Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nettipappi Marko

Sivuja: [1] 2 3 ... 84
1
Luku 1 - Kolmiyhteinen Jumala
Ensimmäinen luku lähtee liikkeelle perusteista, mutta käsittelytapa kutittelee varmasti. Jatkossa pyrin saamaan teksteistä lyhyempiä, mutta tämä asia vaatii jonkin verran tekstiä.

2
Jumalansa näköinen seurakunta
ajattelun työkalu kristittynä kasvamiseen ja kristittyjen yhteyden rakentamiseen


Näin käytät pienryhmämateriaaleja:
  • Löydät pienryhmälle suunnatut materiaalit kunkin viestin lopusta PDF-muotoisina liitetiedostoina.
  • Yksi PDF-tiedosto on suunniteltu yhden kokoontumiskerran virikkeeksi.
  • Tekstiosuus on tarkoitettu yhdessä luettavaksi.
  • Tekstin lopussa on virikekysymyksiä yhdessä pohdittavaksi.
  • Materiaalia saa käyttää vapaasti joko printattuna tai näytöltä lukien.
  • Materiaalia ei saa jatkojalostaa tai julkaista.

Jumalansa näköinen seurakunta -pienryhmämateriaali on nyt ihmiskoevaiheessa. Toivon, että materiaalia kokeilevat pienryhmät antaisivat minulle palautetta siitä, kuinka niiden käyttäminen on koettu. Erityisen paljon pyydän palautetta keskustelukysymyksistä. Hyvin mielelläni kuulen ehdotuksia uusista kysymyksistä, jotka voisivat olla toimivia kunkin tekstin jatkoksi. Palautetta voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen marko.sagulin@evl.fi.

Huom! Uutta materiaalia tulee satunnaisesti. Toivon, että työaikani mahdollistaisi minulle uuden tekstin tuottamisen noin kerran kuukaudessa. Jos työ vuosien saatossa etenee toivomallani tavalla, rohkenen elätellä jopa unelmaa siitä, että lopulta koko materiaalinippu voisi olla viimeisteltävissä kirjaksi, joka toimii myös pienryhmien materiaalina. Tämän vuoksi kaikkia palaute on minulle erittäin arvokasta.

3
Hei Nipa!

Kysymyksesi on selkeä, ja yhtä yksinkertainen on myös vastaus: Kyllä!

Kaikkein suurin mahdollinen synti on Jeesuksen kieltäminen. "Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun." (Joh. 16:9) Tämä on hyvin loogista. Koska Jeesukseen uskomalla ihminen saa kaikki synnit anteeksi, niin ainoa synti, jota ihminen ei saa anteeksi, on se, että hän ei usko Jeesukseen, kieltää hänet ja hylkää hänet.

Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä! (Hepr. 10:28-29)

Herkällä omallatunnolla oleva ihminen joutuu tällaisten sanojen äärellä todella aralle paikalle. Jokainen näet tunnistaa elämästään hetkiä, jolloin on hävennyt Jeesusta tai suorastaan kieltänyt hänet. Onko sen jälkeen siis enää mitään toivoa? On. Sen vuoksi meillä on erityisen vahva kertomus Pietarista, joka todella näyttävästi kielsi Jeesuksen.

Pietari sai anteeksi, koska hän ei jäänyt "kieltämisen tilaansa". Pietari tajusi jo heti kieltämisen jälkeen syntinsä, ja itki niitä katkerasti. Se kuvaa hyvin sitä, miten Pietari näki syntinsä. Raamattu ei kerro meille, millä tavoin Pietari asiaa pohti ja mitä hän teki. Mutta kaikesta voimme päätellä, että hänelle kieltäminen ei ollut pysyvä ajattelumalli. Hän halusi kieltämisen jälkeenkin saada anteeksi ja pysyä uskossa Jeesukseen. Niinpä meillä on Johanneksen evankeliumissa hieno kertomus siitä, kuinka Jeesus käy tuon kieltämisen läpi Pietarin kanssa. Pietari kielsi kolme kertaa. Jeesus kysyi kolme kertaa, rakastaako Pietari edelleen häntä. Vaikka Pietari kielsi, Jeesus ei kieltänyt. Sitä on anteeksiantamus.

Jeesus ja Pietari
Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?"  "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani."
Sitten hän kysyi toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?"  "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Kaitse minun lampaitani."
Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?"  Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: "Olenko minä sinulle rakas?" , ja hän vastasi: "Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun lampaitani.
Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo." Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: "Seuraa minua." (Joh. 21:15-19)

4
Kysy Nettipapilta / Vs: Tatuoinnit
« : 14.11.2024 - klo:12:59 »
Tervehdys Petteri!

Liitin kysymyksesi olemassa olevan ketjun jatkoksi. Edelliselle kysyjälle olen näköjään vastannut jo kaiken, mitä Raamatun tekstien pohjalta osaan asiasta sanoa.

Sinulle henkilökohtaisesti sanon rohkaisun sanana, että olet valinnut mielestäni juuri parhaan mahdollisen tavan suhtautua tatuointeihisi. Jos olet ottanut ne rilluvuosiin ja new ageen liittyen, niin mitään sellaista merkitystä niillä ei enää ole. Jos ne toimivat sinulle nyt muistutuksena siitä, mistä olet vapautunut, eivätkä ne sinua vaivaa, niin silloin kenelläkään kristityllä ei ole lupa sinua niistä tuomita.

Valitettavasti siitä ei pääse mihinkään, että mitä enemmän ja näkyämpiä tatuointeja ihmisellä on, sitä helpommin hänestä muodostetaan ennakkokäsityksiä ja stereotypioita. Et kertonut viestissäsi, oletko saanut paheksuvia katseita tai moittivia sanoja seurakunnan tilaisuuksissa, mutta vähintäänkin oma-aloitteisesti olet pohtinut muiden suhtautumista. Kyllähän jokaisella ihmisellä on taipumus tehdä tuntemattomasta ihmisestä aina joku analyysi ja ennakkokäsitys pelkän ulkonäön perusteella. Samoin hyvin vahvasti tatuoitu ihminen herättää automaattisesti mielikuvia juuri tatuointiensa johdosta. Nämä ennakkoluulot eivät kuitenkaan ole sinun vastuullasi vaan niiden, joiden päässä ne heräävät.

5
Kysy Nettipapilta / Vs: Seksuaalinen halu
« : 12.11.2024 - klo:15:05 »
Hei Ville!

Hormooneilla on valtavan suuri merkitys ihmisen fysiikkaan ja psyykkeeseen. Ei siis mikään ihme, jos testosteronihoidot ovat korostaneet sinun kokemustasi miehisyydestä. Sukupuolivietin osalta korostunut miehisyyden tunne on varmasti niitä näkyvimpiä ja tuntuvimpia maskuliinisuuden muotoja. Mutta aivan varmasti se heijastuu myös ajatteluun, joskaan omalla biologian ja psykologian tuntemuksellani en uskalla ryhtyä luokittelemaan sitä, mihin suuntaan kohonnut testosteronitaso missäkin asiassa ajatuksia kuljettaa.

En myöskään pysty millään tavalla ottamaan kantaa siihen, mistä ajatuksesi naimisiin menosta ja perinteisestä perhemallista nousee. Suoranaisesti en ajattele, että testosteroni itsessään aiheuttaisi mitään hengellistä etsintää. Päinvastoin voisi jopa ajatella inhorealistisesti sitenkin, että testosteronia tihkuva miehisyys voisi haluta omistaa naisensa mahdollisimman tiukasti, jolloin ajatus avioliitosta nousee mieleen.

Siitä olen kuitenkin varma, että mitä tahansa meidän elämässämme tapahtuukaan, Jumala voi käyttää sitä ohjatakseen ihmistä tahtonsa mukaiseen suuntaan. En tiedä, miksi sinulla on herännyt ajatus puolisoosi sitoutumisesta avioliiton sitein ja miksi uskonasiat ovat alkaneet mietityttää. Mutta kannustan sinua jatkamaan tuohon suuntaan. Kristillistä ja Jumalan tahdon mukaista on mennä naimisiin. Ja elämässä kaikkein tärkeintä on elää oikeassa suhteessa Jumalaan. Olipa näiden pohdintojesi syy hormoonihoidoissa tai missä tahansa muussa, niin seuraukset ovat minun mielestäni juuri oikeat.

Toivotan teidän perheellenne siunausta ja lisääntyvää Jumalan tuntemista!

6
Kysy Nettipapilta / Vs: Milloin ihmiselle tulee sielu?
« : 12.11.2024 - klo:14:27 »
Tervehdys Heidi!

Liitin kysymyksesi olemassa olevan viestiketjun jatkoksi. Sinun kannattaa lukaista edellä kirjoittamani viestit, koska huomasin kirjoittaneeni jo sinne sellaisia ajatuksia, joita sinun kysymyksesi herätti. Saatan hieman toistaa itseäni, mutta yritän laittaa pääasiassa vain muutamia spekulointeja lisää.

Kysymyksesihän on lähtökohdissaan niin hankala, että siihen voi vastata vain spekuloimalla. Mitään varmoja faktoja meille ei ole tarjolla. On jo näet aivan riittävän vaikeaa pohtia sitä, mikä on elämän alkupiste. Lasketaanko ihmiselämä alkaneeksi siitä, kun munasolu hedelmöittyy, vai siitä, kun se kiinnittyy kohdun seinämään ja saa mahdollisuuden kasvamiseen. Vai lasketaanko ihmiselämän alkavan siitä, kun lapsen sydän lyö ensimmäisen kerran vai siitä, kun tämä syntyy maailmaan ja alkaa elää äitinsä kohdun ulkopuolella.

Tämän lisäksi täytyisi vielä onnistua selvittämään se, millä tavoin sielu ja elämä eroavat toisistaan. Voiko ihminen olla elossa ilman sielua? Tai voiko sielu olla olemassa irrallaan ruumiista? Entä liittyykö sielu jollain tavalla ihmisen itseymmärrykseen ja persoonaan? Täytyykö lapselle syntyä taju omasta olemassaolostaan ennen kuin voidaan sanoa, että hänellä on sielu? Vai onko ihmisellä sielu jo silloinkin, kun hän ei vielä itse edes tajua olevansa elossa?

Näistä vaikeista pohdinnoista helpompi on se, milloin ihmisen elämän ajatellaan alkavan. Perinteisesti kristillisessä uskossa on ajateltu, että Psalmin sanoin: "Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut." (Ps. 139:16) Eli ihmisen elämä on elämää jo ennen syntymistä, vaikka matemaattisen tarkasti Raamattu ei sanokaan, lapsen kehittymiseen johtavista tapahtumaketjun kohdista elämä lasketaan alkaneeksi. Tämä ei kuitenkaan ratkaise sinun esittämääsi kysymystä.

Luomiskertomus on jumalallisen viisas ja samalla kiusallisen niukkasanainen. Kysymykseesi emme saa tarkkaa vastausta siksi, että luomiskertomuksessa ihminen luotiin aikuiseksi. Niinpä emme voi luomiskertomuksen sanoista päätellä sitä, kuinka asiat olisivat menneet hedelmöittymisen, sikiövaiheen ja syntymän osalta. Luomiskertomus kertoo vain valmiin lopputuloksen:

Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento. (1. Moos. 2:7)
Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu. (1. Moos. 2:7 KR33)


Jälkimmäisenä on vanhan käännöksen mukainen versio, jossa Jumalan puhaltama elämän henki teki ihmisestä elävän sielun. Nykyinen kirkkoraamattu kääntää asian vähemmän sanatarkasti, mutta asiallisesti hyvin samaa tarkoittavana. Jumalan antama elämän henkäys tekee eläväksi.

Myöhemmin vedenpaisumuskertomuksen jälkimainingeissa sama asia sanotaan käänteisesti kuolemaan liittyen:
Mutta lihaa, jossa vielä on jäljellä sen elämänvoima, veri, te ette saa syödä. Ja jokaisen, joka vuodattaa teidän verenne, teidän elämänvoimanne, minä vaadin tilille. Minä vaadin tilille jokaisen eläimenkin. Vaadin tilille jokaisen ihmisen, joka vuodattaa lähimmäisensä veren. (1. Moos. 9:4-5)
Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on. Mutta teidän oman verenne minä kostan; jokaiselle eläimelle minä sen kostan, ja myöskin ihmisille minä kostan ihmisen sielun, toiselle toisen sielun. (1. Moos. 9:4-5 KR33)


Näissä kohdissa elämänvoima liitetään kovin konkreettisesti vereen. Tosin oma raamatuntulkintani on sellainen, että en ajattele Raamatun tarkoittavan sielun sijoittumista fyysisesti vereen, koska sielua käytetään muissa yhteyksissä paljon enemmän ihmisen persoonaan ja henkisiin ominaisuuksiin liittyen, kuten esim. "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi." (5. Moos. 6:5)

Sen noista luomiskertomuksen ja vedenpaisumuskertomuksen jakeista kuitenkin voi päätellä, että sielu ja elämä liittyvät kovin kiinteästi toisiinsa. Ja ehkä siksi on turvallista ajatella monet mutkat suoriksi vetäen, että ihmisen sielu syntyy samalla kuin hänen elämänsäkin alkaa.

7
Kysy Nettipapilta / Vs: Seksuaalinen halu
« : 28.10.2024 - klo:18:19 »
Tervehdys Ville!

Tunteet itsessään eivät ole oikeita tai vääriä. Joskus tunteet voivat tuntua erittäin hyviltä ja oikeilta, ja joskus niistä tulee itselle syyllinen tai häpeällinen olo. Mutta siitä huolimatta tunne itsessään ei ole oikein tai väärin. Merkitystä on sillä, kuinka siihen tunteeseen suhtautuu, mitä tunnetta herättäneestä asiasta oikeasti ajattelee ja miten sen suhteen käytännössä elää.

Aivan erityisesti seksuaalisuuden alueella tunne-elämä näyttelee suurta roolia, kuten itse hyvin vahvasti asian sanoitit. Kerroit, että sinun tunne-elämässäsi seksi on jatkuvan kaipuun kohde, ja laukeaminen on suorastaan parasta, mitä miehenä olemisessa voi kokea. Olet raadollisen rehellinen tunteistasi. Harva uskaltaa sanoittaa mielensä liikkeitä niin vilpittömän kuuloisesti kuin sinä.

Varsinaiseen kysymykseesi on helppo vastata, että tunne seksuaalisesta halusta tai ylpeyden tunne omasta miehekkyydestä ei ole väärin. Ja yhtä aikaa ollaan lähellä sitä rajaa, että se tunne alkaa ohjata ajattelumaailmaa ja käyttäytymistä. Paavali kirjoittaa siitä, että ruumiilla on omat halunsa, mutta niille tunteille ei pidä antaa päätösvaltaa ja ylintä hallintavaltaa meihin:

Meidän on elettävä nuhteettomasti niin kuin päivällä eletään, ei remuten ja juopotellen, siveettömästi ja irstaillen, riidellen ja kiihkoillen. Pukekaa yllenne Herra Jeesus Kristus älkääkä hemmotelko ruumistanne, niin että annatte sen haluille vallan. (Room. 13:13-14)

Jotain samankaltaista hän taisi sanoa jopa maaherra Felixille, joka ei ollut kovin mielissään Paavalin opetuksesta:

Jonkin ajan kuluttua Felix tuli juutalaisen vaimonsa Drusillan kanssa vankilaan, lähetti hakemaan Paavalia ja kuunteli, mitä tämä kertoi uskosta Kristukseen Jeesukseen. Mutta kun Paavali puhui Jumalan tahdon mukaisesta elämästä, halujen hillitsemisestä ja tulevasta tuomiosta, Felix pelästyi ja sanoi: "Saat mennä. Kutsun sinut taas toiste, kun minulla on aikaa." (Ap. t. 24:24-25)

Tuntemuksesi siitä, että sinun on tarkoitus siittää paljon lapsia, on hyvin luonnollinen. Ylipäätään sukupuolinen vietti on se käyttövoima, joka saa ihmiset kiinnostumaan parisuhteesta. Mutta jos tällaisessakin tapauksessa antaa tunteiden ohjata toimintaa, ollaan hyvin vaikeassa ja rikkinäisessä tilanteessa. (Toki olettaen, että niitä lapsia siitetään niin paljon, ettei yksi vaimo siihen riitä.) Tunne saa aikaan liikettä, mutta sitä liikettä on ohjattava viisaudella ja harkinnalla oikeaan suuntaan. Seurakunnan kaitsijoille ja palvelijoille annetut ohjeet ovat yleispäteviä, ja sopivat kenen tahansa kristityn ohjeeksi: Seurakunnanpalvelijan on oltava yhden vaimon mies, ja hänen on pidettävä hyvää huolta lapsistaan ja perheväestään. (1. Tim. 3:12) Eli vaikka tunne haluaisi saattaa maailmaan mahdollisimman paljon lapsia, niin todellisuudessa elämä on elettävä niin, että voi lapsistaan pitää huolta.

Tämän tarkemmin en osaa viestisi perusteella aiheeseen pureutua. Rohkaisen sinua pohtimaan sitä, millaisia tunteita sinulla on, ja mitkä ovat ne arvot, joiden suuntaan haluat omaa elämääsi ajatuksissasi ja teoissasi kuljettaa. Näiden välillä voi löytyä ristiriitoja, joiden tunnistaminen on ensimmäinen askel.

8
Kysy Nettipapilta / Vs: Onko luonto pyhä?
« : 15.10.2024 - klo:14:31 »
Hei Markku!

Vastaus kysymykseesi riippuu suuresti siitä, mitä pyhyydellä tässä yhteydessä ajatellaan. Katselen asiaa kolmesta näkökulmasta.


1. Luomakunta ei ole ikuinen, syytön ja virheetön

Luomakunta ei pyhä siinä merkityksessä, että se olisi ikuinen ja virheetön. Luomakunta on turmeluksen alainen ja katoava. Synnin palkka oli kuolema, eikä syntiin langennut ihminen saa ikuista elämää, ellei häntä lunasteta vapaaksi. Samaa Paavali kirjoittaa koko luomakunnasta, joskaan näiden sanojen perusteella emme voi päätellä, että nykyinen luomakunta olisi edes lunastamisen jälkeen ikuinen, koska maailman lopussa on tarkoitus luoda uusi taivas ja uusi maa.

Koko luomakunta odottaa hartaasti Jumalan lasten ilmestymistä. Kaiken luodun on täytynyt taipua katoavaisuuden alaisuuteen, ei omasta tahdostaan, vaan hänen, joka sen on alistanut. Luomakunnalla on kuitenkin toivo, että myös se pääsee kerran pois katoavaisuuden orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen. Me tiedämme, että koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa. (Room. 8:19-22)

Niin kuin itsekin kirjoitit, maa kirottiin ihmisen synnin tähden, jolloin siitä kerrotaan, että se elää jollain tavalla turmeltuneessa muodossa:

Olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät. Maa kasvaa sinulle orjantappuraa ja ohdaketta, mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi. (1. Moos. 3:17-18)

Edelleen vedenpaisumuksen jälkeen kuvataan huonompaan suuntaan mennyt muutos luomakunnassa:

Kaikki villieläimet ja taivaan linnut, kaikki maan päällä liikkuvat eläimet ja meren kalat pelkäävät ja säikkyvät teitä; ne on annettu teidän valtaanne. Teidän ravintonanne olkoot kaikki olennot, jotka elävät ja liikkuvat. Ne kaikki minä annan nyt teille, niin kuin annoin teille vihreät kasvit. (1. Moos. 9:2-3)

Vanhan testamentin ennustuksissa myös kuvataan tulevaa onnen aikaa - joko Messiaaseen tai ylösnousemukseen viitaten - vertauskuvilla, jotka antavat ymmärtää, että nykyinen luomakunta sisältää paljon kuolemaa ja katoavaisuutta.

Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena. Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella, yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja pennut, ja leijona syö heinää kuin härkä. Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä, vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään kohti myrkkykäärmeen luolaa. Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota minun pyhällä vuorellani, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä tulvillaan. (Jes. 11:6-9)

En siis voi sanoa, että luomakunta olisi pyhä siinä mielessä että se olisi virheetön.


2. Luomakunta ei ole Jumalalle erotettu

Luomakunta ei ole pyhä myöskään siinä merkityksessä, että se olisi kokonaisuudessaan Jumalalle erotettu. Se, mikä on erotettu Jumalalle, ei näet ole ihmisen käytössä. Luomiskertomuksessa kuitenkin annettiin luomakunta ihmisen käyttöön ja ihmisen vastuulle:

Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu." Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne. (1. Moos. 1:28-29)

Juutalaisten laissa oli erikseen määrykset siitä, kuinka Jumala oli Egyptin viimeisen vitsauksen myötä pelastanut israelilaisten esikoiset, eli pyhittänyt heidät itselleen. Kaikki uhrikelpoisten eläinten esikoiset täytyi antaa Jumalalle uhrina. Ihmisten ja uhriksi kelpaamattomien eläinten esikoiset sen sijaan piti lunastaa ihmisen käyttöön takaisin:

Luovuta Herralle kaikki esikoiset. Samaten on jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen oleva Herran omaisuutta. Jokaisen aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Sinun tulee myös lunastaa jokainen esikoispoika, joka sinulle syntyy. (2. Moos. 13:12-13)

Näiden käskyjen myötä näemme, että koko luomakunta ei siis ole Jumalalle erotettua ja pyhitettyä.


3. Luomakunta on arvokas

Luomakunta on kuitenkin löyhästi määritellen pyhä siinä merkityksessä, että se on Jumalan luoma ja arvokas. Siihen on suhtauduttava suurella kunnioituksella ja arvostuksella, niin kuin pyhiin asioihin. Jumalan ensimmäinen ihmiskunnalle antama tehtävä tuli meinittua jo tuolla aiempana, mutta tässä sama eri kohdan sanamuodoilla, jotka korostavat luomakunnasta huolehtimista:

Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä. (1. Moos. 2:15)

Tämä oli Jumalan ensimmäinen tehtävä ihmisille. Luomakuntaa on käsiteltävä kunnioituksella, niin kuin pyhiä asioita. Siinä mielessä luomakunta on pyhä, vaikka ei olekaan sitä pyhä-sanan varsinaisissa merkityksissä.

9
Kysy Nettipapilta / Vs: Miten uskoa, jos ei usko?
« : 15.10.2024 - klo:13:34 »
Hei S!

Jos keskustelisimme kasvotusten, kysyisin sinulta aivan ensimmäiseksi, mitä sinun mielestäsi usko on. Viestisi on näet hyvin selkeä ja kysymyksesi erittäin ymmärrettävä, mutta samalla siitä jää vaikutelma, jonka oikeellisuudesta en tietenkään voi olla varma. Minusta kuitenkin näyttää siltä, kuin sinulla itselläsi olisi enemmän tai vähemmän tarkasti määritelty näkemys oikeanlaisesta uskosta, jonka standardeja et itsekään pysty saavuttamaan.

Tästä syystä minä olen viime aikoina alkanut puhua paljon enemmän Jeesuksen seuraamisesta kuin uskomisesta. Ne ovat sama asia, mutta niiden herättämät mielikuvat ovat kovin erilaiset. Uskominen näet on meidän mielikuvissamme jotain sellaista, että se edellyttää ihmiseltä jonkinlaisia tunnetiloja, ajatuskulkuja tai tekoja. Tämän vuoksi varsin yleistä on kuulla lausahdus: "Kyllä minä uskon, mutta en minä mikään uskovainen ole." Oletan tällä tavoin sanovan ihmisen tarkoittavan juuri sitä, että hän kyllä uskoo, mutta ei mene siihen muottiin, mitä hän uskovaisuudesta ajattelee.

Raamatun sivuilla tulee vastaan ihmisiä, joiden usko näyttää olevan todella vahva ja järkkymätön:

Sadanpäämies ei pitänyt itseään sen arvoisena, että Jeesus olisi tullut parantamaan hänen palvelijaansa, joten hän pyysi, että Jeesus vain sanallaan parantaisi tämän. Tämän kuullessaan Jeesus hämmästyi ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti: näin vahvaa uskoa en ole tavannut yhdelläkään israelilaisella.” (Matt. 8:10)

Kanaanilainen nainen on puolestaan suuri uskon esikuva, koska hän hellittämättä pyysi, kun kukaan muukaan ei voinut häntä ja hänen tytärtään auttaa. Nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!" Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille." "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve. (Matt. 15:25-28)

Tällaisten raamatunkertomusten äärellä tulee väistämättä se olo, että oma usko ei kelpaa mihinkään. Sisäinen tunne ei saavuta mitään siitä, miltä näiden ihmisten usko näyttää. Mutta yhtä lailla Raamatun sivuilla on päinvastaisia kertomuksia:

Kuunvaihetautia sairastaneen pohjan isä uskoi ja samalla oli kovin epävarma uskostaan: "Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!" "Jos voit?"  vastasi Jeesus. "Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo." Silloin pojan isä heti huusi: "Minä uskon! Auta minua epäuskossani!" Mark. 9:22-24)

Ristin ryöväri ei puolestaan osannut pukea uskoaan kunnolla edes sanoiksi, mutta tajusi, että ainoa auttaja riippui viereisellä ristillä:
"Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." (Luuk. 23:42-43)

Kumpikin näistä heikon uskon ilmaisijoista sai avun ongelmaansa. Uskon määrällä ei ollut vaikutusta. Ainoastaan sillä oli merkitystä, että usko suuntautui oikeaan kohteeseen. Eihän ketään pelasta lopulta usko, vaan uskon kohde, Jeesus.

Uskoa ei kauhean tarkasti Raamatussa edes määritellä. Tunnetuin uskon auki sanoittaminen löytyy Heprealaiskirjeen 11. luvun alussa. Laitan sen tähän näkyviin nykyisen ja edellisen kirkkoraamatun mukaan:

Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. (Hepr. 11:1)
Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy. (Hepr. 11:1 KR38)


Kuten huomaat, tämäkään kuvaus ei kerro kovin tarkasti, mitä kaikkea usko on. Täysin arvoitukseksi jää, miltä usko tuntuu tai millainen ajatusrakennelma tai teoria usko on. Varsin yleisellä tasolla vain todetaan, että usko on sitä, että näkymätön todellisuus on elämän suuntaan vaikuttava voima. Vanhan käännöksen sanamuoto ”ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy” on jotenkin erityisen tyylikkäästi sanottu. Jokin sellainen, mitä en voi silmin havaita, ohjaa elämäni suuntaa.

Tämä menee minun mielestäni hyvin lähelle sitä, mitä Jeesuksen seuraaminen on. Terminä Jeesuksen seuraaminen kääntää ajatukset häneen, jota seurataan, eikä omaan napaan ja omiin saavutuksiin. Tätä havainnollistaa upeasti Vanhan testamentin kertomus pronssikäärmeestä.

Pronssikäärme
Kiertääkseen Edomin maan israelilaiset lähtivät Horinvuoren luota Kaislamerelle vievää reittiä. Matkalla kansa kävi kärsimättömäksi ja alkoi puhua Jumalaa ja Moosesta vastaan: "Miksi te toitte meidät pois Egyptistä tänne autiomaahan kuolemaan? Täällä ei ole leipää eikä vettä. Aina vain tätä samaa kurjaa ruokaa!"
Silloin Herra lähetti kansan kimppuun myrkkykäärmeitä, ja niiden puremiin kuoli suuri joukko israelilaisia. Kansa tuli Mooseksen luo sanomaan: "Me teimme synnin, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän ottaisi nämä käärmeet pois meitä ahdistamasta." Mooses rukoili kansan puolesta, ja Herra sanoi Moosekselle: "Tee käärmeen kuva ja pane se tangon päähän. Jokainen pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon." Mooses teki pronssista käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon. (4. Moos. 21:4-9)


Kuvittele itse olevasi tuollainen käärmeenpureman saanut ihminen. Teltan ovelle tulee toinen henkilö, ja kertoo oudon uutisen. Mooses on laittanut käärmepatsaan tikun nokkaan keskelle leiriä. Jos käyt katsomassa sitä, niin sinä jäät henkiin. Ensimmäinen johtopäätös olisi tietenkin se, että eipä tässä mitään voi hävitäkään. Joten todennäköisesti kävisit katsomassa sitä käärmettä.

Mutta alkaisitko sinä siinä vaiheessa pohtia sitä, oletko sinä katsonut tuota käärmettä oikealla asenteella? Alkaisitko sinä pohtia, että ensin kun riittävästi keskittyy, rutistaa silmänsä todella tiukastin kiinni, ja sitten mahdollisimman pyhästi katsoo, niin vasta sitten se toimii. Ei. Sanottiin, että katsominen riittää. Mitään ohjetta ei annettu siitä, millainen pitää ihmisen olla tai millä asenteella täytyy katsoa. Ainoa väärä asennoituminen olisi ollut se, että ei olisi katsonut.

Kertomus pronssikäärmeestä ei ole vain historian havinaa ja yksi kaukainen kertomus muiden joukossa. Se on esikuva, johon Jeesus viittasi yhdessä Raamatun keskeisimmistä kohdista:

Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava, jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. (Joh. 3:14-16)

Vanhan testamentin tekstissä meille opetettiin, että jos katsot käärmeeseen, pelastut kuolemalta. Nyt Jeesus vaihtaa katsomisen uskomiseen. Se on hyvin ymmärrettävää, koska vain Jeesuksen aikalaiset pystyivät katsomaan Jeesusta silmillään. Usko on sitä, että katsoo Jeesusta sisäisillä silmillään.

Ainakin minä olen nuoruudessani taistellut sen kanssa, että olen pitänyt uskoani huonona, kun en ole osannut antautua Jumalalle niin kokosydämisesti kuin vaikkapa lukemieni kirjojen kirjoittajat ovat kertoneet. Kipuilin senkin kanssa, että minulla ei ollut sellaista palavaa rakkautta Jumalaa kohtaan, mitä erilaisten todistuspuheenvuorojen pitäjät itsestään kertoivat. Minä vain ihan tavallisesti uskoin. Pidin itseäni uskovana, mutta toisaalta olisin voinut sanoa, että minä uskon, mutten ole mikään sellainen uskova, mitä nuo muut.

Nykyään koen aika samalla tavalla, mutta osaisin sanoa asian ihan toisella tavalla. Ei ole tarkoitus keskittyä siihen, millä tavalla minä Jeesukseen uskon. Kyse on siitä, keneen minä uskon, kenen luo minä menen ja ketä minä haluan seurata. Pronssikäärme on erinomainen esimerkki: Sydämen asenteesta riippumatta mene ja katso siihen Jeesukseen.

Tämän vuoksi minä hyvin mielelläni puhun mieluummin Jeesuksen seuraamisesta kuin uskomisesta. Vaikka ne ovat täysin sama asia, me reagoimme niihin eri tavoin. Jos puhutaan siitä, että sinun pitää uskoa Jeesukseen, niin silloin usein ajatukset kääntyvät siihen, millä tavalla se usko oikein ilmenee ja miten sitä toteutetaan. Jos sen sijaan puhutaan siitä, että seurataan Jeesusta, se ei määrittele millään tavalla sitä, millinen sinä olet ja mikä on sinun sydämesi asenne ja asento.

Jeesus kutsui ihmisiä seuraamaan häntä opetuslapsina. Opetuslapsena oleminen ei ollut Jeesuksen omaa keksintöä, vaan rabbien tapa opettaa oli tehdä opetuslapsia. Rabbit opettivat opetuslapsiaan kahdella tapaa. Ensinnäkin opetuslasten tehtävä oli opetella oman rabbinsa sanoja ulkoa. Lisäksi he pyrkivät jäljittelemään rabbinsa elämäntapaa. Se on myös Jeesuksen opetuslasten päämäärä. Siinä ei kysytä, mikä on mielentilasi, kuinka määrittelisit uskosi laadun tai jotain muuta vastaavaa. Sinut on kutsuttu opiskelemaan Jeesuksen opetuksia ja jäljittelemään hänen tekojaan.

Evankeliumiteksteihin tutustuttaessa huomaamme, että eivät Jeesuksen opetuslapsetkaan mitään uskovaisia olleet. Heidän oma ymmärryksensä ja sydämen asenteensa oli aika kurja.

Jeesuksen opetuslapset eivät osanneet seurata Jeesuksen esimerkkiä oikeasta lähimmäisenrakkaudesta: Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia. (Mark. 10:13)

Jeesuksen opetuslapsilla oli hyvin vähän ymmärrystä siitä, mitä Jeesus oli tullut maan päälle tekemään. Kun Jeesus oli puhunut tulevasta ristinkuolemastaan, Pietari veti hänet erilleen ja alkoi nuhdella häntä: "Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!" (Matt. 16:22)

Opetuslapset eivät edes osanneet seurata Hengen ohjausta. Jeesuksen torjuneelle Samarian kaupungilla Sebedeuksen pojat olisivat halunneet rukoilla tuhoa taivaasta, mutta Jeesus kääntyi ja nuhteli opetuslapsia ja sanoi: "Te ette tiedä, minkä hengen omat te olette." (Luuk. 9:55)

Siitä huolimatta he olivat oikeita opetuslapsia, koska he seurasivat. Jopa Juudaksella oli asiat hyvin niin kauan kuin hän seurasi. Ongelmat alkoivat, kun hän lopetti seuraamisen, ja kuvitteli kuljettavansa itse Jeesusta haluamaansa suuntaan. Niinpä rohkaisen sinua jatkamaan seuraamista ja vähentämään omien ajatusten ja motiivien tutkimista. Kun sinä seuraat, sinä opit Jeesuksesta lisää. Samalla sinä katsot aina vain enemmän Jeesukseen.

Viime aikoina suuren mediahuomion kohteeksi on noussut Tuomas Enbuske, joka kertoo omasta uskostaan. Ennen uskoontuloaan hän oli pyytänyt ihmisiä ohjaamaan hänet uskoon ja perustelemaan sen, miksi kannattaa uskoa. Mutta se ei vain toiminut niin. Nyt Tuomas itsekin opasti yhdessä kolumnissaan, että kannattaa vaikka mennä messuun tai lukea Raamattua. Usko ei synny sillä, että alkaa pohtia ja perustella asiat itselleen. Silloin ei kohtaa Jeesusta vaan ainoastaan omat ajatuksensa.

Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. (Room. 10:17)

10
Tervehdys Jesustelija!

Kysymykseesi on helppo vastata lyhyesti: Israel ei ole Jumala eikä millään muotoa edes erehtymätön kansa. Jumala itse sanoo omasta kansastaan:

"Minä näen, että tämä kansa on uppiniskainen." (2. Moos. 32:9)
"Painakaa siis mieleenne, ettei Herra, teidän Jumalanne, anna tätä hyvää maata teille teidän kuuliaisuutenne takia, sillä te olette uppiniskainen kansa." (5. Moos. 9:6)


Yksi Vanhan testamentin suurista linjoista on juuri se, kuinka Jumala hävittää omaa kansaansa sen syntien vuoksi ja lähettää sen pakkosiirtolaisuuteen oppimaan teoistaan. Jos kristitty ottaa sen asenteen, että Israel ei tee virheitä, niin on hän silloin valitettavasti sekä sokea että huono Raamatun tuntija.

Erityisen huonoa raamatuntuntemusta osoittaa se, jos annetaan Vanhan testamentin teksteillä nykyiselle Israelille oikeus tehdä mitä vain ympärillä oleville kansoille. Olen itsekin kuullut tämän kaltaisia lausahduksia: "Koskaan ei ole ollut olemassa mitään Palestiinan valtiota. Juutalaiset ovat alkuperäisiä Israelin asukkaita, koska Jumala on antanut Israelin juutalaisille."

Jos luetaan Raamattua tarkasti, niin silloin näemme, että eivät juutalaiset olleet tuon maan alkuperäisiä asukkaita. Abraham tuli siihen maahan muualta, ja asui koko elinaikansa siellä muukalaisena. Suunnilleen 450 vuotta myöhemmin israelilaiset tulivat Egyptin orjuudesta ja valloittivat sen maan, joka ei ollut alunperin heidän omansa:

"Minun enkelini kulkee sinun edelläsi ja vie sinut amorilaisten, heettiläisten, perissiläisten, kanaanilaisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, ja minä tuhoan heidät. Älä kumarra heidän jumaliaan, älä palvele niitä, älä tee niin kuin he tekevät, vaan hävitä kaikki jumalankuvat ja murskaa heidän kivipatsaansa." (2. Moos. 23:23-24)

Valitettavasti Israel ei noudattanut Jumalan antamia ohjeita uskollisesti, vaan he veljeilivät maan alkuperäisten asukkaiden kanssa, ja alkoivat palvella heidän epäjumaliaan. Niinpä Jumala sanoi:

"Koska te olette rikkoneet liiton, jonka minä tein teidän isienne kanssa, ettekä ole totelleet minua, en enää hävitä teidän tieltänne ainoatakaan niistä kansoista, jotka Joosuan kuollessa vielä olivat kukistamatta. Minä panen nämä kansat teille koetukseksi nähdäkseni, kuljetteko te isienne lailla minun tietäni minun käskyjäni noudattaen." (Tuom. 2:20-22)

Ensinnäkin on täysin selvää, että niin rajulta kuin nykyään tuo luvatun maan valloittaminen kuulostaakin, oli se joka tapauksessa tiettyyn historialliseen tilanteeseen liittynyt käsky. Toiseksi Israelilla ei ole enää Jumalan sanan mukaan oikeutta tehdä etnistä puhdistusta alueillaan. Jumala on ensimmäisen täydellisen tuhokäskyn jälkeen päivittänyt ohjettaan, ja sanonut jättävänsä alueen alkuperäisiä asukkaita jäljelle. Sen seuraukset näyttävät toteutuneen historiassa jatkuvasti. Israel ei ole saanut juurikaan elää rauhassa maansa alueella.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kunnon kristitty yrittäisi löytää Israelista mahdollisimman paljon pahaa. Totuudessa pysyminen on ainoa oikea kristillinen vaihtoehto. Siksi Israelista ei saa uutisoida mustamaalaten tyyliin: "Kaikki alkoi siitä, kun Israel ampui takaisin". Ikään kuin Israel olisi kaiken syyllinen. Täysin selvää on, että arabimaissa on ääriliikkeitä, joilla ei ole mitään muuta tavoitetta kuin tuhota Israel, ja sen seurausta ovat suurimmaksi osaksi kaikki kahakat.

Tästä huolimatta Israelia ei saa myöskään valkopestä syyttömäksi. En valitettavasti osaa vastata kysymykseesi niistä profetioista, joilla kristillistä sionismia puolustetaan. Muistan vain yleisellä tasolla sen, että usein pyörittelen päätäni, kun kuulen varsin villejä tulkintoja joistain VT:n profetioista Israelin nykyisiin poliittisiin käänteisiin sovellettuna. Ne tulkinnat eivät kerro minulle Raamatun toteutuneista ennustuksista vaan tulkitsijan villistä mielikuvituksesta, jossa taustalla on Israelin vääränlainen ihannointi.

Itse en ole kokenut tärkeäksi käyttää voimavarojani selvittelemällä sitä, mikä monista hyvin ristiriitaisista uutisoinneista olisi eniten oikein. Joka kerta kun näen jonkin ääripään kommentin, joka tekee Israelin joko syyttömäksi marttyyriksi tai kaikeen syylliseksi sotarikolliseksi, hyppään yli. En vain usko tuollaiseen mustavalkoisuuteen alueella, jossa on taisteltu aina.

Oikea kristillinen vaihtoehto on siunata Israelin kansaa, ja rukoilla heidän puolestaan. Siunaamisen ja rukoilemisen peruste ei ole siinä, että Israel toimii kaikessa tai edes useimmissa tapauksissa oikein. Peruste on siinä, että vaikka kristityt jatkavat nyt Jumalan suuren pelastussuunnitelman linjaa, ei Jumala ole hylännyt Israelia. On oikein siunata ja rukoilla. Mutta on oikein myös pysyä totuudessa.

11
Hei Vaikea jae!

Raamatun lukemisessa yksi keskeisimpiä työkaluja on tekstin tyylilajin tunnistaminen. Jotta Raamattua luettaisiin mahdollisimman tosissaan ja oikealla ymmärryksellä, on lukutapaa vaihdettava sen mukaan kuin tyylilajikin vaihtuu. Vertauskuvallista tekstiä ei lueta paremmin, jos se otetaan kirjaimellisesti. Eikä kirjaimellista tekstiä ymmärretä paremmin ja syvällisemmin, kun se luetaan vertauskuvana. Kummallakin tavalla mennään vain pieleen ja pahimmillaan vääristetään Raamatun sanoma.

Profetiat ovat haastava tekstityyli. Ne ovat näet lähtökohtaisesti vertauskuvia:
Herra sanoi: - Kuulkaa minun sanani! Kun joukostanne nousee profeetta, minä ilmaisen itseni hänelle näyssä, unessa minä hänelle puhun. Näin en puhu Moosekselle, palvelijalleni, joka kaikessa on minun uskottuni. Hänelle puhun suoraan kasvoista kasvoihin, en arvoituksellisin sanoin vaan avoimesti. Hän saa katsoa Herran kirkkautta suoraan. Kuinka te siis rohkenette puhua Moosesta, minun palvelijaani vastaan? (4. Moos. 12:6-8) Jumala itse kertoo, että Mooses oli poikkeus profeettojen joukossa. Lähtökohtaisesti kaikki profetia on vertauskuvaa, mutta Mooses sai keskustella aivan eri tasolla. Ja siitä huolimatta myös Mooseksen välittämissä profetioissa oli vertauskuvallisuutta mukana, vaikka hän itse saikin keskustella kasvoista kasvoihin.

Tässä sinun kysymässäsi kohdassa on myös kyse kielikuvia täynnä olevasta profetiasta. Vaikka Mooses oli ehkä saanut sen Jumalalta hyvinkin kasvoista kasvoihin keskustellen, on sen tyylilaji silti vertauskuvaa. Ennen ja jälkeen tämän jakeen, hyvin räväkillä kielikuvilla ja todella runsaalla tekstimäärällä kerrotaan, mitä seuraa siitä, jos Israel hylkää Jumalansa ja hänen antamansa lain. Kaikkien seuraavien kauheuksien lisäksi mainitaan sekin, että Jumala suorastaan iloitsee tuhotessaan heitä.

Tällaisia samanlaisia sanamuotoja löytyy myös Psalmeista ja Sananlaskuista, jotka myös ovat tekstityyliltään pääasiassa runoutta ja vertauskuvia:
Herra nauraa jumalattomalle, hän tietää, että tilinteon päivä tulee. (Ps. 37:13)
Sinä, Herra, naurat heille, pidät pilkkanasi väärien jumalien palvelijoita. (Ps. 59:9)


Nämä ovat vahvoja kielikuvia, ja niissä on se etu, että kielikuva sisältää yleensä useampia näkökulmia kuin kirjaimellinen teksti. Jumalan naurulla voidaan kuvata vaikkapa sitä, kuinka mikään pahuus ei pysty vahintoittamaan Jumalaa. Hän on kaiken yläpuolella. Jumalan nauru kuvaa myös sitä, kuinka väistämätöntä on se, että pahuus ei tule koskaan hallitsemaan tai voittamaan. Nauru kuvaa myös sitä, kuinka Jumalalla on suvereeni voima laittaa oikeus voimaan heti, kun hänen mielestään on oikea aika. Tuo vertauskuva voi sisältää vielä monia muitakin näkökulmia, mutta niiden kaikkien auki kirjoittaminen ottaa paljon enemmän rivejä kuin tuollainen yksinkertainen ilmaus. Ja siksi se vertauskuvallinen ilmaus puhuttelee tehokkaammin kuin pitkä ja tarkasti määrittelevä teksti.

Tuo kysymäsi jae ja sen ympärillä oleva laajempikin kirous lopulta toteutui. Israelin kansa käänsi selkänsä Jumalalle, ja joutui kärsimään paljon. Lopulta Jerusalem tuhottiin, ja kansa vietiin pakkosiirtolaisuuteen. Pakkosiirtolaisuuden aikana kirjoitettiin mm. Valitusvirret, joissa sanotaan:

Ei Herra iloitse siitä, että hän kurittaa ihmistä. (Valit. 3:33)

Vaikka Valitusvirretkin ovat monilta osin hyvin runollista tekstiä, niin kysymäsi jae ja tämä jae ovat minun ymmärrykseni mukaan luettava niin, että kysymässäsi jakeessa puhutaan vertauskuvin. Tämä puolestaan kertoo sen, miten asiat ovat.

12
Kysy Nettipapilta / Vs: Väärät profeetat
« : 07.10.2024 - klo:14:50 »
Tervehdys Jesustelija!

Kysymyksesi on valtavan laaja, sillä Raamatussa on hyvin paljon opetusta vääristä profeetoista. Joskaan aivan villejä sivumääriä minun ei tarvitse kirjoittaa, sillä kaikissa kohdissa opetus on yhdenmukaista. Voisin siksi ihan hyvin käyttää vaikka vain yhtä raamatunkohtaa esimerkkinä. Kirjoittelen kuitenkin kohtalaisen kattavan katsauksen.

Profeetat VT:ssä

Lähtökohta on se, että sekä uuden liiton että vanhan liiton seurakunnassa on aina ollut erilaisia tehtäviä seurakunnan rakennukseksi. Vanhassa liitossa keskeisimmässä vastuussa olivat papit ja profeetat. Pappeus kulki suvussa, ja virkaansa asetettujen pappien tehtävänä oli pitää huolta temppelipalveluksen uhreista sekä kansan opettamisesta: Papin suun tulee jakaa tietoa, hänen huuliltaan odotetaan opetusta. Hän on Herran Sebaotin sanansaattaja. (Mal. 2:7)

Profeetan tehtävä ei ollut suvuittain kulkeva. Profeetoilla oli oppilaita, ja esimerkiksi profeetta Elia voiteli seuraajakseen Elisan, joka oli hänen oppilaansa. Jotkut profeetat saivat vahvan sisäisen kutsun, ja sillä tavoin lähtivät toteuttamaan profeetan tehtäväänsä. Profeetan tehtävään ei kuulunut uhripappeus, mutta opettamisen ja julistamisen tehtävä oli sitäkin korostuneempi. Voitaisiin hyvin karkeasti sanoa niin, että papin opettajantehtävä oli kertoa, mikä on oikea tie. Profeetan tehtävä oli puolestaan ohjata tieltä poikenneet ihmiset takaisin oikealle tielle. Tällaista profeetan vartijantehtävää korostettiin erityisesti Hesekielille:

"Sinut, ihminen, minä olen pannut Israelin kansan vartiomieheksi. Kun kuulet suustani sanan, sinun tulee varoittaa maanmiehiäsi minusta. Kun minä uhkaan jumalatonta kuolemalla, asetan sinut vastuuseen hänestä. Ellet sinä puhu hänelle, ellet varoita häntä hänen elämänmenostaan, hän kuolee syntiensä tähden - ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut. Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen vaelluksestaan ja kehotat häntä kääntymään tieltään eikä hän silti käänny, hän kyllä kuolee syntiensä tähden mutta sinä pelastat elämäsi. (Hes. 33:7-9)


Profeetat UT:ssa

Uuden testamentin kirjoitusten pohjalta seurakunnan kaitsentatehtävä on muotoutunut ainakin vapaissa suunnissa viisiportaiseksi. Miten tahansa jako tehdäänkään, niin ei tämä ainakaan huono ole:
  • Apostolit synnyttävät uutta esimerkiksi perustamalla seurakuntia.
  • Evankelistat julistavat evankeliumia ja johtavat ihmisiä uskoon.
  • Paimenet huolehtivat seurakunnan jäsenistä, hengellisestä kasvatuksesta ja johtavat seurakuntaa.
  • Opettajat selittävät Raamattua ja opettavat kristillistä sanomaa.
  • Profeetat kuulevat herkemmin Jumalan ääntä ja tuovat tilannekohtaisesti sanoman seurakunnalle tai yksittäisille kristityille.

Kaikissa näissä rooleissa keskeistä on se, että palvelutehtävien mukaan Raamatun Sana tulee arkeen eri näkökulmista. Apostolit raivaavat tietä uusille alueille. Evankelistat johdattavat uusia ihmisiä kulkemaan sitä tietä pitkin. Paimenet ja opettajat valaisevat sitä tietä. Profeetta puolestaan rohkaisee uupuvia ja ohjaa tieltä eksyviä takaisin oikeaan.

Se, joka profetoi, puhuu ihmisille: hän rakentaa, kehottaa ja lohduttaa. (1. Kor. 14:3)
Jos sen sijaan kaikki profetoisivat ja joku epäuskoinen tai ulkopuolinen tulisi paikalle, hän joutuisi kaikkien koeteltavaksi ja tutkittavaksi ja hänen sydämensä salaisuudet paljastuisivat. Silloin hän heittäytyisi kasvoilleen maahan, rukoilisi Jumalaa ja tunnustaisi: "Jumala on todella teidän keskuudessanne." (1. Kor. 14:24-25)



Oikea profeetta

Sana profeetta kääntyy meidän mielissämme yleensä sanaksi ennustaja. On toki totta, että VT:n profeettojen yksi keskeinen tehtävä oli ennustaa tulevasta Messiaasta. Paljon enemmän heidän tehtävänsä oli kuitenkin eksyneen kansan ohjaaminen takaisin Jumalan lain eli Jumalan Sanan noudattamiseen:

"Olen kerran toisensa jälkeen lähettänyt teidän luoksenne palvelijoitani, profeettoja, ja kehottanut: 'Kääntykää vääriltä teiltänne, hylätkää pahat tekonne! Älkää seuratko muita jumalia älkääkä palvelko niitä. Silloin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne ja teille.' Mutta te ette ole ottaneet kuuleviin korviinne, mitä minä olen puhunut." (Jer. 35:15)

On totta, että profetian lahjaan kuuluu oleellisesti jonkinlainen Jumalan äänen kuuleminen ja "suoran viestin" saaminen Jumalalta. Mutta se lahja ei voi koskaan olla ristiriidassa sen kanssa, mitä Jumalan Sana sanoo. Lisäksi oikean profeetan vähimmäisvaatimus on se, että hän ei myöskään inhimillisillä mittareilla mitattuna erehdy. Jos hän oikeasti julistaa Jumalalta saamansa viestin, sen on oltava totta:

"Jos taas joku profeetta julkeaa minun nimissäni puhua sellaista, mitä minä en ole käskenyt hänen puhua, tai puhuu vieraiden jumalien nimissä, hänen on kuoltava. Jos alatte kysellä mielessänne, mistä tiedätte, mikä sana ei ole lähtöisin Herralta, muistakaa tämä: Jos se, mitä profeetta puhuu Herran nimissä, ei toteudu, se ei ole Herran sanaa vaan väärän profeetan röyhkeää puhetta. Älkää kuulko häntä." (5. Moos. 18:20-22)


Väärä profeetta Vanhassa testamentissa

Vanhassa testamentissa on hurja määrä erilaisia tuomioita väärille profeetoille. Esimerkiksi Jeremian kirjan 23 luku ja Hesekielin kirjan 13 luku on omistettu väärien profeettojen nuhtelemiselle. Kerään tähän nyt jonkinlaisen listan asioista, joita väärien profeettojen moitittiin tekevän:

Herra sanoo: - Niin profeetat kuin papitkin ovat eksyneet minusta kauas. Jopa omassa temppelissäni joudun katselemaan heidän pahuuttaan. (Jer. 23:11)
He puhuivat Baalin nimissä ja eksyttivät kansani Israelin. (Jer. 23:13)
He rikkovat avion, valehtelevat ja pettävät, he kannustavat pahantekijöitä, niin ettei kukaan käänny pahuudestaan. (Jer. 23:14)
Omia kuvitelmiaan he vain puhuvat, eivät minun sanojani. (Jer. 23:16)
Niille, jotka halveksivat minua, he hokevat: "Herra sanoo: 'Te saatte elää rauhassa.'" Niille, jotka paaduttavat sydämensä, he vakuuttavat: "Teitä ei kohtaa mikään onnettomuus." (Jer. 23:17)
Minä en ole puhunut heille, mutta silti he esiintyvät minun profeettoinani. (Jer. 23:21)
He pyrkivät siihen, että kansani unohtaisi minut niiden unien takia, joita he kertovat toinen toiselleen. (Jer. 23:27)
Olemattomia näkevät, perättömiä ennustavat ne, jotka sanovat: 'Näin sanoo Herra', vaikka Herra ei ole heitä lähettänyt. Ja he vielä kuvittelevat, että Herra toteuttaa heidän ennustuksensa! (Hes. 13:6)
Te olette tehneet väärin, olette tuottaneet murhetta vanhurskaalle, jolle minä en murhetta antanut, mutta jumalatonta te olette rohkaisseet, niin että hän ei käänny pahalta tieltään eikä pelastu tuholta. (Hes. 13:22)
He kaikki, pienimmästä suurimpaan, hankkivat väärää voittoa. Niin profeetat kuin papitkin pettävät kansaa. Huolettomasti he parantelevat minun kansani vammoja. He sanovat: "Nyt on rauha, kaikki hyvin!" vaikka rauhaa ei ole. (Jer. 6:13-14)
Profeettojesi näyt olivat petosta ja harhaa. Syntiäsi he eivät paljastaneet, eivät kääntäneet kohtaloasi. Vääriä ja eksyttäviä olivat heidän ennussanansa. (Valit. 2:14)



Väärä profeetta Uudessa testamentissa

Minun mielestäni profeetan tehtävä on hyvin samanlainen läpi Raamatun. Laitoin vain uuden väliotsikon, jotta pitkä vastaukseni edes vähän rytmittyy. Siinä missä VT:n profeettojen tehtävä oli palauttaa eksynyt kansa kulkemaan Jumalan lain ilmoittamaa tietä, myös UT:n profeetoilla oli sama tehtävä. Väärä profeetta on se, joka ei ohjaa oikeaan tai suorastaan ohjaa väärään:

Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan. (Matt. 24:24)

Israelin kansan keskuudessa esiintyi kuitenkin myös vääriä profeettoja, ja samoin on teidänkin joukkoonne ilmestyvä vääriä opettajia. He salakuljettavat teidän keskuuteenne tuhoisia harhaoppeja, jopa kieltävät herransa, joka on ostanut heidät omikseen. Pian he kuitenkin saattavat itsensä tuhoon. Heidän irstasta menoaan lähtevät monet seuraamaan, ja näiden takia totuuden tie tulee häväistyksi. Ahneudessaan he pyrkivät käyttämään teitä hyväkseen esittämällä tekaistuja tarinoita. Mutta heille muinoin langetettu tuomio on yhä voimassa, heidän tuhonsa odottaa heitä. (2. Piet. 2:1-3)



Väärän ja oikean profeetan erottaminen

Edellä lainaamissani raamatunkohdissa on tullut esille jo monia asioita, joita väärien profeettojen on kerrottu tekevän, ja joista heidät tunnistaa:
  • He eivät julista Jumalan Sanan mukaisesti.
  • He eivät varoita synnistä vaan julistavat syntiselle rauhaa.
  • He pettävät ihmisiä omaksi edukseen.
  • Heidän Herran nimissä julistamansa sanat eivät toteudu.
  • He julistavat omia kuvitelmiaan.

Yksi kristillinen sanonta on se, että profeetan elämä todistaa hänestä. Se on oikein hyvä perusperiaate, mutta on aina muistettava sekin, että profetian lahjaa ei anneta synnittömille ihmisille, koska synnittömiä ei ole olemassa. Myös profeetat tekevät elämässään virheitä ja vääryyksiä. Silti jatkuva vääryydessä eläminen todistaa siitä, mistä Jeesuskin sanoi: Profeetan elämä ei saa saada aikaan huonoa hedelmää:

"Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. Hedelmistä te siis tunnette heidät." (Matt. 7:15-20)

Vielä tärkeämpää on tutkia se, mitä profeetta sanoo. Mikään profetia ei koskaan saa olla Jumalan Sanan vastainen. Mutta Raamattu ei aina toimi kaikkien profetioiden mittarina. Jos joku tulee profetoimaan, että "sinun pitää mennä huomenna Kiinaan", niin sitä ei voi millään raamatunkohdalla osoittaa oikeaksi tai vääräksi. Siksi on osattava rukoilla ja miettiä järkevästi, onko joku profetia tai profeetta oikea. Varmasti vääräksi tiedetään ne, jotka alkavat muuttaa sanomaa Kristuksesta:

Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta. Sellainen henki on Antikristuksen henki, jonka te olette kuulleet olevan tulossa ja joka jo on maailmassa. Te, lapseni, olette Jumalasta, ja te olette voittaneet nuo väärät profeetat, sillä se, joka on teissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. (1. Joh. 4:1-4)

Tämä vastaukseni on laajuudestaan huolimatta hyvin ympäripyöreä. Olisit ehkä toivonut paljon tarkempaa erittelyä tai jotenkin suoraviivaisempaa tulkintaa siitä, kuka on väärä profeetta. Valitettavasti sellaista en pysty tekemään. Lähtökohtaisesti on vain aina tutkittava sitä, ohjaako profeetta sanomallaan ja elämällään ihmisiä kohti Jumalan Sanaa ja oikean tien kulkemista.

Lopuksi annan sinulle vielä vinkin Youtubesta löytyvästä luentosarjastani Profetioiden ymmärtäminen. Se saattaisi kiinnostaa sinua, ja voisi myös antaa aineksia profetioiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen.

13
Kysy Nettipapilta / Vs: Katumus ja parannus
« : 27.09.2024 - klo:12:02 »
Tervehdys Katuva!

Olen kirjoittanut parannuksenteosta tällä palstalla aikaisemminkin, joten otin vapauden liittää kysymyksesi sen jatkoksi. Aikaisemmat vastaukseni sopivat hyvin luettavaksi tämän vastaukseni pohjaksi.

Meillä on Raamatussa monenlaisia esimerkkejä katuvista ja parannusta tekevistä ihmisistä. Poimin tähän nyt kaksi keskenään täysin päinvastaista tapausta. Varottavana esimerkkinä toimii Juudas, josta kerrotaan:

Kun Juudas, Jeesuksen kavaltaja, näki että Jeesus oli tuomittu kuolemaan, hän katui tekoaan. Hän vei saamansa kolmekymmentä hopearahaa takaisin ylipapeille ja vanhimmille ja sanoi: "Tein väärin, kun kavalsin viattoman veren." Mutta he vastasivat: "Mitä se meitä liikuttaa? Omapa on asiasi." Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi. (Matt. 27:3-5)

Juudaksen katumuksesta kerrotaan alkukielen sanalla, jota ei käytetä muualla sellaisissa yhteyksissä, joissa ihmiset katuvat tekojaan anteeksi saamisen ja parannuksen tekemisen merkityksessä. Juudas siis katui merkityksessä: "Mitä ihmettä olen mennyt tekemään. Olinpa tyhmä." Hän ei katumuksessaan etsinyt armoa. Eikä hän kuvitellut voivansa korjata tekoaan. Hän vain halusi päästä eroon pahasta olostaan, ja vei saamansa rahat takaisin. Eikä sekään riittänyt, joten hän päätti itse päivänsä.

Sakkeus sen sijaan on hyvä esimerkki katumuksesta ja parannuksesta:

Sakkeus tuli kiireesti alas ja otti iloiten Jeesuksen vieraakseen. Kun ihmiset näkivät tämän, he sanoivat paheksuen: "Syntisen miehen talon hän otti majapaikakseen." Mutta Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen: "Herra, näin minä teen: puolet omaisuudestani annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin." (Luuk. 19:6-8)

Sakkeus otti konkreettisesti Jeesuksen vastaan. Hän halusi osoittaa kiitollisuuttaan saamastaan armosta tekemällä hyvää, eli lahjoittamalla omaisuuttaan. Tullimiehenä hän oli rikas. Mutta hän myös tiesi, että osa rikkaudesta oli tullut vetämällä välistä ja määräämällä tulli liian suureksi. Sen hän halusi hyvittää maksamalla takaisin niille, joiden kustannuksella hän oli hyötynyt. Hänen katumuksensa oli armon vastaanottamista ja elämän suunnan muuttamista.

Sen perusteella, mitä kerroit omasta tilanteestasi, kuulostaa siltä, että olet valheesi vuoksi jo muuttanut elämäsi suunnan. Olet myös katunut ja pyytänyt anteeksi sitä Jumalalta, joten sen suhteen saat olla hyvin vapaalla mielellä. Mutta sinun itsesi harkittavaksi jää se, kuinka sinun on viisainta toimia tuon valheesta saadun hyödyn suhteen. Jos se on jotain sellaista, että olet voittanut valheen ansiosta seurapelin, niin silloin kyse on luultavasti siitä, että mainitsemasi OCD saa sinut yliherkäksi. Mutta jos olet oikeasti hyötynyt mainitsemasi henkilön kustannuksella, niin on silloin voisi olla viisautta toimia Sakkeuksen tavoin, ja hyvittää tälle henkilölle se vahinko, jonka hän on valheesi vuoksi kärsinyt.

Kaikkineen sinun olisi varmaan hyvä löytää itsellesi jonkinlainen sielunhoitaja tai kokeneempi kristitty, jonka kanssa voisit jutella kasvotusten hengellisen elämän kysymyksistäsi. Minulle tulee sellainen vaikutelma, että tämä yksi mieltäsi painava valhe on tällä hetkellä vain päällimmäisin asia, joka häiritsee jumalasuhdettasi. Syvempi ongelma on se, että sinun tarvitsee kasvaa Jumalan armon tuntemisessa, joka sinulla on tällä hetkellä kovin epävarmalla pohjalla. Jumalan armo riittää ilman muuta, koska se ei ole riippuvaista meidän uskommme lujuudesta vaan kaikkein lujimmasta uskon kohteesta, Jeesuksesta. Mutta sinun oman uskosi ja omantuntosi tähden sinun tarvitsisi saada siinä enemmän rohkaisua, jotta voisit elää vapaampana.

14
Hei Anniina!

Tässä viestiketjussa olen vuonna 2012 kirjoittanut, että omantunnonsyistä en vihi eronneita. Ja perusteluni ovat olleet juuri ne, että ymmärrän itse Jeesuksen opetuksen niin, että erossa oleva pariskunta voi palata vielä yhteen, jos uutta avioliittoa ei ole solmittu, eikä paluun mahdollisuutta saa estää uudelleen avioitumalla. Sittemmin olen työurallani muutaman kerran vihkinyt eronneita pariskuntiakin. Ne eivät ole olleet helppoja tilanteita, kun olen joutunut kovasti kyselemään sitä, toiminko oikein Jumalan edessä. Omatunto ei ole ollut niissä hetkissä itsellä levollinen. Ja samaan aikaan on ollut se olo, että jos pariskunnalla on esimerkiksi jo yhteinen lapsi, niin siinä tilanteessa on parasta, että he ovat virallisesti naimisissa. En tiedä, mihin suuntaan toimintamallini jatkossa kulkevat. Voi olla, että joudun tällaisten kysymysten kanssa painimaan aralla omallatunnolla työurani loppuun asti.

Teoriassa sinun esittämäsi skenaario on paljon helpompi. Jos Raamatun sana ymmärretään niin, että avioliitossa Jumala yhdistää ihmiset eliniäkseen yhteen, niin he ovat Jumalan silmissä yhdessä eron jälkeenkin. Joten siinä missä aviorikos on mahdollista tehdä eron jälkeen, niin samalla tavoin eron jälkeen kuolemassa tuo avioliiton sidekin katkeaa. Mielestäni tiukimmallakaan raamatuntulkinnalla vihkimiseen ei pitäisi tällaisessa tilanteessa olla estettä.

15
Kysy Nettipapilta / Vs: Luterilaisia katumusharjoituksia?
« : 17.09.2024 - klo:16:33 »
Tervehdys Anonyymi!

Kysymyksesi kosketti varsinaisesti luterilaisia katumusharjoituksia, mutta koska ongelmasi ydin tuntuu olevan ennen kaikkea helmasyntejä vastaan taistelussa, otin vapauden liittää kysymyksesi osaksi tätä olemassa olevaa ketjua. Yllä olevassa vastauksessani olen kirjoittanut käytännössä kaiken, mitä sinullekin haluaisin kirjoittaa. Sanon enää muutamia lisänäkökulmia.

Luterilaisia katumusharjoituksia ei juurikaan ole olemassa. Ainakaan itse en suoranaisesti tunne sellaisia. Luterilaisuus kun on aikanaan syntynyt tilanteessa, jossa Luther itse oli lopen väsynyt kaikenlaisiin ripittäytymisiin ja katumusharjoituksiin, kun hän ei saanut niiden avulla omantunnon rauhaa. Hän löysi sen sijaan rauhan siitä, kuinka syntinen saa lahjaksi Jumalan armon ja vanhurskauden. Sen vuoksi luterilaisuus on kristillisistä suuntauksista se, jossa lähtökohtaisesti suhtaudutaan kaikkiin ihmisten tekoihin ja pyrkimyksiin varauksella tai suorastaan torjuvasti.

Pelastuksen asioissa on täysin selvää, että ihminen ei voi itseään auttaa. Paavalikin kirjoittaa:
"Meistä ei ollut itseämme auttamaan, mutta Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti." (Room. 5:6)

Mutta yhtä totta on se, että Jeesus kutsuu ihmistä seuraansa, kasvamaan ja myös kilvoittelemaan. Paavali kirjoittaa myös:
"Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia." (Room. 6:13-14) Katumusharjoitusten tavoite on tämä syntiä vastaan taisteleminen, mutta siitä kristityt ovat varmasti hyvin montaa mieltä, toimivatko ne tarkoituksenmukaisesti.

Joka tapauksessa kristittynä eläminen on ensinnäkin täydellisessä armossa elämistä ja sen tajuamista, että pelastus on täysin ilman omia ansioita saatu. Kaikki synnit on pesty pois. Ja samaan aikaan se on sen tajuamista, että jokapäiväisessä elämässä kristityn tehtävä on elää Jeesuksen esimerkkiä seuraten ja synnistä pois kääntyen. Nämä puolet eivät sodi toisiaan vastaan, vaikka hyvin usein omien kipuilujen keskellä on vaikeat tehdä ero sen suhteen, täytyykö nyt luottaa armoon vai kääriä hihat ja ryhtyä taisteluun.

Helmasynnit ovat raskaimpia sietää siksi, että ne näyttävät ihmiselle perinpohjaisesti hänen syntisyytensä. Jos joka päivä sortuisi pelkästään ihan uusiin synteihin, olisi paljon helpompi kulkea pää pystyssä. Aina näet voisi sanoa itselleen, että näitä tekoja kaduin, enkä enää koskaan niihin lankea. Eli vaikka periaatteessa luottaa armoon, käytännössä pitää armoa vain yhtenä kasvun vaiheena kohti parempaa ihmisyyttä. Eli todellisuudessa luottaakin vain omaan katumukseensa. Helmasyntien siunaus ja kirous on siinä, että niiden äärellä joutuu myöntämään sen, että on aivan valtavan syntinen ihminen, kun ei onnistu pääsemään irti eikä edes halua päästä irti. Silloin armon ymmärtämisessäkin joutuu kasvamaan. Kyllähän ihminen itsekin osaa paljon helpommin antaa anteeksi lähimmäiselle, joka rikkoo jollain uudella ja yksittäisellä tavalla itseä vastaan. Paljon vaikeampaa on antaa anteeksi lähimmäiselle, joka päivittäin rikkoo aina samalla tavalla. Tästä syystä on niin vaikea uskoa, että Jumalan anteeksiantamisen kyky on aivan eri tasolla kuin ihmisen.

Ensimmäinen askel kipuiluissasi on siis tutustua Jumalan mittaamattomaan armoon. Jeesus itse kehotti antamaan anteeksi loputtomasti. Ja niin hän tekee itsekin. Vasta sitten osaa kohdata oman syntisyytensä avoimesti, kun tajuaa, että Jumala on antanut Jeesuksen tähden raskaimmatkin rikkomukset anteeksi.

Toinen askel on pyytää apua. Olet kaikesta päätellen nähnyt selvästi sen, että yksinään et ole onnistunut. Niinpä kehotan, että uskoudut kipuiluissasi ihmiseen, johon luotat. Se voi olla seurakunnan työntekijä tai joku muu vakaa kristitty. Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä myös jumalasuhteensa hoitamiseen. Joskus parannuksen tekeminen vaatii sitä, että pyytää jotakuta toista kulkemaan rinnalla ja auttamaan. Asiasta puhuminen toimii erityisesti siksi, että silloin kokee olevansa tilivelvollinen myös jollekulle ihmiselle. Jumalaa ei pysty näkemään tai koskettamaan, joten hän tuntuu tässä suhteessa kaukaisemmalta.

Sivuja: [1] 2 3 ... 84