Kirjoittaja Aihe: Jumalan pojat ja jumalien kokous  (Luettu 9903 kertaa)

Suvi

• Konkari
    • Profiili
joops eli lueskelin tossa VT:tä ja silmiin pisti toi psalmi 82:

Jumala on jumalien tuomari
1. Asafin psalmi. Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa: 2. "Kuinka kauan te poljette oikeutta ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela) 3. Puolustakaa orpoja ja onnettomia, huolehtikaa köyhistä ja kurjista. 4. Pelastakaa heikot ja vähäväkiset, vapauttakaa heidät sortajien käsistä. 5. Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät. 6. Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, 7. te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" 8. Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat.

Jumalien kokous?? Jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia??? Mitä ihmettä ??? Jos viitsisit valaista vähän, ku ei tajuu...

EDIT: Otsikko muutettu. Marko
« Viimeksi muokattu: 24.09.2010 - klo:10:21 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Morjens Suvi!

Otin vapauden hieman muokata kysymyksesi ulkoasua. Tärkein muutos tuli otsikkoon. Kysymyksesi oli sellainen, että oletin sinun tarkoittavan polyteismiä vaikka kysymyksessäsi puhuit monoteismista.

Vastaus kysymykseesi on hyvin yksinkertainen. Selitys outoihin ilmaisuihin johtuu ihan vain Vanhan testamentin ja osittain Uuden testamentinkin kielellisistä asioista. Jumalan Poika tai Jumalan poika/pojat tai jumalat -ilmaisuja käytetään VT:ssa tosi monessa eri merkityksessä. Tässä muutamia, jotka Iso Raamatun Tietosanakirja tarjoilee. Ylipäätään voidaan todeta, että Jumalan pojiksi nimitetään Raamatussa sellaisia olentoja tai ihmisiä, jotka elävät tai joiden pitäisi elää erityisen läheisessä suhteessa Jumalaan.

ENKELIT

Tässä muutama kohta, joissa enkeleistä puhutaan Jumalan poikina tai jumalina:

Eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat koolle ja asettuivat Herran eteen.
     Myös Saatana oli heidän joukossaan. (Job 1:6)

Taivaat ylistävät sinun ihmeitäsi, Herra, taivaan joukot sinun uskollisuuttasi.
     Ei kukaan korkeuksissa ole Herran vertainen, ei kukaan hänen kaltaisensa
     jumalien joukossa! (Ps. 89:6-7)

Tämän jälkimmäisen kohdan viimeiset sanat ovat erityisen kivat. Taivaan sotajoukon komentajan, enkeliruhtinas ja arkkienkeli Mikaelin nimi tarkoittaa suomeksi: "Kuka on niin kuin Jumala?" Eipä kukaan ...

AADAM

Ensimmäinen luotu ihminen, Aadam, joka on ikään kuin suoraan Jumalan kädestä lähtenyt, on omalla tavallaan erityisesti Jumalan poika.

Jeesus oli noin kolmenkymmenen vuoden ikäinen aloittaessaan työnsä.
     Hän oli - näin luultiin - Joosefin poika. Joosefin isä oli Eeli, tämän isä Mattat,
     tämän Leevi, tämän Melki, tämän Jannai, tämän Joosef, ...
     tämän Enos, tämän Set, tämän Aadam, tämän Jumala. (Luuk. 3:23-24, 38)

ISRAEL

Israelin kansa on Jumalan valittu kansa. Siksi sitä kokonaisuudessaan nimitetään Jumalan pojaksi.

Silloin sinun pitää sanoa faraolle: Näin sanoo Herra:
     "Israel on minun esikoispoikani. Minä käsken sinua päästämään
     poikani minua palvelemaan. Jos kieltäydyt päästämästä häntä,
     minä surmaan sinun esikoispoikasi." (2. Moos. 4:22-23)

KUNINGAS

Israelin kuninkaat olivat kansan edustajia, joten he olivat Jumalan edessä samassa asemassa kuin kansakin.

Kun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi luona, minä asetan
     hallitsemaan sinusta polveutuvan suvun ja vakiinnutan sen kuninkuuden.
     Poikasi rakentaa nimelleni temppelin, ja minä pidän hänen kuninkaallisen
     valtaistuimensa vahvana ikiaikoihin asti. Minä olen oleva hänelle isä,
     ja hän on oleva minulle poika, ja jos hän tekee väärin, kuritan häntä
     niin kuin ihmiset lapsiaan. (2. Sam. 7:14)

MESSIAS

Vanhan testamentin kuninkaista ja Messiaasta kertovat kohdat ovat joskus lomittain toistensa joukossa. Edellä oleva Salomosta kertova ennustus koskee myös Messiasta. Samoin seuraava Daavidin psalmi kertoo toisaalta Daavidista, mutta ennen kaikkea tulevasta Messiaasta.

Armoni ja uskollisuuteni ovat hänen rinnallaan, ja minun avullani
     kohoaa hänen mahtinsa sarvi. Hänen kätensä ulottuu läntiseen mereen,
     hänen oikea kätensä Eufratvirtaan saakka. Hän sanoo minulle: "Sinä olet
     minun isäni, olet Jumalani, turvakallioni." Minä otan hänet esikoisekseni,
     nostan kuninkaista korkeimmaksi. Koskaan en ota häneltä pois armoani,
     minun liittoni kestää horjumatta. Minä annan hänen sukunsa säilyä iäti,
     annan hänen valtaistuimensa pysyä niin kauan kuin taivas kaartuu
     maan yllä. (Ps. 89:25-30)

Ja myöhemmin tämä Messias paljastuu Jeesukseksi. Hänestähän puhutaan sitten Jumalan Poikana koko ajan.

Tuo kysymäsi Psalmin kohta puhuu jumalista/Jumalan pojista ja tarkoittaa sillä kuninkaita. He ovat tehneet väärin ja sortavat vähäosaisia. Kun heitä puhutellaan Korkeimman pojiksi, pitäisi heidän paremmin ymmärtää se, miten heidän kuuluu asemaansa käyttää. Kun on koko kansan edustaja Jumalan edessä, ei voi toimia väärin ja Jumalan tahdon vastaisesti. Heitä nuhdellaan, koska Jumala itse on läsnä siellä, missä kuninkaatkin ovat. Kuninkailla on siis erittäin kova vastuu. Näin minä ymmärrän tämän Psalmin. Sananlaskua lainaten sen ajatuksen voisi tiivistää: Herra se on herrallakin.
Marko Sagulin

Aa.Koo

• Tulokas
  • *
    • Profiili
   Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit.
1.Moos. 6:4

Keitä siis ovat nämä jättiläiset ja jumalien pojat?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei, Aa.Koo!

Kysymäsi jakeet kuuluvat niin sanottuihin alkulukuihin. 1. Mooseksen kirjan 11 ensimmäistä lukua kertovat ajasta, joka on mahdoton ajoittaa tarkasti ja josta kerrotaan niin suppeilla lauseilla, että täydellistä ymmärrystä niistä kerrotuista asioista ei voi saada. Tämä kysymäsi virke on yksi sellainen. Joitakin asioita kuitenkin yritän valaista. Otan kysymäsi kohdan näkyviin pari jaetta laajempana:

Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, jumalien
     pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä
     vaimoikseen keitä halusivat. Herra sanoi: "Minä en anna elämän hengen asua
     ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on lihaa, heikko ja katoavainen.
     Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta." Siihen
     aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät
     ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan
     kuuluisat sankarit. Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä
     ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, hän
     katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään. [1. Moos. 6:1-6]

Jumalan pojat on ilmaus, joka voidaan tulkita monella tavalla. Olen asiaa käsitellytkin jo tällä foorumilla. Itse asiassa liitän kysymyksesi ja vastaukseni ketjun jatkoksi. Aavistuksen verran tätä aihetta olen sivunnut myös ketjussa Vankeudessa olevat henget. Tässä kyseisessä kohdassa Jumalan pojille on vanhastaan annettu kolme eri tulkintamallia.

1. Jumalien pojiksi on ehdotettu ensinnäkin enkeleitä. Muualla Raamatussa on kohtia, joissa enkeleitä sanotaan Jumalan pojiksi. Se tulisi automaattisesti mieleen siksi, että olisi luontevaa ajatella enkeleiden ja ihmisten jälkeläisten olevan suuria ja mahtavia. Mutta Jeesus kertoo avioliitto-opetuksessaan, että taivaassa ei mennä naimisiin, vaan ollaan kuin enkelit taivaassa (Matt. 22:30). Lisääntymispuuhat eivät tämän valossa kuulu enkeleiden repertuaariin. Lisäksi tuon kappaleen kokonaisuus kuvaa sitä, miten ihmisten pahuus lisääntyy maan päällä. Miksi siis keskityttäisiin puhumaan enkeleiden tekemisistä? Nykyinen Kirkkoraamattu käyttääkin ilmausta jumalien pojat, joka saattaa olla tarkoituksellinen käännösvalinta verrattuna vanhan käännöksen ilmaukseen Jumalan pojat. Tämä jälkimmäinen viittaa mielestäni helpommin enkeleihin, vaikka onkin tod. näk. sanatarkempi käännös.

2. Toisen tulkintamallin mukaan Jumalan pojilla tarkoitetaan Adamin jälkeläisen Setin jälkeläisiä. Set oli se sukuhaara, jota ryhdytään Raamatussa seuraamaan, ja josta polveutuvat siis Nooa, Abraham, juutalaiset ja Jeesus. Set oli myös erityisesti Adamin - Jumalan tekemän ensimmäisen ihmisen - kaltainen. Vanha käännös käyttää sanaa kuva, jota käytetään Adamista ja Eevasta Jumalan kuvana:

Kun Aadam oli elänyt 130 vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen
     näköisensä, hänen kaltaisensa, ja hän antoi pojalle nimen Set.
     [1. Moos. 5:3]

Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika,
     joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
     [1Moos. 5:3 KR38]

Ihmisen tyttärillä tarkoitettaisiin siis tässä yhteydessä Kainista - tai muista Aadamin jälkeläisistä - polveutuvia ihmisiä. Tämän tulkintamallin mukaan jakeissa on siis nähty ensimmäiset viittaukset seka-avioliittojen (juutalainen-pakana) ongelmaan, joka tuli lakina voimaan juutalaisen kansan keskuudessa.

3. Kolmas malli on vanha juutalainen tulkinta, jonka mukaan kyse olisi tuon ajan ruhtinaista ja päälliköistä, joita pidettiin jumalallisina olentoina. Selityksen mukaan hallitsijat olisivat käyttäneet valtaansa väärin ja ottaneet itselleen useita vaimoja. Pari lukua aikaisemmin (1. Moos. 4:19) on maininta Lemekistä, joka oli ensimmäinnen, joka otti itselleen kaksi vaimoa. Nyt tapa olisi levinnyt laajalle ja kahden vaimon sijaan puhuttaisiin jo haaremeista. Tämän tulkintamallin mukaan ei ole vaikea nähdä, mitä mieltä Raamattu on moniavioisuudesta.

Jukka Norvanto esittelee nämä kolme tulkintamallia, ja toteaa lopuksi, ettei voida tietää, mikä on varmasti oikea. Minusta tuo ensimmäinen on sellainen, joka tulee ensimmäiseksi mieleen, mutta joka tarkemmin ajateltuna on kaikkein ongelmallisin. Keskimmäinen on vaikein perustella. Kolmas kuulostaa varsin toimivalta. Kakkos- ja kolmosvaihtoehdoissa jää askarruttamaan se, miksi juuri näistä avioliitoista polveutui jättiläisiä. Toisin ei teksti anna ymmärtää, että jokainen jälkeläinen olisi jättiläinen.

Mutta mitä olivat ne jättiläiset? Kyseessä eivät ole mitkään lappalaisten kansantarinat valtavista jättiläisistä, joista tunturit ovat saaneet alkunsa - tai muistakaan kerrostalon kokoisista Godzilloista. Raamattu puhuu muuallakin jättiläisistä. Kyllähän tuokin kohta sanoo, että jättiläisiä oli silloin, ja sen jälkeenkin... Kanaanin maata tutkineet vakoilijat raportoivat:

Näimme siellä myös jättiläisiä, jättikokoisia anakilaisia. Me tunsimme
     itsemme heidän edessään pieniksi kuin heinäsirkat, ja sellaisilta me
     varmaan näytimmekin heidän silmissään. [4. Moos. 13:33]

Goljat oli Daavidiin verrattuna myös jättiläinen, ja hänestä kerrotaan, että hänen pituutensa oli 6 kyynärää ja 1 vaaksa (1. Sam. 17:4). Minun kyynärälläni mitattuna se tarkoittaisi 320 cm pitkää miestä. Hänen todellista pituuttaan on vaikea sanoa, koska kyynärä on suhteellinen mitta. Goljat olisi omalla kyynärällään mitattuna alle 4 kyynärää pitkä. Jokainen normaalimittasuhteinen ihminen on omalla kyynärällään mitattuna noin 4 kyynärää tai vähän alle. 1000 eKr eläneen juutalaisen miehen kyynärällä mitattuna 6 kyynärää ja vaaksa ei välttämättä ole hirvittävästi enemmän kuin suurimmat NBA-koripalloilijat. Mutta juuri siitä kokoerosta johtuen on aivan normaalia sanoa niitä metrin pidempiä ihmisiä jättiläisiksi.
Marko Sagulin

Santtu

• Vieras
Onko mahdollista, että olisi vielä neljäs malli Jumalien pojista? Esim. sellainen, että tosiaan olisi enemmän kuin yksi Jumala ja näillä poikia. Lisäksi tekstissä "Jumala on Jumalien tuomari", vaikuttaisi olevan enemmän kuin yksi Jumala. Ehkä Jumalilla on oma yhteisönsä. Varoittihan Jumala muista jumalista, esim Malokista.

Voihan sekin tietysti olla mahdollista, että 1.Moos. 6:4 on saanut vaikutteita hieman kreikan jumaltarustoista, eikö vain?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei Santtu!

Onko mahdollista, että olisi vielä neljäs malli Jumalien pojista? Esim. sellainen, että tosiaan olisi enemmän kuin yksi Jumala ja näillä poikia. Lisäksi tekstissä "Jumala on Jumalien tuomari", vaikuttaisi olevan enemmän kuin yksi Jumala. Ehkä Jumalilla on oma yhteisönsä. Varoittihan Jumala muista jumalista, esim Malokista.

Raamatun valossa tämä esittämäsi malli ei ole mahdollinen. Raamatussa puhutaan paljon "muista jumalista". Jo ensimmäinen käsky kieltää ihmisiä pitämästä muita jumalia. Sen käskyn ideana ei ole kertoa, että olisi olemassa muita jumalia, vaan ettei ihminen asettaisi mitään luotua asiaa Jumalan rinnalle tai yläpuolelle.

Sinä päivänä, jona Herra puhui teille Horebilla tulen
     keskeltä, te ette nähneet minkäänlaista hahmoa.
     Pitäkää sen tähden tarkoin huoli siitä, ettette lankea
     tekemään minkäänlaista patsasta tai muuta jumalankuvaa,
     jolla olisi miehen tai naisen hahmo tai maan päällä elävän
     eläimen tai taivaalla lentävän linnun hahmo tai maassa
     ryömivän matelijan tai alhaalla vesissä elävän kalan
     hahmo. Kun kohotatte katseenne taivasta kohden ja
     näette auringon, kuun ja tähdet, taivaan kaikki joukot,
     älkää langetko niiden lumoihin, älkää kumartako älkääkä
     palvoko niitä. Ne on Herra, teidän Jumalanne, jättänyt
     muille kansoille. (5. Moos. 4:15-19)

Tuo viimeinen lause on aika vaikea, enkä sitä käy tässä tarkemmin ruotimaan. Mutta sekin kertoo, kuinka ainoa Jumala on kaikkien niidenkin asioiden yläpuolella, joita ihmiset ovat alkaneet pitää jumalina.

Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa käy ilmi, mitä "muilla jumalilla" todellisuudessa tarkoitetaan:

Heidän maansa on täynnä epäjumalia,
     kättensä töitä he kumartavat,
     sormiensa luomuksia palvovat. (Jes. 2:8 )

Puolet puusta hän polttaa, paistaa sen päällä lihaa,
     syö, tulee kylläiseksi, lämmittelee ja sanoo:
     "Hohhoijaa! Siinäpä kunnon tuli. Jo alkaa tarjeta!"
     Mutta lopusta puusta hän veistää itselleen jumalan,
     patsaan, jota hän kumartaa ja palvoo.
     Hän rukoilee sitä ja sanoo:
     - Pelasta minut! Olethan sinä minun jumalani!
     (Jes. 44:16-17)

Mutta nuo, jotka palvovat iljettäviä patsaitaan ja
     kauhistuttavia kuviaan, saavat minulta omien tekojensa
     mukaan. Näin sanoo Herra Jumala." (Hes. 11:21)

Te olette alkaneet ajatella: "Me tahdomme olla niin
     kuin toiset kansat, niin kuin vieraiden maiden asukkaat,
     ja palvoa puita ja kiviä." Niin ei tule tapahtumaan!
     (Hes. 20:32)

Vielä Uudessa testamentissakin sama teema jatkuu:

Loput ihmiset, ne jotka eivät kuolleet näihin vitsauksiin,
     eivät kuitenkaan lakanneet palvomasta kättensä töitä.
     He kumarsivat yhä pahoja henkiä ja kullasta, hopeasta,
     pronssista, kivestä ja puusta tekemiään jumalankuvia,
     jotka eivät voi nähdä, eivät kuulla eivätkä kävellä.
     (Ilm. 9:20)

Epäjumalille uhratun lihan syömisestä sanon näin:
     Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain
     yksi ainoa Jumala. Onhan tosin sekä taivaassa että maan
     päällä niin sanottuja jumalia, moniakin jumalia ja herroja,
     mutta meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki
     lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on
     vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on
     kaikki luotu, niin myös meidät. (1. Kor. 8:4-6)

Jumalien pojista puhuttaessa täytyy siis huomioida jotkut muut selitykset kuin ajatus siitä, että Taivaan Jumalan rinnalla olisi Raamatun mukaan jotain muita todellisia jumalia.

Lainaus
Voihan sekin tietysti olla mahdollista, että 1.Moos. 6:4 on saanut vaikutteita hieman kreikan jumaltarustoista, eikö vain?

Tätä teoriaa pitäisin aika mahdottomana. Hellenistinen kulttuuri alkoi vaikuttaa karkeasti ottaen 1000 vuotta myöhemmin kuin Mooseksen aika oli. Ja tuo 1. Moos. 6. kuvaa Nooan ajan tapahtumia, jotka sijoittuvat Raamatun aikajanalle satoja tai jopa tuhansia vuosia ennen Moosesta. Mooses kirjoitti itse muistiin osan Mooseksen kirjojen materiaalista. Lopulliseen asuunsa ne toimitettiin hänen jälkeensä. Vaikka se toimitustyö olisi tapahtunut satojakin vuosia Mooseksen aikaa myöhemmin, ovat ne olleet lopullisessa muodossaankin jo useita satoja vuosia ennen hellenististä aikaa ja Kreikan jumaltarustoa. Hellenismillä ei siis ole voinut olla vaikutusta tuohon raamatunkohtaan.
Marko Sagulin