Kirjoittaja Aihe: Naimisiin ortodoksikirkossa  (Luettu 4353 kertaa)

Kirppa :)

• Vieras
Moi Marko!
Haluaisin mennä naimisiin [siis sitten joskus..] ortodoksikirkossa, vaikka kuulun luterilaiseen kirkkoon. Onko tämä mitenkään mahdollista??

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Kirppa!

Itselläni ei ole vankkaa tietoa toisten kirkkokuntien käytännöistä, joten soitin Suomen ortodoksisen kirkon Karjalan hiippakunnan kansliaan. Sieltä osattiin kertoa, että ortodoksikirkossa suoritettavassa ortodoksipapin toimittamassa vihkitoimituksessa sovelletaan samaa käytäntöä kuin luterilaisessa kirkossakin. Eli toisen vihittävistä henkilöistä täytyy kuulua omaan kirkkokuntaan (tässä tapauksessa ortodoksiseen kirkkoon) ja toisen on oltava jonkun muun kristillisen kirkkokunnan jäsen. Jos siis löydät itsellesi ortodoksiseen kirkkoon kuuluvan puolison tai itse päätät vaihtaa kirkkokuntaa, vihkiminen ortodoksikirkossa onnistuu.

Luterilaisen kirkon sääntöjen mukaan vihkipaikkana voi olla mikä tahansa paikka, jonka pappi ja vihkipari yhdessä sopivat. Jos siis ei kaipaa ortodoksipappia ja ortodoksista vihkikaavaa, voisi kirkon "vuokraamista" ajatella. Tiedustelin myös sitä, voiko ortodoksista kirkkoa vuokrata siten, että luterilainen pappi vihkii luterilaisen parin luterilaisella vihkikaavalla. Tähän kysymykseen heillä ei ollut suoraa vastausta. He lupasivat ottaa yhteyttä. Kerron, kun saan tiedon, miten asia menee.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Jatkoa edelliseen vastaukseen...

Ortodoksisesta hiippakuntakansliasta otettiin yhteyttä. He täydensivät auki jäänyttä kysymystä kirkon vuokraamisesta. Periaatteessa ortodoksisella kirkolla ei ole mitään sitä vastaan, että luterilainen vihkipari vuokraa kirkon luterilaisen papin toimittamaa vihkitoimitusta varten. He eivät kuitenkaan voi luvata tätä paikallisen seurakunnan puolesta. Asiasta täytyy siis neuvotella tapauskohtaisesti. Kirkon vuokraaminen on mahdollista, jos paikallinen ortodoksinen seurakunta suostuu kirkkotilaa vuokraamaan tällaista toimitusta varten.
Marko Sagulin

Mia

• Vieras
Hei!

Kihlattuni on Kreikan ortodoksi ja itse olen evankelisluterilainen. Osaatko sanoa, onko minun mahdollista avioitua hänen kanssaan Kreikassa ortodoksikirkossa? Olen lukenut että ortodoksi voidaan kyllä vihkiä luterilaisen kanssa ortodoksikirkossa, mutta voiko nimenomaan ulkomailla tapahtuvaan toisen kirkkokunnan kirkossa vihkimiseen liittyä ongelmia tms.?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Tervehdys Mia,

Soittelin Suomen ortodoksisen kirkon palvelukeskuksen kansliaan, ja kyselin, millainen näppituntuma heillä on tähän esittämääsi kysymykseen. Heillä oli kokemus, että jopa siinä tilanteessa, jossa naimisiin on menossa Kreikan ortodoksi ja Suomen ortodoksi, luvassa on kohtalaisen paljon paperityötä. Joten mitään varmaa he eivät osanneet sanoa. Ennen kaikkea tärkeintä on aloittaa hyvissä ajoin tiedustelut Kreikan kirkon suunnalta. Heillä itsellään on paras tieto tästä asiasta.
Marko Sagulin