Hei Jere!
Olen kovasti pohtinut kysymystäsi. Se on hyvin laaja ja näkökulmia voisi ottaa tosi paljon. Pelkään, että vastaus paisuu giganttiseksi. Koetan löytää oleellisia ja tarpeellisia sanottavia.
Sielunhoidon tarveKirjoitit, että olet nuori uskova ja että sinulla ei ole seurakuntayhteyttä. Lisäksi vielä epäilit, josko koskaan sellaista löydät. En tiedä, mitä tarkoitat sillä, ettet ehkä löydä seurakuntayhteyttä. Pelkäätkö olevasi persoonana vetäytyvä, vai epäiletkö, ettet koskaan löydä riittävän samalla tavalla ajattelevia. Joka tapauksessa koen, että sinun kysymyksesi ovat asioita, joissa todella tarvitset rinnalle kauemmin uskossa olleita kokeneita ihmisiä. Seurakuntayhteys ja sinun tapauksessasi erityisesti kokeneemman kristityn kanssa keskusteleminen olisivat ensiarvoisen tärkeitä asioita.
Raamattu on kaiken uskonelämän ylin ohje. Mutta Raamatun ymmärtäminen kokonaisuutena ei ole yhden viikonlopun lukemisen eikä edes muutaman vuoden perehtymisen tulos. Lukeminen on pakko aloittaa aina jostain. Mitkä kohdat ensimmäiseksi sattuvat puhuttelemaan, ne alkavat muokata kristittynä kasvamisen suuntaa. Yksi saattaa pysähtyä ensimmäiseksi kovien käskyjen ääreen ja alkaa kasvaa kohti itsensä ruoskimista. Toinen löytää ensimmäisenä kristityn vapautta koskevia kohtia, ja päättää, ettei kristityn tarvitse elämässään tehdä mitään oikeaa ja väärää koskevia valintoja. Vasta kokonaisuuden hallinta saa tasapainon aikaan. Siihen sinä tarvitset kauemmin uskossa olleiden tukea.
Missä asutkin, ota yhteyttä johonkin paikkakuntasi kristilliseen yhteisöön ja keskustele tuntemiesi kristittyjen kanssa. Raamattukin opastaa, että yksinään on helppo lähteä kulkemaan omia polkujaan.
Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme
toisiamme rakkauteen ja hyviin tekoihin. Me emme saa lyödä
laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla
on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä
enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.
(Hepr. 10:24-25)Koska olet hyvin omantunnontarkka ihminen, haluan kuitenkin selkeästi sanoa, ettet ota paineita siitä, jos heti ei löydy hyvää seurakuntayhteyttä. Siihenkin kasvaminen ottaa aikansa. Ja jos et ole kuulunut mihinkään porukkaan tätä ennen, voi kestää kauankin, ennen kuin löydät paikan, joka tuntuu omalta. Täydellistä ja juuri itsesi näköistä yhteistöä tuskin kukaan koskaan löytää. Tärkeää olisikin löytää sellainen yhteisö, jossa kokee voivansa kasvaa kristittynä ja iloita yhteisestä uskosta toisten kanssa.
Äänet ja hengetViittasit kysymyksessäsi Johanneksen kirjeen kohtaan, joka kehottaa koettelemaan äänet. Tässä olet tehnyt vakavan tulkintavirheen. Raamattu ei puhu mitään äänistä. Siinä puhutaan hengistä.
Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne,
tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä
monia vääriä profeettoja. Tästä te tunnette Jumalan Hengen:
jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi,
lihaan tulleeksi, on Jumalasta. (1. Joh. 4:1-2)Muistan itse, kun suunnilleen 16-18-vuotiaana elin ajanjaksoa, jossa mietin, kuinka minun kuuluu kuulla Jumalan ääni. Joissain kristillisissä yhteisöissä ja lukemissani kristillisissä kirjoissa ihmiset puhuivat siitä, miten "Jumala kehotti heitä tekemään jotain". Jollain tavalla oletin, että minun täytyisi kuulla jonkinlaisia ääniä. Nykyään ymmärrän, että kyse ei voi olla sellaisesta. Raamattu ei puhu tällaisista pään sisällä kuultavista äänistä.
Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme
profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on
puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken
perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat.
(Hepr. 1:1-2)
Kyllä Jumala puhuu, puhuu toisenkin kerran, mutta ihmiset
eivät sitä huomaa. Unessa, öisessä näyssä hän puhuu. Kun
ihminen vaipuu uneen, kun hän nukkuu vuoteellaan, silloin
Jumala avaa hänen korvansa ja varoittaa ja uhkaa
saadakseen hänet luopumaan pahoista teoista ja
karsiakseen hänestä ylpeyden, sillä Jumala tahtoo pelastaa
hänet joutumasta hautaan tai juoksemasta keihäiden saaliiksi.
(Job 33:14-18)Vanhan testamentin aikana Jumalan tahtoa kysyttiin ylipapin rintakilvessä olevien arpomisvälineiden uurimin ja tummimin avulla. Tarkka menetelmä ei ole tiedossa. Jumala puhui myös profeettojen kautta antamalla heille näkyjä. Ilmeisesti profeetat olivat ainakin toisinaan hurmoksessa sanan saadessaan. Mooses oli melkoinen poikkeustapaus. Hän sai keskustella Jumalan kanssa kasvotusten:
Israelin kansasta ei ole enää koskaan noussut toista
sellaista profeettaa kuin Mooses, jonka kanssa Herra
puhui kasvoista kasvoihin. (5. Moos. 34:10)Uudessa testamentissa Paavali puhuu Pyhän Hengen ohjauksesta. Toisinaan hän sanoo, kuinka Pyhä Henki on todistanut hänelle jostain asiasta tai estänyt häntä tekemästä jotain. Mutta milloinkaan hän ei sano, miten se tarkalleen ottaen tapahtui. Kerran hän mainitsee, että unessa hänelle annettiin näky. Pariin otteeseen hän kertoo, kuinka hän on kohdannut ja saanut opetusta ylösnousseelta Jeesukselta. Itse ymmärrän, että useimmiten tämä Jumalan puhe on ensisijaisesti ollut Pyhän Hengen aikaansaamaa varmuutta jostakin asiasta. Johanneksen kirjeen käsky koetella henget tarkoittaa siis ymmärrykseni mukaan sitä, että Raamatun sanalla tutkitaan ne puheet, joita ihmiset pitävät ja kertovat, että Pyhä Henki on vakuuttanut heidän sydämelleen niin. Tarkoitus on siis tutkia, onko heidän puheensa Raamatun mukaista.
Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaankansi kertoo
hänen teoistaan. Päivä ilmoittaa ne päivälle, yö julistaa
yölle. Ei se ole puhetta, ei sanoja, ei ääntä jonka voisi
korvin kuulla. (Ps. 19:2-4)Pitäisin tärkeänä huomioida seuraavat asiat:
1. Kun Jumala puhuu Raamatussa, hän tekee selväksi, että puhujana oli hän itse. Pitäisin outona, jos henkilökohtaisesti ihmistä puhutellessaan hän jättäisi viestinsä allekirjoittamatta ja ihminen joutuisi arvailemaan, mistähän se viesti tuli.
2. Kun Jumala puhuu, hänellä on tärkeää asiaa. Esimerkiksi Uuden testamentin enkeli-ilmestykset liittyvät hyvin tärkeisiin pelastushistorian käännekohtiin. Jumala ei ole puuttunut yliluonnollisella tavalla arkisiin asioihin.
3. Jumalan yliluonnollinen puhe ei ole hänen ensisijainen ohjauskeinonsa. Pikemminkin hän tekee sen poikkeustapauksissa. Abraham on Raamatun historiassa hyvin tärkeässä roolissa. Siksi hän sai olla Jumalan kanssa "usein" juttusilla. Raamattu kertoo seitsemän Jumalan sanansaattajien kohtaamista tai Jumalan puhuttelua Abrahamin kanssa. Jos ne jaetaan tasaisesti Abrahamin elämän ajalle, Jumala puhui hänelle 25 vuoden välein. Profeetta Samuelin kutsumisen yhteydessä sanotaan:
Nuori Samuel palveli Herraa Eelin luona.
Siihen aikaan Herra puhui ihmisille vain
harvoin eikä näkyjä usein nähty. (1. Sam. 3:1)Huomionarvoista on sekin, että Vanhan testamentin viimeisestä profeetasta Jeesuksen aikaan on 400 vuotta. Jumala ei siis ole jatkuvasti puhelinyhteydessä ihmisten kanssa. Mielestäni se on loogista siksi, että Jumala on antanut sanansa, jota tulee seurata. Jos hänen täytyisi koko ajan antaa uusia ohjeita, merkitsisi se, että a) Jumala on antanut puutteellisen Raamatun b) Ihmistä ei ole luotu tätä elämää ja sen valintoja varten. Mutta olen kummastakin vahvasti eri mieltä. Käsittelen kumpaakin vielä erikseen.
Näiden kolmen kohdan valossa olen siis sitä mieltä, että pähkinäpurkin avaamisen yhteydessä kuulemistasi äänistä kumpikaan ei ole Jumalan ääni. En ole alan asiantuntija, mutta rohkenen väittää, että se on sinun yliherkän omantuntosi ja syyllisyydentuntosi aiheuttamaa ajatusmaailmaa, jota päässäsi pyörität.
Raamattu on ensisijainen ohjeOmatuntoa pitää kuulemma kuunnella joka tilanteessa, mutta minun omatuntoni on muuttunut ankaraksi ja järkeni sanoo, että Jumala ei anna niin ahdistavia neuvoja.
Omatunto on ensiarvoisen tärkeä työkalu, mutta sekin voi mennä epäkuntoon. Omatunto voi olla liian herkkä tai se voi olla paatunut. Omatuntoa on jatkuvasti ohjattava Jumalan sanan suuntaan. On täysin mahdollista, että omatunto käskee tai antaa luvan johonkin, mikä on Raamatun vastaista. Silloin omatuntoa ei saa missään tapauksessa kuunnella.
Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me
voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme,
jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän
sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
(1. Joh. 3:19-20)Kun omatunto herkistyy liikaa ja väärällä tavalla, se voi tulla jopa ihmisen jumalaksi ohi Jumalan. Siksi kaikkein tärkein mittari on Jumalan sana - ei omatunto. Omatunto on työkalu, jonka tehtävä on muistuttaa Jumalan sanan ohjeista eikä laatia uusia ohjeita.
On myös tärkeä ymmärtää, mikä omatunto on. Se ei ole olkapäällä istuva Samu Sirkka tai toisella olkapäällä seisovaa pikkupirua vastustava valkosiipinen enkeli. Omatunto on sydämessään jonkun asian oikeaksi tai vääräksi tietämistä. Merkitystä ei sinällään ole, tapahtuuko tämä oikeaksi tietäminen järjen vai tunteen avulla. Kristitylle merkitystä on sillä, että mittarina on nimenomaan Raamattu.
Paavali kirjoittaa herkästä omastatunnosta hyvin mielenkiintoisesti. Jeesus sanoo, että ihminen voi syödä kaikkea, koska mikään ihmisen sisään menevä asia ei häntä voi saastuttaa (Mark. 7:19). Paavali puolestaan rohkaisi kristittyjä, että edes epäjumalille uhratun lihan syömisessä ei ollut mitään väärää (1. Kor. 8:1-7 ja 10:23-30). Silti oli ihmisiä, joiden omatunto ei sallinut esimerkiksi syödä lihaa, jos pelkäsi, että se oli epäjumalille uhrattua.
Hyväksykää joukkoonne myös sellainen, joka on uskossaan
heikko, älkääkä ruvetko kiistelemään mielipiteistä. Joku
katsoo voivansa syödä kaikkea, mutta heikkouskoinen syö
vain kasviksia. Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka
ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka
syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin. Mikä oikeus
sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä
hän seisoo tai kaatuu - vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra
kykenee pitämään hänet pystyssä. Joku pitää yhtä päivää
toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia.
Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma.
(Room. 14:1-5)Paavali siis kirjoittaa, että herkän omantunnon mukaan toimimisessa ei ole mitään väärää. Mutta samalla hän nimittää tällaista kaiken varalta tiukan säännön mukaan elämistä heikkouskoisuudeksi. Eli käytännössä kyse on siitä, että vanhat tottumukset tai omat käsitykset ovat vielä sen verran tiukassa, että kyseinen ihminen kokee omassatunnossaan, ettei voi tehdä jotain, vaikka Jumalan sana antaa luvan.
Rohkaisen sinua siis omien ajatustesi tai äänten sijasta kyselemään, sanooko Jumalan sana kyseisestä asiasta mitään. Jos ei sano, et voi ajatella olevasi hurskaampi ja vilpittömämpi kristitty tekemällä itsellesi lisää rajoituksia. Omatunto ei määrittele sitä, mikä on syntiä ja mikä ei. Sen määrittelee vain Jumalan sana:
Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen,
sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
(1. Joh. 3:4)Vapaus elämiseenKysymystäsi lukiessani koin murhetta puolestasi siitä, että ahdistuksesi on vienyt sinulta ilon ja vapauden elää. Ja se on jotain aivan muuta kuin mitä Jumala on ihmiselle tarkoittanut.
Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis
lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
(Gal. 5:1)Ei ole olemassa jotain erillistä hengellistä elämää, johon meidät on kutsuttu. Jumalan suuri suunnitelma on annettu tämän maailman keskelle. Hyvä nyrkkisääntö on, että lähes poikkeuksetta kaikki kristinuskon liepeillä vaikuttaneet harhaopit ovat lähteneet luodun elämän halveksimisesta. Vanha gnostilainen harhaoppi väitti, että kaikki aineellinen ja näkyvä on pahan henkiolennon luomusta ja että vain henkinen todellisuus on hyvän Jumalan luomaa. Tämä on pahasti vastoin Raamattua.
Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut
luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja
pahojen henkien opetuksia. He luottavat tekopyhiin
valehtelijoihin, joiden omassatunnossa on polttomerkki.
Nämä kieltävät menemästä naimisiin ja syömästä ruokia,
jotka Jumala on luonut sitä varten, että ne, jotka tuntevat
ja uskovat totuuden, nauttisivat niitä ja kiittäisivät Jumalaa.
Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä siitä tarvitse
hylätä mitään, kun se otetaan kiittäen vastaan. Jumalan
sana ja rukous pyhittävät sen. (1. Tim. 4:1-5)Erityisen ihastunut olen Saarnaajan kirjaan, jossa vanha ja todellakin kaiken elämässään saanut ja kokenut kuningas katselee elämäänsä taaksepäin. Olen koonnut tähän parhaat palat hänen yhteenvedostaan:
Vaivannäkönsä keskellä ihmisellä ei ole muuta onnea
kuin syödä ja juoda ja nauttia elämän iloista. Minä
huomasin, että myös tämä tulee Jumalan kädestä.
Sillä kuka voi syödä ja kuka iloita ilman häntä? ...
Minä oivalsin, ettei ihmisellä ole muuta onnea kuin
iloita ja nauttia elämän hyvyydestä. Mutta Jumalan
lahja on sekin, että ihminen saa vaivannäkönsä
keskellä syödä ja juoda ja nauttia elämän antimista.
... Jumalan lahja on sekin, että hän antaa rikkautta
ja omaisuutta ja sallii ihmisen käyttää sitä ja saada
siitä osansa ja iloita kaiken vaivannäön keskellä. ...
Syö siis leipäsi iloiten ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä
jo kauan sitten Jumala on hyväksynyt nuo tekosi.
Olkoot vaatteesi aina valkeat ja olkoon pääsi
runsaasti voideltu. Nauti elämästä rakastamasi
vaimon kanssa kaikkina turhina elinpäivinäsi, jotka
Jumala on antanut; se on osasi tässä elämässä
auringon alla, kaiken vaivannäkösi keskellä.
(Saarn. 2:24-25, 3:12-13, 5:18, 9:7-9)Jumala tahtoo ohjata ihmistä nauttimaan hänen luomastaan elämästä. Jos joku ääni saa sinut ahdistuneeksi Jumalan antaman hyvyyden keskellä, niin se ei voi olla ainakaan Jumalan ääni. Sellaista ajatusta ei pidä kuunnella.
Tämä on helpompi sanoa kuin toteuttaa, mutta haluan rohkaista sinua. Älä pelkää vääriä valintoja. Jumalan sanassa on selvästi sanottu, mikä on väärää. Mutta ymmärsin niin, että sinä pelkäät vääriä valintoja aivan arkisissa pikkuasioissakin. Niissä ei ole olemassa oikeita ja vääriä valintoja. Jumala on antanut elämän sinulle nautittavaksi.
Hylkäämisen pelkoKirjoitit pelkääväsi jatkuvasti syntiä ja jopa hylkäämistä. Se on vahva pelko. Mutta Kristus on vahvempi. Se synti, jota pelkäät, on kannettu ristille. Vaikka onnistuisit yhden kokonaisen päivän elämään niin, ettet ole kertaakaan langennut sellaisiin synteihin, joita olet varonut, niin olet silti koko päivän ollut syntinen. Anteeksianto on sitä, että sinä koko ajan syntisenä ihmisenä elät Kristuksen armon varassa.
Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit,
eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva
eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään
luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut
ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
(Room. 8:38-39)
Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut
etsimään ja pelastamaan. (Luuk. 19:10)Yksi uskossa kasvamisen tärkeimpiä asioita on kasvaa syntiseksi. On helppo uskoa armoon, kun tuntuu siltä, että on elänyt kohtalaisen hyvin. Mutta Kristus ei tullut pelastamaan niitä, jotka kokevat olevansa onnistuneita.
Tämä tilanne ei muutu koskaan. Kaikki uskossa olevat tajuavat, että Kristus pelastaa kurjimmankin syntisen, kun tämä tulee uskoon. Mutta liian usein ajatellaan, että jonkun ajan päästä ihmisen pitäisi olla onnistunut tekemään parannusta ja ansaitsemaan asemansa Jumalan lapsena. Ihmisen itsensä kannalta ja seurakunnan kannalta on tärkeää, että kasvetaan kohti Jumalan tuntemista. Mutta pelastuksen perusta on aina sama:
Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima
ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin
juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. Siinä Jumalan
vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu:
"Uskosta vanhurskas saa elää." (Room. 1:16-17)"Uskosta uskoon" on samanlainen ilmaus kuin päivästä päivään. Pelastus saadaan ensin uskosta, sitten uskosta ja sen jälkeen uskosta. Koko ihmiselämän ajan tilanne on sama. Siksi saat turvallisin mielin levätä Kristuksen armon varassa:
Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni,
ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois. (Joh. 6:37)
Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat
Kristuksessa Jeesuksessa. (Room. 8:1)Turhat sanatLyhyesti vielä kommentoin mainitsemaasi huolta turhista sanoista. Toivon, että yllä kirjoittamani asiat olisivat jo omalta osaltaan avanneet myös tätä ongelmaa ja vapauttaisivat sinua nauttimaan elämästä myös tältä kantilta.
En näet ajattele, että turhalla sanalla tarkoitetaan esimerkiksi yhtä yksittäistä turhaa sanaa kuten esimerkiksi "kuitenkin" sanan ylenpalttista käyttöä ainekirjoituksessa. Enkä millään pysty uskomaan sitäkään, että aina kun mahdollista, on kelpo kristityn oltava vaiti. Kyllähän Raamattu nimenomaan käskee puhumaan:
Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta,
vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja
hyödyllistä ja kuulijoille iloksi. (Ef. 4:29)Pelkästään kuulijoille iloksi puhuminenkin on siis hyvä syy puhua. Muutenhan voitaisiin tuota mainitsemaasi raamatunkohtaa soveltaa vaikka siten, että yksinäistä mummoa tapaamaan mennessä ei saa puhua vaikka säästä, koska siitä ei ole mitään hyötyä.
Toivon, että pitkä vastaukseni sisältäisi edes jotain, joka sinua auttaa ongelmassasi. Jatkokysymyksien esittäminen on ilman muuta luvallista.