Hei Stranger!
Kysymyksesi kanssa meni hetkeksi sormi suuhun. Anteeksiantamisen ja oikeudenmukaisuuden välinen raja on joskus vaikea vetää. Jokainen ihminen kokee omassatunnossaan eri tavalla kunkin yksittäisen tapauksen. Jonkun mielestä on oikein niellä kiukku ja toisen mielestä on oikein kostaa. Kolmas hakee apua oikeusteitse. Minulle asia kirkastui erittäin hyvin ystävältäni kuulemani vertauksen kautta.
"Miekka kädessä on mahdotonta antaa anteeksi."Jos joku kokee vääryyttä, on suorastaan ihmisen psyykkeen vastaista, että noin vain antaa sen anteeksi. Rehellisesti ja sydämestään anteeksi antaminen on syntiselle ihmiselle mahdotonta, vaikka kuinka olisi uskossa. Ehkä se onnistuu vielä tällaisissa Jeesuksen kuvaamissa melko vähäisissä esimerkeissä, mutta rohkenisin silti epäillä:
Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua
oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä
viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut mukaansa
virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. (Matt. 5:39-41)Varsinkin silloin, jos rikokset ovat yhtä suuria, mitä sinä luettelit, aito anteeksiantaminen on ihmisen psyykkeelle mahdotonta. Viha ja kiukku on kuin miekka kädessä. Ja tässä joudutaan ristiriitaan: toisaalta sanotaan, että ei saa tehdä pahalle vastarintaa, mutta toisaalta miekan hautaaminen ei vain onnistu.
Oikea ratkaisu on silloin antaa miekka sellaiseen käteen, jolla on oikeus sitä käyttää:
Mehän tunnemme hänet, joka on sanonut:
- Minun on kosto, minä olen maksava. (Hepr. 10:30a)Kristittyä on kielletty kostamasta. (Siitä enemmän Nettipapin palstalla aiheessa
kosto.) Mutta Jumalan tarkoitus ei ole myöskään se, että maailmassa vallitsisi epäoikeudenmukaisuus. Olisihan se hullua, että mitä enemmän maailmassa on kristittyjä, sitä lokoisammat olot varkailla, murhaajilla ja raiskaajilla on, kun he tietävät, että kristityt suorastaan iloitsevat mahdollisuudesta antaa anteeksi. Jumalan käskyjenkin tarkoitus on, että maailmassa vallitsee oikeus ja järjestys. Siksi kostaminen ja rankaiseminen on jätettävä hänen huolekseen, joka ainoana osaa kostaa ja rangaista oikeudenmukaisesti.
Tietäkää, rakkaat veljeni, että itse kunkin tulee olla herkkä kuulemaan mutta
hidas puhumaan ja hidas vihaan, sillä miehen viha ei johda oikeudenmukaisuuteen,
jota Jumala tahtoo. (Jaak. 1:19-20)
Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa
vihansa. Onhan kirjoitettu: "Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan" - näin
sanoo Herra. Edelleen sanotaan: "Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa,
jos hänellä on jano, anna juotavaa. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle."
(Room. 12:19-20)Käytännössä minä vetäisin rajan tällä tavalla:
Sellaisissa asioissa, joissa ei tapahdu mitään rikosta - esim. koulukaveri naljailee uskovaisuudesta - on annettava anteeksi ja kohdeltava rakkaudella. Mutta samalla on rukoiltava Jumalaa. Ihminen ei osaa haudata miekkaa. Hän joko käyttää sitä tai antaa sen toisen käytettäväksi. Rukous on väline, jolla miekan voi ojentaa Jumalan käteen. Vanhan testamentin rukouksissa on hyvinkin rajuja tunteita, mutta niissä toimitaan todella hyvin. Rukoilija luopuu oikeudestaan käyttää itse miekkaa ja antaa sen Jumalalle:
Tule avukseni, Herra! Jumalani, pelasta minut! Sinä lyöt vihollisiani vasten suuta,
sinä murskaat jumalattomien hampaat. Yksin Herralta tulee apu, sinulta kansasi
saa siunauksen. (Ps. 3:8-9)
Herra, tule vihasi voimassa minun vihollisteni raivoa vastaan. Riennä avukseni,
Herra, sinä, jonka käsissä on oikeus! Kutsu eteesi kaikki kansat, asetu istuimellesi
korkeuteen! Herra, sinä kansojen tuomari, anna oikeuden tapahtua minulle, minä
olen syytön. Tee loppu jumalattomien pahuudesta, mutta viatonta vahvista, sinä
vanhurskas Jumala, sinä joka tutkit sydämen ja ajatukset. Minun kilpeni on Jumala,
hän on vilpittömien auttaja. Jumala on vanhurskas tuomari, hän langettaa tuomioita
joka päivä. (Ps. 7:7-12)Sellaisissa asioissa puolestaan, joissa esivalta voi puuttua asiaan, kristitty ei tee mitään väärää, jos hän ilmoittaa poliisille. Päinvastoin! Pahoinpitelyt, raiskaukset, varkaudet ym. vastaavat on ilman muuta jo yleisen järjestyksen vuoksi annettava viranomaisten hoidettavaksi. Tällöin ei ole kyse siitä, että kristitty ihminen käyttäisi itse miekkaa. Pikemminkin pidän sitä anteeksiantona, että kristitty ei lähde omin voimin kostamaan, vaan antaa miekan eteenpäin. Ja kun miekka annetaan poliisille, se annetaan itse asiassa Jumalalle:
Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi
Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. Joka vastustaa
esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat
rangaistuksensa. Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen,
joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat
siltä kiitosta. Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin,
pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee
täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen. Siksi on suostuttava esivallan
alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta.
(Room. 13:1-5)En tiedä, millä tavoin tämä jako avaa ajatusta sinulle, mutta itselleni se oli hyvin selventävä oivallus.