Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - MaryMagdalene

Sivuja: [1]
1
Kysy Nettipapilta / Vs: Vapaamuurari
« : 21.05.2009 - klo:20:57 »
Niin, sorry vain NörttiMarkomme, tarkoitukseni ei ollut herättää vastakkainasettelua eikä arvostella/vähätellä mitään eikä ketään.  ;)

Looseja ja rappareita on vamasti monenlaisia. Kaikki rapparit tuskin ymmärtävät hengellisen rituaalin sisältöä ja vaikutusta, kaikki eivät tiedä kaikista asioista. Moni ei harjoita okkultismia, kaikki eivät siitä tiedä. Puppuakin on rappareista varmaan puhuttu. Rituaalitekstit ovat periaatteessa samat eri puolilla ja niitä voi lukea vaikka Kansalliskirjastossa. - Suomessa esiintyvä rapparius ei minun mielestäni kuitenkaan ole sen 'kristillinen' muoto.

Mutta en puhunut kirjoista päähän kaadetusta tiedosta. Vaan siitä, että ainakin minulle tulee väistämättä epäilyttävää ja pahaa kohdatessani ja siihen törmätessäni/tutustuessani halu sitä karttaa ja ennen hyppäämistä katsoa, mihin hyppään. :)

2
Kysy Nettipapilta / Vs: Vapaamuurari
« : 20.05.2009 - klo:16:54 »
Mutta eikö ole niin, että vapaamuurarin vannoma vala (jo initiaatioasteellakin) mitätöi mm. tuomarin- ja sotilasvalan sekä pappislupauksen? Kaavat löytyvät netistäkin, ja kirjallisuudesta. Miten tällainen lojaliteetti on mahdollista demokraattisessa, avoimessa yhteiskunnassa?

Samoin vapaamuurarirituaaleissa käytettävä kirja on joko Koraani, Toora tai Raamattu, sen saavat veljet itse valita. Suomessa käytettäneen lähes aina Raamattua. Miten tämä mielestäsi sopii kristilliseen uskoon?

Eikö meidän ihmisten kannata aina ensin ottaa selvää asioista eikä hyväksyä tai vedota tietämättömyyteen? :)

3
Kysy Nettipapilta / Vs: Apostoli
« : 31.03.2008 - klo:22:24 »
Joo. Samaa mieltä.

Siksi kysyisinkin:

Mikä on mielipiteesi, onko mielestäsi Suomessa tänä päivänä apostoleja? Tai onko heitä ollut historiamme aikana?

4
Kysy Nettipapilta / Vs: Apostoli
« : 30.03.2008 - klo:21:51 »
Lainaus
En kyllä ole varma laittaisinko Paavalin ja Mattiaksen joukkoon yksi vai kaksi. Samoin tuo Roomalaiskirjeen kohta Andronikoksesta ja Juniasta on tulkinnanvarainen. (Satutko tietämään minkälainen käännös olisi luotettava?)

Kysyin asiaa kerran yhdeltä Uuden testamentin eksegeetiltä. Hänen vastauksestaan ymmärsin, että kreikan lausahdus "arvossa pidettyjä apostolien joukossa" on hyvin samansisältöinen kuin meillä suomessa. Eli se voitaisiin lukea siten, että apostolit arvostivat heitä tai että he kaksi olivat arvostettuja apostoleja. Minun mielestäni tekstiyhteyden ja Raamatun muiden apostoleista kertovien kohtien valossa oikeampi lukutapa on, että apostolit arvostivat Andronikosta ja Juniaa.

Saako laittaa kommenttipuheenvuoron:
 
Valtaosalle Raamatun tutkijoista eli eksegeeteistä on selviö, että Junia oli Junia, nainen. Junias on myöhempi keksintö, koska sellaista miehen nimeä ei ole olemassa Raamatun ajoilta ja äärimmäisen harvoin sen jälkeenkään. Ns. liberaaleista Raamatun tulkitsijoista ei tässä ole kyse. Sen verran teologit ovat kreikkaa tutkineet ja minäkin olen tutkinut, että tiedän, että normaali tapa kreikassa olisi käyttää datiivia tai prepositiota hypo + genetiiviä, jos tahdottaisiin sanoa, että apostolit pitivät Juniaa arvossa. Rakenne 'en tois apostolois', jota Paavali käytti, tarkoittaa käytännöllisesti katsoen aina joukkoon kuulumista (apostolien joukkoon). Käytetään määrättyä artikkelia, eli tietyt, tunnetut apostolit. Tekstiyhteys on tässä se, että Paavali lähettää terveisiä miespuolisille ja naispuolisille uskotuille työtovereilleen Kristuksessa.

Lisäksi: kirkkoisä, teologi Khrysostomoksen äidinkieli oli kreikka ja hän käytti ja hallitsi sitä kieltä aivan suvereenisti. Khrysostomos ymmärsi ja opetti, että Paavali kutsui Juniaa apostoliksi. Jos haluttaisiin toista perustella, on selitettävä miksi pätevä ja lahjakas teologi Khrysostomos erehtyi äidinkielessään. Oikea käännös on '(terveiset Andronikokselle ja) Junialle, jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa'. Edes sellaiset 'konservatiiviset' Raamatusta kirjoittavat kuin Olavi Peltola, Eero Junkkaalasta puhumattakaan, eivät väitä toista, koska he tietävät, ettei sille ole perusteita. Tästä on eksegeettien konsensus, johon konservatiiviset katolisetkin yhtyvät. Onkin sanottu, että ainoat, jotka toisin muita opettavat, ovat naispappeuden vastustajat. Suotakoon se heille kaikessa rauhassa, mutta rehellinen totuuden etsintä olisi meille kaikille tarpeen.

5
Kysy Nettipapilta / Vs: Taivaassa kuollaan? (Jes. 65:17-21)
« : 29.10.2007 - klo:19:03 »
Eikös tuo Jes. 65: 17-21 puhu rauhanvaltakunnasta eli ns. tuhatvuotisesta valtakunnasta?
Eihän taivaassa voi kuolla?

6
Kysy Nettipapilta / Vs: Juutalaisuus
« : 18.10.2007 - klo:17:53 »
Lainaus
He hylkäsivät Jeesuksen ja ristiinnaulitsivat hänet...

Saanko vähän heittää vastakommenttia - tulen niin surulliseksi aina lukiessani tällaista tekstiä.

Itse asiassa juutalaiset eivät tappaneet Jeesusta.

Yksi linkki: http://www.teologia.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=16

Moraalisessa mielessä Jeesuksen olemme tappaneet me kaikki ihmiset maan päällä. Konkreettisesti roomalaiset noin v. 30 j.Kr.

Onko viisasta, että meidän kristityiksi itseämme sanovien keskuudessa niin vähän tunnistetaan omaa korvausteologiaa ja antisemitististä juonnetta kirkossa, kun mietitään, keitä Israel nykyään tarkoittaa?

7
Kysy Nettipapilta / Vs: Lahja erottaa henkiä
« : 03.10.2006 - klo:17:48 »
Juu, ehkä muutama kohtani olisi vaatinut pitempää selitystä, mutta kun mittaa oli jo muutenkin...

Raamattu itse sisältää totuuden ja rakkauden. Mitään erillistä ulkopuolista rakkauden periaatetta sen tulkintaan tai julistamiseen ei tarvita.

Ja sanoillani Kristuksesta uskon kohteena tarkoitin sitä, että joskus Raamattu voi olla uskon kohde yli ja ohi Kristuksen. Kuten muslimien Koraani. Raamattu on syntynyt Jumalan ilmoituksesta, joka oli jo ennen kirjoitettua Raamattua, joka oli läsnä Jeesuksen elämässä, sanoissa ja teoissa ja joka eli seurakunnassa ennen kuin UT pantiin kirjalliseen muotoon. Siksi historiasta tai tunnustuksesta ei Raamattua saa erottaa, silloin voidaan mennä tulkinnoissa sellaisiin ylilyönteihin kuin eräät kristinuskosta erkaantuneet lahkot ovat menneet. Mutta sitova Jumalan sana on kyllä päättynyt Raamattuun, joten siinä mielessä mitään uutta ilmoitusta ei enää tule.

Ihmisten motiivit eivät koskaan voi olla täydellisiä ja puhtaita Jumalan edessä. Siksi kannattaa antaa kolehtiin ja siksi kannattaa saarnata. Mutta on täysin oikein Jeesuksen tai Paavalin käskeä vaikenemaan, jos jonkun suun kautta puhuu demonihenki. Se puhe ei Jeesuksen ja Paavalin toiminnasta päätellen rakenna. Miksi muuten Jeesus ja Paavali olisivat käskeneet vaikenemaan?

Eri asia sitten, jos leipäpappi puolittain ymmärtämättömyyttäänkin puhuu. Häntä ei tarvitse vaientaa. Ja romahtamisen taustoista pääsee selville vain jos henkilö itse niistä kertoo.

Julistajan julistus pitää arvioida. Ja se on ihan eri asia kuin taivaspaikkojen jakaminen tai helvettiin lähettäminen, joihin meillä ihmisillä ei ole mitään valtuuksia. :) Ja kuten sanoin, sydämet tutkii Jumala, joka ihmisten ja seurakunnan hengissä pysymisen tähden voi joskus näyttää välähdyksen sydämen motiiveista jollekin palvelijalleen.

Tietyssä rajallisemmassa mielessä ihan jokaisella kristityllä, jolla on Pyhä Henki, on erottamisen armolahja.

8
Kysy Nettipapilta / Vs: Lahja erottaa henkiä
« : 03.10.2006 - klo:12:07 »
Olen minäkin sitä mieltä, että me ihmiset emme näe emmekä arvioi toisen ihmisen motivaatiota, emme näe toisen sydämeen. Se on yksin Jumalan asia, jonka Hän joskus poikkeustilanteissa, pienenä välähdyksenä, voi näyttää jollekulle toisesta ihmisestä jotakin välttämätöntä tarkoitusta varten. Me kuitenkin voimme ja meidän pitää arvioida opetuksia ja asioita, jotka me objektiivisesti tunnemme koska ne ovat kaikkien nähtävillä. Julkisesti annetut opetukset voidaan julkisesti arvioida.

Me luterilaisethan uskomme, että Jumalan sana toimii, vaikka sitä jakaisi jumalaton pappi. Raamatusta ja julistuksesta jossa Raamattua luetaan voi aina saada elämän leipää.

Mutta uskon vakaasti, että ’näyttelijäpapin’ ristiriita sisäisen valheen ja todellisuuden välillä ajaa lopulta joko romahtamaan tai sitten hakeutumaan toiseen työhön. Olen sellaista nähnytkin. Mutta sitten olen nähnyt sellaisiakin, joilla alun perin uskon motivaatiota ei ole ollut, mutta se on ajan kanssa löytynyt. He ovat kuin raikas tuulahdus tunkkaisessa huoneessa.

Raamatun oppiminen ja hengellisen kokemuksen karttuminen = hengellinen kypsyminen nimenomaan ovat se pohja, jolta me voimme seuloa puhuttua ja jolle kykymme arvioida asioita hengellisesti perustuu. Aistit harjaantuvat tottumuksesta erottamaan hyvän pahasta.

Mutta: Ei Raamattua voi käyttää mekaanisesti kuin ’maagisena’ esineenä, jolla ihminen kaiken ratkaisee irrallaan tunnustuksesta ja irrallaan Raamatun kokonaisuudesta. Uskomme kohde ei ole kirja vaan Kristus.

Piru osaa Raamattua paremmin ja pystyy siteeraamaan sitä paremmin kuin kukaan ihminen. Mutta sillä on vain valheellisia saarnoja. Leimallista on, että rakkautta siinä ei ole. Tätä se erottamisen armolahja tarkoittaa ja tässä sitä tarvitaan. Rakkauden loistaminen poissaolollaan on se, mikä näyttelijäpapin, väärän profeetan ja kukaties itse Pahankin puheessa ja olemuksessa voi saada kuulijalle kylmän tunteen selkäpiihin.

Juuri tästä puhuvat Uudessa testamentissa olevat esimerkit, joiden valossa henkien erottamista ei voi selittää pois pelkäksi ihmistuntemukseksi tai Raamatun tuntemukseksi. Apt. 16: 16-18:ssa Paavalin perässä kulki tietäjänainen (meedio), joka sanoi: "Nämä miehet ovat Korkeimman Jumalan palvelijoita ja osoittavat teille pelastuksen tien”. Aivan totta, upea sanoma, pinnalta katsoen siistiä toimintaa. Vain Paavali, jolla oli Pyhä Henki, erotti siitä sanomasta heti, että se oli alakerrasta lähtöisin, ja vaiensi sen. Samoin teki Jeesus joillekin demonisoituneille ihmisille: hän näki pinnalta siistin puheen olevan väärästä osoitteesta peräisin ja käski sen vaieta. Sama mahdollisesti koskee Ananiaan ja Safiiran valhetta Apt. 5:ssä: hurskaiksi uskoviksi tekeytyneet ihmiset puhuivat toista ja elivät toista. Jumala ilmoitti heidän motivaationsa apostoleille.

Luulen, ettei ns. erottamisen lahjaa ole hyvä korostaa eikä mainostaa. Se lahja on yksinkertaisesti samaa kuin terve arvostelukyky. Pysytään me vain yksinkertaisina, sillä sellaisten on taivasten valtakunta.
- ”Älkää olko ajatuksiltanne lapsia. Pahuudessa olkaa kehittymättömiä, ajattelussanne aikuisia” (1 Kor 14:20).

---

PS. Vielä yksi käytetty esimerkki, joka meikäläistä on auttanut miettimään, miten huomio pysyy oikeassa suunnassa eli Jumalassa eikä väärissä asioissa: Kun pankkien virkailijoita on opetettu tunnistamaan väärää rahaa, heille ei suinkaan ole annettu katseltaviksi väärennöksiä, vaan sormeiltaviksi vähintäänkin kymmeniä tuhansia oikeita seteleitä. Tällä tavalla oppii erottamaan väärennöksen oikeasta.

9
Kysy Nettipapilta / Vs: Jumala eli "Isä"
« : 01.10.2006 - klo:17:10 »
Joo. Ei Jumala ole meikäläisten rajoittuneen käsityskyvyn mukainen eikä siinä mielessä miehinen tai naisellinen. Mutta kummankin ominaisuuksia hänellä on - hoivaava rakkaus ja isän luja huolehtiminen. Molemmat yhdessä tekevät ihmisestä Hänen kuvansa. - Kumminkin tuntuu turvalliselta ja hyvältä, että valtaosa Jumala-puheesta Raamatussa on isällistä ja Jeesus puhutteli Jumalaa Isänään. :) Siihen sitten täydennyksenä, että Jumalan nimi El Shaddai, Kaikkiriittävä, puhuu lastaan ruokkivasta, 'äidillisestä' Jumalasta.

Tosi outoa minusta, että Ruotsin uusimpiin kirkkokäsikirjoihin on esim. rukouksiin otettu Pyhän Hengen puhuttelu feminiinisenä.

---
PS. Hauska yksityiskohta: Eräissä lahkoissa, kuten druuseilla Libanonissa ja Israelissa, Messiaan synnyttäminen on varattu miehille: miehet käyttävät väljiä housuja, joissa on pussi, mahdollista Messiaan syntymää varten.

10
Kysy Nettipapilta / Vs: Kuolemantuomio
« : 14.09.2006 - klo:20:16 »
Kommentoinpa minäkin:

Ei minustakaan "esivalta ei turhaan miekkaa kanna" voi tarkoittaa sitä, että esivallalla on oikeus tappaa; mielestäni tässä mennään jo liian pitkälle. Järjestystä ja lainkäyttöä se kyllä tarkoittaa, samoin oikeutta langettaa (muita) sanktioita, samoin oman maan puolustamista. Mutta en usko tästä voitavan lukea, että kuolemantuomio on raamatullinen tapa toimia.

Eivät Vanhan Testamentin käskyt tosin millään tavalla ole lakanneet olemasta voimassa, mutta Jeesus täytti ne. Hänen opetuksensa kärki oli "synnitön heittäköön ensimmäisen kiven". Siis ainoastaan Jumala, ei kukaan meistä.

Lainaus
Myös Uuden testamentin aikana - Paavalin sanojen perusteella - oli itsestään selvää, että esivallalla oli oikeus langettaa kuolemantuomioita.

- Millä tavalla tämä olisi Paavalin sanojen mukaan perusteltua, saati sitten itsestään selvää?

11
Kysy Nettipapilta / Vs: Kummallista. :o
« : 23.08.2006 - klo:22:09 »
 :) Katsoin norjalaisen Dagbladetin artikkelia ja siinä kerrottiin, että nämä vanhemmat haluavat suojata lapsensa kaikelta informaatiolta, mikä välitetään ruudun kautta. Vanhempien PC:n (ja vastaavien) käyttökielto lapsilleen perustuu 2. Mooseksen kirjan 20. luvun kuvakieltoon (”Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä…”)  ja lisäksi Ilmestyskirjan 13. luvun jakeisiin 11-16 (”Sitten näin, kuinka toinen peto nousi maan uumenista... Se käyttää ensimmäisen pedon puolesta tämän koko valtaa ja panee maan ja sen asukkaat kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava oli parantunut. Se tekee suuria tunnustekoja ja saa tulen lyömään taivaasta maahan ihmisten nähden. Niillä tunnusteoilla, joita sillä on valta tehdä ensimmäisen pedon nimissä, se johtaa harhaan kaikki maan asukkaat, niin että saa heidät tekemään patsaan sen pedon kunniaksi, jota on isketty miekalla mutta joka on vironnut henkiin. Se on saanut vallan antaa pedon kuvalle hengen, niin että kuva jopa kykenee puhumaan, ja se on myös saanut vallan tappaa kaikki, jotka eivät kumarra pedon kuvaa. Se pakottaa kaikki, pienet ja suuret, rikkaat ja köyhät, vapaat ja orjat, ottamaan oikeaan käteensä tai otsaansa merkin.”), minkä vanhemmat tulkitsevat siten, että Johannes näki multimedian kehityksen edeltä jo lähes 2000 vuotta sitten [”koko keksintö on Saatanan inspiroima, joten keskustelu (median) hyvästä tai huonosta sisällöstä ei ole relevanttia”].

Nämä ovat heidän perustelunsa. Itse kokisin vieraaksi ajatella noin, mutta en halua olla ketään rakkaudettomasti arvostelemassa enkä tuomitsemassa. :)

12
Kysy Nettipapilta / Keitä "Israel" nykyään tarkoittaa?
« : 08.06.2006 - klo:18:39 »
Kivaa.

Mutta elä sie NettiSagu kummiskaan lähde sille korvausteologialinjalle, joka tuolla Saksanmaalla lut. (ääri)puhdasoppisuuden ja valistuksen jälkiseurauksena keksittiin (tosin sen opin juuret ovat varmaan jo paratiisin lankeemuksen ajoissa). Eli että Raamatun lupaukset kuuluvat nyt kristilliselle kirkolle.

Vielä se Uuden Testamentin Paavali, joka luki rabbiinijuutalaisen oppineisuutensa roskaksi Kristuksen tuntemisen rinnalla, kirjoitti ja selitti roomalaisille (koko kirje mutta erittäin 11. luku), mikä se juutalaisten asema Kristuksen tulon jälkeen oikein on ja mitä ihmeen virkaa heillä olisi pelastushistoriassa. Ja Sakarjan kirja (12. ja 14. luku) puhuu omaa kieltään siitä, miten Messias tulee näkyväksi juutalaisille. Mutta ketään heistä ei pakoteta...

Kyllä Hesekielin kuolleilla luilla on sanoma Israelille nykyäänkin (ei tarkoita maata eikä mitään poliittista). Ensin kootaan luut yhteen, sitten niihin rakennetaan liha, sitten jänteet, sitten vedetään ylle nahka ja lopuksi koko hoito tulee eläväksi. Jokin salattu tarkoitus, joka ei riipu omasta hyvyydestä tai viisaudesta tai hurskaudesta vaan armovalinnasta, Jumalalla on maailmanhistoriassa sille, että juutalainen kansa on edelleen elossa. Sillä on oma tärkeä tehtävänsä pelastushistorian ja evankeliumin loppuun saattamisen välikappaleena. Samoin kuin meillä ei-juutalaisilla 'villioliivipuun oksilla'.

Välistä meiltä unohtuvat uskomme juutalaiset juuret - se että Jeesus oli juutalainen ja Raamattu on juutalainen kirja. MUTTA EI VAIN SITÄ.  ;D

Israelissa muuten Messias-Jeesus on ilmestynyt monille rabbeille ym. ja he ovat alkaneet uskoa häneen. Tämä on ollut tarpeen, kun juutalaisilla Israelissa on se haittapuoli, että se ympäristö on suuressa määrin suljettu kristilliseltä sanomalta. Kun he kuulevat sanan kristity, monille heistä tulee (ei perusteetta) mieleen Hitler.

Chillaillaan, t.
MaryMagdalene

Sivuja: [1]