Kirjoittaja Aihe: Veriruoat?  (Luettu 5737 kertaa)

Eno

• Vieras
Saammeko me pakanakristityt syödä veriruokia?

"Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu." (Apt.15:20)

"Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet: 'karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin.'" (Apt.15:28-29)

"Uskoon tulleiden pakanoiden asian me jo olemme ratkaisseet. Me olemme kirjeitse ilmoittaneet heille, että heidän tulee karttaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja myös lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta."(Apt.21:25)

Epäjumalille uhratusta lihasta on myöhemmin Raamatussa:

"Epäjumalille uhratun lihan syömisestä sanon näin: 'Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain yksi ainoa Jumala. Onhan tosin sekä taivaassa että maan päällä niin sanottuja jumalia, moniakin jumalia ja herroja, mutta meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät. Mutta kaikilla ei tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin jotkut lihaa syödessään edelleenkin ajattelevat, että se on epäjumalille uhrattua, ja tämä tahraa heidän epävarman omantuntonsa. Ei ruoka vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä, emmekä voita mitään, jos syömme. Pitäkää kuitenkin huoli siitä, ettei tämä teidän vapautenne saa heikkoja kompastumaan. Jos heikko veljesi näkee sinut, jolla on tietoa, aterialla epäjumalan temppelissä, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen, että hänkin voisi syödä uhrilihaa?  Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon, oman veljesi, jonka vuoksi Kristus on kuollut.  Kun te tällä tavoin teette syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan, teette syntiä Kristusta vastaan. Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni.'" (1.Kor.8:4-13)

"'Kaikki on luvallista' -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. 'Kaikki on luvallista' -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta. Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä. 'Herran on maa ja kaikki mitä siinä on.' Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan. Mutta jos joku sanoo teille: 'Tämä on uhrilihaa', jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia. En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi antaisin toisen ihmisen omantunnon määrätä omaa vapauttani? Jos minä kiitän Jumalaa ruoastani, miksi minua moitittaisiin siitä, mistä itse kiitän? Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa. Minäkin yritän aina tulla toimeen kaikkien kanssa; en etsi omaa etuani vaan muiden ihmisten parasta, jotta he pelastuisivat." (1.Kor.10:23-33)

Ja haureudestakin on Korinttolaiskirjeessä:

"'Kaikki on minulle luvallista' -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. 'Kaikki on minulle luvallista' -- mutta en saa antaa minkään hallita itseäni. Ruoka on vatsaa ja vatsa ruokaa varten, ja Jumala on tekevä molemmat tarpeettomiksi. Mutta ruumis ei ole siveettömyyttä vaan Herraa varten, ja Herra on ruumiinkin valtias. Jumala on herättänyt kuolleista Herran ja on voimallaan herättävä meidätkin. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen ruumiin jäseniä? Ryhtyisinkö siis tekemään Kristuksen jäsenistä porton jäseniä? En ikinä! Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? Onhan sanottu: 'Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Mutta joka liittyy Herraan, on samaa henkeä hänen kanssaan. Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu ihmisen omaan ruumiiseen. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne, sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa!" (1.Kor.6:12-20)

Mutta verestä ja verta sisältävistä ruuista ei tietääkseni ole Uudessa Testamentissa muualla???

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys, Eno!

Täällä mustan makkaran luvatussa maassa kysymyksesi on aina ajankohtainen, joten pyrin antamaan mahdollisimman yksiselitteisen vastauksen.

Vanhassa testamentissa annettiin heti vedenpaisumuksen jälkeen kaikille ihmisille ohje:

Teidän ravintonanne olkoot kaikki olennot, jotka elävät ja liikkuvat. Ne kaikki minä annan nyt
     teille, niin kuin annoin teille vihreät kasvit. Mutta lihaa, jossa vielä on jäljellä sen elämänvoima,
     veri, te ette saa syödä. (1. Moos. 9:3-4)

Myöhemmin isrealin kansalle annetussa Mooseksen laissa sama ajatus toistui yhä uudelleen. Tässä ehkä perusteellisimmin ilmaistu kohta VT:n verensyöntikiellosta:

Jos joku israelilainen tai israelilaisten keskuudessa asuva siirtolainen syö verta, missä
     muodossa tahansa, minä vihastun häneen ja poistan hänet kansansa keskuudesta.
     Veressä on elävän olennon elämänvoima. Minä itse olen määrännyt, että veri on tuotava
     alttarille teidän puolestanne tapahtuvaa sovitusta varten, sillä veressä oleva elämänvoima
     tuottaa sovituksen. Sen tähden minä sanon israelilaisille: yksikään teistä ei saa syödä verta,
     eikä sitä myöskään saa syödä kukaan teidän keskuudessanne asuva siirtolainen. Kun joku
     israelilainen tai heidän keskuudessaan asuva siirtolainen pyydystää syötäväksi kelpaavan
     eläimen tai linnun, hänen tulee valuttaa sen veri maahan ja peittää veri hiekalla, sillä veressä
     on jokaisen elävän olennon elämänvoima. Siksi minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään
     elävän olennon verta, sillä veressä on sen elämänvoima. Jokainen, joka syö verta, on
     poistettava kansansa keskuudesta. (3. Moos. 17:10-14)

Verensyöntikielto liitetään siihen, että veri on elämänvoima. Ilman verta mikään eläin ei elä. Uskoisin, että tämä on ollut yksi merkittävimmistä syistä verensyöntikiellolle. Veren vuodatus aiheuttaa kuoleman, ja veren vuodattamisella oli yksi erittäin pyhä tarkoitus. Se käy ilmi edellisestä lainauksestakin, mutta tässä sama Uuden testamentin sanoin:

Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen,
     ellei vuodateta uhriverta. (Hepr. 9:22)

Synnin palkka on kuolema, ja siitä vapautuu vain verenvuodatuksen kautta saadulla anteeksiannolla. VT:ssa vuodatettiin toistuvasti uhrieläinten verta syntien anteeksiannon takia. Uuden testamentin aikana uhraaminen kuitenkin loppui, koska Jeesuksen uhri oli viimeinen ja ainoa todella tarpeellinen uhri. Kaikki uhrit ennen sitä vain viittasivat lopulliseen uhriin. Koska Vanhan testamentin laki sai tällä tavalla täyttymyksensä, uhrilaki säädöksineen sai tilalleen Jeesuksen. Ja Jeesus tarkensi juutalaisten lakiin kuuluneita ruokasäännöksiäkin:

Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta
     ulos. ... Ettekö käsitä, että se, mikä menee suusta sisään, jatkaa kulkuaan vatsaan, ja sitten
     se ulostetaan. Mutta se, mikä tulee suusta ulos, on lähtöisin sydämestä, ja se saastuttaa
     ihmisen. (Matt. 15:11, 17-18)

Hän sanoi heille: "Oletteko tekin noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin
     ihmiseen tuleva voi saastuttaa häntä? Eihän se mene hänen sydämeensä - vatsaan se menee,
     ja sieltä se sitten ulostuu." Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta.
     (Mark. 7:18-19)

Lisäksi apostolit kirjoittivat tästä aiheesta. Nämä lainaukset sisältyivät laajempina jo kysymykseesi, mutta otan sieltä tarkemmin rajatut kohdat. Ne liittyvät suurempaan kokonaisuuteen, epäjumalille uhrattuun lihaan, mutta mielestäni ne sisältävät muutamia yleispäteviä periaatteita ruuasta:

Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä.
     "Herran on maa ja kaikki mitä siinä on." Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja
     te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä
     teille tarjotaan. ... Jos minä kiitän Jumalaa ruoastani, miksi minua moitittaisiin siitä, mistä
     itse kiitän? Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
     (1. Kor. 10:25-27, 30-31)

Ei ruoka vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä,
     emmekä voita mitään, jos syömme. (1. Kor. 8:8 )

Mitä näiden kohtien valossa siis tarkoittavat ne kohdat, jotka kysymyksessäsi nostit esille? Miksi apostolit päättivät näin:

Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista,
     minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta, verta ja lihaa, josta verta
     ei ole laskettu. (Apt.15:20)

Tässä on kyse siitä, että Jerusalemin kokouksessa (Ap. t. 15) 12 apostolia ja Paavali keskustelivat siitä, miten he tekevät parhaiten yhteistyötä. 12 apostoliahan olivat saaneet tehtäväkseen evankeliumin viemisen juutalaisille ja Paavali pakanoille. Monissa tapauksissa pakanakristittyjä ja juutalaisuudesta kääntyneitä kristittyjä oli samoilla alueilla ja samoissa seurakunnissa. Juutalaistaustaisilla kristityillä oli niskassaan 1200 vuoden perinne ja tarkat puhtaussäännöt. Pakanakristityt tulivat puolestaan aivan toisenlaisesta taustasta.

Tällä ohjeella apostolit noudattivat niin sanottua "heikon veljen sääntöä", eli sitä, että kristityn vapaus ei saa olla loukkaukseksi heikkouskoiselle. Eli pakanat eivät saaneet omalla elämällään aiheuttaa turhaa ahdistusta, loukkausta ja epätietoisuutta juutalaiselle, jolle kristityn vapaus oli varmasti paljon vaikeampi omaksua kuin pakanakristitylle.

Juutalaiskristittyjen keskuudessa elävät pakanat velvoitettiin juutalaiskristittyjen omientuntojen takia olemaan 1. syömättä verta 2. syömättä lihaa, jossa veri vielä on 3. syömättä epäjumalille uhrattua 4. harjoittamatta haureutta.

1. ja 2. kohta ovat jo Jeesuksen sanojen mukaan itsessään luvallisia.
3. kohta käsitellään esim. 1. Korinttolaiskirjeessä tarkasti ja sanotaan, että se on luvallista, jos ei loukata toisia.
4. kohta selitetään alaviitteessä, ja sanotaan, että tämä tarkoittaa sukulaisavioliittoja, jotka olivat juutalaisille kiellettyjä, mutta pakanoiden lakien mukaan luvallisia. Kyseessä eivät siis ole aviorikokset tai esiaviolliset suhteet, joita haureudella yleensä tarkoitetaan, ja jotka ovat syntiä yhtä hyvin pakanoille kuin juutalaiskristityillekin.

Nämä apostolien kokouksessa annetut säännökset koskevat siis sellaista tilannetta, jossa joku itsessään luvallinen asia on jätettävä tekemättä, ettei heikkouskoinen loukkaannu ja ehkä luovu uskostaan sen takia.

Summa summarum: veriruokien syöminen on luvallista kristitylle.
Marko Sagulin

Suvi

• Konkari
    • Profiili
Moi! Mietin tossa, kun luin apostolien tekoja, että miksikäs veren käyttämistä ruokana ei kielletä luterilaisilta, vaikka se on yksi uusille seurakunnille annetuista käskyistä. Ja kuitenkin idea oli, että uusille seurakunnille annettiin vain kaikista välttämättömimmät käskyt. Kohta johon viittaan on siis apt. 15:23-29

23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys pakanuudesta kääntyneille Antiokian, Syyrian ja Kilikian veljille.
24 Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin.
25 Siksi olemme yksimielisesti päättäneet lähettää edustajamme teidän luoksenne. He tulevat yhdessä rakkaiden veljiemme Barnabaksen ja Paavalin kanssa,
26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27 Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.
28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin."
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Suvi!

Olen jo käsitellyt kysymääsi aihetta, ja siirsin siksi kysymyksesi tämän otsikon alle. Lukaise yllä oleva vastaukseni, ja jos se ei ole mielestäsi riittävä, esitä tarkentavia kysymyksiä.
Marko Sagulin