1
Kysy Nettipapilta / Vs: Eettinen erimielisyys
« : 23.04.2020 - klo:07:05 »
Suuri kiitos vastauksistasi! Minäkin olen kokenut keskustelun kanssasi hedelmälliseksi ja molemmin puolin kunnioittavaksi. Sinun laillasi olen kokenut tällaisen keskustelun yllättävän ja harmittavan harvinaisena.
Yleensä ongelma tämän kaltaisissa keskusteluissa on ollut siinä, että "eettiset kristityt" lähtökohtaisesti pitävät "opillisia kristittyjä" moderneina fariseuksina, ja opilliset kristityt eettisiä kristittyjä lapsellisina rakkauden hokijoina, jotka ohjaavat elämäänsä lähinnä rakkauden kaapuun puettujen korvasyyhyjen varassa ja ilman selkärankaa. Jos jommalla kummalla puolella on toisesta osapuolesta em. olkiukko-oletus, keskustelu on taputeltu jo ennen kuin se voi alkaa.
Esittelemäsi 100-0, 100-100 ja 0-100 -mallisi on todella tervetullut työkalu nimenomaan keskusteluun eettisestä erimielisyydestä. Ja se että laitat heti kärkeen nuo eri leirien puhtaaksiviljellyt ja äärimmäiset "olkiukkoväitteet". Ja sitten voidaan kysyä, että nousisimmeko poteroistamme.
Minulle merkitsee paljon se, että voin aidosti ymmärtää miten toinen osapuoli ajattelee. Se on vaatinut sinunlaistasi sanoissaan sujuvaa ja täsmällistä sekä tunteissaan ja ajattelussaan maltillista pappia selittämään vaikeitakin asioita niitä kavahtamatta ja vailla piiloaggressiivista vastareaktiota.
Minulle merkitsee paljon myös se että omaa ajatteluani voidaan keskustelussa ymmärtää ilman että sitä tuomitaan jonain "aivottomana lepsuiluna inhimillisessä rakkaudessa".
Jos minä jotenkin tätä summaisin ja jotakin näiltä eettisen erimielisyyden leireiltä tämän keskustelun jälkeen toivoisin, se olisi juuri tuo mainitsemasi moninaisuuden hyväksyminen ja ymmärtäminen. Meistä kukaan kuolevainen ei tule koskaan ymmärtämään koko Jumalaa, ja parhaimmillammekin me olemme vain yksi osa kirkkoruumista.
Toivoisin että niin opilliset kuin eettisetkin kristityt hyväksyisivät sen minkä me tässä keskustelussa hyväksyimme: kyseessä on uskonvalinta. Uskonvalinta ei anna kummallekaan osapuolelle ylivertaista asemaa ikään kuin mörähtää vanhatestamentillisesti: "Jumalan sana on tässä. Väisty!"
Kummatkin leirit varmasti löytävät jakeita, joilla toista yrittää jyrätä. Raamatussa on kyllä millä mörähdellä molemmista leireistä.
Kristuksessa voimme erimielisyyksistä huolimatta olla veljiä ja sisaria.
Kiitos huiman arvokkaista ajatuksistasi ja keskustelusta, Nettipappi Marko.
VeliT
P.S. Isäni kuoli äskettäin äkillisesti puhjenneeseen sairauteen. Jumala on järisyttävässä tilanteessa taas tullut minua lähelle -- niin kuin silloin tullessani uskoon. Tuonpuoleinen on taas tullut arkielämän keskelle, ikään kuin ei olisi pois ollutkaan.
Yleensä ongelma tämän kaltaisissa keskusteluissa on ollut siinä, että "eettiset kristityt" lähtökohtaisesti pitävät "opillisia kristittyjä" moderneina fariseuksina, ja opilliset kristityt eettisiä kristittyjä lapsellisina rakkauden hokijoina, jotka ohjaavat elämäänsä lähinnä rakkauden kaapuun puettujen korvasyyhyjen varassa ja ilman selkärankaa. Jos jommalla kummalla puolella on toisesta osapuolesta em. olkiukko-oletus, keskustelu on taputeltu jo ennen kuin se voi alkaa.
Esittelemäsi 100-0, 100-100 ja 0-100 -mallisi on todella tervetullut työkalu nimenomaan keskusteluun eettisestä erimielisyydestä. Ja se että laitat heti kärkeen nuo eri leirien puhtaaksiviljellyt ja äärimmäiset "olkiukkoväitteet". Ja sitten voidaan kysyä, että nousisimmeko poteroistamme.
Minulle merkitsee paljon se, että voin aidosti ymmärtää miten toinen osapuoli ajattelee. Se on vaatinut sinunlaistasi sanoissaan sujuvaa ja täsmällistä sekä tunteissaan ja ajattelussaan maltillista pappia selittämään vaikeitakin asioita niitä kavahtamatta ja vailla piiloaggressiivista vastareaktiota.
Minulle merkitsee paljon myös se että omaa ajatteluani voidaan keskustelussa ymmärtää ilman että sitä tuomitaan jonain "aivottomana lepsuiluna inhimillisessä rakkaudessa".
Jos minä jotenkin tätä summaisin ja jotakin näiltä eettisen erimielisyyden leireiltä tämän keskustelun jälkeen toivoisin, se olisi juuri tuo mainitsemasi moninaisuuden hyväksyminen ja ymmärtäminen. Meistä kukaan kuolevainen ei tule koskaan ymmärtämään koko Jumalaa, ja parhaimmillammekin me olemme vain yksi osa kirkkoruumista.
Toivoisin että niin opilliset kuin eettisetkin kristityt hyväksyisivät sen minkä me tässä keskustelussa hyväksyimme: kyseessä on uskonvalinta. Uskonvalinta ei anna kummallekaan osapuolelle ylivertaista asemaa ikään kuin mörähtää vanhatestamentillisesti: "Jumalan sana on tässä. Väisty!"
Kummatkin leirit varmasti löytävät jakeita, joilla toista yrittää jyrätä. Raamatussa on kyllä millä mörähdellä molemmista leireistä.
Kristuksessa voimme erimielisyyksistä huolimatta olla veljiä ja sisaria.
Kiitos huiman arvokkaista ajatuksistasi ja keskustelusta, Nettipappi Marko.
VeliT
P.S. Isäni kuoli äskettäin äkillisesti puhjenneeseen sairauteen. Jumala on järisyttävässä tilanteessa taas tullut minua lähelle -- niin kuin silloin tullessani uskoon. Tuonpuoleinen on taas tullut arkielämän keskelle, ikään kuin ei olisi pois ollutkaan.