Kirjoittaja Aihe: Kysymys rippikoulusta  (Luettu 3671 kertaa)

A.H.

• Vieras
No, minulla olisi mielessäni kysymys, johon en löytänyt suoraa vastausta netistä, joten ajattelin, että kysynpä sitä täällä. Nimittäin, onko rippikoulu mahdollista käydä jo 14-vuotiaana? Tarkoitan, olen itse syntynyt tammikuussa 1994, mutta haluaisin käydä rippikoulun jo ensivuonna, jolloin nuorimpien kuuluisi olla syntynyt -93. Kangasalan seurakunnan nettisivujen rippikoulu - osiossa mainittiin vain, että myös vanhemmat kuin 14/15-vuotiaat ja kirkkoon kuulumattomat voivat käydä rippikoulun, mutta entä nuoremmat? (Järkevämpi olisi varmaan jättänyt asian sikseen luettuaan tuon jutun, mutta minä toivon siitä huolimatta selvennystä. ^^)
Ja jos nyt sattuisi olemaan niin, että tällainen hieman nuorempikin saisi käydä jo ensi kesänä rippikoulun, niin tarvitseeko siihen jonkun erityisen hyvän syyn?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei A.H.

Rippikoulun voi käydä 14-vuotiaana, jos on mennyt kouluun vuoden "etuajassa". Eli oman luokkansa kanssa saa tulla rippikouluun, vaikka olisi vuoden muita nuorempi. Mutta jos olet myös luokka-asteessa muita rippikoululaisia nuorempi, niin silloin en usko, että sinua otettaisiin mukaan. Aina voit toki ottaa yhteyttä rippikoulupastoriimme Auni Kaipiaan (sähköposti: etunimi.sukunimi (ät) evl.fi puhelin: 050 345 0602) ja kysellä onko jotain erityispoikkeussääntöä olemassa. Mutta käsittääkseni tuo oman luokan mukana vuotta nuorempana kulkeminen on jo sellainen poikeuslupa.
Marko Sagulin