetään helvettiin
[missä "mato ei kuole eikä tuli sammu"]. Ja jos silmäsi viettelee sinua, heitä se pois.
Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että
sinut molemmat silmät tallella heitetään helvettiin, missä "mato ei kuole eikä tuli
sammu". (Mark. 9:43-48)
Kuulkaa, ketä teidän tulee pelätä. Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen
että syöstä hänet helvettiin. Niin, sanon teille: häntä teidän on pelättävä.
(Luuk. 12:5)
Ja kielikin on tuli; meidän jäsentemme joukossa se on vääryyden maailma.
Se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän,
itse liekehtien helvetin tulta. (Jaak. 3:6)
Tämän lisäksi kadotus mainitaan 21 kertaa. Otan tässä muutaman maininnan:
Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark. 16:16)
Jumala on oikeudenmukainen: hän antaa teidän ahdistajienne joutua ahdinkoon,
mutta ahdistetut - niin teidät kuin meidätkin - hän päästää siitä, kun Herra Jeesus
väkevien enkeleittensä kanssa ilmestyy taivaasta tulenlieskojen keskellä ja
rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä suostu olemaan kuuliaisia
Herramme Jeesuksen evankeliumille. Heidän rangaistuksenaan on ikuinen
kadotus, ero Herrasta ja hänen voimansa kirkkaudesta, (2. Tess. 1:6-9)
Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion,
niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden
ja elämän. (Room. 5:18)
Siksi minä tänä päivänä vakuutan teille, että jos joku teistä joutuu kadotukseen,
syy ei ole minun: minä olen avoimesti julistanut teille kaiken, mitä Jumalan
pelastussuunnitelmaan kuuluu. (Ap. t. 20:26-27)
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään,
joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.
(Joh. 3:16)
Lisäksi puhutaan tulisesta järvestä ja ikuisesta tulesta:
Mutta peto otettiin kiinni, samoin väärä profeetta, joka pedon nimissä oli tehnyt
tunnustekoja ja johtanut harhaan sen merkin ottaneet ja sen kuvaa kumartaneet
ihmiset. Ne molemmat heitettiin elävinä tuliseen järveen rikinkatkuisten
lieskojen keskelle. (Ilm. 19:20)
Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen,
tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan
yötä päivää, aina ja ikuisesti. (Ilm. 20:10)
Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta,
heitettiin tuohon tuliseen järveen. (Ilm. 20:15)
Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat,
epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat
tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema.
(Ilm. 21:8 )
Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: "Menkää pois minun luotani,
te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen
enkeleilleen. (Matt. 25:41)
Ja lopuksi vielä Jeesuksen vertaus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta:
Oli rikas mies. Hänen vaatteensa olivat purppuraa ja hienointa pellavaa,
ja päivästä päivään hänen elämänsä oli pelkkää ylellisyyttä ja juhlaa.
Mutta hänen porttinsa pielessä virui köyhä Lasarus, täynnä paiseita.
Köyhä olisi nälkäänsä halunnut syödä niitä ruokapaloja, joita rikkaan
pöydältä putoili. Koiratkin tulivat siihen ja nuolivat hänen paiseitaan.
Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan.
Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Kun hän tuonelan tuskissa kohotti
katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa
vasten. Silloin hän huusi: "Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus
tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni.
Näissä liekeissä on kauhea olla." Mutta Abraham sanoi: "Muista, poikani,
että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä
vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. Sitä paitsi meidän
välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla
teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli
meidän puolellemme." Rikas mies sanoi: "Isä, minä pyydän, lähetä hänet
sitten vanhempieni taloon. Minulla on viisi veljeä - hänen pitäisi varoittaa
heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan." Abraham vastasi:
"Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä." "Ei, isä Abraham", mies sanoi,
"mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät."
Mutta Abraham sanoi: "Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja,
ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista." (Luuk. 16:19-31)
-
Heip jälleen!
c) Raamattu ei hyväksy homoutta.
Tästä aiheesta on jo vastaus Nettipapin palstalla tässä linkissä (http://nettipappi.net/index.php/topic,37.msg417.html#msg417). Sieltä löytyvät seuraavat raamatunkohdat ja niistä poikivia ajatuksia.
Älä makaa toisen miehen vaimon kanssa, ettet tulisi saastaiseksi. Älä uhraa
lastasi Molokille, sillä jos niin teet, häpäiset oman Jumalasi nimen. Älä makaa
miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko.
Älä yhdy mihinkään eläimeen, ettet tulisi saastaiseksi. Älköön kukaan nainen
paritelko eläimen kanssa, sillä sellainen on luonnonvastaista. (3. Moos. 18:20-23)
Jos mies makaa miniänsä kanssa, heidät on molemmat surmattava. He ovat
tehneet luonnottoman teon ja ovat itse ansainneet kuolemansa. Jos mies
makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat
tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet
kuolemansa. (3. Moos. 20:12-13)
Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa?
Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat
eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat
miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät.
(1. Kor. 6:9-10)
Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien,
jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja
äidinmurhaajien, tappajien, siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten,
ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten
takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. (1. Tim. 1:9-10)
Näiden lisäksi muistuu mieleeni vielä yksi:
He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja
palvelleet luotua eivätkä Luojaa - olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen.
Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat
vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat
samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo
toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään
säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Koska he eivät ole antaneet
arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten
valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi. ... Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen,
että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat
itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin.
(Room. 1:25-28, 32)
-
Ja seuraava sarja raamatunkohtia, ollos hyvä!
b) Esiaviollinen seksi on syntiä.
Nyt poimin pääasiassa erilaisia raamatunkohtia suuremmin niitä selittelemättä. Tarkemmin ajatuksiani löytyy Nettipapin palstan otsikosta Avioliitto vai avoliitto? (http://nettipappi.net/index.php/topic,104.0.html)
Ensimmäiseksi on hyvä huomata, että Raamattu käyttää esiaviollisista suhteista nimitystä haureus.
Jos mies otettuaan itselleen vaimon ja maattuaan hänen kanssaan alkaa
tuntea vaimoaan kohtaan vastenmielisyyttä, esittää häntä vastaan perättömiä
syytöksiä ja parjaa häntä sanoen: ”Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta
kun makasin hänen kanssaan, huomasin, ettei hän ollut neitsyt”, tytön isän ja
äidin on vietävä todiste tytön neitsyydestä portin luo kaupungin vanhimmille.
Tytön isän tulee sanoa vanhimmille: ”Minä annoin tyttäreni tuolle miehelle
vaimoksi, mutta mies alkoi vihata häntä. Hän on puhunut perättömiä ja väittää,
ettei tyttö ollut neitsyt. Tässä on todistus tyttäreni neitsyydestä.” Sitten vanhempien
tulee levittää veren tahrima vaate kaupungin vanhimpien eteen, ja näiden on
ruoskittava mies ja määrättävä hänelle sakkoa sata hopeasekeliä, jotka annetaan
tytön isälle, koska mies on mustannut koskemattoman israelilaisen tytön mainetta.
Tyttö jääköön miehen vaimoksi, eikä mies saa koko elinaikanaan hylätä häntä.
Jos taas miehen esittämä väite pitää paikkansa eikä voida näyttää toteen, että
tyttö oli koskematon, vanhimpien tulee viedä tyttö isänsä talon ovelle ja kaupungin
miesten on kivitettävä hänet hengiltä; hän on harjoittanut haureutta ja tuottanut
häpeää isänsä talolle ja koko Israelille. Hävittäkää paha keskuudestanne.
(5. Moos. 22:13-21)
Seuraavassa muutama kohta, joissa haureus tuomitaan varsin yksiselitteisesti:
Haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa
ja kunkin naisen oman miehensä kanssa. (1. Kor. 7:2)
Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
(1. Tess. 4:3-4 KR38)
Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee,
kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko
osuu ihmisen omaan ruumiiseen. (1. Kor. 6:18)
Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja
juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa
(Room. 13:13 KR38)
Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei
tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa. (1. Kor. 5:1)
Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat,
ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta. (1. Kor. 10:8 KR38)
ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että
joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet
sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet. (2. Kor. 12:21 KR38)
Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako
teidän keskuudessanne (Ef. 5:3 KR38)
KR38-lyhenteellä tarkoitan vanhaa Raamatun käännöstä. Uusi käännös käyttää haureus sanan tilalla usein sanaa siveettömyys. Jotta asiayhteys säilyy paremmin, otin lainauksen vanhan käännöksen mukaan sellaisissa tapauksissa, joissa uudessa käännöksessä haureus sana oli korvattu siveettömyydellä.
Joku ehkä arvelee menettelevänsä sopimattomasti morsiantaan kohtaan,
kun hän tuntee tähän ylivoimaista halua eikä voi sille mitään. Hän saa
kuitenkin tehdä niin kuin haluaa, se ei ole väärin, he voivat mennä naimisiin.
Mutta jos joku ei tunne voittamatonta pakkoa vaan hallitsee tahtonsa ja
pysyy lujasti päätöksessään säilyttää morsiamensa koskemattomana,
hän tekee oikein. (1. Kor. 7:36-37)
Selkeää: Jos et voi hillitä itseäsi ja olla koskematon, mene naimisiin.
-
Jatko-moi!
Tämä viimeisin kysymäsi raamatunlausesarja on erittäin hyödyllinen. Liekö ihmisen syntisestä luonnosta vai mistä johtuvaa, mutta nämä unohtuvat liian helposti.
d) Taivaaseen ei päästä omilla teoillamme vaan Jeesuksen sovitustyöllä.
Raamattu on pullollaan kertomuksia ja opetuksia siitä, miten ihminen pelastuu vain uskomalla ja turvautumalla Jeesukseen. Yritän kuitenkin keskittyä poimimaan mahdollisimman tarkasti juuri tuohon sinun kysymääsi näkökulmaan pureutuvia ytimekkäitä kohtia.
Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät
pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla. (Ap. t. 4:12)
Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen,
saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi. (Ap. t. 10:43)
Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto.
(Ef. 1:7a)
Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon.
Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.
Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. (Ef. 2:8-9)
Mutta jos valinta kerran perustuu armoon, se ei perustu ihmisen tekoihin
- muutenhan armo ei olisi armo. (Room. 11:6)
Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen
tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen
menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni
Kristuksen ja jotta kävisi ilmi, että kuulun hänelle. Näin minulla ei enää ole mitään
omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus,
jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo.
(Fil. 3:8-9)
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte
saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton.
Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, (1. Piet. 3:21)
Työntekijälle maksettua palkkaa ei katsota armosta saaduksi vaan ansaituksi.
Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman
vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi. Ylistäähän Daavidkin
autuaaksi sellaista ihmistä, jonka Jumala katsoo vanhurskaaksi hänen teoistaan
riippumatta: - Autuaita ne, joiden pahat teot on annettu anteeksi ja joiden synnit
on pyyhitty pois. Autuas se mies, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään.
(Room. 4:4-8)
Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja
profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen
Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa
asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta
mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus
on lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen
verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut
vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit
rankaisematta, mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa:
hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen.
Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut
tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki. Katsomme siis,
että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.
(Room. 3:21-28)
Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen
kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille.
Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu:
"Uskosta vanhurskas saa elää." (Room. 1:16-17)
He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa
vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee
Jumalalta. Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen,
joka uskoo. (Room. 10:3-4)
-
Vaikka tällä palstalla onkin keskusteltu Naispappeudesta ja Rakkaudesta, niin niin niihin raamatunkohtia.
Eli:
e) Naispappeutta puolesta ja vastaan
f) Rakkaus on tekoja, ei tunne
Ei siis tarvitse selityksiä, kohtia vain.
-
Hei Aani!
e) Naispappeutta puolesta ja vastaan
Yleensä kaikkia näitä kohtia käytetään perustelujen kanssa, mutta siitä olenkin kirjoittanut jo jotain tässä aiheessa (http://nettipappi.net/index.php/topic,40.0.html). Tällä erää vain kohtia sen suuremmin selittelemättä, niin kuin pyysitkin.
Vastaan:
Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis,
harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, ... Myös
seurakunnanpalvelijoiden on oltava arvokkaita ja vilpittömiä. He eivät
saa käyttää liikaa viiniä eivätkä tavoitella omaa hyötyään. ... Samoin tulee
naisten olla arvokkaita, eivätkä he saa puhua muista pahaa. Heidän on oltava
raittiita ja kaikessa luotettavia. Seurakunnanpalvelijan on oltava yhden
vaimon mies, ja hänen on pidettävä hyvää huolta lapsistaan ja perheväestään.
(1. Tim. 3:2, 8, 11-12)
Seurakunnan vanhimman tulee olla nuhteeton ja yhden vaimon mies,
ja hänen lastensa tulee olla uskovia, ei hillittömän eikä kurittoman maineessa.
(Tit. 1:6)
Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti
seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava
kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on
kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua
seurakunnan kokouksessa. Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt
liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne? Jos joku uskoo
olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että
tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei
tunnusta häntä. (1. Kor. 14:33b-38)
Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. Sitä en salli, että nainen
opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
(1. Tim. 2:11-12)
Siispä on nyt valittava yksi niistä miehistä, jotka ovat kulkeneet kanssamme
koko sen ajan, jolloin Herra Jeesus eli ja vaikutti meidän keskuudessamme,
siitä alkaen, kun Johannes hänet kastoi, aina siihen päivään, jona hänet otettiin
luotamme taivaaseen. Yksi heistä olkoon hänen ylösnousemuksensa todistajana
yhdessä meidän kanssamme." (Ap. t. 1:21-22)
Puolesta:
Annan teille suositukseni sisarestamme Foibesta,
joka on Kenkrean seurakunnan palvelija. (Room. 16:1)
Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa,
mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.
(Gal. 3:28.)
Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä
eikä miestä ilman naista, (1. Kor. 11:11)
Terveisiä Andronikokselle ja Junialle, heimolaisilleni ja vankilatovereilleni,
jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa ja ovat olleet Kristuksen
omia jo ennen minua. (Room. 16:7)
-
Ja hei uudelleen!
f) Rakkaus on tekoja, ei tunne
Rakkaus on käsite, jota on vaikea tyhjentää noin vain muutamalla sanalla. Laajempaa keskustelua löytyy tästä linkistä (http://nettipappi.net/index.php/topic,149.0.html). Mutta mielestäni yksi tärkeimpiä rakkauden puolia on juuri tuo, mitä kysytkin. Rakkaus on näkyy tekoina eikä tunteina:
Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa.
(1. Joh. 3:18)
Mutta teille, jotka minua kuulette, minä sanon: Rakastakaa vihamiehiänne,
tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat. (Luuk. 6:27)
Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. (Joh. 14:15)
Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani.
(Joh. 14:23)
Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa
ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että
pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa. (1. Joh. 5:2-3)
Ja rakkautta on se, että me elämme hänen käskyjensä mukaan. Tämän käskyn
te olette kuulleet alusta alkaen, ja sen mukaisesti teidän tulee elää. (2. Joh. 1:6)
Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme toisiamme
rakkauteen ja hyviin tekoihin. (Hepr. 10:24)
Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla
päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa
toisianne. Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." (Gal. 5:13-14)
Pitäkää siis Jumalaa esikuvananne, olettehan hänen rakkaita lapsiaan.
Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja
antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi
Jumalalle. (Ef. 5:1-2)
Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että Jeesus antoi henkensä
meidän puolestamme. Samoin olemme me velvolliset panemaan henkemme
alttiiksi veljiemme puolesta. Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee
veljensä kärsivän puutetta mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan
rakkaus voisi pysyä hänessä? (1. Joh. 3:16-17)
Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä
ystäviensä puolesta. (Joh. 15:13)
Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja
antoi henkensä sen puolesta ... Samoin aviomiehenkin velvollisuus on rakastaa
vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan. Joka rakastaa vaimoaan, rakastaa itseään.
Eihän kukaan vihaa omaa ruumistaan, vaan jokainen ravitsee ja vaalii sitä.
(Ef. 5:25, 28-29a)
jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa, hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.
(Hepr. 12:6)
-
g) Jumala kuulee rukoukset.
h) Ihmisestä ei tule synnitöntä tullessaan uskoon.
-
h) Ihmisestä ei tule synnitöntä tullessaan uskoon.
Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi
myyty. En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. Ja jos kerran
teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä. Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä
teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa
luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää,
mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse,
vaan sen tekee minussa asuva synti. Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä
hyvää, mutta en pääse irti pahasta. Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, mutta siinä,
mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani
vaikuttavan synnin lain vanki. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan
lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia. (Room. 7:14-25)
Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään
luontonne haluja. Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan,
ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte. (Gal. 5:16-17)
Miten siis on? Olemmeko me muita parempia? Emme lainkaan. Olen jo esittänyt sen syytöksen, että
kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin, ovat synnin vallassa. Onhan kirjoitettu: - Ei ole yhtäkään
vanhurskasta, ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa. Kaikki ovat luopuneet ja
käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan. ... Me tiedämme, että lain
sanat kohdistuvat niihin, joilla on laki. Näin ei kukaan voi väittää vastaan, vaan koko maailma joutuu
Jumalan tuomion alaiseksi. Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä
noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on. Nyt Jumala on kuitenkin laista
riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan
vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat.
Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta
mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät
vapaiksi. (Room. 3:9-12, 19-24)
Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. Jos me
tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi
ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme
hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä. Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta
ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, joka on
vanhurskas: Jeesus Kristus. Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko
maailman. (1. Joh. 1:8-2:2)
Mutta jos meidätkin, jotka tahdomme tulla vanhurskaiksi Kristuksessa, havaitaan syntisiksi,
onko Kristus siis synnin palveluksessa? Ei toki! ... Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa.
Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua
ja antoi henkensä puolestani. Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa; jos näet vanhurskaus saadaan
lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan. (Gal. 2:17, 20-21)
Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on
jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee." On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä
vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää". (Gal. 3:10-11)
-
g) Jumala kuulee rukoukset.
Yksi kohta on ylitse muiden:
Milloin te mielettömät tulette järkiinne? Te tyhmistä tyhmimmät! Miettikää vähän. Hän, joka
on luonut korvan - hänkö ei kuule? Hän, joka on tehnyt silmän - hänkö ei näe? (Ps. 94:8-9)
Tuohon ei tekisi mieli lisätä enää mitään. Mutta tässä muutamia. Lisää löydät aiheesta rukous (http://nettipappi.net/index.php?topic=186.0).
Me saamme rohkeasti lähestyä Jumalaa uskoen, että hän kuulee meitä, mitä sitten pyydämmekin
hänen tahtonsa mukaisesti. Ja kun tiedämme hänen kuulevan kaikki pyyntömme, tiedämme myös,
että saamme sen mitä häneltä pyydämme. (1. Joh. 5:14-15)
Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä
jokainen pyytävä saa ja jokainen etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. Ei kai
kukaan teistä anna pojalleen kiveä, kun hän pyytää leipää? Tai käärmettä, kun hän pyytää kalaa?
Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin paljon ennemmin
teidän taivaallinen Isänne antaa hyvää niille, jotka sitä häneltä pyytävät. (Matt. 7:7-11)
Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat
minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen
heidän keskellään. (Matt. 18:19-20)
Mitä tahansa te uskossa rukoillen pyydätte, sen te saatte. (Matt. 21:22)
Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin.
Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus
tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen. (Joh. 14:12-14)