Kirjoittaja Aihe: Aviorikos  (Luettu 3851 kertaa)

Nimimerkki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Noniin, nyt seuraa kysymys, mikä on aviorikos, mikä luetaan aviorikokseksi Jumalan mittapuiden mukaan. Nimenomaan Jumalan, ihmisten mittapuut ei  nyt tällä kertaa kiinnosta.

Eli siis kun makaa avioliitossa ollessaan toisen ihmisen kanssa kuin oman aviopuolison, niin sehän on selvä aviorikos. Eikö niin.

Kun katsoo muuta naista tai miestä kuin omaa puolisoa himoiten, niin sekin on aviorikos. Eikö niin. Mitä tuo himoiten katsominen tarkalleen tarkoittaa? Tarkoittaako se, että katsoo ja samalla mielessään haluaisikin mennä sen katsomisen kohteen kanssa sänkyyn?

Entä halaaminen, jos halaa vastakkaista sukupuolta, niin voiko se olla aviorikos (siis kun itse on naimisissa?).

Entä ihastuminen ja romanttiset tunteet jotakuta toista kohtaan kuin omaa aviopuolisoa, jos ei ole toivetta maata tämän ihastuksen kohteen kanssa?

Entä romanttisten tai seksuaalissävytteisten unien näkeminen toisesta naisesta tai miehestä kuin omasta aviopuolisosta?

Entä jonkun vastakkaista sukupuolta olevan ihmisen ikävöiminen, joka ei ole oma aviopuoliso?

Entä vastakkaista sukupuolta oleva läheinen ystävä, jolle uskoutuu ja kertoo asioitaan?

Missä menee aviorikoksen raja? Eihän kukaan ole niin hullu, että haluaa tehdä aviorikoksen ja siksi kukaan uskova ei sellaista teekään niissä rajoissa, mitä ymmärtää. Eikö niin.

Itse ajattelen niin, että kaikki seksuaalinen toiminta ja ajatukset ja halut tulee suunnata omaan aviopuolisoon, muu on syntiä. Mutta sitten nuo muut alueet eli esim. romanttiset tunteet tai kiintymys tai ikävöiminen tai unennäkö tai ystävyys vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa, kun itse on aviossa, niin siinä alkaa tietämättömyys itselläni ja siksi kysyn. Anteeksi monisanaisuuteni ja toivottavasti tästä saa selvää. Siunausta ja uskollisuutta toivotan:-)


Nimimerkki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vielä tarkennusta tuohon halauskysymykseen, että siis voidaanko halaus laskea aviorikokseksi, jos siinä on jotain tunnetta mukana, siis muuta kuin "kiva nähdä Sinua" -tunnetta. Entä halailu, sehän on jo aika pitkälle menevää ja siinä helposti tulee enemmänkin mieleen. Tai voi tulla.

Sitten vielä siitä himoiten katsomisesta, niin voihan sitä ajatella sopimattomalla tavalla jotakuta ihmistä, vaikka hän ei olisi mailla halmeilla eikä siis katsomisen kohteena. Eli miettii jotakin ihmistä ja sitten haaveilee hänestä. Entä sellainen ajattelu, että "entä jos olisin naimisissa tuon ja tuon ihmisen kanssa, millaistakohan elämäni silloin olisi?" Onko siinäkin jo aviorikos tapahtunut.

Jotkut pussailut ja muut hyväilyt on jo ihan poissuljettuja, johan se olisi aikamoinen juttu.
Sen nyt sanoo maalaisjärkikin.

Mutta entä sellainen kiintymys johonkuhun vastakkaisen sukupuolen edustajaan, että tuntee tämän tosi läheiseksi ja on kiintynyt tähän, vaikka  on itse avioliitossa. Pitäisikö tällainen läheinen kiintymysystävyyssuhde etäännyttää? Ettei sitä voida laskea aviorikoksen poikaseksi?


Eli selvää rajaa aviorikokseen haen nyt näillä kysymyksilläni.


Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Hei Nimimerkki!

Heti aluksi joudun pettymykseksesi toteamaan, etten voi vastata kysymykseesi. Ei ole olemassa noin tarkkoja rajoja, jotka sinä haluat saada selville.

Jeesus opettaa aviorikoksesta ainakin kaksi asiaa, jotka eivät ole sovitettavissa yhteen samaan rajanvetoon liittyen. Ensimmäinen antaa täydellisen ja pyhän elämän ihanteen ja vaatimuksen:

     Teille on opetettu tämä käsky: "Älä tee aviorikosta."
     Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista
     niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo
     tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. (Matt. 5:27-28)


Minun mielestäni tästä tiukempi versio voisi olla enää se, että miehet ja naiset eivät saa edes nähdä toisiaan tai olla ystäviä, ettei tule mahdollisuutta ajatella toisesta himoiten mitään.

Tiukimmalla mahdollisella tavalla ajatellen käytännössä kaikki kysymäsi asiat voidaan tämän kohdan perusteella tulkita aviorikoksiksi. Ehkä kyseenalaistaisin vain unen näkemisen, koska se ei ole millään tavalla tietoinen valinta. Vaikka kyllähän ihmiset tekevät syntiä tahattomastikin ja tiedostamattaan. Muuhun kuin aviopuolisoon suuntautuvat unet voitaisiin tiukasti tulkiten sanoa perisynnistä nouseviksi hedelmiksi.

Yleisesti kohta kuitenkin ajatellaan niin kuin itsekin ajattelen, että tekemisissään kristityn kuuluu olla ajatuksiltaan ja motiiveiltaan puhdas. Eli ystävyyssuhteet tai aidosti tervehdyksenä tehdyt halaukset tai syvälliset keskustelut eivät ole edes tämän kohdan mukaan aviorikoksia.

Mutta Jeesus opettaa pari jaetta myöhemmin muutakin:

     On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota
     vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja.
     Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää
     vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden,
     ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee
     myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
     (Matt. 5:31-32)


Jos edelliset jakeet aviorikoksesta ja nämä jakeet haureudesta tai huoruudesta yhdistetään, niin sehän tarkoittaa, että puolison himoitseva ajatus jotakuta muuta kohtaan on oikeus kokea itsensä petetyksi ja oikeus ottaa avioero. Ja sitä Jeesus ei tarkoittanut. Tässä yhteydessä haureus tarkoittaa huomattavasti fyysisempää aviorikosta kuin edellisissä jakeissa.

On siis aviorikoksia, jotka Jumalan käskyjen ja myös psykologisen todellisuuden perusteella järkyttävät avioliiton perustuksia todella kovasti. Ja on aviorikoksia, jotka ovat sydämen suuntautumista väärään kohteeseen.

Kun tavoitellaan Jumalan mielen mukaista täydellisen puhdasta sydäntä, pieninkin ajatuksen hairahdus on osoitus siitä, ettei ole synnitön. Sydämen hairahdukset sukupuolisissa asioissa voidaan Jeesuksen opetusten mukaan laittaa aviorikoksen nimikkeen alle. Mutta kun puhutaan kristittyjen avioliittojen käytännön ratkaisuista, aviorikoksen raja on vedetty paljon konkreettisempiin sukupuolisiin tekoihin.

Tämän tarkemmin en pysty kysymykseesi vastaamaan.
Marko Sagulin