Hei Wendy,
Ajattelen, että olemme itse asiasta hyvinkin samaa mieltä. Mutta nyt ollaan jo siinä vaiheessa keskustelua, että pitäisi tehdä tarkempia käsitteiden määrittelyjä. Esimerkiksi sanaa 'väkivalta' me kaksi käytämme eri tavalla. Minulle väkivalta tarkoittaa aina vain negatiivisia asioita. Jos kyseessä on esimerkiksi yhteiskunnan käyttämä valta ja voimakeinot, en käytä siitä sanaa väkivalta. Sinä puolestasi käytät samaa sanaa siten, että erottelet väkivallan negatiiviseen ja ei-niin-negatiiviseen ulottuvuuteen. Ajattelen, että meillä on sama logiikka, vaikkakin myös käsite-ero on olemassa.
Lähtökohtaisten käsitteiden johdosta ajatteluketjumme jatkuu myös eri termistöllä. Sinä toteat, että esivallalla on oikeus käyttää väkivaltaa, jos se toimii jumalallisella mandaatilla. Jos taas jumalallista mandaattia ei ole, ei ole oikeutta myöskään väkivaltaan. Tässä kohtaa olemme enemmän eri linjoilla keskenämme. Minä näet ajattelen, että esivallalla on aina jumalallinen oikeutus.
Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen.
Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin,
häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa.
(Room. 13:1)
Sen sijaan esivalta voi käyttää väärin tätä jumalallista oikeutustaan. Siksi minun logiikkani on se, että en puhu huonosta ja paremmasta väkivallasta. Esivallan harjoittama vääryys on väkivaltaa, eli aina paha asia, kun esivalta käyttää Jumalalta saamaansa valtaa väärin.
Tästä asiasta on pari hyvin mielenkiintoista esimerkki Jesajan kirjan lehdillä. Assyria oli suuri maailmanvalta, joka tuhosi Samarian ja Pohjois-Israelin vuonna 722 eKr. Se oli saanut valtansa ja voimansa Jumalalta - vaikka olikin täysin pakanallinen valtio. Jumala sanoo, että hän halusi käyttää Assyriaa rangaistakseen omaisuuskansaansa, joka oli toiminut väärin ja sortunut epäjumalanpalvelukseen, mutta joka ei ollut tehnyt parannusta, vaikka profeetat sitä julistivat parin vuosisadan ajan.
Silti kaiken tämän jälkeen Jumala vaati myös Assyrian tilille teoistaan. Hän itse sanoi käyttävänsä Assyriaa, mutta rankaisi sitä jälkikäteen. Assyria oli valtaa tavoitteleva valtakunta, ja varmaan juuri sen vuoksi Jumala pystyi käyttämään sen valtakunnan vääryyttä omien tarkoitustensa ajamiseen. Siltikään Assyrian pahoja tekoja ei katsottu läpi sormien.
Voi Assyriaa, minun vihani ruoskaa! Suuttumukseni sauva
on sen kädessä. Sen minä lähetän tämän kelvottoman
kansan kimppuun, tämän kansan kimppuun, joka on
herättänyt vihani, ryöstämään ja saalistamaan, tallaamaan
sitä kuin kujien lokaa. Mutta Assyria itse uskoo toisin, itse
se ei ymmärrä tehtäväänsä. Sillä on mielessään vain hävitys
ja halu tuhota kansa kansan jälkeen. ... Mutta tietäkää:
kun minä, Herra, olen saattanut päätökseen kaikki työni
Siionin vuorella ja Jerusalemissa, minä vaadin Assyrian
kuninkaan tilille hänen pöyhkeän sydämensä turhamaisuudesta
ja hänen katseensa ylpeästä välkkeestä. (Jes. 10:5-7, 12)
Täysin sama kuvio toistui Babylonian kohdalla. Assyrian jälkeen maailmanvallaksi noussut Babylonia tuhosi Etelä-Israelin, eli Juudan, vuonna 586 eKr. Jälleen Jumala sanoi, että hän käytti Babyloniaa rangaistakseen omaa kansaansa ja Jerusalemia sen syntien vuoksi. Mutta Babylonia sai myös rangaistuksensa omista vääristä teoistaan, joita Jumala pystyi käyttämään tarkoitustensa toteuttamiseen.
- Sinä, Babylonia, olet vasarani ja sota-aseeni.
Sinulla minä murskaan kansat ja hävitän valtakunnat.
Minä murskaan sinulla ratsut ja ratsastajat, isken
vaunuja ja niiden ajajia. Minä murskaan sinulla
miehet ja naiset, isken vanhoja ja nuoria, lyön poikia
ja tyttöjä. Minä murskaan sinulla paimenet ja heidän
laumansa, isken kyntäjiä ja heidän juhtiaan, lyön
käskynhaltijoita ja maaherroja. Kuitenkin minä kostan
Babylonille ja kaikille Kaldean asukkaille sen pahan,
mitä he ovat tehneet Siionille. Sinä, Siion, saat sen
nähdä, sanoo Herra. (Jer. 51:20-24)
Jumalallisen oikeutuksen, rangaistuksen, väkivallan ja väärien motiivien vyyhti on aika monimutkainen: Jumala on antanut kaikelle esivallalle voiman, vallan ja luvan toimia oikeuden ylläpitäjänä ja rangaistusten toteuttajana. Mutta tätä valtaa on mahdollista käyttää väärin ja sortua väkivaltaan. Sitä vääryyttäkin Jumala voi käyttää oman tahtonsa mukaan suunnitelmiensa toteuttamiseen. Silti, vaikka Jumalan tahto jossain asiassa toteutuisi vääryyden kautta, ei se itse vääryys muutu oikeaksi.
Toinen puoli kysymyksestäsi ja ajatuksistasi koski väkivallan tai rangaistusten määrää suhteessa rikkomukseen. Olen itse hyvin samoilla linjoilla sinun kanssasi. Raamatun lehdillä se näyttäytyy meille jännällä tavalla. Esimerkiksi Hammurabin lakia pidetään kovin ankarana lakina, kun siinä annetaan ohjeita "silmä silmästä ja hammas hampaasta" ja muuta vastaavaa. Ne tuntuvat meille - sakkorangaistuksiin tottuneille ihmisille - äärimmäisen ankarilta. Mutta myös Vanhassa testamentissa on samanlaisia ohjeita:
Jos joku teistä tuottaa toiselle vamman, häntä itseään
kohdeltakoon samoin: murtuma murtumasta, silmä
silmästä, hammas hampaasta. Hän itse saakoon saman
vamman, jonka hän toiselle aiheutti. Joka tappaa eläimen,
korvatkoon sen, mutta se, joka tappaa ihmisen,
surmattakoon. Sama laki koskee teitä kaikkia, niin
siirtolaisia kuin syntyperäisiä israelilaisia, sillä minä olen
Herra, teidän Jumalanne. (3. Moos. 24:19-22)
Tämä tuntuu aluksi tosi ankaralta. Mutta rangaistusten suuruus riippuu aina ympäröivästä yhteiskunnasta. Jos ajatellaan mitä tahansa rikosta, inhimillinen tunne on, että rikoksen tekijän pitäisi kärsiä vähän enemmän kuin rikoksen uhrin. Ja jos ihmisellä on voimaa ja valtaa, hän varmaan hyvin mielellään toimisi näin. Ei liene mitenkään tavatonta, että esimerkiksi rikollisjärjestön jäsenen kokema vääryys maksetaan tappamalla syyllinen. Tai huumevelkojen perimisessä rusikoidaan velallisen ruumiinjäseniä. Myös VT:n ajan ihmiset saattoivat tällaisia käytäntöjä tuntea:
Lemek sanoi vaimoilleen: - Ada ja Silla, kuulkaa minua,
te Lemekin vaimot, ottakaa korviinne minun sanani!
Jo yhdestä haavasta minä tapan miehen, jo yhdestä
naarmusta nuorukaisen. Jos Kainin puolesta kostetaan
seitsemästi, niin Lemekin puolesta seitsemänkymmentä-
seitsemän kertaa. (1. Moos. 4:23-24)
Silmä silmästä ja hammas hampaasta -sääntö näyttää suojelevan myös syyllistä eikä vain uhria. Rangaistuksen suuruus on siis suhteutettava rikokseen. Ja kukin yhteiskunta tekee omana aikanaan - jumalallisella valtuutuksella - säännöt, joita noudatetaan. Tällainen rangaistuksen toteuttaminen on esivallan oikeus. Mutta jos mennään mielivallan puolelle, silloin on mielestäni oikeus puhua myös väkivallasta.