Ei ollenkaan tyhmiä kysymyksiä, Utelias.
Tulin itse asiassa juuri isoskoulutuksesta. Yritämme 1,5 vuotta kestävässä koulutuksessa antaa isosille monenlaisia taitoja: leirin käytännön taitoja, ryhmän ohjaamisen taitoja, leiriläisen kohtaamisen taitoja ja kristinuskon taitoja. Missään tapauksessa emme pysty antamaan joka ainoaan yksityiskohtaan opetusta. Toivon, että koulutuksemme pystyisi olemaan perusteiltaan sellainen, että isosille tulisi perusvarma ja järkevä tapa toimia leirillä. Käytännössä nuorilla ihmisillä elämän kokemus tuo lisää varmuutta ja monesti vasta leiri (tai useampi leiri) näyttää, mitä isonen on käytännössä oppinut. Isoselle leirit ovat kaikkein suurimpia oppimisen paikkoja.
No joo. En siis ole jo valmiiksi puolustelemassa isosia. Luotan heihin, mutta kuten sanoit, nuorilla ihmisillä on vahvoja mielipiteitä. Niitä käsitellään - yhtä lailla kuin leiriläistenkin mielipiteitä - sitä mukaa, kun ne tulevat ilmi. Leirin johtajana itse puutun ehdottomasti siihen, jos jotakuta piikitellään tai kiusoitellaan esimerkiksi tässä mainitsemassasi tilanteessa. Mutta homoseksuaalisuus ei ole myöskään aihe, josta ei saisi puhua. Rippikoulu on paikka, jossa ihmisellä on oikeus kysellä ja oppia Raamatun ja kristinuskon näkemyksiä asioista.
En tiedä, millaisia tilanteita itse ajattelit, kun puhuit lipsahduksista. Minun mielestäni lipsahdus on se, jos lasta syyllistetään vanhempien suuntautumisesta. Mutta lipsahdus puolestaan ei ole se, jos isoselta kysytään Raamatun näkökulmaa homoseksuaalisuudesta ja tämä näyttää Raamatusta tällaisia kysyttyjä kohtia - tai jos aiheesta keskustellaan ja vaihdetaan mielipiteitä. Samalla tavoin toimivat varmasti useimmat vetäjät. Jos leirin vetäjä on sielunhoidollinen, niin rippikouluhan olisi kaikkein turvallisin paikka pohtia näitä kysymyksiä. Ennemmin tai myöhemmin lapsi kuitenkin törmää siihen, mitä Raamattu opettaa ja vielä varmemmin lapsi törmää siihen, miten eri ihmiset asiaan suhtautuvat. Rippikoulussa asiaa voidaan tutkia kaikkein turvallisimmin ilman että, ketään tarvitsee syyllistää vanhempiensa suuntautumisesta, mutta kuitenkin niin, että Raamattu saa olla Raamattu.