Hei Anniina,
Kaikkea, minkä Jumala on luonut, ihminen voi käyttää väärin. Miksei siis itse askartelemaansa rukousnauhaakin. Siitä huolimatta jonkin asian väärinkäyttö ei tee tyhjäksi sen oikeaa käyttämistä.
Jeesus varoitti rukoilemasta pakanoiden tavoin: "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja." (Matt. 6:7) Siitä huolimatta ääneen rukoileminen auttaa monesti paljon paremmin keskittymään siihen, mitä rukoilee.
Paavali varoitti, että kätten päälle paneminen on VT:ssä samaistumisen merkki, joten siinä voi toimia väärin: "Harkitse kätten päällepanemista tarkoin, jotta et joutuisi osalliseksi toisten synteihin." (1. Tim. 5:22) Siitä huolimatta toisen ihmisen siunaaminen konkreettisella eleellä sopivassa tilanteessa on hyvää ja suotavaa.
Polvistuminen enkelien ja palvelevien henkien edessä - epäjumalista puhumattakaan - on palvomisen osoittamista väärään suuntaan: Minä heittäydyin hänen jalkoihinsa kumartaakseni häntä, mutta hän sanoi: "Älä tee niin! Minä olen vain Jumalan palvelija, niin kuin sinä ja veljesi, jotka olette Jeesuksen todistajia. Jumalaa sinun tulee kumartaa!" (Ilm. 19:10) Siitä huolimatta polvistuminen rukoukseen on mitä toimivin Jumalan palvomisen muoto.
Kristikunta on täynnä erilaisia rukouksen apuvälineitä. On erilaisia asentoja rukoilla polvistumisesta ylistävään käsien kohottamiseen. On mahdollista rukoilla ääneen, hiljaa mielessään, rukouksia lapulle kirjoittaen, toiselta ihmiseltä rukousta pyytäen... On rukousmuistioita, rukouskalentereita, rukoukseen kannustavia some-ryhmiä... On ikoneja, suitsuketta, kynttilöitä, hiljaista musiikkia, rukouslauluja... Ja on rukousnauhoja.
Kaikki nämä tukevat rukouselämää, kun niitä käytetään oikein. Rukousnauha ei sisällä mitään yliluonnollista, enkä ole kenenkään rukousnauhoja kannattavan ihmisen koskaan kuullut sanoneen mitään sen suuntaistakaan. Rukousnauhassa ei itsessään ole mitään väärää.
Sen mukana kantaminen voi muistuttaa sinua Jumalasta ja häneen turvautumisesta ihan vain sillä, että sinä näet sen tai se sattuu taskun pohjalla koskettamaan kättäsi. Jos tämä saa sinut turvautumaan tavalla tai toisella Jumalan huolenpitoon, niin silloin olet luottanut sellaiseen Jumalaan, josta Raamatussa kerrotaan:
Jo ennen kuin he kutsuvat, minä vastaan, kun he vielä esittävät pyyntöään, minä jo toteutan sen. (Jes. 65:24)
Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. (Matt. 6:8 )
Jos otat rukousnauhan taskustasi ja käytät sitä aktiivisesti - eri helmien kohdalla intensiivisesti rukoillen tai jopa suorastaan huutaen ja taistellen Jumalan puoleen kääntyen - olet toiminut myös niin kuin Jeesus opettaa. Hiljaisen luottamisen lisäksi hän puhui toisen ääripään rukouksesta, kun kertoi vertauksen leskestä ja väärämielisestä tuomarista. Päivästä toiseen leski vaivasi tuomaria, jotta saisi avun. Jeesus vertasi tätä taistelevaan rukoukseen: "Tottahan sitten Jumala hankkii oikeuden valituilleen, jotka päivin ja öin huutavat häntä avuksi. Hänkö viivyttäisi apuaan?" (Luuk. 18:7)
On olemassa hyvin monenlaisia oikeita tapoja rukoilla. Siksi on hyvin monenlaisia oikeita apuvälineitä rukouksen tueksi. Eivät ne apuvälineet Jumalaa saa kuuntelemaan, vaan ihmisen suuntautumaan Jumalaa kohti.
Sinun tavoin minulla itsellänikin on kokemus siitä, että rukousnauhat saavat kritiikkiä osakseen helposti vapaiden suuntien tai konservatiivisten herätysliikkeiden suunnalta. Suurimpana syynä taitaa olla se, että ne linkittyvät katoliseen perinteeseen, joten sitä pidetään lähtökohtaisesti epäilyttävänä. Ja onhan Lutherillakin kriittisiä tekstejä esimerkiksi ikoneja palvovia ihmisiä kohtaan, vaikka ikonin tarkoitus on suunnata rukousta haluttuun suuntaan niiden henkilöiden elämän kautta, joita ikonit kuvaavat. Kuvia ilman muuta voidaan palvoa väärällä tavalla - mutta ne voivat myös olla tehokkaita muistuttajia ja rukouselämän elävöittäjiä. Joku voi ehkä kuvitella, että rukousnauha rukoilee kristityn puolesta, mutta rukousnauhan idea on toimia "rukouskalenterina" ja rukousaiheiden muistuttajana. Kyllä vapaissa suunnissakin käytetään erilaisia rukousmuistioita ja rukouskalentereita. Eiväthän ne lopulta eroa mitenkään helminauhan muotoon askarrellusta "rukouskalenterista".
Vapaissa suunnissa painotetaan Jeesuksen sanoja: "Tulee aika - ja se on jo nyt - jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo. Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." (Joh. 4:23-24) Usein tämä näkyy siinä, että rukouksia ei kuulu valmistella etukäteen, vaan ne rukoillaan Hengen johdattamina. Ehkä rukousnauhojakin voitaisiin kritisoida sillä, että niiden avulla rukoilu ei ole riittävästi "Hengessä rukoilua".
Hengessä rukoileminen ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin "vapaamuotoinen ja inspiroitu" rukous. Jeesus ei jättänyt mitään arvailujen varaan, kun hän määräsi: "Kun rukoilette, sanokaa näin: - Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi..." (Luuk. 11:2) Vapaissa suunnissa kuulee yllättävän vähän rukoiltavan ainoaa rukousta, jonka Jeesus on sanamuotoja myöten määrännyt. Olisi outoa, jos kristikunnan tärkeintä rukousta ei voisi rukoilla Hengessä ja totuudessa.
Rukousnauhojen kritiikki on siis useimmiten erilaisen kristillisen perinteen kritiikkiä, jonka sisältö ei osu kohteeseensa. Ei näet ole mitään rajaa sillä, mitkä asiat saavat kannustaa ihmistä luottamaan Jumalaan ja rukoilemaan. Vanhan testamentin israelilaiset saivat ohjeen, joka on aluperin ollut varmasti vertauskuvallinen, mutta tiukimman linjan juutalaiset noudattivat sitä kirjaimellisesti: "Painakaa tarkoin mieleenne nämä käskyt, jotka minä annan. Sitokaa ne merkiksi käteenne ja pitäkää niitä tunnuksena otsallanne." (5. Moos. 11:18) Fariseukset sitoivat ihan konkreettisesti raamatunlausekoteloita otsanauhaansa tai ranteeseensa muistuttamaan Jumalan käskyistä. Heille oli lopulta tullut niistä vain ulkoisen hurskauden tapa, jota Jeesus kritisoi. Mutta se muistutus ei ollut väärin, koska Raamattu siihen muistutukseen kehotti. Vain se väärinkäyttö oli väärin. Tämä sama toimii rukousnauhojen kohdalla.