Kirjoittaja Aihe: Tärkeät asiat Raamatussa  (Luettu 3057 kertaa)

Anunen

• Täysjäsen
    • Profiili
Tällaista kyselen, että ovatko jotkin asiat Raamatussa tärkeämpiä kuin toiset? Esim. vaikka sukuluettelot. :)

« Viimeksi muokattu: 26.02.2009 - klo:23:01 kirjoittanut Anunen »
Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan. 1.Joh. 4:7

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei, Anunen!

Kyllähän Raamatussa on merkitykseltään eri suuruisia asioita. Tosin varovainen pitää olla, jos itse yrittää määritellä sitä, mikä milloinkin on tärkeintä. On kuitenkin selvä, että kaikki pyhät kirjoitukset ovat hyödyllisiä ja Jumalan ihmisille antamia kirjoituksia:

Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi,
     nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.
     (2. Tim. 3:16)

Kaikki, mitä pyhät kirjoitukset sisältävät, on kirjoitettu meille opiksi, jotta saisimme
     siitä kestävyyttä, lohtua ja toivoa. (Room. 15:4)

Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat
     puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet. (2. Piet. 1:21)

Siitä huolimatta, että kaikki on Jumalan sanaa ja hyödyksi, myös Raamattu itse alleviivaa joitakin kohtia. On siis tehtävä se johtopäätös, että toiset asiat ovat toisia tärkeämpiä:

"Opettaja, mikä on lain suurin käsky?" Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi,
     koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
     Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden
     käskyn varassa ovat laki ja profeetat." (Matt. 22:36-40)

On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen
     noudattaminen. (1. Kor. 7:19)

Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei.
     Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. (Gal. 5:6)

Minä taas en ikinä tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen
     Kristuksen rististä. Siinä on maailma minulle ristiinnaulittu ja minä maailmalle.
     On samantekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ympärileikkaamaton. Tärkeää on,
     että hänet on luotu uudeksi. (Gal. 6:14-15)

Keräsin tähän hakusanalla "tärkeä" löytyviä kohtia. Aika hyvin otos jakaantuu kahteen alueeseen: Jumalan käskyt ja usko. Tätä elämää varten tärkeintä on rakkaus, jota toteutetaan Jumalan käskyjä noudattamalla. Ja tulevaa elämää varten tärkeintä on usko Kristukseen, joka meidät sinne vie. Siksi voidaan perustellusti sanoa, että Raamatussakin tärkeimpiä kohtia ovat ne, jotka puhuvat joko Jumalan käskyistä tai uskoon liittyvistä asioista.

Lopuksi vielä hyvä ja tärkeä muistutus siitä, että hyvistä teorioista huolimatta todellista elämän tärkeysjärjestystä joutuu opiskelemaan koko ikänsä:

Rukoilen myös, että teidän rakkautenne kasvaisi ja yltäisi yhä parempaan ymmärrykseen
     ja harkintaan, niin että osaisitte erottaa, mikä on tärkeää, säilyisitte puhtaina ja
     moitteettomina odottaessanne Kristuksen päivää (Fil. 1:9-10)
Marko Sagulin