Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - henkäys

Sivuja: [1]
1
Kysy Nettipapilta / Vs: Kristuksen sisällinen tunto
« : 27.09.2020 - klo:20:52 »
Kiitos Marko, olit hyvin saanut kiinni kipuilustani. Kuuntelin tallenteesi ”uudella korvalla” ja kuulin niissä avaraa, realistista analyysia. Jos uskallan kiteyttää oman ymmärrykseni; uskommekin asettuu tunne-elämämme rakenteen ja persoonallisuutemme asettamiin rajoihin. Näin se kai on nähtävä?

Minua rohkaisi myös se, että ns. predestinaatiokysymystä käsitellessäsi välillisesti myönsit vaikeudet tulkita myös minun luettelemani raamatunkohdat, jotka sisältävät juuri tätä aihepiiriä.
On kai suostuttava siihen, että ”Raamatun hämärät kohdat tulee tulkita selkeiden kohtien valossa”. Miten vaikea kirja…!!

Vaikka Seurakunnan kolminaisuus -luentosi antavatkin paljon vastauksia, rohkenen kuitenkin testata näkemystäsi vielä asiasta, jota olen joutunut miettimään liittyen tähän ”sisällisen tuntemisen” problematiikkaan. - Kristinuskon keskiössä on armo ja Jlan rakkaus. Ajattelen, että armon ja anteeksiannon tarve syntyy vasta synnintunnon myötä- sen myötä, että koen helvetin olevan avoinna edessäni ilman Kristuksen ristiä. Vasta tätä kautta Jumalan rakkauskin tullee eläväksi ja todelliseksi. Synnintunnossa näen moraalisen synnintunnon versus kristillinen synnintunto. Uskallan väittää, että jokaisella ihmisellä – patologista persoonallisuutta lukuunottamatta- on moraalinen synnintunto. Moraalinen synnintunto ei kuitenkaan synnytä tarvetta Jumalan anteeksiantoon! Ehkäpä meiltä ”kipuilevilta” ja niiltä, jotka suhtautuvat välinpitämättömästi uskon kysymyksiin, puuttuu juuri tämä kristillinen synnintunto….?  Sekin, samoin kuin ”sisällisen tuntemisen” löytäminen on lahja, jota ei voi itse ottaa - se annetaan. ??

– Mihinkähän ”nurkkaan” olen itseni komplisoituneen ajatteluni takia ajanutkaan!  Mitä ajatuksia sinulla on liittyen esittämääni asetelmaan; moraalinen versus kristillinen synnintunto ?

2
Kysy Nettipapilta / Kristuksen sisällinen tunto
« : 22.08.2020 - klo:20:05 »
Seppä Högman neuvoi aikoinaan ahdistunutta Paavo Ruotsalaista: ”Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki. Kristuksen sisällinen tunto.” Tarina ei kai kerro, miten Paavon kilvoittelu/usko tästä eteenpäin muuttui, mutta tulihan hänestä yhden herätysliikkeen perustaja,  joten jossain vaiheessa hän ilmeisesti pääsi osalliseksi tästä ”sisällisestä tunnosta”.

Iso joukko meitä ns. kristittyjä kamppailee samantyyppisen ikävän kanssa – kaivataan Kristuksen sisällistä tuntoa. Katsotaan ulkopuolisina, miten jotkut kristityt palavat Hengessä, ovat sisällä salaisuudessa, loistavat taivaallista valoa.

Tätä taustaa vasten luen hämmentyneenä esim. seuraavia Jeesuksen sanoja:
-   Matt.13: 10-17…” teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole    annettu.”
-   Mark. 4: 10-12…..sama ajatus
-   Matt. 4: 27 …”eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.”
-   Matt. 21:14 …..”monet ovat kutsutut mutta harvat valitut”
-   Joh 1:12-13 …kaikille, jotka ottivat hänet vastaan…..jotka eivät syntyneet lihan tahdosta…vaan Jumalasta.”
-   Joh. 17:9…. ”jotka sinä olet minulle antanut.”

Paavalikin käyttää ilmaisuja ”kutsutut” ja ”valitut”, esim.
-   Room 8: 28 ”…jotka  hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut”
-   Room. 9:15 ja 18  ”…armollinen, kenelle tahtoo…”, sekä 23  ”..edeltävalmistanut kirkkauteen”
-   Room. 12:3 ”…sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala kullekin on suonut”
-   mitähän merkitsee ”maailman henki” ja ”luonnollinen ihminen” 1 Kor 2:12 -

P.Ruotsalaisen kerrotaan lukeneen ennen rippikouluikää Raamattunsa kolmeen kertaan läpi ! Ei siis hänen uskonsa ainakaan siitä voinut olla kiinni !  Onko tosiaan niin, että Raamattukin avautuu vasta uskosta käsin ?

Nyt rohkenen tehdä muutaman rajun kysymyksen:

1.   Mitä on em. Raamatun kohdissa toistuva ajatus ”valinnasta”?
2.   Uskon salaisuus – mitä se on? Miten se avautuu joillekin- suorastaan pyytämättä – joillekin ei pyytämälläkään ? Eihän kristityn elämä voi olla jatkuvaa hengellistä anemiaa, tyydyttämätöntä kaipausta, jatkuvaa kyselyä. Onko kyse kyvyttömyydestä ottaa vastaan usko lahjana tai siitä, että uskon salaisuutta ei todellakaan kaikille paljasteta ?
3.   Kristikansa tulkitsee Raamattua hyvin eri tavalla. Johtuuko tämä kahdesta erilaisesta tulkitsijajoukosta
a)   ne, joille uskon salaisuus on avattu
b)   ne, jotka tulkitsevat Rttua pään tietona, ts. joilta puuttuu ”Kristuksen sisällinen tunto” ?





Sivuja: [1]