Meneepäs tämä nyt vaikeaksi...
Raamatun kaikkien kohtien noudattaminen, sekä niiden ymmärtäminen, ja "nykyaikaisten" asioiden synniksi/synnittömäksi määrittely, on kyllä todella vaikeaa. Ja miten murrosikäinen nuori voi hormoniensa suristessa estää tälläisten ajatusten ajattelun?
Muistan kysyneeni tälläisia asioita eräällä foorumilla, jossa tarvitaan nyt aiheiden tutkimiseen nimimerkki. Voisin pistää pari lainausta vastauksista tähän:
"Tosiaan tulkintakysymys, mutta kristinusko kokee yleisesti irstauden synniksi. Raamattu kehottaa olemaan avioliittoon saakka ilman seksiä, muuten se helposti koetaan huorinteoksi, vaikkakin se nykyajan huoraamista ei vastaakaan. Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että tärkeintä uskossamme on Jumala(a)n (kohdistuva) rakkaus ja se itse USKO, ei niinkään muut asiat. Jos ruvetaan oikeen teologisesti pohtimaan, Jeesushan lunasti kaikki synnit anteeksi; en kuitenkaan tarkoita, että jokainen saisi ajatella "hei, mitä väliä tällä on, saan tämän kuitenkin anteeksi". Pointti oli se, ettei kukaan ole täydellinen, mutta saa silti Jumalan rakkauden ja armon. Toivottavasti tästä oli apua.

"
"Etsi minulle kohta, jossa Jeesus sanoo, että himoitseminen olisi kielletty. Itse olen Evankeliumit pariinkin otteeseen tarponut läpi, enkä muista moisesta mainintaa. Ja itse uskoisin vieläpä, että Jeesus ei oikeasti ollut sen parempi, vaan, että hänelläkin oikeasti oli lapsi (kiitos Dan Brown

) Jos olet lutherilainen, ei himoitsemisessa ole mitään väärää ja kaikki pääsevät taivaaseen jos vähän ovatkin himolle antautuneet. Eiköhän himoja kieltävissä kohdissa kielletä himoa äärirajoillaan, niistä ei varmaan tarvitse antaa esimerkkiä. On varmasti täysin sallittua raamatun mukaan miehen himoita omaa vaimoaan ja sama toisin, vaikka kiihkoilijat olisivatkin tämänkin kieltäneet.
Ja hei, raamattukin on himoihin piilotettu! Joskus tylsinpänä iltana kannattaa käydä läpi Laulujen laulu, jos himot vielä mietityttävät

Ensin raamattu kieltää ne, ja sitten. Noh. Sen näkee itse sitten kun lukee tuon osion ^-^Eli ei hätää, et tarvitse esimerkiksi itsesi kuritusvälineitä heti, kun tunnet himoa! Ei mennä ääriuskovaisten piireihin, normaaleilla lutherilaisilla on oikeus himoita, ainakin teini-iässä! Se on muutenkin niin epävakaata aikaa, että tuollaiset pienet asiat voivat kääntää sen ympäri."
"Raamattua voi tulkita monella tavalla. Joidenkin suuntausten mukaan en uskovainen ole ollenkaan, kun minun tapani tulkita kumpuaa ennen kaikkea ihmisyyden ymmärtämisen kautta. Ulkoisesti se näkyy siinä, että viis veisaan joistain mitä muut pitää ehdottoman oleellisena moraalikäsityksinä. Itselleni kaikki kulminoituu tähän:
Matteus 22:
Lainaus
36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18+; Matt. 19:19+]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."
Eli rakasta Jumalaa ja rukouksessa pyydä johdatusta tekemään oikein. Rakasta lähimmäistäsi niin, ettet tekisi heille tahallisesti pahaa. Niin, ja rakasta ITSEÄSI sillä olet tärkeintä mitä sinulla on. Ja kun rakastat itseäsi etkä tee itsellesi pahaa, pystyt rakastamaan myös lähimmäistäsi samalla tapaa, "kuin itseäsi".
Kristillisyys on vapautta elää, olla ja ajatella. Raamatusta löytää kyllä sääntöjä, ohjeita ja rajoituksia, elämästään saa kyllä tehtyä hyvinkin vaikeaa niiltä osin. Saa rakennettua itselleen sääntöjen vankilan ja elettyä kuin fariseukset aikoinaan, omalla tekemisellään koettaen saavutta Jumalan suosion. No, on minulla toki ikääkin enemmän kuin sinulla, alkuperäinen kirjoittaja... Mutta itse olen löytänyt sen vapauden ja mielenrauhan kristinuskosta (en ole uskonnollinen ollenkaan, olen uskovainen), ja ennen kaikkea se on vapautta olla ihminen heikkouksineen ja vahvuuksineen. Synneistään ei listaa kannata pitää, kun joka tapauksessa kaikki ollaan samalla viivalla sen suhteen miten pelastusta tarvitaan. Tietenkään ei ehdoin tahdoin pidä pahaa tehdä, mutta normaalit elämään kuuluvat seikat ei ole syntiä. Murrosiän hormonimyrskyt ei ole syntiä eikä himoitsemista. Himoitseminen on sitä, että keinoja kaihtamatta hankitaan hyötyä itselle, ajattelematta seurauksia ja että mitä pahaa se tekee läheiselle. Se olisi himoa, että veisit ystäväsi tyttöystävän koska just sinä haluaisit niin. Tunteet, rakkaus, viha ja kaikki sillä välillä, ei ole syntiä. Syntiä on, jos vihan vallassa tekee pahaa. Seksuaalisuus ei ole syntiä, Raamatun ohjeet hyvään elämään toki sisältää asioita myös seksuaalisuuden toteuttamisen osalta. Mutta ne ohjeet on ihmisen suojelemiseksi, ei rajoittamiseksi. Ja niitäkin jokainen voi omantuntonsa kanssa miettiä ja pohtia, ei ole yhtäpitävää oikeaa ratkaisua jokaisen elämään.
Kaikkea hyvää ja rakastavan Jumalan läsnäoloa elämääsi aiheen aloittaja. =)"
"Raamatussa kyllä kehoitetaan pitämään mieli puhtaana syntisistä ja irstaista asioista ja pidättäytymään avioliittoa edeltävästä seksistä (jotka ovat myös tietysti oman aikansa normeja), mutta nykyajan kristityn ei ole näitäään aivan mahdottoman tärkeää noudattaa, tietysti on oma valinta, miten haluaa esim. seksistä pidättäytyä.
Kuitenkaan Jumala ei meiltä kiellä inhimillisiä tunteita, kuten himoa, vaan kehottaa ennemmin rakastamaan itseään ja muita ja tuntemaan itsensä ja ennen kaikkea hyväksymään itsensä, omat tunteensa ja muut ihmiset, sellaisina kuin he ovat.
Kultaseni, Jumala ei tuomitse sinua ja vaikka tekisitkin jotain väärin, Hän antaa anteeksi ja armahtaa, koska Hän on antanut ainoan poikansa meidän tähtemme.
Siunausta sinulle!"
"Genesis 38:9-10
9Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen. 10 Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla.
Matteus 5:30
30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
Mark. 9:43
43 Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että käsipuolena pääset sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen
Yleensä noilla sanoilla puolustetaan käsitystä masturboinnin lukemiseksi synniksi, mutta suurin osa katolisistakin laskee masturbaation ihmisen luonnollisen seksuaalisuuden ilmenemiseksi, eikä täten ole synti, vaan osa Luojan luomaa ihmistä. Ja ensimmäinen kohtahan ei ainakaan naisten masturbaatiota kosketa, joten ainakin siltä osin voi tytöt huokaista helpotuksesta.
Itse en näe masturbaatiota synniksi, sillä se ei satuta ketään eikä sitä missään ole kirjaimellisesti ehdottomasti kielletty."
Mutta nämä ovat oia tulkintoja...