Kirjoittaja Aihe: öljykaste/voitelu  (Luettu 4511 kertaa)

pioni

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Kävin marraskuussa Tuomaskirkossa ja siellä tuli vastaan ensimmäisen kerran oljykaste/voitelu. En muista enää kumpaa nimitystä käytettiin, mutta asia jäi vaivaamaan minua.
Siis, kuka voi mennä siihen öljyjuttuun ja mitä se tarkoittaa?
Anteeksi tyhmyyteni, mutta olen joissakin asioissa aivan pallo hukassa.
 Kävin riparin 100v. sitten ja olen sen jälkeen ehtinyt eroamaan kirkosta ja tulemaan  uskoon.
Nyt tarvitsen uudelleen opastusta.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys Pioni!

Mukava kuulla, että olet eri vaiheiden jälkeen taas mukana jengissä. 8)

Kysymäsi öljyllä voiteleminen on Raamatusta nouseva idea. Siellä se tosin esiintyy ainakin kolmessa eri asiayhteydessä, joista vain yksi liittyy Tuomasmessun käytäntöön. Ennen kuin kerron tuon varsinaisen Tuomasmessun käytännön, ajattelin esitellä ne kaksi muutakin asiayhteyttä.

1. Raamatun aikoina hiusten voiteleminen öljyllä kuului kauneudenhoitoon, mikä meistä länsimaalaisista kuulostaa vähän hassulta:

"Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat
     muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan.
     Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja
     pese kasvosi. Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa.
     Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. (Matt. 6:16-18)

Tämä ei siis ole Tuomasmessujen juttu... :)

2. Vanhan testamentin aikaan papit, profeetat ja kuninkaat asetettiin virkaansa öljyllä voitelemalla:

Herra sanoi Samuelille: "Kuinka kauan sinä aiot surra Saulia? Minä olen
     hylännyt hänet, hän ei enää saa olla Israelin kuningas. Täytä öljysarvesi
     ja lähde liikkeelle! Minä lähetän sinut betlehemiläisen Iisain luo, sillä hänen
     poikiensa joukosta olen valinnut mieleni mukaisen kuninkaan." ...
     Iisai lähetti miehiä hakemaan häntä, ja he toivat pojan mukanaan. Hän oli
     vielä parraton nuorukainen, kirkassilmäinen ja miellyttävän näköinen. Silloin
     Herra sanoi: "Tämä se on, voitele hänet!" Samuel otti öljysarvensa ja voiteli
     Daavidin siinä veljesten keskellä, ja Herran henki tuli Daavidiin ja pysyi
     hänessä siitä päivästä alkaen. Sitten Samuel palasi Ramaan.
     (1. Sam. 16:1, 12-13)

Sanat Messias (hepreaa) ja Kristus (kreikkaa) tarkoittavat "voideltu". Jeesus oli pappi, profeetta ja kuningas. Eli ne hahmot, joiksi VT:n aikana voideltiin. Mutta silti, tämäkään merkitys ei liity Tuomasmessuun.

3. Tuomasmessujen öljyllä voitelu tulee Jaakobin kirjeen kohdasta:

Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon hän luokseen seurakunnan
     vanhimmat. Nämä voidelkoot hänet öljyllä Herran nimessä ja rukoilkoot
     hänen puolestaan, ja rukous, joka uskossa lausutaan, parantaa sairaan.
     Herra nostaa hänet jalkeille, ja jos hän on tehnyt syntiä,
     hän saa sen anteeksi. (Jaak. 5:14-15)

Öljyllä voiteleminen ei ole sakramentti, kuten se on ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa. Siitä ei ole olemassa Jeesuksen asetusta. Mutta Raamatussa on kuitenkin ohje, että rukouksen yhteyteen tällainen tapa voidaan liittää. Uskon, että perimmäinen tarkoitus voitelemisella on se, että rukouksen kohteena oleva ihminen saa jotain kouriin tuntuvaa osoitusta siitä, että hänen puolestaan todella rukoillaan. Se vahvistaa uskoa ja auttaa luottamaan.

Voit siis turvallisin mielin mennä voideltavaksi, jos sinä niin haluat.
Marko Sagulin